Skivspelar problem

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-05-09 20:49

Ja, jag köpte av williamthakker på ebay. Oavsett om det priset gäller alla dagar i veckan eller ej så är det ett bra pris. Sedan om man ska vara lite mer långsiktig så har du ju helt rätt i att en mer rejäl spelare (mindre plast) skulle vara att föredra.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-05-09 21:03

RogerGustavsson skrev:
Kronkan skrev:Låter som ett inställningsfel gällande nåltryck och antiskating.

Länkar till min egna och gamla försök till förklaring av de enklaste krafterna och inställningarna

http://www.minhembio.com/Kronkan/238920/

Hoppas att de ka vara till någon hjälp. De är nog inte på elitnivå utan skall nog ses som en enkel förklaring till grunderna.

Kul manual men jag tycker man bör påpeka att pickuphöljet inte alls behöver vara relaterat till nålens position eller nålens position i själva nålarmen. Det är svårt att läsa av små vinklar med ögonmått.

Är det någon som har koll på hur man mäter vinklar med stor precision på dessa små diamantspetsar?

Helt rätt.
Roger! Trevligt att du tycker mina enkla anvisningar är kul. Man brukar prata om Azimuthvinkeln vilket är ett begrepp jag inte gärna använder.
Så här är Wikepedias förklaring.
http://en.wikipedia.org/wiki/Azimuth
Men i vinylvärlden är det väl att nålen står rakt som avses. Se här Svalanders hessida men som också hänvisar till en ing Öhman som påpekar begreppsförvirringen.
http://www.svalander.se/tips_fakta/viny ... ivspelare/

Men det finns en apparat som mäter azimuthvinkeln
http://www.nomono.se/articles/azimuth-range-meter

Och för att öka min egen förvirring så sa någon i mitt öra att vinkeln inte skall vara 90 grader. Den skall vara 89,5 för att vara korrekt. Men detta får vi ta som ett förvirrande rykte. Så att säga.
Men eftersom jag inte kan justera nålens vinkel i detta avseende. Det fordras en arm med pickuppskal där du kan vrida skalet i olika lägen. Det har inte min helgjutna arm.

Men alla kan nog justera i någon mån nålens vridning.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-09 22:29

teosig skrev:Tjaaa vad ska man säga, nålen är ju sne

Bild

*suck*

Se se, ta en bild genom luppen också.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2012-05-14 22:09

UPGRADE

Idag fick jag ett litet brev med posten där i låg det en begagnad men för mig ny och hel och fin pickup, så nu kan det liras vax på riktigt.

Än en gång tack så oehört mycket CARPELUX!!

Det låter helt strålande med en hel och fin puppa, Luxman L-430 och ett par Sonab OA-14.3Y.

En bild på andra skivan som jag provlyssnade med, som jag köpte för en tjuga på Erikshjälpen här i staden där jag bor.
Bild

Än en gång tack så jättemycket Carpelux!
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2012-05-15 08:06

Om inte bilden gör armen sned i vinkel så skulle du nog behöva höja vta. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-15 11:17

Ja, det ser ju galet lågt ut vid tonarmsinfästningen. Ligger pickupens översida någorlunda parallellt med skivans översida?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-05-15 22:28

Kronkan skrev:
Och för att öka min egen förvirring så sa någon i mitt öra att vinkeln inte skall vara 90 grader. Den skall vara 89,5 för att vara korrekt. Men detta får vi ta som ett förvirrande rykte. Så att säga.
Men eftersom jag inte kan justera nålens vinkel i detta avseende. Det fordras en arm med pickuppskal där du kan vrida skalet i olika lägen. Det har inte min helgjutna arm.

Nja, azimuth är inte 89,5 grader. Azimuth bör hellre regleras så att generatorn i huset är symmetriska mot spåret:

http://www.adjustplus.de/index.php?opti ... &Itemid=98

Optimalt inställt så får man en bättre och jämnt fördelat kanalseparation. Dvs när man spelar en kanal så är det minimalt med "överhörning" eller signal i den andra och vice versa.

När det gäller vinkeln som relaterar till vertical tracking angle (VTA) finns en som kallas för stylus rake angle (SRA). Den får nog bara effekt bara när man han en fine-line nål som har ett längre avtryck i spåret.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2012-05-15 22:37

Jag får helt enkelt gå tillbaka till min kammare och fortsätta justera, men hur som helst, nu kan jag spela igen utan att nålen hoppar hejvilt.

Fnular på att hänga på en extra tyngd i andra ändan av tonarmen, då min "nya" puppa verkar vara lite för tung.

Jag får återkomma i ärendet.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-05-15 23:05

teosig skrev:Jag får helt enkelt gå tillbaka till min kammare och fortsätta justera, men hur som helst, nu kan jag spela igen utan att nålen hoppar hejvilt.

Fnular på att hänga på en extra tyngd i andra ändan av tonarmen, då min "nya" puppa verkar vara lite för tung.

Jag får återkomma i ärendet.

En grov justering är ju att armens undersida ska vara parallell med skivan när den spelar. Det brukar ibland finnas möjlighet att justera tonarmens höjd med någon skruv vid tonarmsbasen.

När det gäller nåltrycket så bör du kolla om det finns någon markerad skala på motvikten. Det brukar det finnas. Om inte bör du skaffa eller låna en liten nålvåg av någon. Nåltrycket ska vara anpassat till själva pickupens fjädring.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-05-15 23:15

Thomas_A skrev:
Kronkan skrev:

Nja, azimuth är inte 89,5 grader. Azimuth bör hellre regleras så att generatorn i huset är symmetriska mot spåret:

http://www.adjustplus.de/index.php?opti ... &Itemid=98

Optimalt inställt så får man en bättre och jämnt fördelat kanalseparation. Dvs när man spelar en kanal så är det minimalt med "överhörning" eller signal i den andra och vice versa.

När det gäller vinkeln som relaterar till vertical tracking angle (VTA) finns en som kallas för stylus rake angle (SRA). Den får nog bara effekt bara när man han en fine-line nål som har ett längre avtryck i spåret.

Det var väl precis dit jag tidigare hänvisade genom nedanstående länk:
http://www.nomono.se/articles/azimuth-range-meter

Men jag tror att testningen inte kom fram till att det var speciellt kritiskt. Eftersom jag och många andra vinylister inte kan ställa in just azimuth-vinkel så är det klokt att komma till en sådan slutsats. Annars kan ju vinylismen lätt spåra ut.. Så min gräns går vid min hårt tweakade Rega-arm.

Ställ in nålen så noga kan du kan är ju mitt råd. Men i praktiken har ju vinylmediat så många inbyggda skavanker att det nästan aldrig går att ha en ideal inställning. Detta beroende bl a på att en vanlig tonarm aldrig går idealt över skivan. Tjockleken på skivorna varierar. De är också vridna och kanske inte riktigt centrerade. Friktionen mellan skiva och nål varierar städnigt vilket gör att kraftspelet varierar.

Det är ju egentligen ett omöjligt medium som samtidigt spelar helt underbart. Attan vilken betydelse för min psykiska hälsa det har haft idag då jag spelat lite jazz och klassiskt eftersom jag behövt komma i balans.

Den enda och lilla insats jag gjort för tekniken är att på ett enkelt sätt föröskt förklara en del grundläggande krafter och begrepp på nybörjarnivå.

Däremot gillar jag skarpt Dr Feickert. Hade jag haft plats hade jag nog haft deras skivspelare för två armar. Men de finns ju inte. Har nöjt med drasa protracktor. Men ett fantastiskt bolag.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-05-15 23:53

Thomas_A skrev:När det gäller vinkeln som relaterar till vertical tracking angle (VTA) finns en som kallas för stylus rake angle (SRA). Den får nog bara effekt bara när man han en fine-line nål som har ett längre avtryck i spåret.

I min lilla värld så har den effekt även vid avspelning med
sfärisk nål* . . . fråga mig inte varför, men det finns ju de
som anser att "antiskating" skal justeras med hjälp av en
ograverad/tom vinyl** åsså . . . ? :o

* Å så blir den ännu viktigare ju mer avancerad(ju större
kontaktyta) slipningen är(har) gissar å tror även lilla jag.

** När tonarmen inte rör sig varken inåt eller utåt . . . :?
Senast redigerad av Laila 2012-05-16 00:04, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-05-15 23:55

Fast jag kan nog säga att azimuth är en av de viktigare parametrarna som ger resultat. Även om vänster och höger kanal i stereo är "relaterade" så är det också separata signaler. Signalen eller överhörningen brukar också vara ganska distad så en minimal överhörningssignal minskar i praktiken distorsionen.

Fozgometern kan kanske vara användbar, men är onödig IMO. Dessutom så påverkas kanalbalansen minimalt av azimuth - det är överhörningen eller "cross-talk" som påverkas och det ganska radikalt. Så jag förstår inte varför den ska inkludera kanalbalansmätning för azimuth-inställning. Förvirrande.

Det går även att spela in signalen från en testskiva med vänster och höger signal och mäta signalnivån i motsatt kanal. Sedan kan man använda små brickor eller hellre shimsbrickor för att snedställa pickupen i olika vinklar och mäta förändringen i signalen. Eller så kan man vrida lite om man har justerbar arm/PU-skal med azimuth-justering. Lite jobb är det, men gör man det noga en gång så behövs inget mer jobb sedan.

Användarvisningsbild
dano

Inläggav dano » 2012-10-18 17:40

Kanske bättre tråd det här

Precis köpt en Thorens TD 165 (tandberg) och är ganska säker på att remmen behöver bytas.
Saken är att den spelar lite för fort, ett par 5-10 sekunder på en 4:15 låt. Kan det vara remmen som är orsaken eller något annat?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-18 17:56

Om remmen är lite för tjock kan den gå för fort. Skaffa en orginalrem och kolla hur det blir med den.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2012-10-18 19:57

Kolla att det är rätt rem och att den sitter rätt (framförallt på motortrissan).
Motorn på Thorensen drivs väl direkt av nätspänningen, frekvensen i nätet kan variera med +-2%, och då gör skivspelaren det också.

Användarvisningsbild
dano

Inläggav dano » 2012-10-18 20:03

Hm, ok. Ja räkna ut om det är 2% eller inte känns som vetenskap för mig. Läste dock att man kan tejpa ett varv eller två runt det stora hjulet eller vad man skall kalla det för under skivtallriken, alltså där remmen går.

En annan fråga, det är ju fjädring i spelaren och när jag trycker ner skivtallriken så gnisslar det lite, antar att det behöver oljas men hur gör jag det? vart skall oljan i?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-19 07:46

dano skrev:Hm, ok. Ja räkna ut om det är 2% eller inte känns som vetenskap för mig.

4:15=255 sekunder. Om den går 10 sekunder för fort blir det 255/245=1.04 och det är 4%.

Användarvisningsbild
dano

Inläggav dano » 2012-10-20 12:44

Går det och höja o sänka tonarmen? är en orginaltonarm

Alltså hela fästet så att nålen ligger annorlunda mot skivan om ni förstår.

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2012-10-22 20:22

lossa på den lilla skruven (insex har jag för mig) på den svarta ringens högersida sett framifrån, längst ned mot plattan, så är höjning möjlig.
Jag har en likadan spelare och laddade ner en "protractor" någonstans i från som funkade. En sådan kan vara en bra hjälp vid ytterligare justeringar!
EDD MJUGARE SBRÅG!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi