Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:Låter som ett inställningsfel gällande nåltryck och antiskating.
Länkar till min egna och gamla försök till förklaring av de enklaste krafterna och inställningarna
http://www.minhembio.com/Kronkan/238920/
Hoppas att de ka vara till någon hjälp. De är nog inte på elitnivå utan skall nog ses som en enkel förklaring till grunderna.
Kul manual men jag tycker man bör påpeka att pickuphöljet inte alls behöver vara relaterat till nålens position eller nålens position i själva nålarmen. Det är svårt att läsa av små vinklar med ögonmått.
Är det någon som har koll på hur man mäter vinklar med stor precision på dessa små diamantspetsar?
Kronkan skrev:
Och för att öka min egen förvirring så sa någon i mitt öra att vinkeln inte skall vara 90 grader. Den skall vara 89,5 för att vara korrekt. Men detta får vi ta som ett förvirrande rykte. Så att säga.
Men eftersom jag inte kan justera nålens vinkel i detta avseende. Det fordras en arm med pickuppskal där du kan vrida skalet i olika lägen. Det har inte min helgjutna arm.
Men alla kan nog justera i någon mån nålens vridning.
teosig skrev:Jag får helt enkelt gå tillbaka till min kammare och fortsätta justera, men hur som helst, nu kan jag spela igen utan att nålen hoppar hejvilt.
Fnular på att hänga på en extra tyngd i andra ändan av tonarmen, då min "nya" puppa verkar vara lite för tung.
Jag får återkomma i ärendet.
Thomas_A skrev:Kronkan skrev:
Och för att öka min egen förvirring så sa någon i mitt öra att vinkeln inte skall vara 90 grader. Den skall vara 89,5 för att vara korrekt. Men detta får vi ta som ett förvirrande rykte. Så att säga.
Men eftersom jag inte kan justera nålens vinkel i detta avseende. Det fordras en arm med pickuppskal där du kan vrida skalet i olika lägen. Det har inte min helgjutna arm.
Men alla kan nog justera i någon mån nålens vridning.
Nja, azimuth är inte 89,5 grader. Azimuth bör hellre regleras så att generatorn i huset är symmetriska mot spåret:
http://www.adjustplus.de/index.php?opti ... &Itemid=98
Optimalt inställt så får man en bättre och jämnt fördelat kanalseparation. Dvs när man spelar en kanal så är det minimalt med "överhörning" eller signal i den andra och vice versa.
När det gäller vinkeln som relaterar till vertical tracking angle (VTA) finns en som kallas för stylus rake angle (SRA). Den får nog bara effekt bara när man han en fine-line nål som har ett längre avtryck i spåret.
Thomas_A skrev:När det gäller vinkeln som relaterar till vertical tracking angle (VTA) finns en som kallas för stylus rake angle (SRA). Den får nog bara effekt bara när man han en fine-line nål som har ett längre avtryck i spåret.
dano skrev:Hm, ok. Ja räkna ut om det är 2% eller inte känns som vetenskap för mig.
Användare som besöker denna kategori: zorro och 27 gäster