Nu är sökandet snart slut

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-12 09:19

JTarnstrom skrev:
phloam skrev:Kunde inte låta bli att dra lite paralleller till hifi när jag såg spelreklam på tv - ju bättre grafik, desto mer sitter man och kollar på den istället för spelet i sig. Eller, trots bättre grafik så är det ändå uppenbart vilka begränsningar den har. Sen tänker man tillbaks på Police Quest och Raptor och hur man köpte det rakt av. Vad gör vi för fel? När kommer magin? Är der förväntningarna som behöver skruvas ner...?

Ibland behöver man lämna något åt fantasin, som det brukar heta. Minns fortfarande Civilization när det kom. På ett plan har väl spelet blivit bättre i och med de senaste versionerna men inte f-n ger det mig samma upplevelse.

Kanske ligger en del av tillfredställelsen i att låta hjärnan få jobba lite mer. Idag ska allt vara serverat. Kanske låg en del av de musikaliska upplevelser vi hade när vi var unga i att vi satt och lyssnade på anläggningar som var långt ifrån hifi. Kanske fick våra hjärnor arbeta mer, lägga till och dra ifrån, för att bringa klarhet i det vi lyssnade på så att våra belöningssystem började spruta sköna kemikalier omkring sig i hjärnan, jag vet inte.

Det ligger någonting i det där. Jag lyssnade mycket på kassettband som jag
spelat in på hos kompisar, eller som jag fått av mina föräldrar. Det var ju
långt ifrån en hifi-upplevelse i lilla "stereon" jag hade på rummet.

Eller min freestyle!
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-12 09:47

Det är intressant att se att vi - trots musikanläggningen som den gemensamma nämnaren - delvis har olika hobbies.

För vissa är själva anläggningen - apparaterna - ett intresse. I vissa fall innebär det man gillar att byta apparater. I andra fall modifierar och/eller bygger man eget. Och här är det ju inte onaturligt att apparatintresset kan ersättas av andra intressen. Precis som vilken hobby som helst.

För några är själva musiken hobbyn. Man har koll på genrer, producenter, artister, produktionsbolag, m.m. Det är kul att hänga med och att ha koll på vad som händer (eller hände om intresset är äldre musik). Musikanläggningen blir reducerat till ett redskap för att kunna ägna sig åt sin hobby. Välljud i all ära - det roligaste är att höra ny och spännande musik. Och här är det ju inte heller konstigt att intresset för en hifi-anläggning kan ersättas mot en freestyle (eller vad det heter nu för tiden) om denna gör musiken mer tillgänglig.

För bland annat mig är musiklyssnandet ett sätt att varva ner och att gå in i en annan värld. Ju bättre anläggning (=färre fel) jag skaffat mig, desto lättare har det blivit att glida in i denna världen. Musiklyssnande är reducerat till en metod att nå harmoni. Musiken är ett redskap i denna metod. Och likaså musikanläggningen. Vissa perioder har jag större behov av att nå harmoni och lyssnar därför kanske flera timmar dagligen, medan jag bara lyssnar enstaka tillfällen vissa veckor under andra perioder. Jag lyssnar aldrig aktivt på musik genom sämre anläggningar. Ett dåligt ljud bygger en mur mellan mig och musiken och (aktiv) lyssning blir därmed ointressant. För mig är det därför otänkbart att inte ha den möjlighet en utmärkt musikanläggning ger.

Och självklart är vi ju alla mer eller mindre - till och från - en blandning av ovanstående. Jag har själv haft perioder när jag ägnat timmar åt olika tweaks, eller dräglat efter nya fina apparater. Jag har också periodvis samlat olika inspelningar av samma verk, olika utgåvor av samma skiva och ägnat mig åt andra liknande nerdsysslor. Och inget fel i det!!! Men apparat- och tweakintresset har falnat för länge sedan. Samlarintresset har runnit ut i sanden. Men den totala njutningen av att lyssna på välinspelad musik genom en god anläggning består.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-12 10:44

+ på den, prima inlägg :)

Och även för mig är musiken ett sätt att varva ner på :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-12 10:58

DVD-ai skrev:+ på den, prima inlägg :)

Och även för mig är musiken ett sätt att varva ner på :)

Har du dragit ut i vildmarken än? Eller du kanske aldrig sålde sakerna? ;)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-12 10:59

Ne dom e kvar, men ut i vildmarken ska jag 24/6 :D

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-12 11:01

DVD-ai skrev:Ne dom e kvar, men ut i vildmarken ska jag 24/6 :D

Tar du med dig din freestyle? :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-12 11:07

Nej, sådant stannar hemma :wink:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-12 11:08

DVD-ai skrev:Nej, sådant stannar hemma :wink:

Vart ska du?
Alea iacta est.

Ericson

Inläggav Ericson » 2011-05-12 11:09

Det är en intressant diskussion det här. Det är lätt att fundera på de stora sakerna i livet när man börjar nysta i sådana här trådar.

Jag tänker på hur jag uppfattar människans eviga lust till utveckling / förändring. Den lusten verkar idag leda till en ändlös konsumtion av prylar. Allt i ett evigt sökande av lycka och Nirvana. Oftast genererar det bara korta glimtar av lycka, sedan är allt tillbaka vid utgångsläget igen.
Ekorrhjulet bara snurrar, och det är ofta svårt att stanna upp och se de små, men ack så viktiga sakerna i livet.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-12 11:14

Ericson skrev:Det är en intressant diskussion det här. Det är lätt att fundera på de stora sakerna i livet när man börjar nysta i sådana här trådar.

Jag tänker på hur jag uppfattar människans eviga lust till utveckling / förändring. Den lusten verkar idag leda till en ändlös konsumtion av prylar. Allt i ett evigt sökande av lycka och Nirvana. Oftast genererar det bara korta glimtar av lycka, sedan är allt tillbaka vid utgångsläget igen.
Ekorrhjulet bara snurrar, och det är ofta svårt att stanna upp och se de små, men ack så viktiga sakerna i livet.

Det som är skrämmande är väl att om vi faktiskt skulle stanna av, så skulle
världen kollapsa. :(
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-12 11:14

Vandra från Abisko tågstation, genom Abisko nationalpark och ner mot kebnekaise och vidare ner mot "kebnetjocka" och sedan blir det buss till Kiruna och därifrån flyg hem.

vi blir 3st kompisar som ska vandra, vi räknar med sammanlagt 7 dagar + färd dit och tillbaka. Vi ska vara 1-2 dagar vid kebnekaise också, vandra runt lite och kanske gå upp om vädret tillåter :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-12 11:15

DVD-ai skrev:Vandra från Abisko tågstation, genom Abisko nationalpark och ner mot kebnekaise och vidare ner mot "kebnetjocka" och sedan blir det buss till Kiruna och därifrån flyg hem.

vi blir 3st kompisar som ska vandra, vi räknar med sammanlagt 7 dagar + färd dit och tillbaka. Vi ska vara 1-2 dagar vid kebnekaise också, vandra runt lite och kanske gå upp om vädret tillåter :)

Bah, inlandet. Kom till den norrländska kusten så ska jag bjuda på kaffe och
trevlig musik. :lol:
Alea iacta est.

Ericson

Inläggav Ericson » 2011-05-12 11:19

mx skrev:Det som är skrämmande är väl att om vi faktiskt skulle stanna av, så skulle
världen kollapsa. :(

...och kanske är det så, att det är början på något nytt?

...och kanske är det så, att det är oundvikligt?

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2011-05-12 11:19

Tror man överlag blir lite mer avtrubbad när man äldre. Det krävs mer (eller helt andra saker) för att ens kunna närma sig den fascination man kände för det mesta när man var yngre.

Många äldre mumlar om att musik, film spel blir allt mer tomt och själlöst. Tror absolut inte att så är fallet, tror man bara tappar förmågan att bli berörd på samma sätt.
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-05-12 11:24

DVD-ai skrev:Vandra från Abisko tågstation, genom Abisko nationalpark och ner mot kebnekaise och vidare ner mot "kebnetjocka" och sedan blir det buss till Kiruna och därifrån flyg hem.

Gå uppför berg är drygare än jag trodde i alla fall, brukar gå upp för gesunda berget ibland och det blir då jag jä svettig av.

Gesunda berget är strax över 500m så kebnekaise skulle jag nog inte orka upp på som är 4 ggr så högt :)

Kort jag tagit från berget med vy mot sollerön (Ursäkta offtopic)

Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-05-12 11:30

phloam skrev:Kunde inte låta bli att dra lite paralleller till hifi när jag såg spelreklam på tv - ju bättre grafik, desto mer sitter man och kollar på den istället för spelet i sig. Eller, trots bättre grafik så är det ändå uppenbart vilka begränsningar den har.

Just det!
Bra ljud men musiken engagerar inte = man lyssnar inte.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-12 11:31

sportbilsentusiasten skrev:
phloam skrev:Kunde inte låta bli att dra lite paralleller till hifi när jag såg spelreklam på tv - ju bättre grafik, desto mer sitter man och kollar på den istället för spelet i sig. Eller, trots bättre grafik så är det ändå uppenbart vilka begränsningar den har.

Just det!

Är det verkligen två motsatser?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-05-12 11:33

Hoppas ni får en trevlig hajk! Nu börjar det bli ordentligt ljust här uppe nattetid och det är bara 39 mil från Kiruna till Piteå så sväng förbi vettja :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-12 11:34

bassman skrev:

Hoppas ni får en trevlig hajk! Nu börjar det bli ordentligt ljust här uppe nattetid och det är bara 39 mil från Kiruna till Piteå så sväng förbi vettja :)

Haha, och från Piteå till Umeå är det väl typ 25 mil, så sväng förbi här också. :mrgreen:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-05-12 13:29

Just det!

För dålig musik. Byt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-12 13:42

Haha, ja det e ju små omvägar... :lol:

tack för inbjudningarna men vi åker ju tåg upp och flyg ner så att ta några omväger blir lite knepigt ;)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-05-12 13:45

DVD-ai skrev:Vandra från Abisko tågstation, genom Abisko nationalpark

Det här gör jag själv i augusti. Vi kommer däremot stanna i Abisko och ta oss
runt och upp på lite utvalda toppar. Ingen stug- eller ledvandring här inte.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-12 13:48

vi kommer att tälta, kommer bara vara vi tre som vandrar i grupp, blir kul :)

jag har alldrig jort någon ledvandring tidigare så kände att det va dags för det ;)

har varit i Abisko och vandrat en gång tidigare, va trevligt och lapporten e fin !

runt Keb har man varit 3 gånger, men tröttnar inte på det området i första taget, så vacker dal där stationen ligger :P

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-05-12 14:24

mx skrev:

Just det!

Är det verkligen två motsatser?

Ja, är inte det en självklarhet?
Om inte, besök en hifimässa och notera hur många anläggningar ljudmässigt låter snyggt men saknar förmåga att leverera musik som berör.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-12 15:31

mx skrev:
JTarnstrom skrev:
Ibland behöver man lämna något åt fantasin, som det brukar heta. Minns fortfarande Civilization när det kom. På ett plan har väl spelet blivit bättre i och med de senaste versionerna men inte f-n ger det mig samma upplevelse.

Kanske ligger en del av tillfredställelsen i att låta hjärnan få jobba lite mer. Idag ska allt vara serverat. Kanske låg en del av de musikaliska upplevelser vi hade när vi var unga i att vi satt och lyssnade på anläggningar som var långt ifrån hifi. Kanske fick våra hjärnor arbeta mer, lägga till och dra ifrån, för att bringa klarhet i det vi lyssnade på så att våra belöningssystem började spruta sköna kemikalier omkring sig i hjärnan, jag vet inte.

Det ligger någonting i det där. Jag lyssnade mycket på kassettband som jag
spelat in på hos kompisar, eller som jag fått av mina föräldrar. Det var ju
långt ifrån en hifi-upplevelse i lilla "stereon" jag hade på rummet.

Eller min freestyle!

:) Jag kommer ihåg hur man ibland fick gissa nåt ord i texterna om det var ett dåligt band, sen hörde man vad det var de sjöng senare från LP :D Men det var ju nästan bara spännande - man lyssnade intensivt för att höra.

Och visst fasen gick det alldeles utmärkt att sjunka in i musiken ändå - bara det inte var bandtrassel eller dropouts eller hack i skivan.

Som Tärnström sa så bra, lämna åt fantasin. För magi kräver kanske en aktiverad fantasi, som i sin tur triggas av spänning och aktivt lyssnande där inte allt serveras problemfritt.

Hifi blir tveeggat, eftersom det påminner för mycket om verkligheten (hur det låter osv, lyssna efter fel osv) samtidigt som det erbjuder en bättre illusion. Men ipoden kanske gör att man slipper tänka så mycket på "verkligheten"(återgivningen) men samtidigt ger en riktigt bra illusion?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-12 15:49

zidanefromhell skrev:Tror man överlag blir lite mer avtrubbad när man äldre. Det krävs mer (eller helt andra saker) för att ens kunna närma sig den fascination man kände för det mesta när man var yngre.

Många äldre mumlar om att musik, film spel blir allt mer tomt och själlöst. Tror absolut inte att så är fallet, tror man bara tappar förmågan att bli berörd på samma sätt.

+1
Så sant, som det är sagt.
Vi berörs fortfarande av de känslor vi minns från det förflutna och blir mer och mer rationella (tråkiga). Kanske för att uthärda, jobbigt att under ett långt liv ständigt ändra grundvalar.

Om vi ligger ute med lite för mycket pengar i en musikanläggning, så ger det stresskänslor.
Obegränsat Spotifylyssnande, stressar hjärnan likväl.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-12 16:12

phloam skrev:Hifi blir tveeggat, eftersom det påminner för mycket om verkligheten (hur det låter osv, lyssna efter fel osv) samtidigt som det erbjuder en bättre illusion.

Min erfarenhet efter mina snart 35 hifi-aktiva år är att ju bättre anläggningen blivit, desto mer njuter jag av musiken. Jag slipper ju reta mig på olika fel, eftersom dessa blivit allt mer försumbara i takt med att anläggningen blivit bättre.

Det här gör att när jag läser inlägg som att "man lyssnar efter fel" "inte njuter av musiken" "tycker det svänger bättre om ipaden" osv, osv. misstänker att det inte handlar om att anläggningen blivit "för bra". Utan att den inte blivit tillräckligt bra! :!:

Visst kan det vara så att när man rättar till vissa fel, så blir andra fel mer tydliga. Och ju mer man lyssnar desto mer kräsen blir man. Ur dessa aspekten kan ju tonårens ljudanläggning vara befriande musikvänlig; den lät så dålig att man inte behövde bry sig om ljudet. :) Men summa sumarum vill jag nog ändå definiera en "bra" anläggning som att det låter bra och är roligt och givande att lyssna på musik. Annars är den inte bra.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-12 16:27

MichaelG skrev:Det här gör att när jag läser inlägg som att "man lyssnar efter fel" "inte njuter av musiken" "tycker det svänger bättre om ipaden" osv, osv. misstänker att det inte handlar om att anläggningen blivit "för bra". Utan att den inte blivit tillräckligt bra! :!:

Så kan det vara i en del fall, men jag tror att det handlar mycket mer om själva lyssnandet, och vad vi lägger i det, än hur anläggningen låter. Ur min synvinkel så låter varenda faktiskt-medlems hifi-anläggning mer än tillräckligt bra ljudmässigt för att njuta till fullo av musiken.

Däremot kanske de inte tillfredställer (hifi-)medvetandet hos personen i fråga - vilket är det som egentligen stör musikupplevelsen, inte själva ljudet i sig. Skyhöga förväntningar/ambitioner + icke-perfekt återgivning = kass upplevelse. Trots att ljudet egentligen är jävligt bra!

Sen sätter sig samma person vid datorn och glömmer "allt det där", och njuter av musiken via habila datorhögtalare :)
Senast redigerad av phloam 2011-05-12 16:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-05-12 16:27

Klockrent inlägg MichaelG!!!!!
behöver jag skriva att jag håller med?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-05-12 16:50

Head of Design - Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa