eljulio skrev:Men du kan ju välja egna motiv om du vill!?
Nästan svårare
Moderator: Redaktörer
DasBooten skrev:Köpte två stycken hertz. de andra var på tok för djupa för mig.
Är ju ett bra pris iallafall. blir perfekt att ha i hallen. dock ser de flesta motiven hemska ut.
RogerGustavsson skrev:DasBooten skrev:Köpte två stycken hertz. de andra var på tok för djupa för mig.
Är ju ett bra pris iallafall. blir perfekt att ha i hallen. dock ser de flesta motiven hemska ut.
Företaget antydde i ett inlägg på forumet att det även skulle erbjudas alternativ utan motiv, typ enfärgade.
JockeX skrev:RogerGustavsson skrev:DasBooten skrev:Köpte två stycken hertz. de andra var på tok för djupa för mig.
Företaget antydde i ett inlägg på forumet att det även skulle erbjudas alternativ utan motiv, typ enfärgade.
Det här blir mitt första inlägg på faktiskt.se efter en tids lurkande, har ingen anknytning till sofsci förutom att jag själv beställt lite hertz-tavlor med egna motiv och fyra stycken SCC. Är sjukt förväntansfull på resultatet dock.
Jo, här finns de tavlor de erbjuder med enfärgade tyger:
http://www.sofsci.com/sv/Hertz-Ljudabso ... Camira-tyg
eljulio skrev:
Kul! Återkom gärna med resultatet, ljudlig förbättring om det är någon och kvalitén på trycket, med mera.
Mvh
JockeX skrev:eljulio skrev:
Kul! Återkom gärna med resultatet, ljudlig förbättring om det är någon och kvalitén på trycket, med mera.
Mvh
Ljudlig förbättring torde vara garanterad då jag idag inte tar hand om förstareflexerna. Har ett par schyssta resonanser runt dryga 50 och 70hz också som jag hoppas att SCC drar ner, även om jag inte har överdrivna förhoppningar på den runt 50. Men jag återkommer med resultatet sen när det är dags :)
eljulio skrev:Och bilder, glöm inte bilder!!
RogerGustavsson skrev:Mellan högtalarna brukar flera på detta forum förespråka ett odämpat område.
vr6jos skrev:RogerGustavsson skrev:Mellan högtalarna brukar flera på detta forum förespråka ett odämpat område.
Ja, jag har förstått att det förhåller sig på det viset här. Är lite nyfiken på varför (har ingen egen uppfattning varken för eller emot)? Finns det någon diskussions tråd eller bra förklaring till varför detta förordas? Jag tar gärna emot en länk så att jag kan fördjupa mig i detta!
Nattlorden skrev:vr6jos skrev:RogerGustavsson skrev:Mellan högtalarna brukar flera på detta forum förespråka ett odämpat område.
Ja, jag har förstått att det förhåller sig på det viset här. Är lite nyfiken på varför (har ingen egen uppfattning varken för eller emot)? Finns det någon diskussions tråd eller bra förklaring till varför detta förordas? Jag tar gärna emot en länk så att jag kan fördjupa mig i detta!
De ljudreflexerna som sker här kommer att anlända sent till öronen och bidrar till en god rumsklang. Ta vi bort dessa också så är vi på väg mot ett överdämpat rum och risken är kanske att man passerar ett mellanläge där rumsefterklangen blir mer av ekoartad, reflexerna ifrån mitten av högtalarväggen kommer att anlända till bakdelen av rummet senare än direkljudet når dit och ger då en viss gynnsam 'utsmetning'.
JonasW skrev:Så här tyckte Jens Eklund att jag skulle bygga, 30cm djup absorbering mellan 80-110cm från hörnen och in mot mitten.
Det är nog liknande tänk som Nattlorden är inne på.
KarlXII skrev:Alltså, är du inte orolig för att det blir lite för dött?
Wolfie skrev:KarlXII skrev:Alltså, är du inte orolig för att det blir lite för dött?
Det är nog ingen fara.
I mitt förra biorum hade jag 95 mm stenull + Ino Aco light (ca 140 mm tjockt alltså) + draperier + gälabsorbenter +....
paa skrev:Hur långt är rummet och hur långt in går den där buren med jättemycket dämpmaterial? Jag tror inte det är ens till hälften av rummets längd, och då tror jag inte det blir några problem med för mycket dämpning.
I den bakre delen däremot får man vara lite försiktigare med absorbenter. Det krävs en hel del diffussion för att ge naturlig ambiens runt där man sitter, annars blir musikåtergivningen alltför torr. Jag har hört några rum med tjocka draperier på sidorna av bakre väggarna och möjligen att jag skulle kunna uppskatta det för filmljud, men aldrig för musiklyssning.
Jodå, om man inte har tjockt draperi utanför.eljulio skrev:Räknas en kamin och inbyggd bokhylla som diffusor?
paa skrev:Hur långt är rummet och hur långt in går den där buren med jättemycket dämpmaterial? Jag tror inte det är ens till hälften av rummets längd, och då tror jag inte det blir några problem med för mycket dämpning.
I den bakre delen däremot får man vara lite försiktigare med absorbenter. Det krävs en hel del diffussion för att ge naturlig ambiens runt där man sitter, annars blir musikåtergivningen alltför torr. Jag har hört några rum med tjocka draperier på sidorna av bakre väggarna och möjligen att jag skulle kunna uppskatta det för filmljud, men aldrig för musiklyssning.
JonasW skrev:paa skrev:Hur långt är rummet och hur långt in går den där buren med jättemycket dämpmaterial? Jag tror inte det är ens till hälften av rummets längd, och då tror jag inte det blir några problem med för mycket dämpning.
Mitt rum är 6.2m långt, dämpningen går 2.8m bak i rummet. Jag sitter en bit bakom "buren".
I bakre delen blir det som sagt mest diffusering och knappt någon absorbent.
Användare som besöker denna kategori: zorro och 27 gäster