Secrets of... blindtestar nätkablar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-11 18:25

patrikf

Nu är väl ordet ljudnissar inget att hänga upp sig på, då det inte har någon dåligt klang enligt mig. Det blir ingen större skillnad på det jag skrev även om vi byter ut ljudnissar med välljudsintresserade...... 8)

Dessutom så var jag väl inte elak heller utan till viss del pedagogisk då jag förklarade att dessa blindtester faktiskt är välrenomerade inom vetenskap och forskning bl a. Och det är de knappast för att de är dåliga för att sålla ut agnarna från vetet....

Att det sen i just det aktuella blindtestet kan finnas saker som man skulle vilja ha gjort bättre kan jag hålla med om. Men frågan är ju om det verkligen gett ett markant annat resultat? Troligen inte.

Att det sen nästa alltid gnälls på blindtesters oduglighet från ljudnissar (ops..) för att det ska göra dem så stressade och nevösa att de inte kan urskilja några säkra skillnader, ter sig rätt komiskt, när man ideligen matas med uttalanden i HiFi-press och på forum mm. att de hörde makalösa skillnader direkt det krokades i en "skrytkabel".

Det testet som tråden handlar om, är enligt mig, trots möjliga brister, ändå en klar indikation på att de som påstår sig ofta och lätt höra skillnader på allt från kablar, vända kontakter till om det ligger en bok på CD-spelaren eller om ena lufthyllan fått punka. I de allra flesta fall tar i så de spricker.

Kanske Storfiskarvalsen av Thore Skogman kan vara lämplig musik för dem....? :D

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-12-11 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-11 18:26

norman

Fast när skillnaden på t.ex. kablarna är så stora att folket i soffan gapar av häpnad så borde det väl funka? (nu är jag lite fånig som drar in detta igen, men man brukar ju kunna läsa att så varit fallet vid många öppna test)

Ja just det......

Medhåll alltså!!

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 18:34

Rydberg skrev:Jag tror man får in brus, som beror på den männskliga faktorn, i sådanhär mätningar tyvärr och det gör metoden lite trubbig, iaf om man bara lyssnar 20 ggr.

Den stora frågan är ju vilken metod som är bättre...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 18:36

Dr_Tinnitus skrev:Svante

Doktorn,

Vad du tar i!

Nja, det vet jag inte?

Ser det bättre ut nu sen jag vräkte in några smileys? 8)

Nä, men allvarligt. Jag är rätt trött på att det från ljudnissars sida snackas skit om erkända testmetoer för att skydda sig själva eller sin egen "religion"

Påvisas det ingen skillnad i ett för ändamålet korrekt utformat blintest, så beror det i de allra flesta fall mer på att produkterna som testas är just väldigt lika i uppförande, än att det är fel på testmetoden.

Dr Tinnitus

Jo, jag är med dig i sak, men det blir så lätt en infekterad debatt om man börjar använda superlativer och färgande 8) ord. Det tjänar ingen på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-11 18:37

norman skrev:
Rydberg skrev:Sen är jag lite skeptisk till blindtestens upplösning, givet att det är en liten skillnad och man faktiskt kan höra skillnaden, skulle man då kunna peka ut det 19/20 ggr i blindtest? Jag är tveksam.

Jag tror man får in brus, som beror på den männskliga faktorn, i sådanhär mätningar tyvärr och det gör metoden lite trubbig, iaf om man bara lyssnar 20 ggr.

Fast när skillnaden på t.ex. kablarna är så stora att folket i soffan gapar av häpnad så borde det väl funka? (nu är jag lite fånig som drar in detta igen, men man brukar ju kunna läsa att så varit fallet vid många öppna test)
Ja sådana uttalande ger inte heller mycket för, mellan olika högtalare kanske man kan häpna men inte mellan olika kablar, då får det va märkliga kablar i så fall 8) .
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-11 18:39

Svante skrev:
Rydberg skrev:Jag tror man får in brus, som beror på den männskliga faktorn, i sådanhär mätningar tyvärr och det gör metoden lite trubbig, iaf om man bara lyssnar 20 ggr.

Den stora frågan är ju vilken metod som är bättre...

Precis, vill man bevisa för andra är ju ett regelrätt blindtest enda sättet. Men för personerna ute i stugorna kanske det kan räcka med lite byta och lyssna lite koncentrerat sålänge man inte tror att det är allmängiltiga sanningar :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-11 18:39

det som sklijer ett seriöst test från ett mindre seriöst är oftast att det seriösa redovisar sina brister.

Lite kul också att testledarna är de som har konstruerat den akustiska linsen (reflektorn enligt expertisen) som siitte rpå högtalarna i mitt vardagsrum (BL3). Den fungerar utmärkt kan jag säga så det är nog killar som vet vad de gör.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-11 18:42

Style skrev:Den fungerar utmärkt kan jag säga så det är nog killar som vet vad de gör.

Jo, jag tyckte också att testen andades vetenskaplighet. Den innehöll en del vägval som man kan diskutera, men de var tydligt redovisade.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-11 18:58

Svante

Jo, jag är med dig i sak, men det blir så lätt en infekterad debatt om man börjar använda superlativer och färgande ord. Det tjänar ingen på.

Ja, jag är med dig i sak med, men just det där med superlativer är ju nåt som ofta används både frikostigt och utan skyddsnät av just de som hänger sig åt ljudintresse på hög (ofta dyr) nivå.

Så varför ska då inte jag få hiva in ett superlativ här och var?

Skit samma. Även jag tyckte testet i tråden var utfört av personer som både hade visst kunnande och erfarenhet för det, som hade ärliga intentioner och öppna sinnen mm. Man redovisade allt så bra man kan begära på den vetenskapliga nivå och miljö det handlade om, och då även val och ev. brister mm.

Resultatet var som sagt väntat, då det handlade om just kablar och då i synnerhet strömkablar. Som Rydberg sa, så ger kablar normalt väldigt liten om ens någon hörbar skillnad. I alla fall så drunknar ev. skillnader i de allra flesta fall i andra brister eller egenheter i anläggning, lyssningsmiljön eller egna brister i hörseln.

Därför blir jag ytterst skeptisk när man läser i tester i tidningar, att de när de byter kabel hör väldigt stora och tydliga skillnader direkt mellan olika kablar. Där kan man snacka om missbruk av superlativer.... :lol:

Dr Tinnitus

Fjodor

Re: Secrets of... blindtestar nätkablar.

Inläggav Fjodor » 2004-12-11 19:33

Som jag ser det har deras metod två stora fel:

1. Tiden mellan kabelbytena var 75 sekunder, vilket är alldeles för lång tid för att kuna minnas hur det lät. Knasigt.

2. De gjorde inget ABX-test fastän de påstår det. ABX-test går till så att man för själv i lugn och ro fritt välja mellan A och B och X och sedan bestämma sig efter valfri tid om X är A eller B. Så skedde ej.

Med dessa två punkter vill jag hävda att resultatet de fick var väntat, oaktat om ljudskillnaderna t.o.m. hade varit stora. Enligt min mening säger inte resultatet någonting överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-11 20:33

Fjodor: Har du loggat in med rätt användarnamn? :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Fjodor

Inläggav Fjodor » 2004-12-11 23:08

Jag är hifikatten.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-11 23:17

Fjodor skrev:Jag är hifikatten.

8O :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Re: Secrets of... blindtestar nätkablar.

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 00:08

Fjodor skrev: Enligt min mening säger inte resultatet någonting överhuvudtaget.

- Fast med detta synsätt skulle samtidigt samtliga hifitidningsKabelTest och internetrecensioner,
omdömen samt skrivierier om hifikablar även dem säga oss absolut ingenting överhuvudtaget... A*lls!
De är ändå såpass seriösa att dem (som andra redan påpekat) faktiskt.se redovisar alla sina brister!
Att överhuvutaget redovisa är redan det betydligt seriösare än ex hi-fi+ och att därutöver redovisa
bristerna hör endast de riktigt seriösa till - visst kunde varit bättre - kan det å andra sidan alltid vara!
Kraven i testet var ju trots allt ändå ställda samt uppfyllda till extremt hög grad... förhållandevis!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 00:13

JockScott skrev:Ni får gärna blunda hur mycket ni vill då ni provar produkter, mig gör det de samma men i mina ögon är det
totalt förkastligt och inget som jag sätter stor tillit på. Visst, den kan bli billigare att blunda för ändringarna...
// Jag begär inte att ni ska dela min uppfattning, alla har rätt att ha en egen åsikt i detta land och jag
försöker inte bevisa att min är rätt, men den är rätt för mig och det finns goda skäl att ifrågasätta
blindtester och för den delen vilken test som helst...Så blunda på grabbar! :wink:

- Handlade den här debatten om vattenvirvlare eller om esoteriska hifikablar? A*ningens tankspritt kan tyckas?
Dock är likheterna i sättet man argumenterar mot samt anklagar blindtester på såpass slående att dem förvillA*!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-12 00:31

patrikf skrev:Rydberg:
Kanske bara jag som inte har så livlig fantasi....

Placebo har inget med livlig fantasi att göra, det är bara mänskligt, du är väl ingen robot? :P

We are the robots....beee-bee-be-beeee...We are the robots....beee-bee-be-beeee...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 01:06

Hej!

A*re charging A*´s battery A*nd now A*`re full of energy A*`re functioning
A*utomatic A*nd A*re dancing mechanic YA* tvoi slugA*, YA* tvoi rA*botnik
A*re programmed just to do A*nything you want A* to? A*re the Robot, beee-
-bee-be-beeee! A*re the Robot, beee-bee-be-beeee! A*re the Robot, beee-bee
-be-beeee! A*re the Robots?, beee-bee-be-beeee? A*re the Robots?, beee-bee...

(Obs skillnaden mellan A*re resp A*´re samt ? resp !...8))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 01:25

Hej!

Ä detta ngt viktigt o diskutera överhuvudtaget? Måste väl vara upp till var o en o avgöra om han/hon
vill lägga sina pengar på vattenvirvlare? Vissa anser vattenvirvlare ej gör ngn skillnad medan andra anser
vattenvirvling gör skillnad! Själv anser jag vattenvirvlare göra stor skillnad o därför lagt ut en hel del med
pengar på både badrumsvirvlare, tvättstugevirvlare o köksvattenvrivlare + lite annat vattenvirvlingstillbehör.
Det är mina pengar som jag har tjänat ihop o betalat skatt på en del o jag kan inte förstå hur "någon annan"
skall behöva irritera sig på detta. Måste väl vara min ensak o avgöra vad jag anser vara väl använda pengar?

Vänligen Lawrence
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-12 01:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-12 01:27

Märks klA*rt och tydligt att varA* robot!

mvh
Tord
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-12 02:13

Audiomanikern skrev:Hej!

Ä detta ngt viktigt o diskutera överhuvudtaget? Måste väl vara upp till var o en o avgöra om han/hon
vill lägga sina pengar på vattenvirvlare? Vissa anser vattenvirvlare ej gör ngn skillnad medan andra anser
vattenvirvling gör skillnad! Själv anser jag vattenvirvlare göra stor skillnad o därför lagt ut en hel del med
pengar på både badrumsvirvlare, tvättstugevirvlare o köksvattenvrivlare + lite annat vattenvirvlingstillbehör.
Det är mina pengar som jag har tjänat ihop o betalat skatt på en del o jag kan inte förstå hur "någon annan"
skall behöva irritera sig på detta. Måste väl vara min ensak o avgöra vad jag anser vara väl använda pengar?

Vänligen Lawrence

Någon har stulit herr A*s inloggning, för det kan inte vara herr A för jag kan inte hitta några * :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-12 11:48

Och i sanning oerhört befriande att läsa detta inlägg från Audiomanikern, utan att behöva bli åksjuk av alla kryptiska krumelurer som dansar på näthinnan........ 8)

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-12 13:01

...det var ju Lawrence som skrev det. :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 13:51

Hej Lawrence!
Lawrence skrev:Är detta ngt viktigt o diskutera överhuvudtaget? //
Måste väl vara min ensak o avgöra vad jag anser vara väl använda pengar?

- Visst är det det, och så länge det därvidlag stanna heller ingen som bryr sig ens det lilla minsta gör!
Dock, när du nu på internetHifiFor@ börjar argumentera för hur oviktigt detta är för dig (OxyMorris**?)
och hur dumma alla argumenterandes emot vattenvirvlare (e$oterisktApparatkablage) är vill viljor vitt
skilda ting! Du vill förbjuda förkastlig debatt medan A*ndra vill låta debatten fortgå och när varken du
eller en A*nnan faktiskt.se äro allsmäktiga, gör helt enkelt debatten precis som debatten själv vill 8)!

**Insane in the brain - to another dimension. Put your hands in the air - hey, close attention. Yo! Feel the flow - Que pasa? Paradoxx?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 14:41

Hej igen!

Jag lyssnade just på musik för första gången, det var väldigt vackert :)! Behövde inte längre
bry mig om alla de e$oteriskahifikablarna och dess tillbehör, de gjorde ju aldrig ngn skillnad ty
allt var bara ond illu$ion! Jag ska nu byta favorithobby, ifrån HifikabelHobbyist till musikälskare!
TackA*, du har förändrat mitt liv :D!

Vänligen Lawrence

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 14:42

Hej L!

Det var såå lite somså :oops: :)!! (A*lltid till eder tjänst!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2004-12-12 15:13

Men tänk efter!
Vad kan den sista metern nätkabel ha för betydelse när det finns kilometervis med ledning av varierande kvalitet bakom vägguttaget!
Om ni inte själva är säkra, och om det inte gå att bevisa så har det ingen betydelse.
Den här typen av diskussion är bara löjlig.
.... tycker jag :lol: :lol: 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-12 15:29

Berma:
Just det resonemanget köper jag inte eftersom jag utgår ifrån störningskällan att blanda nätsladdar och småsignal bakom apparaterna. Om sedan olika kablar av andra anledningar skulle göra skillnad är jag tveksam till.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2004-12-12 16:13

Gör som A* lyssna på musik och vattenvirvlar, inte på kablar!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-12 17:32

berma: Skillnaden är ju att man inte har alla sina signalkablar dragna från kraftverket till stereon :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-12 17:53

Herr A*, Lawrence, Tord och deras vänner och familjer gör mig väldigt 8O minst sagt förvirrad.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi