Decisive Audio Bi21, liten högtalare, stort ljud !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-14 19:02

jag tycker det är jättekul med nya svenska hififöretag, kör hårt, men dom där surroundarna som är synliga i en annan tråd ser väldigt mycket ino ut känns väldigt snyltigt, bättre kan ni nog
Bikinitider

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-14 20:31

Celef:

Jag fröstår hur du menar, men samtidigt är det ju egentligen bara en smart form... :)
Varför inte göra dom så ?!

Dom flesta andra högtalare är fyrkantiga lådor inte snylltar dom på varandra, eller ?!
Formen är "bara" praktisk, är ju inget som automatiskt ger något extremt bra resultat och inte heller är ju formen något som jag tycker är något fel med att ta efter.

Den smarta funktion som formen ger är ju bara dumheter att inte vilja ha !
det är ju hur smart som helst juhhh.
Hade jag byggt surrar hade det helt garanterat blivit exakt den formen, exakta måtten osv är dock inget som är garanterat, beror väll på elementen som man väljer att bygga med.

Så jag tycker inte att dom direkt härmar Ino, att dom är "mycket lika" är ju egentligen bara formen, allt annat e ju hur olika som helst.
På samma sätt som Bi21 i sådant fall skulle kunna kallas vara lik piP, för att det är en låda som är fyrkantig och med avfasade kanter.
Men jag kan inte påstå att jag tycker det.. :)

Först
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-10-14 20:37

Låter lite på din beskrivning av högtalarna att både pip och pk får smisk.

Kul med en uppstickare om inte annat :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-10-14 20:49

zapanasta skrev:Låter lite på din beskrivning av högtalarna att både pip och pk får smisk.

kanske mot mängden Pk men inte mina dom går lägre och låter annorlunda.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-14 21:02

Annan diskant med eller ? :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-14 21:07

Ne, det är filtret som gör ett.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-14 21:14

intressant, vore kul att höra :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-14 21:15

Och dämpmaterialet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-14 21:17

cool,

men är dom mer kompetenta vid högre ljudtryck nu då ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-14 21:30

bien sûr
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-14 23:35

zapanasta skrev:Låter lite på din beskrivning av högtalarna att både pip och pk får smisk.

kanske mot mängden piP men inte mina dom går lägre och låter annorlunda. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-10-14 23:38

phon skrev:

På vilket sätt låter de annorlunda? :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-14 23:52

nadifierad skrev:
phon skrev:

boom skrev:

Hmm,... Bild undrar om det går att skönja vissa likheter? 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-14 23:53

8O Tänkte inte på de ... :o

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-14 23:54

DVD-ai skrev:Annan diskant med eller ? :wink:
Ja.
Ragnwald skrev:Ne, det är filtret som gör ett.
Ja.
DVD-ai skrev:intressant, vore kul att höra :)
Ja.
MagnusÖstberg skrev:Och dämpmaterialet.
Ja.
phon skrev:Och annan låda.
Ja.

DVD-ai skrev:cool,

Ja.
Ragnwald skrev:bien sûr
Que?

:D :D 8O :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-15 00:02

petersteindl skrev:
nadifierad skrev:
phon skrev:

boom skrev:

Hmm,... Bild undrar om det går att skönja vissa likheter? 8)

MvH
Peter

Äch då . . . :roll: eller ä dä så att di både kör mä Gutlänsker
fåraull . . . ja bare frager . . ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-15 00:03

phon skrev:
DVD-ai skrev:Annan diskant med eller ? :wink:
Ja.
Ragnwald skrev:Ne, det är filtret som gör ett.
Ja.
DVD-ai skrev:intressant, vore kul att höra :)
Ja.
MagnusÖstberg skrev:Och dämpmaterialet.
Ja.
phon skrev:Och annan låda.
Ja.

DVD-ai skrev:cool,

Ja.
Ragnwald skrev:bien sûr
Que?

:D :D 8O :D

:D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-15 00:05

ooops ... glömde ....

Det är inte samma bas som piP heller ... å annorlunda basport ... och terminalen är försänkt, diskanten likaså, och mjukisfötterna är blå, men annars är dom heelt lika. :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-15 00:45

Så liika som ett par fyrkantiga lådder kan va . . . ? :D

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-15 00:49

Angående priser så är det ju tänkt att finnas på en hemsida, som inte finns! (än) :)

Bi 21 kostar 9000:- inkl. valfri lack utom högblank/piano. Säljs enbart lackade, och inga monteringssatser.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 11:00

Jag har lagt till prisuppgiften i första inlägget :)

......................................................

Även omdömena som jag lämnar vartefter kommer att samlas i förstainlägget.
så fort jag kommer på något nytt så skriver jag det här :)

Jahhh, jag har nu lyssnat en del på dessa högtalare och kan inget annat än att säga att dom är suveräna på så många punkter !

Men dom har en svaghet som jag uppmärksammat, alltså en kvantitativ parameter som dom "brister" på.
Denna är dock, väldigt liten och sitter i diskanten och hur mycket man kommer att "störa sig" på den är upp till var och en.

Men, vi börjar med de positiva omdömena :)

piPs vs Bi21

Jag har slutat att köra dom mot piPs för det är liksom helt andra djur på många sätt...
piPs känns lite mer "äkta" i vissa detaljerna på något vis, svårt att beskriva... Men piPs låter nog i vissa avseenden något med "live" än Bi21.
Som att artisten verkligen står där framför dig, trots att ljudbilden är BÄTTRE på Bi21 båda i djup, höjd och bredd med utplaceringar som sitter så sjukstabilt och noga utmejslade.

Men med det sagt, det är sällan som jag upplever denna fördel till piPs...
Oftast slutar det med att Bi21 sopar mattan genom att låta så naturligt och oansträngt på ALLA ljudnivåer från lågt, till gränsen till vad dom klarar av.
piPs hårdnar och blir otrevliga, medan Bi21 låter mysigare än aldrig förr ! :D
Och när piPs bottnar så fortsätter Bi21 att leverera.

Bi21 är alltså en klart mycket mer kompetent högtalare i fråga om ljudtryck och med upplevs lägre disst än piPs, och påminner i "stilen" mer om i6 än piPs.
Det har nog även med spridningsegenskaper att göra och jag föredrar personligen Bi21 framför piPs ur det avseendet.

Bi21 går även subjektivt något djupare i basen. Det är ju inga astronomiska skillnader vi pratar om, men jag är övertygad om att dom går djupare, vore spännande att mäta ! :)
Det finns liksom "något där nere" som jag känner igen som 25-30Hz tryck. och det får jag inte med piPs i mitt rum !

Upplösningan i samtliga register (med reservation för det jag skriver om i nästa stycke) är nog ganska jämnvärdig på ca 70-75dBA i mitt rum jag kan inte uppfatta att den ena skulle vara bättre eller sämre på något.
Oavsett vad jag försöker att lyssna efter så kan jag inte påstå att den ena gör något bättre än den andra.
Men ju mer volymen åker upp ju med tappar piPs i upplösning och börjar "bete sig", men fortfarande håller Bi21 ihopp och låter lika högupplöst på betydligt högre ljudnivåer.

En sak dock, som jag ibland upplever Bi21 vara vassare än piPs och ibland än till och med i6 på, det är att plocka fram en sådan otrolig tydlighet i röster !
På Deathmetal med intensiva partier och mycket som händer, så lyckas dom ändå separera allting så otroligt bra och plocka fram varenda nyans i rösterna.
Man hör helt enkelt tydligare texterna med Bi21 än med piPs och ibland även i6!

Men jag återkommer med jämförelsen Bi21 vs i6, där har jag inte lyssnat klart än känner jag ;)

Så, nu va det avklarat, piPs vs Bi21 slutade alltså med att Bi21 tog hem vinsten på dom flesta parametrar förutom att piPs, ibland kunde uppfattas som mer "live".
Men skillnaden är i samtliga fall så pass små att jag anser dom försumbara.
Den lilla fördelen piPs kan anses ha mot Bi21 i fråga om just "live känslan" tar Bi21 igen genom att låta mer avslappnade vid samma ljudnivå och jag tycker dom verkar klara av att leverera Dynamiska förlopp bättre.
I övrigt drar dom jämt på många parametrar och dom orkar jag inte ens räkna upp...

Men nu till det viktigaste, och det som för MIG betyder mest:
"Dom låter inte högtalare"

Ne, dom levererar musik och med besked, det gillar jag ! :D

Nu till "svagheten".

Bi21 har "något för sig" i diskanten, jag har svårt att sätta fingret på det oftast... Men ibland framträder det och om jag lyssnar på det ett tag till så ska jag nog snart kunna peka ordentligt på vart felet sitter !

Men det är, när det är ljud som redan är väldigt "skira" så blir det liksom en upplevelse av att Bi21 "lägger till" på något vis.
Inte så att det låter illa, fel eller på något vis störande.
Bara så att man lägger märket till det OM man nu har piPs och i6 som referens. Framförallt i6 som inte visar några tendenser till att "lägga till" något alls...

piPs visar lite liknande tendenser som Bi21, men inte lika mycket om ljudnivån är kontrollerad (ca70-75dB A)

Så, egentligen är detta inget "fel" på Bi21 utan något som dom helt enkelt gör lite sämre än båda i6 och piPs.
Meeen detta är för mig helt obetydligt....
Alltså, det är ju en färgning, men en "snäll" sådan oftast som inte skadar mig och min njutning av musiken så den kan i alla fall JAG leva med.
För dessa burkar är något av det bästa som spelat för mig, dom låter jätte bra och konstruktörerna kan vara nöjda ! :)

Snart kommer en kompis över, han är renodlad döds/svart metallera och vi ska lira skiten ur Bi21 och i6 för att se vad vi båda tycker om dom mot varandra.
Får se när mitt omdöme Bi21 va i6 kommer.
Men nog inte idag :)

Hoppas omdömet var till nöje för er som läser det och har ni några frågor så ställ dom så ska jag försöka svara.
Och/eller tips på vad jag ska testa osv...

Edit: Jag har inte bottnat dom ÄN, helt enkelt för att jag vill lyssna färdigt på dom först... :lol:
Ja menar, jag vill ju inte att dom ska gå sönder... Dom e ju så trevliga, konstruktörerna säger dock att dom ska tåla en del stryk, och jag litar på dom.
Och konstruktörerna har nog vid det här laget förstått hur jag gillar att spela (och jag har fått uppfattningen att det är en av orsakerna till att jag har dom hemma hos mig nu också 8) ) och tro mig när jag säger att jag ska testa dom grundligt... :twisted:

Klarar dom mitt slutgiltiga test så får dom "Testat och godkänt av David" stämpeln... :lol:
Och det är det inte många högtalare som har !
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-10-15 11:16

Tack för trevlig söndagsläsning!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-10-15 11:37

Kanonkul! Var med när det pratades om dem på förra onsdagsölen
och kände i magen att de kunde vara något på spåren.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 11:41

Jo, helt ute i det blå är dom ju inte helt klart :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-15 12:21

Vad är de yttre måtten på högtalaren?
Kan dessa köpas per beställning eller måste man åka och hämta dem på plats? isf var?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 12:27

bxhxd 19x31,5x36

räknat med gummifötterna som dom MINA står på och räknat med hur mycket terminalerna sticker ut.

lådan i sig är:

bxhxd 19x30,5x32

övrigt får någon av konstruktörerna svara på :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-10-15 12:28

DVD-ai;
Hur vet du att deras "konstigheter" i diskanten inte kommer av att dom avslöjar något i resten av kedjan?
Och om dom är bättre på att vara tydliga så att man hör vad sångaren sjunger kan då en annan högtalare vara bättre på något om man inte hör vad orkestern spelar eller sångaren sjunger? I så fall spelar det någon roll om det t.ex. Låter mjukare i diskanten om något som man inte vad det i stora stycken är? Med viss överdrift förstås. Personligen så tycker jag att hör man i ena paret inte vad som sjungs så spelar det ingen roll hur det låter om någon annan del av musiken, då är det Blocket nästa som gäller.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-15 12:30

Harryup skrev:DVD-ai;
Hur vet du att deras "konstigheter" i diskanten inte kommer av att dom avslöjar något i resten av kedjan?
Och om dom är bättre på att vara tydliga så att man hör vad sångaren sjunger kan då en annan högtalare vara bättre på något om man inte hör vad orkestern spelar eller sångaren sjunger? I så fall spelar det någon roll om det t.ex. Låter mjukare i diskanten om något som man inte vad det i stora stycken är? Med viss överdrift förstås. Personligen så tycker jag att hör man i ena paret inte vad som sjungs så spelar det ingen roll hur det låter om någon annan del av musiken, då är det Blocket nästa som gäller.

Mvh/Harryup

+1 Dags för säkerställande med annan elektronik :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 12:42

Njaa, nu tror jag att du missförstod lite ;)

Det är inte så att dom på något sätt "plockar fram" sången, utan det blir bara tydligare på något sätt.
Jag kan, som sagt, i övrigt inte hitta något som är sämre hos Bi21 än mot piPs. Så jag hittar inte vart dom har "offrat" för att få den egenskapen så att säga... och då kan jag ju inte påstå att det skulle vara något negativt heller !
Den skillnader tycker jag finns mellan piPs och i6 ju också... i6 är ju klart bättre än piPs ofta på just det.

Och gällande diskanten så är jag tämligen säker på att det är en färgning, men som sagt inte en elak sådan.
Mycket diskret och försiktig och som sagt inget JAG stör mig på mer än att jag tycker att jag ville tala om att JAG upplever att den finns där :)

Men sedan e det ju alltid så att detta är subjektiva upplevelser, alltså baserade på MIG och dessutom i mitt rum (som är ganska väldämpat och akustiskt otrooooligt mycket bättre än dom flestas rum jag varit i)
Och jag vet bara att jag brukar höra tydligare skillnader hemma hos mig än hemma hos dom flesta.
Jag "känner" ju mitt rum ganska väl också ;)

Så, jag är 100% säker på att när något låter på ett vist sätt så tycker jag vad jag tycker.
Och det av den simpla anledningen att jag inte personligen jämför mot någon annan högtalare.
Jag lyssnar på Bi21 och utvärderar vade jag tycker om deras presentation och piPs/ i6 får vara med som referens för ER skull.
Så att ni som läsare (som inte vet hur JAG hör saker och upplever det jag hör) ska ha något att ha som referens.

piPs och i6 vet jag hur dom låter i mitt rum, och jag spelar dom inte A/B mot Bi21 utan växlar och hör en dag i taget typ..
Det räcker, jag hör där det finns skillnader av betydelse.

det viktigaste är att upplevelsen av musiken blir så bra som möjligt och att musiken tillåts säga sitt.
Och det gör den med alla dessa högtalare :)

små skillnader och "petitesser" är av mindre betydelse i sammanhanget... men fakta är att Bi21 spöar piPs på många punkter !

som utplacering i ljudbilden och förmåga att spela högt och samtidigt låte otroligt bra, naturligt och avslappnat.

Men mot i6 är jag inte färdig med bedömningen, där får Bi21 jobba kan jag medela ;)
och gällande att plocka fram röster så är inte förhållandet speciellt tydligt mellan Bi21 och i6. ibland är det svårt att avgöra om dom är lika eller om något är bättre.
Men några gånger har jag verkligen upplevt att Bi21 får fram orden tydligare, blir mindre "grötigt" på något vis. Men det är, so msagt för sällan för att dra några slutsatser.

Min Bi21 vs i6 recension kommer och då är det som står DÄR som verkligen betyder något i frågan om Bi21 vs i6 :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-15 12:45

KarlXII skrev:
Harryup skrev:DVD-ai;

Mvh/Harryup

+1 Dags för säkerställande med annan elektronik :D

mina slutsteg är F/E testade med ingen hörbar färgning i övre registret 8

och allt annat är bättre än dina grejer så de så, sjärnstopp ! :lol:

elektroniken för den intresserade ser ut som följer.

Källa: Dator med Asus Essence ST och Foobar med ASIO/bittkorekt driver
försteg: passivt Alpsblue pott
Filter: Ino CR80s
slutsteg toppar: Emotiva XPA-2
slutsteg Moduler: Emotiva XPA-2
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi