Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Kanske skulle testa ett försteg också? Är det så säkert att den inbyggda volymen i Lavry'n gillar att driva slutsteget direkt?
mvh/Harryup
prolinn skrev:sprudel skrev:prolinn skrev:Vad har du för källa och försteg?
SB Duet trådlöst (flac-filer) och optiskt kopplad till Lavry Da10 som fungerar som försteg.
Något du kan prova på direkten är att koppla elektriskt i stället för optiskt till DACen. Det kan ge utdelning direkt utan att det kostar speciellt mycket.
Du skulle kunna prova källa och försteg som är avsevärt bättre bara för att se om det kan ge dig vad du söker. Då vet du ju i varje fall mer. Om problemet inte är själva slutsteget, som jag tror IÖ också är inne på utan sitter någon annan stans så blir du nog inte så himla mycket mer nöjd av att välja ett färgande slutsteg efterom det kommer göra att allt blir påverkat på samma sätt och det är nog inte alls säkert att du vill samma sak med alla inspelningar eller all musik.
Mitt besök hos min KDS försedde kompis gör att jag känner mig än mer säker på att det inte är de testade slutstegen som med nödvändighet brister. Hos kompisen får man både realism i rummet och djup. Ganska olika med olika inspelningar.
Jag tycker också om den live lika i rummet närvaron som hans anläggning kan ge. Min egen anläggning låter lätt beslöjad vid en jämförelse.
Vad har du för slusteg nu och hur ser budgeten ut?
sprudel skrev:Harryup skrev:Kanske skulle testa ett försteg också? Är det så säkert att den inbyggda volymen i Lavry'n gillar att driva slutsteget direkt?
mvh/Harryup
Från manualen:
There are two ways the DA10 can be used to listen to digital audio sources through speakers:
1.) Connect the main output of the DA10 to the input of a receiver or preamp, set the DA10 to a
“fixed” level, and adjust the speaker volume using the volume control of the receiver or preamp.
2.) Connect the main output of the DA10 directly to the input of a power amp or powered monitors
and use the Volume control of the DA10 to adjust the speaker volume.
Harryup skrev:sprudel skrev:Harryup skrev:Kanske skulle testa ett försteg också? Är det så säkert att den inbyggda volymen i Lavry'n gillar att driva slutsteget direkt?
mvh/Harryup
Från manualen:
There are two ways the DA10 can be used to listen to digital audio sources through speakers:
1.) Connect the main output of the DA10 to the input of a receiver or preamp, set the DA10 to a
“fixed” level, and adjust the speaker volume using the volume control of the receiver or preamp.
2.) Connect the main output of the DA10 directly to the input of a power amp or powered monitors
and use the Volume control of the DA10 to adjust the speaker volume.
Ja, det är klart att det går, men det är väl bra om du vet att det verkligen går så bra som leverantören vill göra gällande. Lätt att man letar fel på ett ställe som man fastnat för på något för en själv logiskt ställe. Men man vet aldrig, men du bor väl i Gbg så då borde det finnas nån som kan komma över och testa mot att kanske få en fika och en Singoalla Lakritskaka.
Mvh/Harryup
sprudel skrev:prolinn skrev:Vad har du för slusteg nu och hur ser budgeten ut?
Tack för synpunkter. Jag tror nog källan är ganska bra i och för sig. Jag vill att du noterar att jag just nu har bra holografi och närvaro, men behöver mera power när jag ska spela riktigt högt, och då menar jag riktigt högt.
prolinn skrev:sprudel skrev:prolinn skrev:Vad har du för slusteg nu och hur ser budgeten ut?
Tack för synpunkter. Jag tror nog källan är ganska bra i och för sig. Jag vill att du noterar att jag just nu har bra holografi och närvaro, men behöver mera power när jag ska spela riktigt högt, och då menar jag riktigt högt.
Du tror att källan är bra nog. Varför inte prova och hur var det med frågorna på slutet?
sprudel skrev:Många funderingar här, roligt.
Jag har använder Pioneer DVD som drive till cd förutom SB, båda kopplade till Lavry, varierat optiskt och digitalt. Det kan kvitta enligt mig, låter hyfsat lika. Dagsformen hos mig själv har större betydelse.
Högtalarplaceringen är enligt IÖ:s rek, som också provlyssnat med ett leende. (kanske det goda kaffet) Nä! Han var nöjd efter lite pill på 80es.![]()
Nope friends, den här Micromegan är en integrerad förstärkare som jag använder för att driva i16s efter filtret. Jag använder den som slutsteg fastän jag inte kan koppla förbi förstegsdelen. Om nu detta låter bra enligt mina kriterier kan man tänka sig att det är just förstegsdelen som ger den "bra-faktorn". Ett ensamt slutsteg mår kanske inte så bra med endast Lavry som drivning.
Lennart J har ju ett mycket kompetent försteg och jag har några riktigt fina single-malt. Vi får kanske göra ett joint venture, den gode Lennart och jag.
subjektivisten skrev:Jag tror det är något av dessa förklaringar:
-Inbillning.
-Slutsteg som klipper vs inte klipper.
IngOehman skrev:Menar även att det är lätt att undervärdera slutstegens betydelse. Nu kan
såklart någon annan ha en helt annan erfarenhet, men min är att det totalt
sätt (talar nu inte en enskilda fall, utan i stort) finns ganska mycket större
skillnader mellan olika slutsteg än de som råder mellan olika försteg eller
CD-spelare, för att inte tala om mellan kablar.
Kort sagt: Slutstegets uppgift är svår, och då blir skillnaderna större.
Vh, iö
sprudel skrev:Panelguy: Jag har inte lyssnat på Pass Aleph men det borde jag nog göra för att se om det är en väg mot målet. Tack för tipset.
Edit: felstavning.
sprudel skrev:Tack IÖ för stöd.![]()
Jag uppskattar att du är tydlig med dina konstateranden utan värdering. Så försöker jag också förhålla mig, värdering är ju en personlig aspekt.
Får prova rörsteg då, och försöka acceptera (kanske) extrabesväret som det innebär med rör.
Panelguy: Jag har inte lyssnat på Pass Aleph men det borde jag nog göra för att se om det är en väg mot målet. Tack för tipset.
sprudel skrev:Tack IÖ för stöd.![]()
Jag uppskattar att du är tydlig med dina konstateranden utan värdering. Så försöker jag också förhålla mig, värdering är ju en personlig aspekt.
Får prova rörsteg då, och försöka acceptera (kanske) extrabesväret som det innebär med rör.
Panelguy: Jag har inte lyssnat på Pass Aleph men det borde jag nog göra för att se om det är en väg mot målet. Tack för tipset.
Panelguy skrev:sprudel skrev:Panelguy: Jag har inte lyssnat på Pass Aleph men det borde jag nog göra för att se om det är en väg mot målet. Tack för tipset.
Jag tänkte mer på deras nuvarande XA-serie vilka brukar beskrivas som rörliknande i ljudet. Har inte HiFi-Consult Pass?
Harryup skrev:Sprudel du är säker på att högtalarna är dom rätta för dig?
Du kanske skall testa ditt steg hemma hos LennartJ också och se om det ger samma känsla på dessa högtalare. Om du nu i stället skall ha andra Ino eller helt andra högtalare är ju en annan sak. Men det är så lätt att man tycker att de grejor som man gillar kan det inte vara "fel" med.
mvh/Harryup
Strmbrg skrev:Men, om det upplevs som "laid back" även på mycket låga nivåer?
lennartj skrev:Harryup skrev:Sprudel du är säker på att högtalarna är dom rätta för dig?
Du kanske skall testa ditt steg hemma hos LennartJ också och se om det ger samma känsla på dessa högtalare. Om du nu i stället skall ha andra Ino eller helt andra högtalare är ju en annan sak. Men det är så lätt att man tycker att de grejor som man gillar kan det inte vara "fel" med.
mvh/Harryup
Intressant vändning, Harryup.
Sprudel, du är välkommen med din Micromegastärkare och dina utvärderingsinspelningar på något minne. Min CD-drive är på reparation.
Du kan ta med din Lavry-DAC också.
Annars tänkte jag rekommendera hemlån av McIntosh MC275 Mk.V och Audio Research VS115.
lennartj skrev:De har haft ett par XA100.5 monoblock men de hittar jag inte längre så de är väl sålda utan påfyllning med nya. Jag tror inte det är lönt med mindre för Sprudel utan att begränsa dynamiken. Utan rea befarar jag att priset hamnar en bra bit över 120' för ett par.
lennartj skrev:HiFi Consult hade alltid Audio Research förr, men nu är jag tveksam.
Finns det någon som har koll på vem som säljer och kan tänkas ha hemma Audio Research VS115, eller VS110 i Västsverige?
sportbilsentusiasten skrev:Klart det inte är inbillning! Slutsteg låter ju olika.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster