Moderator: Redaktörer
JM skrev:Wavelit skrev:Ser fram mot synpunkter!
Andreas Wale
WAVELIT
Jag ser ett problem med ljud spridningen.
Ljudet från diskanten faller av med 6 db medans basen/mellanregistret faller av med 3 db inom några meter innan även den faller av med 6 db.
Ljud spridningen i rummet borde bli mer ojämn än från en icke linjehögtalare.
Vore diskanten en linjehögtalare blir ljudspridningen mer homogen i rummet.
Eller vad ?
PappaBas skrev:Hmm jag tolkar IÖs uttalande inte som en kritik mot någon konstruktion som sådan utan helt enkelt en kritik (eller reservationer) av själva påståendet att man inte kan riktningsbestämma basfrekvenser.
Wavelit skrev:PappaBas skrev:Hmm jag tolkar IÖs uttalande inte som en kritik mot någon konstruktion som sådan utan helt enkelt en kritik (eller reservationer) av själva påståendet att man inte kan riktningsbestämma basfrekvenser.
Tack för synpunkten!
Ett sådant påstående skall helt korrekt kritiseras.
Jag påstår dock inte detta utan formulerar mig enligt nedan:
"Riktigt låga frekvenser har vi svårt att riktningsbestämma eftersom långa väglängder ger små fasskillnader"
"Vi har svårt att riktningsbestämma lågfrekventa ljud"
/Andreas
JM skrev:
Ljudet från diskanten faller av med 6 db medans basen/mellanregistret faller av med 3 db inom några meter innan även den faller av med 6 db.
Wavelit skrev:JM skrev:
Jag är inte säker på vad du menar med ljudspridning.
Självklart avtar diskantens ljudtryck snabbare med ökat lyssningsavstånd än ljudtrycket från basarna.
Det är därför jag anger ett optimalt lyssningsavstånd på 3 - 6 m.
Vid större lyssningsavstånd än så, blir bidraget från diskanten lägre än bidraget från basarna.
/Andreas
JM skrev:Diskanten (även ett horn) är en punktformig ljudkälla med sfärisk ljudintensitets utbredning - dvs intensiteten avtar med 6 db/m medan basar/mellanregister hgt måste betraktas som en linjekälla med cylindrisk utbredning där ljudintensiteten avtar med endast 3 db/m inom nägra meter. Dvs har du linjär kurva i en punkt säg 3 m från bägge högtalarna och om du förflyttar dig bakåt en meter då har diskanten sjunkit med 6 db medans bas/mellanhgt med bara 3 db.
Således borde högtalaren ha en linjekälla som diskant.
Wavelit skrev:Intressant inlägg!
Det var klumpigt och felaktigt formulerat från min sida.
Nej, det är ju inte så att AB-inspelningar behöver genomgå en monomixning för att resultatet av inspelningen ska bli mono under ca 150 Hz. Rätta mig om jag har fel, men AB-inspelningar övergår ju att bli mono för dessa frekvenser om kapslarna inte sitter längre isär än 0,6 m - dvs en fjärdedels våglängd? Ju lägre frekvens, desto mer mono!
Vad innebär egentligen "wide AB"?
Hur låga frekvenser spelar man normalt in med Blumlein Stereo?
När det gäller inspelningar av pop/rock/blues/jazz osv tror att så gott som alla producenter lägger t ex bastrumma och bas panorerade i center.
Inom elektronisk musik så önskas oftast mesta möjliga upplevda bastryck och då är det självklart att lägga dessa ljud i fas och med samma nivå för att använda både höger och vänster kanal. Sen vill man också säkerställa att återgivningen ska bli bra i klubbmiljö, där man i många fall kör monosubbar. Då vill man verkligen inte ha några fasskillnader.
Vad vinyl beträffar så är det regel att strikt hålla kanalerna i fas under ca 100 Hz. Enligt Jan-Eric Persson på Opus3 så genomgår de inspelningar som ska ges ut på vinyl, nån typ av process där inspelningen gradvis monomixas från ca 120 Hz och ner.
Jag vet inte vad den processen heter, men detta är en förutsättning för att gravera vinyl.
Sen finns det alltid undantag och jag är mycket tacksam för om någon kan tipsa om välgjorda inspelningar där suboktaverna medvetet ligger panorerade och/eller ur fas.
Sammanfattningsvis har jag valt att förenklat skriva följande på min hemsida:
"På vinyl graveras alla produktioner i mono under ca 150 Hz. Även på digitala produktioner ligger normalt all information under 100 Hz monomixad redan vid inspelningen."
/Andreas
Piotr skrev:JM skrev:Diskanten (även ett horn) är en punktformig ljudkälla med sfärisk ljudintensitets utbredning - dvs intensiteten avtar med 6 db/m medan basar/mellanregister hgt måste betraktas som en linjekälla med cylindrisk utbredning där ljudintensiteten avtar med endast 3 db/m inom nägra meter. Dvs har du linjär kurva i en punkt säg 3 m från bägge högtalarna och om du förflyttar dig bakåt en meter då har diskanten sjunkit med 6 db medans bas/mellanhgt med bara 3 db.
Således borde högtalaren ha en linjekälla som diskant.
Du får dock inget nivåfall på 6dB när du flyttar dig från 3m till 4m.
Möjligtvis vid 3m till 6m men då sitter de flesta hos grannen eller i trädgården så det kanske kvittar.
/Peter
Piotr skrev:Wavelit skrev:Intressant inlägg!
Det var klumpigt och felaktigt formulerat från min sida.
Nej, det är ju inte så att AB-inspelningar behöver genomgå en monomixning för att resultatet av inspelningen ska bli mono under ca 150 Hz. Rätta mig om jag har fel, men AB-inspelningar övergår ju att bli mono för dessa frekvenser om kapslarna inte sitter längre isär än 0,6 m - dvs en fjärdedels våglängd? Ju lägre frekvens, desto mer mono!
Vad innebär egentligen "wide AB"?
Hur låga frekvenser spelar man normalt in med Blumlein Stereo?
När det gäller inspelningar av pop/rock/blues/jazz osv tror att så gott som alla producenter lägger t ex bastrumma och bas panorerade i center.
Inom elektronisk musik så önskas oftast mesta möjliga upplevda bastryck och då är det självklart att lägga dessa ljud i fas och med samma nivå för att använda både höger och vänster kanal. Sen vill man också säkerställa att återgivningen ska bli bra i klubbmiljö, där man i många fall kör monosubbar. Då vill man verkligen inte ha några fasskillnader.
Vad vinyl beträffar så är det regel att strikt hålla kanalerna i fas under ca 100 Hz. Enligt Jan-Eric Persson på Opus3 så genomgår de inspelningar som ska ges ut på vinyl, nån typ av process där inspelningen gradvis monomixas från ca 120 Hz och ner.
Jag vet inte vad den processen heter, men detta är en förutsättning för att gravera vinyl.
Sen finns det alltid undantag och jag är mycket tacksam för om någon kan tipsa om välgjorda inspelningar där suboktaverna medvetet ligger panorerade och/eller ur fas.
Sammanfattningsvis har jag valt att förenklat skriva följande på min hemsida:
"På vinyl graveras alla produktioner i mono under ca 150 Hz. Även på digitala produktioner ligger normalt all information under 100 Hz monomixad redan vid inspelningen."
/Andreas
Tack för svar.
Medveten om hanteringen av vinyl men digitalt lagrad musik ställer ju inga sådana krav och monomixning sker (därför) sällan för akustisk musik.
Med "wide AB" menar jag ett rundtagande par med säg 1-8 meters avstånd mellan kapslarna. Kan användas både som huvudpar (typiskt runt 1m eller kortare distans) och rumsmikrofoner (ofta 1m eller bredare).
Blumlein är ju en teknik och frekvensrespons beror naturligtvis både på typ av mikrofon och ev. postprocessing.
/Peter
KarlXII skrev:Hej Wavelit,
välkommen till faktiskt.se!
Rekommenderar att du läser genom våra regler, speciellt punkt sex i policyn.
Återigen: Kul att se dig här!
Wavelit skrev:Visst, digitalt lagrad musik ställer inga praktiska krav på att monomixas.
Vid inspelningen blir väl dock de lägsta frekvenserna inspelade i mono i de flesta fall?
Wide AB:
Även om man använder ett avstånd på 2 m mellan kapslarna, så kommer all information under ca 50 Hz att vara inspelad i mono.
Kan du ge ett ett exempel på en uppställning och inspelningssituation där man vill ha och med säkerhet får fasskillnader, >1/4-dels våglängd under 100 Hz?
För Blumlein Stereo blir väl saken mer komplicerad:
Inte heller här borde inspelningen behöva genomgå en monomixning för att bli mono (eller så gott som mono) för lägre frekvenser.
Jag låt oss titta på ett extremfall.
Om vi tar t ex en större konsertbastrumma inspelad i Blumlein Stereo utomhus. Där bastrumman är placerad i + eller - 45 grader. Både anslagsljudet från klubban och det djupa resonansljudet blir i detta fall inspelade i en kanal.
Om samma inspelningen görs inomhus blir anslagsljudet inspelat i en kanal, men det djupare resonansljudet samt den djupa rumsefterklangen blir delvis monoinspelade, eftersom det inte finns någon riktning för de mer statiska tonerna. Sen är det ju så att de allra lägsta, "mest" statiska tonerna blir helt utsläckta i Blumlein Stereo-uppställning. Hur övergångsfunktionen ser ut för olika instrument, inspelningsavstånd, mikrofoner och inspelningsrum är nog en doktorsavhandling i sig.
I båda fallen borde det vara enkelt att riktningsbestämma bastrumman från anslagsljudet, men faktum är att om inspelningen görs inomhus blir en del av de djupare tonerna inspelade i mono - i fas och med nära nog samma nivå.
Sen tror jag iofs att det är väldigt ovanligt att man placerar en konsertbastrumma vid + eller - 45 grader.
Det är väl också vanligt att man använder ytterligare en eller flera stödmikrofoner för att spela in de lägsta frekvenserna?
/Andreas[/u]
Piotr skrev:Wavelit skrev:Visst, digitalt lagrad musik ställer inga praktiska krav på att monomixas.
Vid inspelningen blir väl dock de lägsta frekvenserna inspelade i mono i de flesta fall?
Jag hävdar just att så inte är fallet.Dvs. att det finns gott om situationer där vi har något som måste klassas som "icke mono" beroende på förekommande fas och/eller amplitudsskillnad mellan kanalerna. Ledande experter menar vidare på att det (dekorrelation mellan kanalerna vid låga frekvenser) är en förutättning för upplevelse av "envelopment".
Wide AB:
Även om man använder ett avstånd på 2 m mellan kapslarna, så kommer all information under ca 50 Hz att vara inspelad i mono.
Kan du ge ett ett exempel på en uppställning och inspelningssituation där man vill ha och med säkerhet får fasskillnader, >1/4-dels våglängd under 100 Hz?
Ett rundtagande par ute i hallen? Jag har själv använt upp till 8m distans mellan kapslarna.För Blumlein Stereo blir väl saken mer komplicerad:
Inte heller här borde inspelningen behöva genomgå en monomixning för att bli mono (eller så gott som mono) för lägre frekvenser.
Jag låt oss titta på ett extremfall.
Om vi tar t ex en större konsertbastrumma inspelad i Blumlein Stereo utomhus. Där bastrumman är placerad i + eller - 45 grader. Både anslagsljudet från klubban och det djupa resonansljudet blir i detta fall inspelade i en kanal.
Om samma inspelningen görs inomhus blir anslagsljudet inspelat i en kanal, men det djupare resonansljudet samt den djupa rumsefterklangen blir delvis monoinspelade, eftersom det inte finns någon riktning för de mer statiska tonerna. Sen är det ju så att de allra lägsta, "mest" statiska tonerna blir helt utsläckta i Blumlein Stereo-uppställning. Hur övergångsfunktionen ser ut för olika instrument, inspelningsavstånd, mikrofoner och inspelningsrum är nog en doktorsavhandling i sig.
I båda fallen borde det vara enkelt att riktningsbestämma bastrumman från anslagsljudet, men faktum är att om inspelningen görs inomhus blir en del av de djupare tonerna inspelade i mono - i fas och med nära nog samma nivå.
Sen tror jag iofs att det är väldigt ovanligt att man placerar en konsertbastrumma vid + eller - 45 grader.
Det är väl också vanligt att man använder ytterligare en eller flera stödmikrofoner för att spela in de lägsta frekvenserna?
/Andreas[/u]
Även i inomhusfallet går ju de låga frekvenserna i samma riktning som de högre från trumman (eller kontrabasen eller..) och spelas således in med avsevärd skillnad mellan kanalerna i en dubbelåtta. Efter det kommer efterklangen som är som ett böljande hav med vågor från alla håll och kanter (variernade i tiden). Denna energi har också en riktning och ger upphov till skillnader mellan de två kannalerna, dvs. oavsett om direktljudet kommer från 0 grader eller +/- 45 grader.
Stödmikrofoner är vanligt ja, och panoreras typiskt i samma vinkel som ljudkällan återfinns i stereobilden från huvudparet vilket vid placering i annat än 0 graders riktning i förhållande till huvudparet ger upphov till skillnader mellan kanelerna i en senare tvåkanalsmix.
Storleken och signifikansen för dessa fenomen kan naturligtvis diskuteras, jag ville bara belysa att de finns i praktiken.
/Peter
Naqref skrev:Wavelit skrev:PappaBas skrev:Hmm jag tolkar IÖs uttalande inte som en kritik mot någon konstruktion som sådan utan helt enkelt en kritik (eller reservationer) av själva påståendet att man inte kan riktningsbestämma basfrekvenser.
Tack för synpunkten!
Ett sådant påstående skall helt korrekt kritiseras.
Jag påstår dock inte detta utan formulerar mig enligt nedan:
"Riktigt låga frekvenser har vi svårt att riktningsbestämma eftersom långa väglängder ger små fasskillnader"
"Vi har svårt att riktningsbestämma lågfrekventa ljud"
/Andreas
Det är ju rätt bra formulerat.![]()
Du deltar inte på någon av mässorna i år? Vad jag minns så var det rätt många goda omdömen du fick förra året.
nadifierad skrev:Wavelit ser riktigt trevliga ut!
Hade varit intressant att testa ett par.
JM skrev:Således borde högtalaren ha en linjekälla som diskant.
Chopha skrev:Helt klart finns det musik med stereobas i låga frekvenser.
Framförallt elektronisk musik.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster