Stämmer detta ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2013-01-23 16:10

Även jag blinkade till där.
Vid inspelning av exempelvis trummor med hjälp av A/B upptagning har jag aldrig själv (eller hört någon annan) summerat ihop mikrofonernas signaler till en enkel för frekvenser under ~150Hz. Inte heller har jag under min utbildning fått lära mig att det är så man ska göra vid mixning/mastring, med undantaget; Mastring av musik i stereo med riktigt låg bas för vinyltryckning - kan leda till nålhoppning.

Helt klart finns det musik med stereobas i låga frekvenser.
Framförallt elektronisk musik.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-23 16:34

Jag tycker de verkar fräna. Lite Goldmund-stuk.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-23 17:27

Hmm jag tolkar IÖs uttalande inte som en kritik mot någon konstruktion som sådan utan helt enkelt en kritik (eller reservationer) av själva påståendet att man inte kan riktningsbestämma basfrekvenser.
Det påtalas ett par exempel på situationer när detta kan uppstå och framförallt verkar det härröra från distortion (som jag antar genererar hörbara komponenter högre upp i frekvens) och eventuellt att man är utomhus.

Men jag tolkar det också som att med bra basar i ett rum så är det kanske inte ett så stort problem i realiteten? Dvs det är en av många avvägningar man kan göra.

Att det är ett påstående(som många andra) som inte gäller oreserverat inser nog de flesta. Men det kanske duger som förenkling i en beskrivande text på en hemsida av en högtalare? Annars blir beskrivningen kanske väldigt lång och utförlig... och kanske måste mailas till intresserade :wink:

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-23 17:28

Varför Nattis kursare inte skulle kunna höra något förstår jag inte alls? Lustig kommentar.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-23 20:00

Värden är inte svart & vit, det finns goda konstruktioner och konstruktörer lite här och där.

Jag kommer aldrig att säga att mitt ideal är det rätta och passar alla! Fast jag är nöjd i nuläget är mina öron öppna för nya intryck av alla slag :) Plötsligt gör man ett lappkast/kovändning :o 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

JM

Inläggav JM » 2013-01-23 23:20

Ser fram mot synpunkter!

Andreas Wale
WAVELIT[/quote]

Jag ser ett problem med ljud spridningen.

Ljudet från diskanten faller av med 6 db medans basen/mellanregistret faller av med 3 db inom några meter innan även den faller av med 6 db.
Ljud spridningen i rummet borde bli mer ojämn än från en icke linjehögtalare.

Vore diskanten en linjehögtalare blir ljudspridningen mer homogen i rummet.

Eller vad ?[/b]
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-24 02:10

JM skrev:
Wavelit skrev:Ser fram mot synpunkter!

Andreas Wale
WAVELIT

Ljudet från diskanten faller av med 6 db medans basen/mellanregistret faller av med 3 db inom några meter innan även den faller av med 6 db.
Ljud spridningen i rummet borde bli mer ojämn än från en icke linjehögtalare.

Vore diskanten en linjehögtalare blir ljudspridningen mer homogen i rummet.

Eller vad ?

Såg du att diskanten är hornladdad?
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Wavelit

Inläggav Wavelit » 2013-01-24 13:30

Intressant inlägg!

Det var klumpigt och felaktigt formulerat från min sida.

Nej, det är ju inte så att AB-inspelningar behöver genomgå en monomixning för att resultatet av inspelningen ska bli mono under ca 150 Hz. Rätta mig om jag har fel, men AB-inspelningar övergår ju att bli mono för dessa frekvenser om kapslarna inte sitter längre isär än 0,6 m - dvs en fjärdedels våglängd? Ju lägre frekvens, desto mer mono!
Vad innebär egentligen "wide AB"?

Hur låga frekvenser spelar man normalt in med Blumlein Stereo?

När det gäller inspelningar av pop/rock/blues/jazz osv tror att så gott som alla producenter lägger t ex bastrumma och bas panorerade i center.

Inom elektronisk musik så önskas oftast mesta möjliga upplevda bastryck och då är det självklart att lägga dessa ljud i fas och med samma nivå för att använda både höger och vänster kanal. Sen vill man också säkerställa att återgivningen ska bli bra i klubbmiljö, där man i många fall kör monosubbar. Då vill man verkligen inte ha några fasskillnader.

Vad vinyl beträffar så är det regel att strikt hålla kanalerna i fas under ca 100 Hz. Enligt Jan-Eric Persson på Opus3 så genomgår de inspelningar som ska ges ut på vinyl, nån typ av process där inspelningen gradvis monomixas från ca 120 Hz och ner.
Jag vet inte vad den processen heter, men detta är en förutsättning för att gravera vinyl.

Sen finns det alltid undantag och jag är mycket tacksam för om någon kan tipsa om välgjorda inspelningar där suboktaverna medvetet ligger panorerade och/eller ur fas.

Sammanfattningsvis har jag valt att förenklat skriva följande på min hemsida:

"På vinyl graveras alla produktioner i mono under ca 150 Hz. Även på digitala produktioner ligger normalt all information under 100 Hz monomixad redan vid inspelningen."

/Andreas

Wavelit

Inläggav Wavelit » 2013-01-24 13:55

PappaBas skrev:Hmm jag tolkar IÖs uttalande inte som en kritik mot någon konstruktion som sådan utan helt enkelt en kritik (eller reservationer) av själva påståendet att man inte kan riktningsbestämma basfrekvenser.

Tack för synpunkten!
Ett sådant påstående skall helt korrekt kritiseras.

Jag påstår dock inte detta utan formulerar mig enligt nedan:

"Riktigt låga frekvenser har vi svårt att riktningsbestämma eftersom långa väglängder ger små fasskillnader"

"Vi har svårt att riktningsbestämma lågfrekventa ljud"

/Andreas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-24 14:06

Wavelit skrev:
PappaBas skrev:Hmm jag tolkar IÖs uttalande inte som en kritik mot någon konstruktion som sådan utan helt enkelt en kritik (eller reservationer) av själva påståendet att man inte kan riktningsbestämma basfrekvenser.

Tack för synpunkten!

"Riktigt låga frekvenser har vi svårt att riktningsbestämma eftersom långa väglängder ger små fasskillnader"

/Andreas

Det är ju rätt bra formulerat. :)

Du deltar inte på någon av mässorna i år? Vad jag minns så var det rätt många goda omdömen du fick förra året.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Wavelit

Inläggav Wavelit » 2013-01-24 14:19

JM skrev:

Jag är inte säker på vad du menar med ljudspridning.

Självklart avtar diskantens ljudtryck snabbare med ökat lyssningsavstånd än ljudtrycket från basarna.
Det är därför jag anger ett optimalt lyssningsavstånd på 3 - 6 m.
Vid större lyssningsavstånd än så, blir bidraget från diskanten lägre än bidraget från basarna.

/Andreas

JM

Inläggav JM » 2013-01-25 22:29

Wavelit skrev:
JM skrev:

Jag är inte säker på vad du menar med ljudspridning.

Självklart avtar diskantens ljudtryck snabbare med ökat lyssningsavstånd än ljudtrycket från basarna.
Det är därför jag anger ett optimalt lyssningsavstånd på 3 - 6 m.
Vid större lyssningsavstånd än så, blir bidraget från diskanten lägre än bidraget från basarna.

/Andreas

Diskanten (även ett horn) är en punktformig ljudkälla med sfärisk ljudintensitets utbredning - dvs intensiteten avtar med 6 db/m medan basar/mellanregister hgt måste betraktas som en linjekälla med cylindrisk utbredning där ljudintensiteten avtar med endast 3 db/m inom nägra meter. Dvs har du linjär kurva i en punkt säg 3 m från bägge högtalarna och om du förflyttar dig bakåt en meter då har diskanten sjunkit med 6 db medans bas/mellanhgt med bara 3 db.
Således borde högtalaren ha en linjekälla som diskant.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-01-25 22:41

JM skrev:Diskanten (även ett horn) är en punktformig ljudkälla med sfärisk ljudintensitets utbredning - dvs intensiteten avtar med 6 db/m medan basar/mellanregister hgt måste betraktas som en linjekälla med cylindrisk utbredning där ljudintensiteten avtar med endast 3 db/m inom nägra meter. Dvs har du linjär kurva i en punkt säg 3 m från bägge högtalarna och om du förflyttar dig bakåt en meter då har diskanten sjunkit med 6 db medans bas/mellanhgt med bara 3 db.

Du får dock inget nivåfall på 6dB när du flyttar dig från 3m till 4m.
Möjligtvis vid 3m till 6m men då sitter de flesta hos grannen eller i trädgården så det kanske kvittar. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-01-25 22:56

Wavelit skrev:Intressant inlägg!

Nej, det är ju inte så att AB-inspelningar behöver genomgå en monomixning för att resultatet av inspelningen ska bli mono under ca 150 Hz. Rätta mig om jag har fel, men AB-inspelningar övergår ju att bli mono för dessa frekvenser om kapslarna inte sitter längre isär än 0,6 m - dvs en fjärdedels våglängd? Ju lägre frekvens, desto mer mono!

När det gäller inspelningar av pop/rock/blues/jazz osv tror att så gott som alla producenter lägger t ex bastrumma och bas panorerade i center.

Inom elektronisk musik så önskas oftast mesta möjliga upplevda bastryck och då är det självklart att lägga dessa ljud i fas och med samma nivå för att använda både höger och vänster kanal. Sen vill man också säkerställa att återgivningen ska bli bra i klubbmiljö, där man i många fall kör monosubbar. Då vill man verkligen inte ha några fasskillnader.

Vad vinyl beträffar så är det regel att strikt hålla kanalerna i fas under ca 100 Hz. Enligt Jan-Eric Persson på Opus3 så genomgår de inspelningar som ska ges ut på vinyl, nån typ av process där inspelningen gradvis monomixas från ca 120 Hz och ner.
Jag vet inte vad den processen heter, men detta är en förutsättning för att gravera vinyl.

Sen finns det alltid undantag och jag är mycket tacksam för om någon kan tipsa om välgjorda inspelningar där suboktaverna medvetet ligger panorerade och/eller ur fas.

"På vinyl graveras alla produktioner i mono under ca 150 Hz. Även på digitala produktioner ligger normalt all information under 100 Hz monomixad redan vid inspelningen."

/Andreas

Tack för svar.

Medveten om hanteringen av vinyl men digitalt lagrad musik ställer ju inga sådana krav och monomixning sker (därför) sällan för akustisk musik.

Med "wide AB" menar jag ett rundtagande par med säg 1-8 meters avstånd mellan kapslarna. Kan användas både som huvudpar (typiskt runt 1m eller kortare distans) och rumsmikrofoner (ofta 1m eller bredare).

Blumlein är ju en teknik och frekvensrespons beror naturligtvis både på typ av mikrofon och ev. postprocessing.

/Peter

Wavelit

Inläggav Wavelit » 2013-01-26 12:26

Piotr skrev:
JM skrev:Diskanten (även ett horn) är en punktformig ljudkälla med sfärisk ljudintensitets utbredning - dvs intensiteten avtar med 6 db/m medan basar/mellanregister hgt måste betraktas som en linjekälla med cylindrisk utbredning där ljudintensiteten avtar med endast 3 db/m inom nägra meter. Dvs har du linjär kurva i en punkt säg 3 m från bägge högtalarna och om du förflyttar dig bakåt en meter då har diskanten sjunkit med 6 db medans bas/mellanhgt med bara 3 db.

Du får dock inget nivåfall på 6dB när du flyttar dig från 3m till 4m.
Möjligtvis vid 3m till 6m men då sitter de flesta hos grannen eller i trädgården så det kanske kvittar. :)

/Peter

Som vanligt är saker mer komplicerade i praktiken än i teorin...eller tvärtom...eller...

Diskanten är av typen AMT - Air Motion Transformer och har en mycket stor utstrålande yta. Längden på membranet är ca 10 cm och det spelar genom ett helt anpassat horn. Det är därmed ingen rundstrålande punktkälla i normal bemärkelse som t ex en domediskant som sitter på en baffel.

Det är inte så att t ex tonkurvan är linjär vid 3m och att diskanten är förskjuten -3 dB vid 6 m. I praktiken i lyssningsrummet, blir det helt andra variationer vid jämförelse av mätningar från olika lyssningsavstånd.

Upp mot 8 m blir diskanten märkbart förskjuten, men i mycket stora rum bör också diskanten rullas av för att återgivningen skall bli njutbar. I biografsammanhang använder man den sk X-curve.

Jag har själv lyssnat vid olika lyssningsavstånd, i olika rum och WAVELIT DIREKT låter bäst på 3 till 6 meter.
Men det handlar mer om att återge en verklighetstrogen ljudbild, än den tonala balansen.

/Andreas

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-26 12:38

Hej Wavelit,

välkommen till faktiskt.se! :)

Rekommenderar att du läser genom våra regler, speciellt punkt sex i policyn. ;)

Återigen: Kul att se dig här!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-26 12:57

Kan ju kanske inflika lite. Inte för att det påverkar ämnet som sådant men ändå.

Så länge man befinner sig i närfältet av en ljudkälla så kan man få väldigt olik geometrisk dämpning. Ska man vara sant i närfältet så får man ingen geometrisk dämpning öht. För lite längre avstånd där ytorna samverkar så kan man få en dämpning som är noll, 1/r, 1/r^2 eller en massa andra varianter. För konkava ljudkällor kan man få lokalt en förstärkning typ r eller r^2. Men så fort man kommer ut i fjärrfältet så blir dämpningen 1/r^2. Detta oberoende av hur stor rymdvinkel högtalaren strålar i. Det räcker att den är ett litet segment av en sfär för att dämpningen ska bli 6dB per avståndsfördubbling.

För en så liten linjekälla som är aktuellt här så kan man nog säga att man lämnar det absoluta närfältet redan efter ett par cm och då övergår dämpningen till 3dB per avståndsfördubbling och vid några dm så övergår den till 6dB per avståndsfördubbling.

Det kan vara ett problem men vi som har hört högtalarna inser att Anderas behärskar detta. :)

Wavelit

Inläggav Wavelit » 2013-01-26 13:33

Piotr skrev:
Wavelit skrev:Intressant inlägg!

/Andreas

Tack för svar.

Medveten om hanteringen av vinyl men digitalt lagrad musik ställer ju inga sådana krav och monomixning sker (därför) sällan för akustisk musik.

Med "wide AB" menar jag ett rundtagande par med säg 1-8 meters avstånd mellan kapslarna. Kan användas både som huvudpar (typiskt runt 1m eller kortare distans) och rumsmikrofoner (ofta 1m eller bredare).

Blumlein är ju en teknik och frekvensrespons beror naturligtvis både på typ av mikrofon och ev. postprocessing.

/Peter

Visst, digitalt lagrad musik ställer inga praktiska krav på att monomixas.
Vid inspelningen blir väl dock de lägsta frekvenserna inspelade i mono i de flesta fall?

Wide AB:
Även om man använder ett avstånd på 2 m mellan kapslarna, så kommer all information under ca 50 Hz att vara inspelad i mono.
Kan du ge ett ett exempel på en uppställning och inspelningssituation där man vill ha och med säkerhet får fasskillnader, >1/4-dels våglängd under 100 Hz?

För Blumlein Stereo blir väl saken mer komplicerad:
Inte heller här borde inspelningen behöva genomgå en monomixning för att bli mono (eller så gott som mono) för lägre frekvenser.
Jag låt oss titta på ett extremfall.
Om vi tar t ex en större konsertbastrumma inspelad i Blumlein Stereo utomhus. Där bastrumman är placerad i + eller - 45 grader. Både anslagsljudet från klubban och det djupa resonansljudet blir i detta fall inspelade i en kanal.
Om samma inspelningen görs inomhus blir anslagsljudet inspelat i en kanal, men det djupare resonansljudet samt den djupa rumsefterklangen blir delvis monoinspelade, eftersom det inte finns någon riktning för de mer statiska tonerna. Sen är det ju så att de allra lägsta, "mest" statiska tonerna blir helt utsläckta i Blumlein Stereo-uppställning. Hur övergångsfunktionen ser ut för olika instrument, inspelningsavstånd, mikrofoner och inspelningsrum är nog en doktorsavhandling i sig.
I båda fallen borde det vara enkelt att riktningsbestämma bastrumman från anslagsljudet, men faktum är att om inspelningen görs inomhus blir en del av de djupare tonerna inspelade i mono - i fas och med nära nog samma nivå.
Sen tror jag iofs att det är väldigt ovanligt att man placerar en konsertbastrumma vid + eller - 45 grader.
Det är väl också vanligt att man använder ytterligare en eller flera stödmikrofoner för att spela in de lägsta frekvenserna?

/Andreas[/u]

Wavelit

Inläggav Wavelit » 2013-01-26 13:39

KarlXII skrev:Hej Wavelit,

välkommen till faktiskt.se! :)

Rekommenderar att du läser genom våra regler, speciellt punkt sex i policyn. ;)

Återigen: Kul att se dig här!

Tack!

Punkt 6: Jag lagt till dessa uppgifter i min profil men av nån anledning syns det inte i min inlägg.
Konstruktör & Formgivare

WAVELIT

wavelit.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-26 13:42

Man får aktivera signaturen separat i profilinställningarna.

Wavelit

Inläggav Wavelit » 2013-01-26 14:31

Naqref skrev:Man får aktivera signaturen separat i profilinställningarna.

Tackar!
Konstruktör & Formgivare

WAVELIT

wavelit.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-01-26 15:10

Wavelit skrev:Visst, digitalt lagrad musik ställer inga praktiska krav på att monomixas.
Vid inspelningen blir väl dock de lägsta frekvenserna inspelade i mono i de flesta fall?

Jag hävdar just att så inte är fallet. :) Dvs. att det finns gott om situationer där vi har något som måste klassas som "icke mono" beroende på förekommande fas och/eller amplitudsskillnad mellan kanalerna. Ledande experter menar vidare på att det (dekorrelation mellan kanalerna vid låga frekvenser) är en förutättning för upplevelse av "envelopment".

Wide AB:
Även om man använder ett avstånd på 2 m mellan kapslarna, så kommer all information under ca 50 Hz att vara inspelad i mono.
Kan du ge ett ett exempel på en uppställning och inspelningssituation där man vill ha och med säkerhet får fasskillnader, >1/4-dels våglängd under 100 Hz?

Ett rundtagande par ute i hallen? Jag har själv använt upp till 8m distans mellan kapslarna.

Inte heller här borde inspelningen behöva genomgå en monomixning för att bli mono (eller så gott som mono) för lägre frekvenser.
Om vi tar t ex en större konsertbastrumma inspelad i Blumlein Stereo utomhus. Där bastrumman är placerad i + eller - 45 grader. Både anslagsljudet från klubban och det djupa resonansljudet blir i detta fall inspelade i en kanal.
Om samma inspelningen görs inomhus blir anslagsljudet inspelat i en kanal, men det djupare resonansljudet samt den djupa rumsefterklangen blir delvis monoinspelade, eftersom det inte finns någon riktning för de mer statiska tonerna. Sen är det ju så att de allra lägsta, "mest" statiska tonerna blir helt utsläckta i Blumlein Stereo-uppställning. Hur övergångsfunktionen ser ut för olika instrument, inspelningsavstånd, mikrofoner och inspelningsrum är nog en doktorsavhandling i sig.
I båda fallen borde det vara enkelt att riktningsbestämma bastrumman från anslagsljudet, men faktum är att om inspelningen görs inomhus blir en del av de djupare tonerna inspelade i mono - i fas och med nära nog samma nivå.
Sen tror jag iofs att det är väldigt ovanligt att man placerar en konsertbastrumma vid + eller - 45 grader.
Det är väl också vanligt att man använder ytterligare en eller flera stödmikrofoner för att spela in de lägsta frekvenserna?

/Andreas[/u]

Även i inomhusfallet går ju de låga frekvenserna i samma riktning som de högre från trumman (eller kontrabasen eller..) och spelas således in med avsevärd skillnad mellan kanalerna i en dubbelåtta. Efter det kommer efterklangen som är som ett böljande hav med vågor från alla håll och kanter (variernade i tiden). Denna energi har också en riktning och ger upphov till skillnader mellan de två kannalerna, dvs. oavsett om direktljudet kommer från 0 grader eller +/- 45 grader.

Stödmikrofoner är vanligt ja, och panoreras typiskt i samma vinkel som ljudkällan återfinns i stereobilden från huvudparet vilket vid placering i annat än 0 graders riktning i förhållande till huvudparet ger upphov till skillnader mellan kanelerna i en senare tvåkanalsmix.

Storleken och signifikansen för dessa fenomen kan naturligtvis diskuteras, jag ville bara belysa att de finns i praktiken.

/Peter

Wavelit

Inläggav Wavelit » 2013-01-26 17:45

Piotr skrev:
Wavelit skrev:Visst, digitalt lagrad musik ställer inga praktiska krav på att monomixas.

Jag hävdar just att så inte är fallet. :) Dvs. att det finns gott om situationer där vi har något som måste klassas som "icke mono" beroende på förekommande fas och/eller amplitudsskillnad mellan kanalerna. Ledande experter menar vidare på att det (dekorrelation mellan kanalerna vid låga frekvenser) är en förutättning för upplevelse av "envelopment".

Wide AB:

Ett rundtagande par ute i hallen? Jag har själv använt upp till 8m distans mellan kapslarna.

/Andreas[/u]

Även i inomhusfallet går ju de låga frekvenserna i samma riktning som de högre från trumman (eller kontrabasen eller..) och spelas således in med avsevärd skillnad mellan kanalerna i en dubbelåtta. Efter det kommer efterklangen som är som ett böljande hav med vågor från alla håll och kanter (variernade i tiden). Denna energi har också en riktning och ger upphov till skillnader mellan de två kannalerna, dvs. oavsett om direktljudet kommer från 0 grader eller +/- 45 grader.

Stödmikrofoner är vanligt ja, och panoreras typiskt i samma vinkel som ljudkällan återfinns i stereobilden från huvudparet vilket vid placering i annat än 0 graders riktning i förhållande till huvudparet ger upphov till skillnader mellan kanelerna i en senare tvåkanalsmix.

Storleken och signifikansen för dessa fenomen kan naturligtvis diskuteras, jag ville bara belysa att de finns i praktiken.

/Peter

Tack för en mycket bra förtydligande förklaring!
Frågan är hur man i korta ordalag ska beskriva detta?
På min hemsida har jag valt nedan formulering för att beskriva stereoinspelningar under ca 100 Hz.

"Vanligtvis ligger all lågfrekvent ljudinformation på stereoinspelningar monomixad, dvs de lägsta frekvenserna spelas upp av både höger och vänster högtalare med samma ljudnivå. På vinyl graveras alla produktioner i mono under ca 150 Hz. Även på digitala produktioner ligger normalt all information under 100 Hz monomixad redan vid inspelningen."

Jag vore tacksam för dina synpunkter och förslag på eventuella ändringar och tillägg i den här delen av texten.

/Andreas

Wavelit

Inläggav Wavelit » 2013-01-26 19:52

Naqref skrev:
Wavelit skrev:

Tack för synpunkten!

/Andreas

Det är ju rätt bra formulerat. :)

Du deltar inte på någon av mässorna i år? Vad jag minns så var det rätt många goda omdömen du fick förra året.

Jag kommer att delta på mässorna på något vis. Hur återstår att se.
Det var en mycket lyckad världspremiär på Sheraton förra året! Som du skriver var det väldigt många goda omdömen. Det är ytterst inspirerande att få höra att man demar mässans bästa ljud. Självklart förekom även viss negativ kritik som jag tagit fasta på.
Sedan dess har jag ändrat på flera viktiga detaljer - som t ex konstruerat helt nya delningsfilter och helt ny dämpning av diskantkammaren.
Det vore naturligtvis bra vara med på mässorna och ha ett eget demorum på 30 kvm, men det är inte rimligt för min lilla enmansfirma att ta den kostnaden i dagsläget.
Tanken är nu att ordna ett flertal demotillfällen i min egen lokal i Vinsta samt i Svanårummet på Audio Concept.

Andreas
Konstruktör & Formgivare

WAVELIT

wavelit.se

Wavelit

Inläggav Wavelit » 2013-01-28 16:39

nadifierad skrev:Wavelit ser riktigt trevliga ut!
Hade varit intressant att testa ett par. :)

Välkommen att provlyssna när (om) du är i Stockholm. Har ett relativt stort och bra lyssningsrum i min lokal i Vinsta, i närheten av Vällingby. T-Bana Johannelund.
Jag bjuder på kaffe, -3 dB vid 15 Hz och möjlighet till realistiska ljudtryck.
Maila innan bara. Kontaktinfo finner du på hemsidan.

/Andreas
Konstruktör & Formgivare

WAVELIT

wavelit.se

Wavelit

Inläggav Wavelit » 2013-01-28 17:00

JM skrev:Således borde högtalaren ha en linjekälla som diskant.

Det beror på vad man prioriterar.

Jag har medvetet valt en AMT-diskant i horn, för att få bästa möjliga impulssvar och vattenfall. Detta för att åstadkomma högsta precision i ljudbilden.

/Andreas
Konstruktör & Formgivare

WAVELIT

wavelit.se

Wavelit

Inläggav Wavelit » 2013-01-30 19:44

Chopha skrev:Helt klart finns det musik med stereobas i låga frekvenser.
Framförallt elektronisk musik.

Visst finns det inspelningar med stereobas.
Jag hävdar dock att det är inte så vanligt förekommande.

Det skulle vara väldigt intressant att få reda på hur stor andel av den musik som producerats de senaste 30 åren som har tydlig och hörbar (-även för Nattlorden-) stereobas under 100 Hz.
Jag gissar på relativt liten andel.

Har du några tips på inspelningar med stereobas under 100 Hz?

/Andreas
Konstruktör & Formgivare

WAVELIT

wavelit.se

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2013-02-04 19:53

Tja Wavelit,
Nej visst kanske det inte är så förekommande som jag kan ha uppfattats ha menat på. Men det finns! Ska se om jag kan hitta goda exempel att posta.

Så länge kan du söka på n-body solution (take two) på min soundcloud i signaturen. Den låten har stereobas :)

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Föregående

Återgå till Generellt om hifi