Stereotypen skrev:Vilken anläggning anser ni är den mest korrekta av dessa två:
Anläggning 1:
När man lyssnar på denna så får man samma känsla som man får när man lyssnar på ett autentiskt framträdande.
Anläggning 2:
När man lyssnar på denna anläggning så låter det som om man lyssnar på ett autentiskt framträdande.
Jag tycker varken eller, och ska förklara varför genom en bild-liknelse:
Vilken bildvisningsanläggning (dvs dator, grafikkort & monitor (+ rummet, jag vet)) är den mest korrekta:
1. När man ser en bild på skärmen av en älg så får man samma känsla som att se en livs levande älg i skogen.
2. När man på denna skärm ser älgen så ser det ut som en riktig älg.
Men vad är det för älgbild som man "matar" datorn med? Det förtäljer inte exemplet. Säg att det är en bild tagen med en kass kamera/fotograf, eller en "konstbild" tagen med en hemmasnickrad lådkamera. Om inte bilden i sig har förutsättning för / avser att avbilda älgen, ska anläggningen då komma "så nära som möjligt" en riktig älg eller bara visa
bilden av älgen så som bilden är?
På samma sätt saknas i ditt ljudexempel frågan om kvaliteten på och ambitionen med ljudupptagningen som avspelas. Så jag tycker att den "korrektaste" anläggningen återger inspelningens (dvs fonogrammet) kvaliteter & ambitioner. Hur "bra" anläggningen är ju sen i sin tur beroende på lyssnarens preferenser och behöver i praktiken inte ha något med "korrekthet" att göra alls.
Sen är det ju nästan alltid skitsvårt att med säkerhet uttala sig om vilken anläggning som är mest korrekt, utan det kokar ju oftast ner till vad man själv tycker om ljudet och vad som engagerar mest.