Hur ser din anläggning ut om 10 år?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2012-11-15 00:00

Svår fråga. Men ärligt - jag tror att jag kommer att ha en monohögtalare, kanske något vintage - i vardagsrummet. Lurar för stereolyssning. Ingen traditionell "anläggning" utan allt via någon motsvarighet till airplay.

Har jag vanliga högtalare är de aktiva och DSP kontrollerade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-15 00:22

Troligtvis sitter jag fortfarande nöjd med mina piPs, OA-6 och Sinus B-44.
Kanske inte omöjligt att jag nappar på någon nyare ortoakustisk konstruktion. :)

Lite sugen på Holographicpryttlar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-15 01:07

Om 10 år så hoppas jag ha en anläggning som verkligen hänger med, typ Edisons fonografrullar + tillhörande avspelningsutrustning :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-11-15 08:34

Toppar: Antagligen Ino Audio i32s.

Moduler/ subbar: någon slags basmoduler, kanske slutna 12, 15 eller 18"... ?!

Slutsteg: Jahh du... ingen aning ! men är sugen på några olika varianter som dock känns på tok för dyra...

rum: förhoppningsvis ett riktigt, riktigt bra rum så att musiken får leva ut så perfekt som möjligt :D

Övrigt: Lite kabel och grejer, KANSKE att jag vid det laget har råkat skaffa mig ett ordentligt surround system trots allt !
men det får tiden utvisa... är inte så brottom med surround... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-15 08:49

Skulle nog ha samma utrustning som idag, men reservation om saker gått sönder. Finns en liten chans att jag antingen haft fler alternativa anläggningar, eller rentav bytt Carlsson mot ngt annat. Möjliga scenarion är;

- Amerikansk brottaranläggning; JBL L220, Bryston, Revox/Studer-bandare.
- Finsk finess; Gradient
- Quad ESL (ev stackade i par med Gradient-subbar)

Mest troligt:
- Carlssonsk/Ortoakustisk 3-vägare i ngn slags toppsystemlösning med flertal basmoduler, schatterat flammlönnfanér från mörkt silver mot svart. Alt candylackat blå metallic, med nästan onödigt många lager klarlack.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-11-15 13:25

Om tio år så har jag satt in banddiskanter som ska kompletterar mina 2":s TracTrix. Jag har antagligen bytt min nuvarande puppa OM40 mot något annat bra. Ärligt talat så vet jag inte vad som kommer att bli för jag tycker att jag redan har allt som jag idag kan tänka mig. Jag hoppas att jag blivit av med min uppsättning 5.1 AP Avantek som nu bara står här och tar plats.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-11-15 13:59

Förhoppningvis lika med idag ... 8O

Min anläggning fyller 20 år nu ( november 1992 är den producerad )
Högtalare,CD, Förstärkeri ,Vinyl är faktiskt äldre,och DACen lite nyare. Men basics består.

Har inte kommit på tanken ens att streama i den , det gör Samsung lika dåligt ändå i vår plattis.

//lech :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-11-15 14:03

Jag hoppas också det är samma som i dag, med tillskott för möjlighet att spela upp nya format, ljudtransparent duk + projektor, center- och surroundhögtalare. Och att systemet mer eller mindre är inbyggt och osynligt. Rummet ska även borga för en fantastisk basåtergivning. Det är tveklöst det som förstör mest lyssningar för mig oavsett anläggning och rum.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2012-11-15 14:19

petersteindl skrev:Om 10 år så hoppas jag ha en anläggning som verkligen hänger med, typ Edisons fonografrullar + tillhörande avspelningsutrustning :)

Mvh
Peter

Ahh, Mumbling Moose med Tippy Lundbergs orkester från 1901...

Det var fart på den tiden också vill jag påstå!

Skulle vilja ha råd med en Meridian processor igen och om det är möjligt en bunt Ambisonic inspelningar, fast det kommer svida om en sådan anläggning skall bli välbalanserad.
Hade en begagnad 561 som vart stulen, skiten som gjorde det lämnade den stora fjärrkontrollen.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-15 15:28

Objektivisten skrev:Skulle tro att det med största sannolikhet är samma prylar som idag faktiskt. Kanske ett par snäppet större beggade Sonus Faber och möjligen nån kraftigare 80/90-tals för -slutstegskombo från Naim. Men känns rätt mkt som man är 'hemma' med de prylarna man har idag vad gäller musikaliskt utbyte. Resan har varit lång.

Jag noterar att sedan 17 juli har följande hänt; skivspelaren har dammats av, justerats och fått en ärevördig plats i ett av rummen efter att ha legat i träda många säsonger. Ett 50-tal 'nya' vinylskivor har inhandlats. Det lyssnas en hel del på vinyl och det låter gudomligt.

Kassetdäcket har dammats av, justerats och fått en ärevördig plats i ett av rummen efter att ha legat i träda över ett decennium. Jag har börjat köpa tomkassetter, spela in och lyssna på kassetter. Det låter över förväntan bra.

Jag har skaffat två (2) begagnade vintage CD-spelare på 'loppis' för en spottstyver, en Philips samt en Funai med växlare. Båda används flitigt på respektive plats och det låter övernaturligt bra.

Jag verkar således syssla med någon slags reaktionär källåtervinning. Så förutom att det streamas från Spotify o dylikt så spelas det vinyl, CD samt kassettband som aldrig förr hemma.

Annars är allt som vanligt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
gluon

Inläggav gluon » 2012-11-15 15:32

Jag tror inte att 10 år är nog länge för att Apple kommer revolutionera hemmabio if ever. De har inte hifi i sitt hjärta. Tror jag kommer sitta med en Linn movie streamer som källa + tillhörande pre och amp eller nått allt i ett. 4k-bilden skickas vidare trådlöst till projektorn. En NAS server på en halv petabyte agerar lagring.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-15 15:43

Objektivisten skrev:Kassetdäcket har dammats av, justerats och fått en ärevördig plats i ett av rummen efter att ha legat i träda över ett decennium. Jag har börjat köpa tomkassetter, spela in och lyssna på kassetter.

Men varför spela in på kassett? Det är ju faktiskt enklare och bättre att spela in på en dator.

Att man vill kunna spela sina gamla kassetter har jag full förståelse för, men att spela in nya? Visst, liten nostalgikick, men för framtida bruk? Det är att göra sig själv en otjänst, menar jag.

/ B

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-15 16:06

Bill50x skrev:
Objektivisten skrev:Kassetdäcket har dammats av, justerats och fått en ärevördig plats i ett av rummen efter att ha legat i träda över ett decennium. Jag har börjat köpa tomkassetter, spela in och lyssna på kassetter.

Men varför spela in på kassett? Det är ju faktiskt enklare och bättre att spela in på en dator.

Att man vill kunna spela sina gamla kassetter har jag full förståelse för, men att spela in nya? Visst, liten nostalgikick, men för framtida bruk? Det är att göra sig själv en otjänst, menar jag.

/ B

Jag gör det mest för att jag tycker det är kul. Ibland är det helt enkelt roligare att pyttsa i en kassett än att spela upp samma datafil. Sen ger det ett visst karakteristiskt sound.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-15 17:10

Bill50x skrev:Men varför spela in på kassett? Det är ju faktiskt enklare och bättre att spela in på en dator.

Det enda som är riktigt bra med att ha musik i datorer är att det är enkelt att säkerhetskopiera och distribuera/hantera :)

Lyssnandet, känslan, njutningen, handhavandet är föremål för kompromiss för att uppnå föregående fördelar.

Jag ska göra som Objektivisten och se till att ha alla njutningssätt tillgängliga :)

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-11-15 17:33

Om jag fortfarande lever om tio år så lyssnar jag nog till ett par ÄGG med den då inte längre hemliga mitthögtalaren, tillsammans med fyra aktiva Bremenbasar.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-11-15 20:35

Jag hoppas att den ser likadan ut som idag.

Trist svar kanske, men jag har svårt att uppbåda nya apparatdrömmar. Jag vill ju bara kunna avspisa den musik jag gillar utan att tänka på hur det låter eller på apparaterna i sig själva.
Inte så bara kanske, ty det är inte alltid alldeles lätt att nå det målet har jag förstått.

Hm, Garpenberg? Är det där det finns ett Tempo?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-11-15 20:40

phloam skrev:...
Jag ska göra som Objektivisten och se till att ha alla njutningssätt tillgängliga :)

Helt okay, samtidigt som jag inte riktigt begriper den målbilden:
Min målbild är snarare tillfredsställelsen i sig själv.

(Njutnings)sätten ser jag bara som lite alternativa METODER att uppnå en tillfredsställelse. Dvs de är bara olika sätt att gå TILLVÄGA för att uppnå ett slutligt syfte.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-15 20:50

Strmbrg skrev:...
Jag vill ju bara kunna avspisa den musik jag gillar utan att tänka på hur det låter eller på apparaterna i sig själva.
Inte så bara kanske, ty det är inte alltid alldeles lätt att nå det målet har jag förstått.

Varför avspisa något du egentligen gillar. Bejaka istället och avnjut. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-11-15 20:53

Ragnwald skrev:
Strmbrg skrev:
Varför avspisa något du egentligen gillar. Bejaka istället och avnjut. :)

Ja, okejdå.

Registrera, menade jag, kanske.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-11-15 22:51

Om tio år har jag ca 3000 lpskivor i vardagsrummet. Där går gränsen. Sedan nätverksspelare.

5 kanaler är utbyggt till 7 också i vardagsrummet.

Sedan gyrodecket och rörgrejerna kvar. Lite mera akustiska åtgärder. Eller rättare justeringar för att åstadkomma mera diffusion.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-11-15 23:00

Strmbrg skrev:Hm, Garpenberg? Är det där det finns ett Tempo?

Njet, inte Tempo, däremot " Handlar'n",
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-15 23:03

Om tio år så har jag förhoppningsvis bara digitala steg som driver anläggningen. Små, diskreta prylar som spottar ut effekt utan att ödsla energi i form av värme.

I övrigt är det väl något nytt format man lyssnar via.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-11-15 23:40

Jag kommer att sitta med mina OA14 och lyssna på musik

:D

Efter alla modeller av högtalare och pK-BR befrielsen av distorsion och konstigheter så är jag tillbaks till OA14. Finns säkert andra modeller av Orthoakustiska högtalare som är bättre men jag har funnit min ro här hos OA14. En charmig gammal högtalare som presterar vackert hemma hos mig vid rätt placering. Bara tanken på att en gammal herre på 70-talet utvecklat skiten får mig att le.

Efter en pause från musiken så vart jag sugen igen då en bekant hade ett par OA14 ståendes så jag lånade hem dom. Har skifftat mellan pK-BR och OA14, lyft dämppaneler fram o tillbaks men alltid fastnat för gammla OA14. Visst spelar pK mer korrekt, renare och med mindre distorsion men den totala upplevelsen är för min del ändå trevligare med OA14. De OA14 jag har hemma nu är inte ens uppgraderade som min förra var med filter, Obi T22 och Öhmans 65 basar!!!!

Men det kommer va de lider :D

MvH

En nöjd DS
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-16 00:06

DS skrev:En nöjd DS
:) :)

Tänka sig, jag gick igenom ett minneskort med bilder ikväll och där dök du och K12 upp och spatserade. Du såg sedvanligt glad ut då med!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-16 00:08

MagnusÖstberg skrev:Om tio år så har jag förhoppningsvis bara digitala steg som driver anläggningen. Små, diskreta prylar som spottar ut effekt utan att ödsla energi i form av värme.

I övrigt är det väl något nytt format man lyssnar via.

Är lägenheten färdig då? 8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-11-16 08:37

Trevlig tråd. :)

Klass D kanske har utvecklats ordentligt till passera nålsögat och två små nätta kärnkraftverk driver toppar och basar hos mig.
Spotify lossles är musikkällan, helt övertygad om det.
Nya dac-cips har kommit i dagen som gör att dacar som idag säljs för plus 100kkr är värdelösa. Man har också förstått att implementeringen av chipet är viktig.
Troligtvis finns det integrerade dac med digitala slutsteg som ersätter en mängd apparater till hyfsade priser, det vill jag ha.
Jag tror inte att man lyckats något vidare på högtalarsidan faktiskt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-16 08:55

Om tio år? Frågan är om jag har det som jag tror eller som jag önskar :-)

Jag tror nog att det mesta kommer vara sig likt dagens anläggning. Det låter tillräckligt bra för att latheten kan bestå, dvs att inte göra något. Möjligen en bättre strömmande lösning än SB´n och absolut en snabbare serverlösning.

Vad jag skulle önska är högtalare med inbyggda slutsteg och nätverksanslutna genom strömkabeln. All konfiguration av högtalarna och styrning av musiken sker via nätverket med typ en iPad eller motsvarande. All musik ligger på en nas/server och radio hämtas strömmande på nätet. Även TV om man har sådan vid stereon.

Problemet är vinylspelaren, men det kanske finns en lösning om 10 år, någon typ av ad-omvandling och sedan nätverksanslutning?

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-16 09:25

Strmbrg skrev:
phloam skrev:...

Helt okay, samtidigt som jag inte riktigt begriper den målbilden:
Min målbild är snarare tillfredsställelsen i sig själv.

(Njutnings)sätten ser jag bara som lite alternativa METODER att uppnå en tillfredsställelse. Dvs de är bara olika sätt att gå TILLVÄGA för att uppnå ett slutligt syfte.

Så kan man se det, men jag tror inte man kommer ifrån att medlen är en del av upplevelsen, nästan en del av musiken skulle man kunna säga. Och varför inte låta det vara det? Precis som instrument och dess framförande av försteviolinist eller trummis är en del av musikupplevelsen.

Att lyssna på musik utan "förankring" i nån slags verklighet är ju egentligen rätt onaturligt. Ett skapat förhållningssätt.

Apparaterna eller instrumenten medierar upplevelsen och det ser jag som enbart positivt, i grund och botten.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-11-16 09:58

Hmm, jag skulle tro att jag då sitter med en ny biostärkare, nya surrounder och kanske med två baslådor till. Och en projektor.

Jag lyssnar på det mesta, så förmodligen en blandning av nyare musik och samma som jag lyssnar på idag. Det enda jag vet är att jazz kommer jag aldrig lyssna på.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-16 10:20

StefanL skrev:Det enda jag vet är att jazz kommer jag aldrig lyssna på.

Man ska aldrig säga aldrig ;-)

Både du och jazzen utvecklas.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi