Snygga absorbenter, men är de bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2012-08-19 18:27

eljulio skrev:Men du kan ju välja egna motiv om du vill!?

Nästan svårare :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-19 19:08

DasBooten skrev:Köpte två stycken hertz. de andra var på tok för djupa för mig.

Är ju ett bra pris iallafall. blir perfekt att ha i hallen. dock ser de flesta motiven hemska ut.

Företaget antydde i ett inlägg på forumet att det även skulle erbjudas alternativ utan motiv, typ enfärgade.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2012-08-19 19:32

RogerGustavsson skrev:
Företaget antydde i ett inlägg på forumet att det även skulle erbjudas alternativ utan motiv, typ enfärgade.

Enfärgade tycker jag blir roligast med flera mindre "plattor".

Kanske fanns mindre dock.....

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2012-08-19 20:56

RogerGustavsson skrev:

Är ju ett bra pris iallafall. blir perfekt att ha i hallen. dock ser de flesta motiven hemska ut.

Det här blir mitt första inlägg på faktiskt.se efter en tids lurkande, har ingen anknytning till sofsci förutom att jag själv beställt lite hertz-tavlor med egna motiv och fyra stycken SCC. Är sjukt förväntansfull på resultatet dock.

Jo, här finns de tavlor de erbjuder med enfärgade tyger:

http://www.sofsci.com/sv/Hertz-Ljudabso ... Camira-tyg

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-19 21:18

JockeX skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det här blir mitt första inlägg på faktiskt.se efter en tids lurkande, har ingen anknytning till sofsci förutom att jag själv beställt lite hertz-tavlor med egna motiv och fyra stycken SCC. Är sjukt förväntansfull på resultatet dock.

Jo, här finns de tavlor de erbjuder med enfärgade tyger:

http://www.sofsci.com/sv/Hertz-Ljudabso ... Camira-tyg

Kul! Återkom gärna med resultatet, ljudlig förbättring om det är någon och kvalitén på trycket, med mera.

Mvh

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2012-08-19 21:49

eljulio skrev:
Kul! Återkom gärna med resultatet, ljudlig förbättring om det är någon och kvalitén på trycket, med mera.

Mvh

Ljudlig förbättring torde vara garanterad då jag idag inte tar hand om förstareflexerna. Har ett par schyssta resonanser runt dryga 50 och 70hz också som jag hoppas att SCC drar ner, även om jag inte har överdrivna förhoppningar på den runt 50. Men jag återkommer med resultatet sen när det är dags :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-19 21:50

JockeX skrev:
eljulio skrev:

Mvh

Ljudlig förbättring torde vara garanterad då jag idag inte tar hand om förstareflexerna. Har ett par schyssta resonanser runt dryga 50 och 70hz också som jag hoppas att SCC drar ner, även om jag inte har överdrivna förhoppningar på den runt 50. Men jag återkommer med resultatet sen när det är dags :)

Och bilder, glöm inte bilder!! :)

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2012-08-20 19:58

eljulio skrev:Och bilder, glöm inte bilder!! :)

Det kommer när det är dags för leverans, inväntar mina specialmåttade hertz-tavlor bara som tar lite extra tid. Hoppas inte min bättre hälft kastar ut mina SCC bara, har under en månads tid hittat motiv på hertz-tavlorna som passar henne, men har inte nämnt beställningen av fyra stycken SCC ;)

Användarvisningsbild
eljulio

alternativ för taket

Inläggav eljulio » 2012-08-22 07:33

Det här kunde för övrigt vara ett bra och diskret alternativ för mig...

http://www.bullerbekamparen.se/admin/Up ... _vaegg.pdf

Vad tror ni om tre paneler ovan/mellan högtalarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-22 08:25

Mellan högtalarna brukar flera på detta forum förespråka ett odämpat område.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-08-22 09:28

RogerGustavsson skrev:Mellan högtalarna brukar flera på detta forum förespråka ett odämpat område.

Ja, jag har förstått att det förhåller sig på det viset här. Är lite nyfiken på varför (har ingen egen uppfattning varken för eller emot)? Finns det någon diskussions tråd eller bra förklaring till varför detta förordas? Jag tar gärna emot en länk så att jag kan fördjupa mig i detta!
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-22 09:34

vr6jos skrev:
RogerGustavsson skrev:Mellan högtalarna brukar flera på detta forum förespråka ett odämpat område.

Ja, jag har förstått att det förhåller sig på det viset här. Är lite nyfiken på varför (har ingen egen uppfattning varken för eller emot)? Finns det någon diskussions tråd eller bra förklaring till varför detta förordas? Jag tar gärna emot en länk så att jag kan fördjupa mig i detta!

De ljudreflexerna som sker här kommer att anlända sent till öronen och bidrar till en god rumsklang. Ta vi bort dessa också så är vi på väg mot ett överdämpat rum och risken är kanske att man passerar ett mellanläge där rumsefterklangen blir mer av ekoartad, reflexerna ifrån mitten av högtalarväggen kommer att anlända till bakdelen av rummet senare än direkljudet når dit och ger då en viss gynnsam 'utsmetning'.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-22 12:09

Nattlorden skrev:
vr6jos skrev:

De ljudreflexerna som sker här kommer att anlända sent till öronen och bidrar till en god rumsklang. Ta vi bort dessa också så är vi på väg mot ett överdämpat rum och risken är kanske att man passerar ett mellanläge där rumsefterklangen blir mer av ekoartad, reflexerna ifrån mitten av högtalarväggen kommer att anlända till bakdelen av rummet senare än direkljudet når dit och ger då en viss gynnsam 'utsmetning'.

Ok, så jag ska vara försiktig i mitten men kan ha dem uppsatta ÖVER högtalarna?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-22 12:11

Över högtalarna och även en bra bit in mot mitten är inga problem alls. Det nattis pratar om är att man inte skall dämpa hela väggen från sidovägg till sidovägg.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-08-22 13:14

Så här tyckte Jens Eklund att jag skulle bygga, 30cm djup absorbering mellan 80-110cm från hörnen och in mot mitten.

Bild

Det är nog liknande tänk som Nattlorden är inne på.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-08-22 13:34

@JonasW, kommer du att ha någon centerhögtalare?
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-22 13:34

JonasW skrev:Så här tyckte Jens Eklund att jag skulle bygga, 30cm djup absorbering mellan 80-110cm från hörnen och in mot mitten.

Bild

Det är nog liknande tänk som Nattlorden är inne på.

Jösses... är det dämpning i det utbyggda taket också som man ser på bilden?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-08-22 13:50

misanplass skrev:@JonasW, kommer du att ha någon centerhögtalare?

Yep, kommer att stå på en bänk, framför perforerade panelerna och under duken.

eljulio: Ja, det är 2x95mm ull i taket 2.8m in i rummet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-22 13:52

Alltså, är du inte orolig för att det blir lite för dött?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-08-22 14:16

Gillar ett torrt ljud, har beskrivit för Jens vad jag föredrar och jag litar fullt på honom. Allt ska ju naturligtvis mätas sen.

Men det kan vi diskutera vidare i min tråd så vi inte förstör denna.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2012-08-22 15:12

KarlXII skrev:Alltså, är du inte orolig för att det blir lite för dött?

Det är nog ingen fara.
I mitt förra biorum hade jag 95 mm stenull + Ino Aco light (ca 140 mm tjockt alltså) + draperier + gälabsorbenter +....
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-22 15:14

Wolfie skrev:
KarlXII skrev:Alltså, är du inte orolig för att det blir lite för dött?

Det är nog ingen fara.
I mitt förra biorum hade jag 95 mm stenull + Ino Aco light (ca 140 mm tjockt alltså) + draperier + gälabsorbenter +....

Men du hade inte dämpat tak väl?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-22 15:59

Hur långt är rummet och hur långt in går den där buren med jättemycket dämpmaterial? Jag tror inte det är ens till hälften av rummets längd, och då tror jag inte det blir några problem med för mycket dämpning.
I den bakre delen däremot får man vara lite försiktigare med absorbenter. Det krävs en hel del diffussion för att ge naturlig ambiens runt där man sitter, annars blir musikåtergivningen alltför torr. Jag har hört några rum med tjocka draperier på sidorna av bakre väggarna och möjligen att jag skulle kunna uppskatta det för filmljud, men aldrig för musiklyssning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-22 16:03

paa skrev:Hur långt är rummet och hur långt in går den där buren med jättemycket dämpmaterial? Jag tror inte det är ens till hälften av rummets längd, och då tror jag inte det blir några problem med för mycket dämpning.
I den bakre delen däremot får man vara lite försiktigare med absorbenter. Det krävs en hel del diffussion för att ge naturlig ambiens runt där man sitter, annars blir musikåtergivningen alltför torr. Jag har hört några rum med tjocka draperier på sidorna av bakre väggarna och möjligen att jag skulle kunna uppskatta det för filmljud, men aldrig för musiklyssning.

Räknas en kamin och inbyggd bokhylla som diffusor?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-22 16:26

eljulio skrev:Räknas en kamin och inbyggd bokhylla som diffusor?
Jodå, om man inte har tjockt draperi utanför.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-08-22 16:45

paa skrev:Hur långt är rummet och hur långt in går den där buren med jättemycket dämpmaterial? Jag tror inte det är ens till hälften av rummets längd, och då tror jag inte det blir några problem med för mycket dämpning.

Mitt rum är 6.2m långt, dämpningen går 2.8m bak i rummet. Jag sitter en bit bakom "buren".

I bakre delen blir det som sagt mest diffusering och knappt någon absorbent.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-22 22:54

JonasW skrev:

Mitt rum är 6.2m långt, dämpningen går 2.8m bak i rummet. Jag sitter en bit bakom "buren".

I bakre delen blir det som sagt mest diffusering och knappt någon absorbent.

Har du distans mellan absorbenterna och väggen? Eller finns det någon anledning att ha det som du ser det? De absorbenter som säljes verkar vara konstruerade på det sättet i samtliga fall, med en luftspalt.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-08-23 06:15

Ingen distans, bygger som jag är tillsagd att göra som sagt :)

Man brukar väl säga (om jag minns rätt) att en distansiering ger ungefär samma effekt som om absorbenten i sig vore djupare?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-23 06:59

Mot ytterväggar kan det vara en god idé att ha en ventilerande luftspalt eftersom det annars finns risk för mögelbildning.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-08-23 08:07

som sagt, vill någon diskutera detta vidare eller har frågor om rummet mitt, så kan vi ta det i min tråd.

Blir lite väl mycket OT nu kan jag tycka :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi