Varför är vissa slutsteg mer laid-back i sin presentation?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-14 20:41

Kanske skulle testa ett försteg också? Är det så säkert att den inbyggda volymen i Lavry'n gillar att driva slutsteget direkt?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-14 20:42

Tack för alla synpunkter. :)

Ni ska få lite mer att fundera på. Jag har ju inget egentligt försteg annat än Lavry, som enligt konstruktören ska duga utmärkt, och tom rekommenderar att köra utan försteg.
Vad skulle ett annat försteg kunna bidra med? Skulle holografi och närvaro förbättras av det?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-08-14 20:43

Har 2st A500 till basarna och 1st AA 405 till piPs, så jag har ju ett AA 405 "över". :wink:

Har inte jämfört med så mycket, men trivs bra med AA 405.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-14 20:49

Harryup skrev:Kanske skulle testa ett försteg också? Är det så säkert att den inbyggda volymen i Lavry'n gillar att driva slutsteget direkt?

mvh/Harryup

Från manualen:

There are two ways the DA10 can be used to listen to digital audio sources through speakers:

1.) Connect the main output of the DA10 to the input of a receiver or preamp, set the DA10 to a
“fixed” level, and adjust the speaker volume using the volume control of the receiver or preamp.

2.) Connect the main output of the DA10 directly to the input of a power amp or powered monitors
and use the Volume control of the DA10 to adjust the speaker volume.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Varför är vissa slutsteg mer laid-back i sin presentatio

Inläggav sprudel » 2011-08-14 20:54

prolinn skrev:
sprudel skrev:
prolinn skrev:Vad har du för källa och försteg?

SB Duet trådlöst (flac-filer) och optiskt kopplad till Lavry Da10 som fungerar som försteg.

Något du kan prova på direkten är att koppla elektriskt i stället för optiskt till DACen. Det kan ge utdelning direkt utan att det kostar speciellt mycket.

Du skulle kunna prova källa och försteg som är avsevärt bättre bara för att se om det kan ge dig vad du söker. Då vet du ju i varje fall mer. Om problemet inte är själva slutsteget, som jag tror IÖ också är inne på utan sitter någon annan stans så blir du nog inte så himla mycket mer nöjd av att välja ett färgande slutsteg efterom det kommer göra att allt blir påverkat på samma sätt och det är nog inte alls säkert att du vill samma sak med alla inspelningar eller all musik.

Mitt besök hos min KDS försedde kompis gör att jag känner mig än mer säker på att det inte är de testade slutstegen som med nödvändighet brister. Hos kompisen får man både realism i rummet och djup. Ganska olika med olika inspelningar.

Jag tycker också om den live lika i rummet närvaron som hans anläggning kan ge. Min egen anläggning låter lätt beslöjad vid en jämförelse.

Vad har du för slusteg nu och hur ser budgeten ut?

Tack för synpunkter. Jag tror nog källan är ganska bra i och för sig. Jag vill att du noterar att jag just nu har bra holografi och närvaro, men behöver mera power när jag ska spela riktigt högt, och då menar jag riktigt högt. Har varierat elektriskt och optiskt och tycker det låter lite olika kanske, men vad som är bäst kan jag inte säga och då är skillnaden tillräckligt liten för att inte bry sig.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-14 21:03

sprudel skrev:
Harryup skrev:Kanske skulle testa ett försteg också? Är det så säkert att den inbyggda volymen i Lavry'n gillar att driva slutsteget direkt?

mvh/Harryup

Från manualen:

There are two ways the DA10 can be used to listen to digital audio sources through speakers:

1.) Connect the main output of the DA10 to the input of a receiver or preamp, set the DA10 to a
“fixed” level, and adjust the speaker volume using the volume control of the receiver or preamp.

2.) Connect the main output of the DA10 directly to the input of a power amp or powered monitors

Ja, det är klart att det går, men det är väl bra om du vet att det verkligen går så bra som leverantören vill göra gällande. Lätt att man letar fel på ett ställe som man fastnat för på något för en själv logiskt ställe. Men man vet aldrig, men du bor väl i Gbg så då borde det finnas nån som kan komma över och testa mot att kanske få en fika och en Singoalla Lakritskaka.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-14 22:15

Jag tror det är något av dessa förklaringar:

-Inbillning.
-Slutsteg som klipper vs inte klipper.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-14 22:57

Harryup skrev:
sprudel skrev:

mvh/Harryup

Från manualen:

Ja, det är klart att det går, men det är väl bra om du vet att det verkligen går så bra som leverantören vill göra gällande. Lätt att man letar fel på ett ställe som man fastnat för på något för en själv logiskt ställe. Men man vet aldrig, men du bor väl i Gbg så då borde det finnas nån som kan komma över och testa mot att kanske få en fika och en Singoalla Lakritskaka.
Mvh/Harryup

Bra synpunkt igen Harryup. Östberg har en point. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-15 08:00

sprudel skrev:
prolinn skrev:Vad har du för slusteg nu och hur ser budgeten ut?

Tack för synpunkter. Jag tror nog källan är ganska bra i och för sig. Jag vill att du noterar att jag just nu har bra holografi och närvaro, men behöver mera power när jag ska spela riktigt högt, och då menar jag riktigt högt.

Du tror att källan är bra nog. Varför inte prova och hur var det med frågorna på slutet?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-08-15 11:53

@Sprudel:
om du kan ta dig tid har jag flera förslag på alternativa lösningar att utvärdera mellan NAS och delningsfilter, så att du får klarhet om din nuvarande lösning är bäst, tillräckligt nära den bästa eller så mycket sämre att den bör åtgärdas innan slutstegsbyte.

En PC-laptop med drivrutin för Kernel Streaming och Asynchronous transfer mode och bra uppspelningsprogramvara, t.ex. foobar2000
interface-konverterare USB ==>SPDIF för anslutning till din Lavry och andra DACar
DAC med direkt USB-anslutning, med eller utan volymkontroll.
En kompetent förförstärkare som man kan använda både till DAC'ar med fast utnivå och jämföra med och utan förförstärkare mellan DAC och cr80es.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-15 12:04

prolinn skrev:
sprudel skrev:
prolinn skrev:Vad har du för slusteg nu och hur ser budgeten ut?

Tack för synpunkter. Jag tror nog källan är ganska bra i och för sig. Jag vill att du noterar att jag just nu har bra holografi och närvaro, men behöver mera power när jag ska spela riktigt högt, och då menar jag riktigt högt.

Du tror att källan är bra nog. Varför inte prova och hur var det med frågorna på slutet?

Jag tror mera på 3 anledningar, kanske alla tre spelar roll.

1.
Testa med en simpel iPad eller iphone 4 som signalkälla med hjälp av squeezepad- programmet istället. Min erfarenhet ( och uppenbarligen även prolinns ) är att dessa källor låter en aning bättre än både Touch och Duet med mera saft och kraft, mindre skrammel i ljudet, mindre rörigt.

2....placeringen av högtalarna är väldigt viktiga. Vilken metod har du använt då du placerat dina högtalare ? Hur ser väggen bakom högtalaren ut ? Sitter du mitt i rummet och lyssnar ( då försvinner all mellanbas ) ?

3. IÖ:s högtalare har ingen puckel i mellanbasen som hjälper till extra, som de flesta engelska högtalare har. Tycke och smak ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-15 12:55

Många funderingar här, roligt.

Jag har använder Pioneer DVD som drive till cd förutom SB, båda kopplade till Lavry, varierat optiskt och digitalt. Det kan kvitta enligt mig, låter hyfsat lika. Dagsformen hos mig själv har större betydelse.

Högtalarplaceringen är enligt IÖ:s rek, som också provlyssnat med ett leende. (kanske det goda kaffet) Nä! Han var nöjd efter lite pill på 80es. :)

Nope friends, den här Micromegan är en integrerad förstärkare som jag använder för att driva i16s efter filtret. Jag använder den som slutsteg fastän jag inte kan koppla förbi förstegsdelen. Om nu detta låter bra enligt mina kriterier kan man tänka sig att det är just förstegsdelen som ger den "bra-faktorn". Ett ensamt slutsteg mår kanske inte så bra med endast Lavry som drivning.
Lennart J har ju ett mycket kompetent försteg och jag har några riktigt fina single-malt. Vi får kanske göra ett joint venture, den gode Lennart och jag. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-15 13:39

sprudel skrev:Många funderingar här, roligt.

Jag har använder Pioneer DVD som drive till cd förutom SB, båda kopplade till Lavry, varierat optiskt och digitalt. Det kan kvitta enligt mig, låter hyfsat lika. Dagsformen hos mig själv har större betydelse.

Högtalarplaceringen är enligt IÖ:s rek, som också provlyssnat med ett leende. (kanske det goda kaffet) Nä! Han var nöjd efter lite pill på 80es. :)

Nope friends, den här Micromegan är en integrerad förstärkare som jag använder för att driva i16s efter filtret. Jag använder den som slutsteg fastän jag inte kan koppla förbi förstegsdelen. Om nu detta låter bra enligt mina kriterier kan man tänka sig att det är just förstegsdelen som ger den "bra-faktorn". Ett ensamt slutsteg mår kanske inte så bra med endast Lavry som drivning.
Lennart J har ju ett mycket kompetent försteg och jag har några riktigt fina single-malt. Vi får kanske göra ett joint venture, den gode Lennart och jag. :)

Min erfarenhet är att ett kompetent försteg kan göra större skillnad till det bättre jämfört med byte av signalkälla/slutsteg. Benchmark har fungerat bättre vid direktdrivning av ett slutsteg i ett fall men alltid sämre än via ett renodlat försteg i andra fall.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-08-15 20:46

subjektivisten skrev:Jag tror det är något av dessa förklaringar:

-Inbillning.
-Slutsteg som klipper vs inte klipper.

Men, om det upplevs som "laid back" även på mycket låga nivåer?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-15 21:47

Min erfarenhet av slutsteg är att de kan uppvisa ungefär de skillnader som
Spudel redovisar, alltså när de arbetar helt inom sina linjära områden - OCH
att de karaktärer som Sprudel efterlyser, nästan alltid saknas i de slutsteg
som är mycket svåra att detektera i F/E-lyssningar.

- - -

Menar även att det är lätt att undervärdera slutstegens betydelse. Nu kan
såklart någon annan ha en helt annan erfarenhet, men min är att det totalt
sätt (talar nu inte en enskilda fall, utan i stort) finns ganska mycket större
skillnader mellan olika slutsteg än de som råder mellan olika försteg eller
CD-spelare, för att inte tala om mellan kablar.

Kort sagt: Slutstegets uppgift är svår, och då blir skillnaderna större.

- - -

Så vad man behöver göra är att lista ut vad man vill ha. När man vet det
så kan det, kanske vara lättare att hitta det, och inte minst att lista ut om
vägen dit handlar om att undvika en karaktär, eller om att hitta en.

Mitt råd till Sprudel är att leta även lite vildare - alltså till exempel prova en
massa olika rörslutsteg och annat mera exotiskt, och se vart det lutar. Om
vägen är oundvikligt och oåterkalleligt krokig så är det kanske bara så att
man får finna sig i det blir lite längre till målet - men då får man väl försöka
kompensera för det genom att ha extra kul på vägen!

Den som letar genvägar finner ofta att de är senvägar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-08-15 22:50

IngOehman skrev:Menar även att det är lätt att undervärdera slutstegens betydelse. Nu kan
såklart någon annan ha en helt annan erfarenhet, men min är att det totalt
sätt (talar nu inte en enskilda fall, utan i stort) finns ganska mycket större
skillnader mellan olika slutsteg än de som råder mellan olika försteg eller
CD-spelare, för att inte tala om mellan kablar.

Kort sagt: Slutstegets uppgift är svår, och då blir skillnaderna större.

Vh, iö

Har förstått att vissa ser försteg som viktigare än slutsteg men själv har jag fått större skillnad mellan olika slutsteg. Detta skulle i och för sig kunna bero på att jag alltid har haft förhållandevis trögdrivna högtalare som gör valet av slutsteg än mer kritiskt.
Senast redigerad av Panelguy 2011-08-15 22:51, redigerad totalt 1 gång.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-15 22:50

Tack IÖ för stöd. :)
Jag uppskattar att du är tydlig med dina konstateranden utan värdering. Så försöker jag också förhålla mig, värdering är ju en personlig aspekt.
Får prova rörsteg då, och försöka acceptera (kanske) extrabesväret som det innebär med rör.

Panelguy: Jag har inte lyssnat på Pass Aleph men det borde jag nog göra för att se om det är en väg mot målet. Tack för tipset. :)

Edit: felstavning.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-08-15 22:58

sprudel skrev:Panelguy: Jag har inte lyssnat på Pass Aleph men det borde jag nog göra för att se om det är en väg mot målet. Tack för tipset. :)

Jag tänkte mer på deras nuvarande XA-serie vilka brukar beskrivas som rörliknande i ljudet. Har inte HiFi-Consult Pass?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-16 00:09

sprudel skrev:Tack IÖ för stöd. :)
Jag uppskattar att du är tydlig med dina konstateranden utan värdering. Så försöker jag också förhålla mig, värdering är ju en personlig aspekt.
Får prova rörsteg då, och försöka acceptera (kanske) extrabesväret som det innebär med rör.

Panelguy: Jag har inte lyssnat på Pass Aleph men det borde jag nog göra för att se om det är en väg mot målet. Tack för tipset. :)

Håller med dig om IÖ:s inställning. Att försöka säga hur sammanhangen ser ut är inte densamma som att värdera egenskaperna.

Om du har de preferenser som du säger skulle KT 88 rör eller liknande passa. Alltså inte triodljud som jag uppfattar som något mera laidback. Går nu inte att dra allt över en kam men sagt i allmänhet. Finns i och för sig rörslutsteg som är omkopplingsbara.

Sett att MArten Center i Göteborg har rea på en del rörgrejer men prisläget blir ändå högt. Känner inte märkena de för men drömma kan ju alltid.

Den klassiska kombon mellan elektrostater och rörslutsteg är ju KT-rör som Quad använde. Deras rör är väl ofta KT66 som är en effektsvagare och tidigare variant av KT 88.

Ett lite rockigare ljud ljud med mera på. Men man får också säga att det handlar också om grad. KT88 ger mera udda övertoner om jag förstått saken rätt.

Sedan har ju Audio Space lite olika modeller. Nog med förslag. SOm IÖ säger ut och lyssna. En del liv är inte raka men intressanta.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-08-16 00:12

sprudel skrev:Tack IÖ för stöd. :)

Nuf..... :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-08-16 00:24

Panelguy skrev:
sprudel skrev:Panelguy: Jag har inte lyssnat på Pass Aleph men det borde jag nog göra för att se om det är en väg mot målet. Tack för tipset. :)

Jag tänkte mer på deras nuvarande XA-serie vilka brukar beskrivas som rörliknande i ljudet. Har inte HiFi-Consult Pass?

Jag befarar att HiFi-Consult är på väg att fasa ut Passlabs ur sitt sortiment i sin utförsäljning på blocket, den enda jag hittar är lilla XA30.5 för 33'
De har haft ett par XA100.5 monoblock men de hittar jag inte längre så de är väl sålda utan påfyllning med nya. Jag tror inte det är lönt med mindre för Sprudel utan att begränsa dynamiken. Utan rea befarar jag att priset hamnar en bra bit över 120' för ett par.

Här är hela sortimentet XA.5:
http://passlabs.com/xa_5_series.htm
men Passlabs är inte längre med på HiFi Consults produktlista.

Recensioner och tips:
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl ... 1220909801
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl ... enflup&7&4
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-16 00:38

Sprudel du är säker på att högtalarna är dom rätta för dig?
Du kanske skall testa ditt steg hemma hos LennartJ också och se om det ger samma känsla på dessa högtalare. Om du nu i stället skall ha andra Ino eller helt andra högtalare är ju en annan sak. Men det är så lätt att man tycker att de grejor som man gillar kan det inte vara "fel" med.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-08-16 01:02

Harryup skrev:Sprudel du är säker på att högtalarna är dom rätta för dig?
Du kanske skall testa ditt steg hemma hos LennartJ också och se om det ger samma känsla på dessa högtalare. Om du nu i stället skall ha andra Ino eller helt andra högtalare är ju en annan sak. Men det är så lätt att man tycker att de grejor som man gillar kan det inte vara "fel" med.

mvh/Harryup

Intressant vändning, Harryup.
Sprudel, du är välkommen med din Micromegastärkare och dina utvärderingsinspelningar på något minne. Min CD-drive är på reparation.
Du kan ta med din Lavry-DAC också.

Annars tänkte jag rekommendera hemlån av McIntosh MC275 Mk.V och Audio Research VS115.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-16 01:11

Strmbrg skrev:Men, om det upplevs som "laid back" även på mycket låga nivåer?

Då säger jag att den största sannolikheten är inbillning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-16 08:18

lennartj skrev:
Harryup skrev:Sprudel du är säker på att högtalarna är dom rätta för dig?

mvh/Harryup

Intressant vändning, Harryup.
Sprudel, du är välkommen med din Micromegastärkare och dina utvärderingsinspelningar på något minne. Min CD-drive är på reparation.
Du kan ta med din Lavry-DAC också.

Annars tänkte jag rekommendera hemlån av McIntosh MC275 Mk.V och Audio Research VS115.

Var finner jag dem?
(PS ordnade det sig med xtz?)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

McIntosh

Inläggav lennartj » 2011-08-16 08:58

McIntosh finns på http://www.hifistallet.se/ på Hvitfeldtsgatan 13 bakom gamla Televerksbyggnnaden vid Kaserntorget.

Det var väldigt vilken snygg hemsida Anders B fixat nu.
Han är McIntosh Prime Dealer i Skandinavien och har hela sortimentet hemma, även de 3-dalade 2-kilowattarna.

HiFi Consult hade alltid Audio Research förr, men nu är jag tveksam.
Finns det någon som har koll på vem som säljer och kan tänkas ha hemma Audio Research VS115, eller VS110 i Västsverige?

Jag fick annat att tänka på igår, så det kändes väl sent att ringa om XTZ framåt kl.23.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-08-16 09:17

lennartj skrev:De har haft ett par XA100.5 monoblock men de hittar jag inte längre så de är väl sålda utan påfyllning med nya. Jag tror inte det är lönt med mindre för Sprudel utan att begränsa dynamiken. Utan rea befarar jag att priset hamnar en bra bit över 120' för ett par.

Det är tydligen Malmsjö HiFi i Helsingborg som har Pass nuförtiden. Om det är XA100.5 som gäller så hamnar priset en bra bit över 200 8O .....tyvärr :( . Hursomhelst säkert riktiga kanonsteg som i staterna är en vanlig kombo till mina Maggisar :P
Edit: Lennart hade mer koll på priset än jag, ett par XA100.5 " betingar ett pris av endast" ca 150 tusen :wink:
Senast redigerad av Panelguy 2011-08-16 11:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: McIntosh

Inläggav Panelguy » 2011-08-16 09:21

lennartj skrev:HiFi Consult hade alltid Audio Research förr, men nu är jag tveksam.
Finns det någon som har koll på vem som säljer och kan tänkas ha hemma Audio Research VS115, eller VS110 i Västsverige?

Det var länge sedan de hade ARC (om de inte tagit upp märket igen nyligen), det är Anders som har ARC i Götet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-08-16 12:19

Klart det inte är inbillning! Slutsteg låter ju olika.

Sprudel, välkommen hem till mig så kan du höra på mina slutsteg.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-16 12:23

sportbilsentusiasten skrev:Klart det inte är inbillning! Slutsteg låter ju olika.

Jaså? Empirin talar emot det om vi snackar vanliga A/B blindtester.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi