Jag tänkte lägga mig i lite grand.
Nu tycker jag iofs inte 87dB är så låg känslighet.
Nej det är inte dålig känslighet, det är egentligen usel känslighet, 87dB är en verkningsgrad på 0,3%, dvs om vi skickar in 100W så blir 99,3W värme i talspolen, 0,7W blir akustisk effekt, ljud alltså.
Det är inte så väldigt svårt att kombinera hög känslighet och god bandbredd i basregistret, skall vi ner till 30Hz eller lägre så blir det självklart inga små stativare men det måste inte bli friggebodar.
De högtalare jag själv använder har en känslighet på ca 103dB, är helt linjära till en bra bit under 30Hz och producerar 20Hz med god vigör, är ganska små.
Jag har konstruerat och producerat denna typ av högtalare i snart 40 år till en hel del krävande användare/applikationer, nästan inga lådor har krävt byggnadslov.
Sedan har vi ju den ännu viktigare aspekten med dynamisk kompression, och detta är rena fakta, låg känslighet=kraftig termisk kompression, dvs sämre dynamik, och detta inträder extremt tidigt i effekttrappan, de flesta högtalare med en känslighet om 87dB har troligen uppnått 3dB (full) termisk kompression redan vid102dB, dvs då går det inte att spela högre i topparna, man kan endast fortsätta lyfta golvet tills man har en 3dB tjock ljudgröt.
( sagt det tidigare, även jag har några riktiga favorithögtalare bland de där med usel känslighet)
Ingvar