Nu är väl ordet ljudnissar inget att hänga upp sig på, då det inte har någon dåligt klang enligt mig. Det blir ingen större skillnad på det jag skrev även om vi byter ut ljudnissar med välljudsintresserade......

Dessutom så var jag väl inte elak heller utan till viss del pedagogisk då jag förklarade att dessa blindtester faktiskt är välrenomerade inom vetenskap och forskning bl a. Och det är de knappast för att de är dåliga för att sålla ut agnarna från vetet....
Att det sen i just det aktuella blindtestet kan finnas saker som man skulle vilja ha gjort bättre kan jag hålla med om. Men frågan är ju om det verkligen gett ett markant annat resultat? Troligen inte.
Att det sen nästa alltid gnälls på blindtesters oduglighet från ljudnissar (ops..) för att det ska göra dem så stressade och nevösa att de inte kan urskilja några säkra skillnader, ter sig rätt komiskt, när man ideligen matas med uttalanden i HiFi-press och på forum mm. att de hörde makalösa skillnader direkt det krokades i en "skrytkabel".
Det testet som tråden handlar om, är enligt mig, trots möjliga brister, ändå en klar indikation på att de som påstår sig ofta och lätt höra skillnader på allt från kablar, vända kontakter till om det ligger en bok på CD-spelaren eller om ena lufthyllan fått punka. I de allra flesta fall tar i så de spricker.
Kanske Storfiskarvalsen av Thore Skogman kan vara lämplig musik för dem....?

Dr Tinnitus