KarlXII skrev:Frågan är baserad på att jag inte förstår vad du menar. Därför undrade jag om det var det du menade. Med en fråga.

OK, hoppas att min förklaring förklarade något, då.

Nu har iallafall inte jag uppfattat det som att topic handlar om att kyrkomusik ska låta som i kyrkan, utan mer som om att inspelningen och anläggningen tillsammans ska skapa en illusion av att framförandet av sången sker i ditt lyssningsrum.
Så fattade inte jag det. "det verkar stå en levande människa i rummet", där rummet = lyssningsrummet. I annat fall är det ju lite märklig frågeställning - självklart uppfattar man att människorna som sjöng var levande i inspelningsrummet.
...har du upplevt eller skulle du kunna uppleva att återgiven sång tycks framföras irummet?
OK, din frågeställning är om jag har upplevt att inspelningslokalen flyttas till lyssningsrummet. Jodå, riktigt nära ibland - speciellt med surroundmusik (men då inte bara rösten).
Det som kan störa illusionen är som sagt hörbart placerade mikrofoner, brus av allehanda slag, mikrofondist, all hörbar efterprocessing.
Självklart kan jag i överförd betydelse känna att "sångaren är nära", men det betyder inte att jag misstar sångaren från att fysiskt vara i rummet, utan att musiken för mig nära.