Blindtest- SB touch versus SB Duet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tror du att SB touch låter bättre än SB Duet, digitalt ?

1. Ja
9
18%
2. Nej, de låter likadant.
20
39%
3. Duet låter bättre
2
4%
4. Ingen aning
20
39%

Antal röster : 51

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-07-13 23:56

Hur har ni det med pre-emphasis...
Har den flaggan kommit med i flac filerna?
Kommer flaggan fram till DACen?

//Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-14 00:16

Olika nivå? Då är det ingen idé att fortsätta blindtesta förrän nivåskillnanden är åtgärdad.

Jag skulle leta i receiverns menyer, ibland brukar man kunna ställa nivån individuellt mellan källorna.

Jag skulle också leta i spelarmjukvaran om den kanske har någon replay gain eller så inblandad.

Hursomhelst så skulle jag spela en fil och MÄTA på högtalarens terminaler. Om det inte fanns någon multimeter tillgänglig skulle jag springa och köpa en på Kjell&Co, de finns för 99:- och uppåt.

Jag menar, vad kostar pizzorna?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-14 00:22

Richard skrev:
Bill50x skrev:
Richard skrev:Är det någon skillnad, så borde linnen spela bäst. För att motivera sitt högre pris, om inte annat.

Linn? Är det inte en test mellan Logitech Duet och Touch?

/ B

Jo, denna tråds test handlar om SB touch och SB Duet, inte Linn.
Kommentaren från min sida var ett svar på ett påstående från peterstendl.

Resultatet från deras test kommer väl snart, antar jag i Harryups tråd.

Touch och Duet ger en smula olika nivå ut på digitalutgången, så en blind eller öppen test blir missvisande om man inte kompenserar för den skillnad som finns, vilket vi gjort vid våran test.

Detta innebär också högst troligt att en av apparaterna trunkerar den digitala signalen och alltså av någon anledning inte ger den standardiserade utnivån för cd- mediet av digital signal ut. Kanske därför de upplevs som en aning oliklåtande.

Ger den inte standardiserad digital utnivå måste man ifrågasätta konstruktionen. Det är absolut inte positivt... Länge leve HTPC! :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-14 01:20

Richard skrev:Vi fortsätter därför vårat testande imorgon kl. 11.
Alldeles oavsett de olika ljud- volymerna med digital ut, så upplevdes också ljudbilden som en aning annorlunda mellan de två spelarna.

Och exakt detta kan mycket väl beror på att nivån skiljer!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-14 01:41

Jasså? Exakt det - fast du inte vet något mer än det vaga Richard skrivit?
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-07-14 01:54, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-14 01:43

Svante skrev:Olika nivå? Då är det ingen idé att fortsätta blindtesta förrän nivåskillnanden är åtgärdad.

Jag skulle leta i receiverns menyer, ibland brukar man kunna ställa nivån individuellt mellan källorna.

Jag skulle också leta i spelarmjukvaran om den kanske har någon replay gain eller så inblandad.

Hursomhelst så skulle jag spela en fil och MÄTA på högtalarens terminaler. Om det inte fanns någon multimeter tillgänglig skulle jag springa och köpa en på Kjell&Co, de finns för 99:- och uppåt.

Blandar du ihop något nu? Jag är helt övertygad om att Richard skulle käka hamburgare och testa blint, och att ett annat gäng skulle käka pizza och lovade testa på alla sätt förutom blint ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-14 01:52

MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:Olika nivå? Då är det ingen idé att fortsätta blindtesta förrän nivåskillnanden är åtgärdad.

Blandar du ihop något nu? Jag är helt övertygad om att Richard skulle käka hamburgare och testa blint, och att ett annat gäng skulle käka pizza och lovade testa på alla sätt förutom blint ;)

Japp så är det, hamburgare med bindel för ögonen eller pizza utan bindel.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-14 01:54

Richard tycker det verkar som ni också dödat skrönan att digitala apparater låter lika ut.
Grattis.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-14 02:05

+1
Digitalt brus är inte vackert. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-14 02:14

Och det kan bli ganska högt oxå.
Men jag tänkte nog mer på faktumet att många tror/tycker att transporter spelar ingen roll utan att det är daccen som påverkar ljudet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-14 02:24

Tumning på standarden och hur hopkoppling, samspelet mellan olika apparatmakares alster lämpar sig, måste ju få små, men ändå mätbara konsekvenser. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-14 02:44

Ragnwald skrev:Tumning på standarden och hur hopkoppling, samspelet mellan olika apparatmakares alster lämpar sig, måste ju få små, men ändå mätbara konsekvenser. :wink:

=> skillnad på teori och praktik?
Tänk om - tänk annorlunda

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 07:28

Harryup skrev:Och det kan bli ganska högt oxå.
Men jag tänkte nog mer på faktumet att många tror/tycker att transporter spelar ingen roll utan att det är daccen som påverkar ljudet.

Det är ju inte konstigt om olika digitaltransporter låter en smula olika- om signalen räknas om internt innan den skickas via spdif.

En pioneer 668 ( som INTE gör om den digitala signalen ) skickar ju en helt bit- korrekt signal ut, utan manipulering av signalen.

Jag tycker egentligen att detta är ett minimumkrav att man ska kunna köpa en nätverkspelare och få en digital utsignal som inte är omgjord.

Ska det vara så svårt att få till ?

Både erat och vårat test visar ju att många nätverkspelare ( alla de vi testat ? ) mixtrar med den digitala signalen på ett oacceptabelt sätt.

Vi upplevde dock en av spelarna SB Duet och SB touch som låtandes något bättre än den andra, trots de olika utnivåerna digitalt ut.

Resultatet av vårat blindtest kommer kl. 15.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-14 07:55

Mythbusters! :D

Trots alla tvärsäkra uttalanden så verkar det än så länge som att ni knäckt myten om att digitala källor inte kan låta olika. Väl jobbat! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-14 08:18

Ja, jag har ett flertal gånger uppmanat folk till större nyfikenhet. Tycker att det allt som oftast har varit teoretiska hänvisningar eller att någon auktoritetstro gjort att folk inte behövt testa för att man då vet att det är så.
Tider förändras och det som verkar och är teorestiskt riktigt kanske inte praktiskt har tillämpats. Detta lock på leder till sämre framåtskridande och därigenom i förlängningen till en mer begränsad njutning av musik.
Sen att alla inte vill testa allt eller kan testa allt är en annan sak, men är man nyfiken så kan det gå att uträtta mer än bara köpa alla argument ifrån skolböcker.

Undrar hur en Touch låter utan dislpay? ;-)

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 08:44

Harryup skrev:Ja, jag har ett flertal gånger uppmanat folk till större nyfikenhet. Tycker att det allt som oftast har varit teoretiska hänvisningar eller att någon auktoritetstro gjort att folk inte behövt testa för att man då vet att det är så.
Tider förändras och det som verkar och är teorestiskt riktigt kanske inte praktiskt har tillämpats. Detta lock på leder till sämre framåtskridande och därigenom i förlängningen till en mer begränsad njutning av musik.
Sen att alla inte vill testa allt eller kan testa allt är en annan sak, men är man nyfiken så kan det gå att uträtta mer än bara köpa alla argument ifrån skolböcker.

Undrar hur en Touch låter utan dislpay? ;-)

mvh/Harryup

Håller med i allt du skriver.
Men, jag kan tycka att utvecklingen gått en smula bakåt eftersom många nätverkspelare verkar mixtra med den digitala signalen, dvs göra om den.

Eftersom det verkar vara på just det sättet- så har du rätt i att man faktiskt kan säga att olika digitala transporter kan låta olika, eftersom mixtring/ processning av digital signal som differentieras/ skiljer från originalet ofelbart ibland nog är hörbart. :wink:

Men ur ett strikt hifi- perspektiv rör det sig ju tyvärr om en försämring, precis som PeterStendl skriver ( även om han tog i med litet kraftfullare ordalag ).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 08:50

subjektivisten skrev:
Richard skrev:Vi fortsätter därför vårat testande imorgon kl. 11.
Alldeles oavsett de olika ljud- volymerna med digital ut, så upplevdes också ljudbilden som en aning annorlunda mellan de två spelarna.

Och exakt detta kan mycket väl beror på att nivån skiljer!

Det kan vara annat än bara simpel nivåsänkning det handlar om. Det bör handla om digital processning, som peterstendl är inne på. Här kan ändringen/ försämringen av musiksignalen bli större, och uppenbaras på andra sätt än endast en nivåsänkning. Hela ljudbilden kan påverkas om den digitala signalen räknas om.

Hursomhelst har du rätt i att det ur ett strikt återgivningsperspektiv naturligtvis rör sig om en försämring.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-07-14 08:59

Richard skrev:Touch och Duet ger en smula olika nivå ut på digitalutgången, så en blind eller öppen test blir missvisande om man inte kompenserar för den skillnad som finns, vilket vi gjort vid våran test.

Jag får inte riktigt ut det av tråden som verkar ge olika bud, men stämmer alltså ovanstående? Ni lyckades alltså nivåjustera? Och sedan hörde ni ändå en skillnad?

Om så är fallet, skulle jag gå tillbaka till spelarnas mjukvaror för att se om en eller båda för att se om någon signalbehandling är inkopplad. Om det inte är så, skulle jag kolla förstärkaren så att inte någon av ingångarna signalbehandlas.

Och är ni helt säkra på att allt gjorts rätt, och skillnaden kvarstår så skulle jag kolla transporternas firmware, för något är då fel.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-14 09:07

Varför måste det vara fel? Är väl ingen leverantör som lovat att vår transport går inte att skilja på ifrån någon annans?
Låter de olika så förutsätter jag att det är med flit möjligen Majiken undantagen då den betedde sig en aning underligt när jag fick den, och att den överstyr både sig egen DAC och extern DAC då man drar på över 75 eller lite drygt det.

Jag tycker snarare att det är fel att bara anta att allt skall låta lika oavsett skäl.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-07-14 09:20

Men är det inte rätt väg att gå att försöka hitta alla möjliga felkällor?
Någonstans måste man väl däremot ge upp och bara konstatera att de låter
olika.

Men av det som Richard har presenterat här förstår jag inte riktigt hur folk kan
säga "japp, då var det klart, digitala källor låter olika, myten är krossad".
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 09:21

Kimpost skrev:
Richard skrev:Touch och Duet ger en smula olika nivå ut på digitalutgången, så en blind eller öppen test blir missvisande om man inte kompenserar för den skillnad som finns, vilket vi gjort vid våran test.

Jag får inte riktigt ut det av tråden som verkar ge olika bud, men stämmer alltså ovanstående? Ni lyckades alltså nivåjustera? Och sedan hörde ni ändå en skillnad?

.............................

Och är ni helt säkra på att allt gjorts rätt, och skillnaden kvarstår så skulle jag kolla transporternas firmware, för något är då fel.

Helt korrekt uppfattat.
En av spelarna låter 1 dB lägre via den digitala utgången. :)

Men det skiljer mera i ljudet, än bara skillnaderna i volymnivå.
Senast redigerad av Richard 2011-07-14 09:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-07-14 09:21

Jag finner det anmärkningsvärt om digitala transporter gör något med ljud som det enbart ska transporteras. Eventuell signalbehandling borde gå att stänga av.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-07-14 09:24

Richard skrev:
Helt korrekt uppfattat.
En av spelarna låter 1 dB lägre. :)

Kunde ni kompensera för nivåskillnaden, och ändå utföra testet, eller var ni tvungna att ge upp blindheten?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 09:26

Kimpost skrev:Jag finner det anmärkningsvärt om digitala transporter gör något med ljud som det enbart ska transporteras. Eventuell signalbehandling borde gå att stänga av.

Det kan man tycka. Idag testar vi med Denons audio technical cd: n ett spår som innehåller full utstyrning, en sinuston.

Detta för att kolla om någon av transporterna ger MER än den korrekta nivån via digitalutgången. Resultatet blir isådanafall 100% distorsion, precis som i MDS fallet.
Senast redigerad av Richard 2011-07-14 09:30, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 09:27

Kimpost skrev:
Richard skrev:
Helt korrekt uppfattat.
En av spelarna låter 1 dB lägre. :)

Kunde ni kompensera för nivåskillnaden, och ändå utföra testet, eller var ni tvungna att ge upp blindheten?

Återkommer kl. 15.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-14 09:32

shifts skrev:Men är det inte rätt väg att gå att försöka hitta alla möjliga felkällor?
olika.

Men av det som Richard har presenterat här förstår jag inte riktigt hur folk kan

Men det jag påpekar är bara att vad som är felkälla på faktiskt kan vara med flit designat av en leverantör, oavsett skäl.
Så felkälla i testen kan vara något helt annat än att hitta "felet" på varför dom låter olika. Självklart kan olika firmwares låta olika. Och de "gamla" kanske inte utvecklas annat än buggfixas. Kanske inte är så lätt att supporta gratis något som man sålde för 3-4 år sedan.
Så felkällor för testen är en sak men att hitta felkällorna till att de skall låta lika finns det kanske inte någon chans till för dom skall kanske inte låta lika.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-07-14 09:36

Ah, men det håller jag med dig om! Jag tycker man ska lämna det öppet inför
testet vad utgången kan tänkas vara. Även digitala källor borde kunna bete sig
på de mesta udda och oväntade sätt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-14 09:44

Richard skrev:
Kimpost skrev:Jag finner det anmärkningsvärt om digitala transporter gör något med ljud som det enbart ska transporteras. Eventuell signalbehandling borde gå att stänga av.

Det kan man tycka. Idag testar vi med Denons audio technical cd: n ett spår som innehåller full utstyrning, en sinuston.

Detta för att kolla om någon av transporterna ger MER än den korrekta nivån via digitalutgången. Resultatet blir isådanafall 100% distorsion, precis som i MDS fallet.

Varför blir det 100% distorsion i alla fall? Varför kan det inte bli 1% eller 10% också?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2011-07-14 09:58

Vore bra om touch visade sig vara bättre än duet, så jag får en anledning att köpa en 8)
Som jag skrivit tidigare så går det inte att plocka bort volymnormaliseringen i Spotify via SB3/Duet i dagsläget. Touch ska tydligen fixa detta, så jag hoppas verkligen att denna nu inte är den spelare som meckar med signalen.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-07-14 10:01

Harryup skrev:
shifts skrev:Men är det inte rätt väg att gå att försöka hitta alla möjliga felkällor?
olika.

Men det jag påpekar är bara att vad som är felkälla på faktiskt kan vara med flit designat av en leverantör, oavsett skäl.
Så felkälla i testen kan vara något helt annat än att hitta "felet" på varför dom låter olika. Självklart kan olika firmwares låta olika. Och de "gamla" kanske inte utvecklas annat än buggfixas. Kanske inte är så lätt att supporta gratis något som man sålde för 3-4 år sedan.
Så felkällor för testen är en sak men att hitta felkällorna till att de skall låta lika finns det kanske inte någon chans till för dom skall kanske inte låta lika.

mvh/Harryup

Klart det kan vara så att signalbehandling inte ska gå att stänga av, men jag tycker att det är rimligt att förutsätta att det ska gå. Åtminstone tills man konstaterat faktum.

Jag hittade ett test, där man konstaterat att informationen som passerar den åtminstone kan vara bitperfekt.

http://www.computeraudiophile.com/conte ... uch-Review

The absolute best part of the Squeezebox Touch is its ability to pass bit transparent digital audio at high resolutions including 24 bit / 88.2 kHz and 24 bit / 96 kHz. Without this capability the device would’ve been nothing special. With this capability the device is now a serious contender. All the extra features and niceties are simply minutiae to the most serious audiophiles. Using the new Weiss Engineering DAC202’s built-in transparency test I was able to varify the following sample rates are completely bit transparent through the Logitech Squeezebox Touch.

16 bit / 44.1 kHz, 16 bit / 48 kHz, 16 bit / 88.2 kHz, 16 bit / 96 kHz
24 bit / 44.1 kHz, 24 bit / 48 kHz, 24 bit / 88.2 kHz, 24 bit / 96 kHz

When sample rates above 24/96 are passed through the Touch they are halved by the unit. 176.4 kHz material is output at 88.2 kHz and 192 kHz material is output at 96 kHz. This conversion destroys all bit transparency. I prefer devices like the Touch that at least play the music even if it’s no longer perfect. Some devices will not play any material beyond the supported sample rates and that robs users of a musical experience.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi