Lättdrivna högtalare - varför så få på marknaden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-02-21 13:52

RogerGustavsson skrev:
mangs skrev:Är det enda rätta att välja stora PA-element i stora lådor eller kan man istället använda ett flertal mindre element kopplade seriellt/parallellt om 4 för att uppnå samma imepdans men 6dB högre känslighet?

Just PA-element bör man vanligen unvika om tänker sig spela lågbas. Det är ofta lågbasen som försvinner när man ökar motorstyrkan. Ett stort antal baslådor placerade på rätt ställen i rummet kan vara välgörande för basåtergivningen under ca 80-120 Hz.

EQ tror jag också kan vara ett sätt i kombination med en lågt avstämd basreflex. Men stora lådor blir det.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-21 13:56

Eftersom Hesselvall högtalaren blivit nämnd i den här tråden, vill jag(vi) gärna erbjuda en lyssning för den som så önskar. Lyssningen kommer att ske i vår demolokal i Sollentuna. Enda problemet just nu är att jag inte återfått full hörsel efter en sjukdom. Men i slutet av Mars bör jag vara fullt återställd. Om intresse finns PM eller maila mig så får vi försöka sy ihop en tid som passar alla. :D
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-02-21 14:01

ErikAndersson skrev:Eftersom Hesselvall högtalaren blivit nämnd i den här tråden, vill jag(vi) gärna erbjuda en lyssning för den som så önskar. Lyssningen kommer att ske i vår demolokal i Sollentuna. Enda problemet just nu är att jag inte återfått full hörsel efter en sjukdom. Men i slutet av Mars bör jag vara fullt återställd. Om intresse finns PM eller maila mig så får vi försöka sy ihop en tid som passar alla. :D

Det hade ju varit SÅ kul, jäsiken att man befinner sig i södra Tyskland :(
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-02-21 14:05

Bill50x skrev:
Rydberg skrev:
Bill50x skrev:Nu är ju inte frekvensomfånget det ända väsentliga i en högtalare, det viktigaste är trots allt hur den spelar musik. Hesselvall "den större" med The Dream förstärkare utklassar pi60 så det bara stänker om det. Om det beror på stärkaren eller talaren vet jag inte men kombinationen utklassar pi60 med hyffsat bra slutsteg.

Oj, då måste jag lyssna på Hesselvall. Du lyssnade i den där "speciella" demolokalen på Hesselvall och har lyssnat på pi60 typ hemma i IÖ's källare? Jädrigt spännande!! :P

Nä, jag lyssnade på kombinationen Hesselvall/The Dream på ett LTS-möte på Fältöversten. Jag inbillar mig att det låter ännu bättre i ett bra rum.

/ B

Om de redan i ett, som du antyder det, dåligt rum utklassar pi60 måste de vara ohyggligt bra. Jag har ännu inte hört nått på marknaden jag skulle vilja byta mina pi60 signatur mot men dessa kanske skulle vara ett alternativ då?

Har du mycket erfarenhet av pi60?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-21 14:10

DQ-20 skrev:Jag vet inte riktigt om jag tycker att det är så klädsamt att klaga på det där viset. Att man själv förstår och att kunna förklara för någon som i princip saknar förkunskaper är två olika saker. Att det är lite tunnsått med de som kan det senare är inte särskilt konstigt tycker jag.

Visst finns det medlemmar med såväl tekniska som pedagogiska kvaliteter i detta forum. Som mer än gärna tar sig tid att förklara så att även lekmän förstår.

För övrigt var det inte svaren i sig jag avsåg med "tunt". Snarare bristen på svar och viljan att utveckla resonemanget. De som svarat ska emellertid ha all heder. Även du. Trots din 1920-talsformulering "Jag vet inte riktigt om jag tycker att det är så klädsamt att klaga på det där viset."... ;-)
Senast redigerad av bensnake 2012-02-21 14:20, redigerad totalt 2 gånger.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-21 14:15

DQ-20 skrev:Miss och miss... Det är ju ingen nödvändighet att det skall vara på det viset. Men problemet ligger främst i att du har en extremt lastkänslig förstärkare. Det inte något större problem för en vanlig förstärkare om det handlar om en begränsad del av frekvensbandet och om faslägena inte är alltför ogynnsamma. Att impedanskurvan går lite hit och dit på vanliga dynamiska högtalare får man dock acceptera eftersom det handlar om system med uttalade resonanser. Genom att parallellkoppla ett annat system med motsatta resonanser (konjugatlänk) kan man dock få summan att jämna ut sig (ovanför basområdet).

/DQ-20

Innebär konjugatlänken några negativa konsekvenser för högtalarens och/eller förstärkarens sätt att prestera?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Lättdrivna högtalare - varför så få på marknaden?

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-21 14:20

bensnake skrev:Hjälp en enkel lekman att begripa varför känsligheten och lasten hos gemene högtalare måste vara så förbenat låga!

Därför att den färdiga produkten måste gå att sälja.

Den gemene högtalaren säljs till gemeneman. Han (eller snarare hon) vill inte ha ett par högtalare som är stora som en mindre kiosk.

Om en tillverkare kan ställa upp ett par burkar i butiken som är mindre (men kräver mera effekt) så är den lilla högtalaren lättare att sälja. Därför har marknaden drivits åt det hållet. Detta har understötts av sjunkande priser på effket. Och, menar jag, ett sjunkande intressa för HiFi rent allmänt sedan 1970-talet. Förr i tiden var det lite status med HiFi. En häftig stereo var fiiint. Det är det inte idag. Idag ska det vara smått och helst osynligt. Om det är bra spelar ingen roll. Ofta används ljudanläggningen bara för att ge ljud till film från 52" TVn.
Sättet att använda ljuduppspelningsutrustning i hemmiljö har alltså ändrats, menar jag.

Tekniskt menar jag att det inte finns några fördelar med små högtalare (för ett givet ljudtryck vid en given frekvens).
Stor membranarea + stor låda är ett bra konscept till välljudande bas. Sedan måste det ju förståss göras rätt allting, men det måste man ju alltid oavsett metod om det skall bli bra. Enda nackeldelen är att lådan blir stor och elementet sannolikt relativt dyrt (stor magnet + stor korg, stor kon etc ger högre tillverkningskostander för elementet). Men det kostar att ligga på topp.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-21 14:20

DQ-20 skrev:
RogerGustavsson skrev:
mangs skrev:Är det enda rätta att välja stora PA-element i stora lådor eller kan man istället använda ett flertal mindre element kopplade seriellt/parallellt om 4 för att uppnå samma imepdans men 6dB högre känslighet?

Just PA-element bör man vanligen unvika om tänker sig spela lågbas. Det är ofta lågbasen som försvinner när man ökar motorstyrkan. Ett stort antal baslådor placerade på rätt ställen i rummet kan vara välgörande för basåtergivningen under ca 80-120 Hz.

EQ tror jag också kan vara ett sätt i kombination med en lågt avstämd basreflex. Men stora lådor blir det.

/DQ-20

Men EQ kostar ju effekt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-21 14:28

Max_Headroom skrev:
bensnake skrev:Hjälp en enkel lekman att begripa varför känsligheten och lasten hos gemene högtalare måste vara så förbenat låga!

Därför att den färdiga produkten måste gå att sälja.

Den gemene högtalaren säljs till gemeneman. Han (eller snarare hon) vill inte ha ett par högtalare som är stora som en mindre kiosk.

Om en tillverkare kan ställa upp ett par burkar i butiken som är mindre (men kräver mera effekt) så är den lilla högtalaren lättare att sälja. Därför har marknaden drivits åt det hållet. Detta har understötts av sjunkande priser på effket. Och, menar jag, ett sjunkande intressa för HiFi rent allmänt sedan 1970-talet. Förr i tiden var det lite status med HiFi. En häftig stereo var fiiint. Det är det inte idag. Idag ska det vara smått och helst osynligt. Om det är bra spelar ingen roll. Ofta används ljudanläggningen bara för att ge ljud till film från 52" TVn.
Sättet att använda ljuduppspelningsutrustning i hemmiljö har alltså ändrats, menar jag.

Tekniskt menar jag att det inte finns några fördelar med små högtalare (för ett givet ljudtryck vid en given frekvens).
Stor membranarea + stor låda är ett bra konscept till välljudande bas. Sedan måste det ju förståss göras rätt allting, men det måste man ju alltid oavsett metod om det skall bli bra. Enda nackeldelen är att lådan blir stor och elementet sannolikt relativt dyrt (stor magnet + stor korg, stor kon etc ger högre tillverkningskostander för elementet). Men det kostar att ligga på topp.

Men om vi inte pratar om extremfallen, läs återgivning med full bandbredd och SPL om 130 dB, utan bara om "vanliga" golvare för hemmiljö? Är det svårt (omöjligt?) att tillverka en högtalare med känsligheten 92 dB som skulle ha samma fysiska mått som en talare med 87 dB:s känslighet? Utan att ljudkvaliteten och frekvensrespons skulle bli lidande, alltså?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-21 14:38

Högre känslighet blir lite av en bieffekt av de resonemang vi fört i mellanregistertråden. Kort går det ut på att man måste dämpa bort baffelsteget i traditionella 2-vägare för att få en balanserad återgivning. Genom att ta steget upp till 3-vägare eller mer och anpassa baffelns utformning efter önskad delning kan man genom valet av basar och stackning av flera kunna öka känsligheten med 4-6 dB... (vanlig approximering för kompensering av baffelsteget).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-21 14:51

bensnake skrev:Men om vi inte pratar om extremfallen, läs återgivning med full bandbredd och SPL om 130 dB, utan bara om "vanliga" golvare för hemmiljö? Är det svårt (omöjligt?) att tillverka en högtalare med känsligheten 92 dB som skulle ha samma fysiska mått som en talare med 87 dB:s känslighet? Utan att ljudkvaliteten och frekvensrespons skulle bli lidande, alltså?

Det beror lite grand på varför den högtalaren med 87dB:s kännslighet har just den känsligheten. Om man har utnyttjat allt till max så är det förståss omöjligt.
Men, den genomsnittliga högtalaren utnyttjar inte lådstorleken till max.
Jag kan ju bara se till hur min i28or (egentligen avsedd som topp) lät när jag körde dom fullrange. Bättre och djupare bas än somliga "fullrange" högtalare i samma storlek. IÖ har nog vridit ut vad som går ur den givna volymen. Men så är ju priset därefter också. Köper man en fullrangehögtalare i samma prisklass kommer den i många fall (dock inte alla) att ha bättre bas.

Ett annat exempel på hur man kan skaka ut högre känslighet (sett på lyssningsplats, je frifält) ur en given lådvolym är LTS F3 och en gamal NHT-modell som jag glömt namnet på. Snell typ A kan också skuffas in i kategorin här: Genom att placera baselmentet fiifigt kan man ta hjälp av rummets bergäningsytor. Vips så kan kan få några extra dB i basen på lyssningplats! Tjoho! Men, känsligheten i frifält kan vara samma vid låga frekvenser. Men hur ofta lyssnar man i frifält?

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-21 14:55

För att en högtalare skall vara lättdriven så krävs att den kan ge mycket kraft på en förhållandevis liten vikt.

Samma saker som gör att en bil accelererar snabbare alltså.

I högtalarens fall handar det därför om en låg konvikt i förhållande till magnetfältsenergin i talspolegapet.

Men en låg konvikt gör att resonansfrekvens höjs och mekaniskt Q-värde sänks vilket gör att man får mindre lågbas. Det brukar dessutom vara svårt att göra stora koner tillräckligt lätta med önskad styvhet om de dessutom skall vara lätta.

Element som har hög känslighet har oxå gärna ett tunt magnetgap för att koncentrera magnetfältet (och få det höga BL-värdet). Det gör att BL varierar kraftigt med beroende på var i slaglängden konen befinner sig, vilket gör att kontrollen vid större konutslag blir sämre.

Så ja, det är svårt att kombinera kompakta lådvolymer och korrekt nivå på basåtergivning med lättdrivna element.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-02-21 15:09

RogerGustavsson skrev:
DQ-20 skrev:
RogerGustavsson skrev:

/DQ-20

Men EQ kostar ju effekt.

Ja, det gör det. "Och" tänkte jag nästan säga, fast på ett alldeles vänligt sätt. Vi talar ju om element som redan från början har hög känslighet men också låga q-värden. Genom att sätta in EQ tänker jag mig att man "fyller i" hängmattan som bildas mellan de olika systemresonanserna. Jag vill minnas att jag sett sådana lösningar från tillverkare av PA-element. Det handlar ju om kompromisser, eftersom de inte har någon "naturligt" rak tonkurva i basområdet, vare sig med eller utan rumstöd. De låga q-värdena gör att elementen fortfarande står under viss elektromotorisk kontroll även ganska långt under resonansfrekvensen.

Med utomordentligt vänliga hälsningar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-02-21 15:16

bensnake skrev:Innebär konjugatlänken några negativa konsekvenser för högtalarens och/eller förstärkarens sätt att prestera?

Nej. Konjugatlänken är endast till för förstärkaren - den kan kopplas direkt på förstärkarens utgång om man vill. Har man en förstärkare med hög utgångsimpedans får man en rakare tonkurva. Dessutom blir högtalarens faskurvor (som förstärkaren uppfattar dem) flackare men det har jag svårare att säga något allmänt om.

(Jag talar då inte om sådana konjugatlänkar som sitter i filtren och som har till uppgift att bibehålla filtrets verkan även när elementets induktans börjar gör sig märkbar.)

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-02-21 15:24

bensnake skrev:För övrigt var det inte svaren i sig jag avsåg med "tunt". Snarare bristen på svar och viljan att utveckla resonemanget.

Jo, jag förstod det. Det kommer sig sannolikt av en kombinerad brist på vilja och förmåga. Det är inte direkt snutet ur näsan att svara på dina frågor eftersom det ingår så många obekanta variabler som den som skall förklara först måste reda ut och avsätta värden. Varför inte köpa en bok i ämnet? Eller göra som rekommenderats tidigare - tjacka upp dig på en licens till Basta! för att se vad som händer när du gör lättare membran och driver upp BL-produkten till typ 30!

Hattrick!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-21 15:58

Rydberg skrev:Om de redan i ett, som du antyder det, dåligt rum utklassar pi60 måste de vara ohyggligt bra. Jag har ännu inte hört nått på marknaden jag skulle vilja byta mina pi60 signatur mot men dessa kanske skulle vara ett alternativ då?

Nu vet jag inte om det rummet är så dåligt, men det är bra mycket större än man vanligtvis har hemma. Tänk dig vanlig konferenslokal med akustikplattor i taket och många fönster.

Men har jag skrivit att de utklassar pi60? Kombinationen Hesselvall/The Dream har ett litet annat förhållningssätt till musikåtergivningen. Jag tycker det kommer mer musik än med pi60/transistorsteg, svänger nästan som Linn :-)

Men, jag har aldrig hört de båda högtalarna (med tillhörande elektronik) vid samma tillfälle och med samma musik.

/ B

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-02-21 18:42

Bill50x skrev:
Rydberg skrev:Om de redan i ett, som du antyder det, dåligt rum utklassar pi60 måste de vara ohyggligt bra. Jag har ännu inte hört nått på marknaden jag skulle vilja byta mina pi60 signatur mot men dessa kanske skulle vara ett alternativ då?

Nu vet jag inte om det rummet är så dåligt, men det är bra mycket större än man vanligtvis har hemma. Tänk dig vanlig konferenslokal med akustikplattor i taket och många fönster.

Ja stora rum kan ju ofta vara bra :)

Bill50x skrev:Men har jag skrivit att de utklassar pi60?

Ja så tolkar jag det (min fetning)

Bill50x skrev:Hesselvall "den större" med The Dream förstärkare utklassar pi60 så det bara stänker om det.

Bill50x skrev:Kombinationen Hesselvall/The Dream har ett litet annat förhållningssätt till musikåtergivningen. Jag tycker det kommer mer musik än med pi60/transistorsteg, svänger nästan som Linn :-)

Men, jag har aldrig hört de båda högtalarna (med tillhörande elektronik) vid samma tillfälle och med samma musik.

/ B

Du svarade inte riktigt på min fråga om du har mycket erfarenhet av pi60/pi60s? Har du det? Jag vill liksom veta hur jag ska väga dina påståenden. Eftersom samma konstruktör är inblandad i båda konstruktionerna så känns det en smula konstigt att det skulle vara så FUNDAMENTAL skillnad i prestanda. Nu kanske det är så ändå men märkligt känns det :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-02-21 19:05

Har den där Hesselvall-högtalaren nåt pris?

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-02-21 19:19

Rydberg skrev:
Bill50x skrev:

Ja stora rum kan ju ofta vara bra :)

Bill50x skrev:Men har jag skrivit att de utklassar pi60?

Ja så tolkar jag det (min fetning)

Bill50x skrev:Hesselvall "den större" med The Dream förstärkare utklassar pi60 så det bara stänker om det.

Bill50x skrev:Kombinationen Hesselvall/The Dream har ett litet annat förhållningssätt till musikåtergivningen. Jag tycker det kommer mer musik än med pi60/transistorsteg, svänger nästan som Linn :-)

/ B

Du svarade inte riktigt på min fråga om du har mycket erfarenhet av pi60/pi60s? Har du det? Jag vill liksom veta hur jag ska väga dina påståenden. Eftersom samma konstruktör är inblandad i båda konstruktionerna så känns det en smula konstigt att det skulle vara så FUNDAMENTAL skillnad i prestanda. Nu kanske det är så ändå men märkligt känns det :)

Överensstämmer ungefär med mina tankar faktiskt..

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-21 19:41

Jag har hört The Dream vid 3 tillfällen driva P60:s. Resultaten har varit strålande, bla i IÖ:s krypta. Där öste vi på så att jag var orolig för att lådorna skulle spricka på mitten! Det var klockrent. Om däremot mindre triodförstärkare användes och då även utan motkoppling :D :D :D kommer Hesselvall högtalarnas fördelar till sin rätt. De är konstrurerade att i första hand kopplas till rörförstärkare med något högre utimpedans.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-21 21:42

Rydberg skrev:Du svarade inte riktigt på min fråga om du har mycket erfarenhet av pi60/pi60s? Har du det? Jag vill liksom veta hur jag ska väga dina påståenden. Eftersom samma konstruktör är inblandad i båda konstruktionerna så känns det en smula konstigt att det skulle vara så FUNDAMENTAL skillnad i prestanda. Nu kanske det är så ändå men märkligt känns det :)

Nej, jag har ingen djupgående erfarenhet av pi60. Jag har lyssnat på dem vid ett par tillfällen i hemmiljö, med varierande musik. Vid ett tillfälle jämfördes pi60 med piP och och nog hördes det att de kommer från samma hus :-) Ärligt talat kände jag inte att det var någon större skillnad i ljudet mellan dessa två.

Jag är inte helt säker på att Hesselvallhögtalaren är så väsensskild från pi60. Jag vet ju inte eftersom jag lyssnat på högtalarna vid skilda tillfällen. Jag anser dessutom att elektroniken (källa/förstärkare) påverkar slutresultatet mer än vad många andra anser. Och kombinationen Hesselvall/The Dream har en homogen återgivning, allt känns bara så naturligt och "rätt". Kanske skulle pi60 låta lika bra tillsammans med The Dream?

/ B

Användarvisningsbild
IngvarAhlberg

Inläggav IngvarAhlberg » 2012-02-21 21:46

Jag tänkte lägga mig i lite grand.

Nu tycker jag iofs inte 87dB är så låg känslighet.

Nej det är inte dålig känslighet, det är egentligen usel känslighet, 87dB är en verkningsgrad på 0,3%, dvs om vi skickar in 100W så blir 99,3W värme i talspolen, 0,7W blir akustisk effekt, ljud alltså.

Det är inte så väldigt svårt att kombinera hög känslighet och god bandbredd i basregistret, skall vi ner till 30Hz eller lägre så blir det självklart inga små stativare men det måste inte bli friggebodar.

De högtalare jag själv använder har en känslighet på ca 103dB, är helt linjära till en bra bit under 30Hz och producerar 20Hz med god vigör, är ganska små.

Jag har konstruerat och producerat denna typ av högtalare i snart 40 år till en hel del krävande användare/applikationer, nästan inga lådor har krävt byggnadslov.

Sedan har vi ju den ännu viktigare aspekten med dynamisk kompression, och detta är rena fakta, låg känslighet=kraftig termisk kompression, dvs sämre dynamik, och detta inträder extremt tidigt i effekttrappan, de flesta högtalare med en känslighet om 87dB har troligen uppnått 3dB (full) termisk kompression redan vid102dB, dvs då går det inte att spela högre i topparna, man kan endast fortsätta lyfta golvet tills man har en 3dB tjock ljudgröt.

( sagt det tidigare, även jag har några riktiga favorithögtalare bland de där med usel känslighet)

Ingvar
Ansvarig för och designer bakom HAD
Driver The Vacuumed Cat
Förföljd av katter

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-02-21 22:43

Ja använder man resonanssystem som sabbar upp tidsbeteendet totalt kan man ju nå höga känsligheter :)

Användarvisningsbild
IngvarAhlberg

Inläggav IngvarAhlberg » 2012-02-21 22:51

Jovisst, med bristande kompetens kan man misslyckas med vad som helst.

Ingvar
Ansvarig för och designer bakom HAD
Driver The Vacuumed Cat
Förföljd av katter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-21 23:15

Rydberg skrev:Ja använder man resonanssystem som sabbar upp tidsbeteendet totalt kan man ju nå höga känsligheter :)

Hur menar du då? Kan du utveckla det lite närmare?

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-22 00:05

Max_Headroom skrev:
Rydberg skrev:Ja använder man resonanssystem som sabbar upp tidsbeteendet totalt kan man ju nå höga känsligheter :)

Hur menar du då? Kan du utveckla det lite närmare?

Hmm... Jag tror det kan ha nåt med tidsresor att göra, som i tillbaka till framtiden. Kanske sitter det flux-kondensatorer i delningsfiltret som sabbar upp tidsbeteendet :wink:

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-02-22 07:01

Rydberg skrev:
Bill50x skrev:Nu är ju inte frekvensomfånget det ända väsentliga i en högtalare, det viktigaste är trots allt hur den spelar musik. Hesselvall "den större" med The Dream förstärkare utklassar pi60 så det bara stänker om det. Om det beror på stärkaren eller talaren vet jag inte men kombinationen utklassar pi60 med hyffsat bra slutsteg.

/ B

Oj, då måste jag lyssna på Hesselvall. Du lyssnade i den där "speciella" demolokalen på Hesselvall och har lyssnat på pi60 typ hemma i IÖ's källare? Jädrigt spännande!! :P

Tycker jag du ska göra, undrar dock varför tanken aldrig slagit dig, att lyssna till The Dream o Hesselwall högtalarna alltså!?

Trevlig lyssning :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-02-22 09:06

IngvarAhlberg skrev:Jag tänkte lägga mig i lite grand.

Nej det är inte dålig känslighet, det är egentligen usel känslighet, 87dB är en verkningsgrad på 0,3%, dvs om vi skickar in 100W så blir 99,3W värme i talspolen, 0,7W blir akustisk effekt, ljud alltså.

Det är inte så väldigt svårt att kombinera hög känslighet och god bandbredd i basregistret, skall vi ner till 30Hz eller lägre så blir det självklart inga små stativare men det måste inte bli friggebodar.

De högtalare jag själv använder har en känslighet på ca 103dB, är helt linjära till en bra bit under 30Hz och producerar 20Hz med god vigör, är ganska små.

Jag har konstruerat och producerat denna typ av högtalare i snart 40 år till en hel del krävande användare/applikationer, nästan inga lådor har krävt byggnadslov.

Sedan har vi ju den ännu viktigare aspekten med dynamisk kompression, och detta är rena fakta, låg känslighet=kraftig termisk kompression, dvs sämre dynamik, och detta inträder extremt tidigt i effekttrappan, de flesta högtalare med en känslighet om 87dB har troligen uppnått 3dB (full) termisk kompression redan vid102dB, dvs då går det inte att spela högre i topparna, man kan endast fortsätta lyfta golvet tills man har en 3dB tjock ljudgröt.

( sagt det tidigare, även jag har några riktiga favorithögtalare bland de där med usel känslighet)

Ingvar

Ja hög verkningsgrad är ju inte dumt. Men det gälelr ju att det finns andra kvaliteer också. Det saknas ju ofta i högeffektiva system..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-22 10:19

Ingvar är ju definitivt inte ensam om att eftersöka hög känslighet. Jag menar nog att hög känslighet har ett egenvärde som är ganska stort. Naturligtvis får det inte åstadkommas på bekostnad av kvalitet. Men det finns ju många entusiaster som har satt ihop stora (STORA!!!!) system av t ex diverse JBL-prylar och fått fantastiska resultat...

Å andra sidan måste man ju titta på applikationen också. För en högtalare som ska stå i ett vardagsrum och spela någorlunda bredbandigt tar jag nog hellre ett mindre kabinett och den då följande lägre känsligheten. Då tycker jag in 88 dB @ 2,83V / 1m är speciellt dåligt.

Jag håller däremot helt klart med om att det borde finnas fler bra hifihögtalare med högre känslighet.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-22 13:47

IngvarAhlberg skrev:Jag tänkte lägga mig i lite grand.

Jag vill försiktigt inflika att en högtalare med en känslighet på 87dB @ 1m @ 4pi sterad @ 2.83Vrms inte nödvändigtvis har en låg verkningsgrad. Det beror ju på vad för impedans det har. Sinusbasen i OA-6 var ju på 800 ohm. Letar man upp ett element med samma känslighet men på 8 ohm istället så har det förra en verkningsgrad som är 100ggr högre. Man får skilja på verkningsgrad och känslighet.

Oavsett så låter det som trevliga högtalare du har konstruerat. Var kan man läsa mer om dom?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi