Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Bill50x skrev:Richard skrev:Är det någon skillnad, så borde linnen spela bäst. För att motivera sitt högre pris, om inte annat.
Linn? Är det inte en test mellan Logitech Duet och Touch?
/ B
Jo, denna tråds test handlar om SB touch och SB Duet, inte Linn.
Kommentaren från min sida var ett svar på ett påstående från peterstendl.
Resultatet från deras test kommer väl snart, antar jag i Harryups tråd.
Touch och Duet ger en smula olika nivå ut på digitalutgången, så en blind eller öppen test blir missvisande om man inte kompenserar för den skillnad som finns, vilket vi gjort vid våran test.
Detta innebär också högst troligt att en av apparaterna trunkerar den digitala signalen och alltså av någon anledning inte ger den standardiserade utnivån för cd- mediet av digital signal ut. Kanske därför de upplevs som en aning oliklåtande.
Richard skrev:Vi fortsätter därför vårat testande imorgon kl. 11.
Alldeles oavsett de olika ljud- volymerna med digital ut, så upplevdes också ljudbilden som en aning annorlunda mellan de två spelarna.
Blandar du ihop något nu? Jag är helt övertygad om att Richard skulle käka hamburgare och testa blint, och att ett annat gäng skulle käka pizza och lovade testa på alla sätt förutom blintSvante skrev:Olika nivå? Då är det ingen idé att fortsätta blindtesta förrän nivåskillnanden är åtgärdad.
Jag skulle leta i receiverns menyer, ibland brukar man kunna ställa nivån individuellt mellan källorna.
Jag skulle också leta i spelarmjukvaran om den kanske har någon replay gain eller så inblandad.
Hursomhelst så skulle jag spela en fil och MÄTA på högtalarens terminaler. Om det inte fanns någon multimeter tillgänglig skulle jag springa och köpa en på Kjell&Co, de finns för 99:- och uppåt.
Jag menar, vad kostar pizzorna?
MagnusÖstberg skrev:Blandar du ihop något nu? Jag är helt övertygad om att Richard skulle käka hamburgare och testa blint, och att ett annat gäng skulle käka pizza och lovade testa på alla sätt förutom blintSvante skrev:Olika nivå? Då är det ingen idé att fortsätta blindtesta förrän nivåskillnanden är åtgärdad.
Jag skulle leta i receiverns menyer, ibland brukar man kunna ställa nivån individuellt mellan källorna.
Jag skulle också leta i spelarmjukvaran om den kanske har någon replay gain eller så inblandad.
Hursomhelst så skulle jag spela en fil och MÄTA på högtalarens terminaler. Om det inte fanns någon multimeter tillgänglig skulle jag springa och köpa en på Kjell&Co, de finns för 99:- och uppåt.
Jag menar, vad kostar pizzorna?
Harryup skrev:Och det kan bli ganska högt oxå.
Men jag tänkte nog mer på faktumet att många tror/tycker att transporter spelar ingen roll utan att det är daccen som påverkar ljudet.
Harryup skrev:Ja, jag har ett flertal gånger uppmanat folk till större nyfikenhet. Tycker att det allt som oftast har varit teoretiska hänvisningar eller att någon auktoritetstro gjort att folk inte behövt testa för att man då vet att det är så.
Tider förändras och det som verkar och är teorestiskt riktigt kanske inte praktiskt har tillämpats. Detta lock på leder till sämre framåtskridande och därigenom i förlängningen till en mer begränsad njutning av musik.
Sen att alla inte vill testa allt eller kan testa allt är en annan sak, men är man nyfiken så kan det gå att uträtta mer än bara köpa alla argument ifrån skolböcker.
Undrar hur en Touch låter utan dislpay?
mvh/Harryup
subjektivisten skrev:Richard skrev:Vi fortsätter därför vårat testande imorgon kl. 11.
Alldeles oavsett de olika ljud- volymerna med digital ut, så upplevdes också ljudbilden som en aning annorlunda mellan de två spelarna.
Och exakt detta kan mycket väl beror på att nivån skiljer!
Richard skrev:Touch och Duet ger en smula olika nivå ut på digitalutgången, så en blind eller öppen test blir missvisande om man inte kompenserar för den skillnad som finns, vilket vi gjort vid våran test.
Kimpost skrev:Richard skrev:Touch och Duet ger en smula olika nivå ut på digitalutgången, så en blind eller öppen test blir missvisande om man inte kompenserar för den skillnad som finns, vilket vi gjort vid våran test.
Jag får inte riktigt ut det av tråden som verkar ge olika bud, men stämmer alltså ovanstående? Ni lyckades alltså nivåjustera? Och sedan hörde ni ändå en skillnad?
.............................
Och är ni helt säkra på att allt gjorts rätt, och skillnaden kvarstår så skulle jag kolla transporternas firmware, för något är då fel.
Kimpost skrev:Jag finner det anmärkningsvärt om digitala transporter gör något med ljud som det enbart ska transporteras. Eventuell signalbehandling borde gå att stänga av.
Kimpost skrev:Richard skrev:
Helt korrekt uppfattat.
En av spelarna låter 1 dB lägre.![]()
Men det skiljer mera i ljudet, än bara skillnaderna i volymnivå.
Kunde ni kompensera för nivåskillnaden, och ändå utföra testet, eller var ni tvungna att ge upp blindheten?
shifts skrev:Men är det inte rätt väg att gå att försöka hitta alla möjliga felkällor?
Någonstans måste man väl däremot ge upp och bara konstatera att de låter
olika.
Men av det som Richard har presenterat här förstår jag inte riktigt hur folk kan
säga "japp, då var det klart, digitala källor låter olika, myten är krossad".
Richard skrev:Kimpost skrev:Jag finner det anmärkningsvärt om digitala transporter gör något med ljud som det enbart ska transporteras. Eventuell signalbehandling borde gå att stänga av.
Det kan man tycka. Idag testar vi med Denons audio technical cd: n ett spår som innehåller full utstyrning, en sinuston.
Detta för att kolla om någon av transporterna ger MER än den korrekta nivån via digitalutgången. Resultatet blir isådanafall 100% distorsion, precis som i MDS fallet.
Harryup skrev:shifts skrev:Men är det inte rätt väg att gå att försöka hitta alla möjliga felkällor?
Någonstans måste man väl däremot ge upp och bara konstatera att de låter
olika.
Men av det som Richard har presenterat här förstår jag inte riktigt hur folk kan
säga "japp, då var det klart, digitala källor låter olika, myten är krossad".
Men det jag påpekar är bara att vad som är felkälla på faktiskt kan vara med flit designat av en leverantör, oavsett skäl.
Så felkälla i testen kan vara något helt annat än att hitta "felet" på varför dom låter olika. Självklart kan olika firmwares låta olika. Och de "gamla" kanske inte utvecklas annat än buggfixas. Kanske inte är så lätt att supporta gratis något som man sålde för 3-4 år sedan.
Så felkällor för testen är en sak men att hitta felkällorna till att de skall låta lika finns det kanske inte någon chans till för dom skall kanske inte låta lika.
mvh/Harryup
The absolute best part of the Squeezebox Touch is its ability to pass bit transparent digital audio at high resolutions including 24 bit / 88.2 kHz and 24 bit / 96 kHz. Without this capability the device would’ve been nothing special. With this capability the device is now a serious contender. All the extra features and niceties are simply minutiae to the most serious audiophiles. Using the new Weiss Engineering DAC202’s built-in transparency test I was able to varify the following sample rates are completely bit transparent through the Logitech Squeezebox Touch.
16 bit / 44.1 kHz, 16 bit / 48 kHz, 16 bit / 88.2 kHz, 16 bit / 96 kHz
24 bit / 44.1 kHz, 24 bit / 48 kHz, 24 bit / 88.2 kHz, 24 bit / 96 kHz
When sample rates above 24/96 are passed through the Touch they are halved by the unit. 176.4 kHz material is output at 88.2 kHz and 192 kHz material is output at 96 kHz. This conversion destroys all bit transparency. I prefer devices like the Touch that at least play the music even if it’s no longer perfect. Some devices will not play any material beyond the supported sample rates and that robs users of a musical experience.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster