High End 05 och rumsakustik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-02-09 15:37

..eller att försöka göra demonstrationer som aldrig någonsin kommer att ge något eftersom akustiken inte hunnits med att fixa ???

Naturligtvis kan en demo ge något, även om förhållandena inte är optimala. Eller så kan man ju alldid sitta hemma i soffan och läsa olika mätningar och låta sig inspireras på så sätt...

Jag vet vilket jag tycker är trevligast.

// Jonas

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-09 16:10

Bamsefar skrev:Frågan är således:
Är det bäst att inte göra demonstrationer och bara har "bakgrundsljud på" för att flasha produkterna eller att försöka göra demonstrationer som aldrig någonsin kommer att ge något eftersom akustiken inte hunnits med att fixa ???
Givetvis borde det vara det förstanämda....

Nej, det är "bäst" att dema med ljud som låter någotsånär bra, dom andra två alternativen är inte "bäst" dom är "sämst" båda två.
Det finns väl inget tristare än att bara titta på en högtalarlåda?
Jag hoppas diskussionen här ska ge inspiration till kommande mässor, mer än nåt annat.
Kom med förslag på ett "Hifimässa first aid kit".
Kan man inte skaffa produkthyllor, broschyrställ som är listigt utformade och dubblar som diffusorer och placera dom på sidoväggarna bredvid lyssningsplatsen. Ett hopfällbart stativ med gardinstänger som går runt hörnen där högtalarna står där man hänger tjocka draperier. Och en tjock matta skall väl inte saknas.
Två små absorbenter för sidväggsreflexerna från högtalarna är finfint och sådant såg vi tex ju på bilden ovan. Bäst är ju om man kan komma på något som inte ser ut som en "akustikprodukt" utan bara fungerar ändå.
Jag tror det går att förbereda ganska mycket, så att det inte blir så otroligt svårt att improvisera på plats.
Några av rummen på bilderna överst i tråden visar ju att ett fåtal i alla fall tänkt i förväg, och jag tror att det behövs bara några till helt lyckade exempel på nästa mässa för att det ska bli riktigt pinsamt för dom som inte försökt...
Den som vill ha riktig ordning på basen kommer nog inte runt att använda 2-4 subwoofers och equaliza lite också.
Men om det är vad som skall till för att få "mässans bästa ljud" så tycker jag dom som lyckas med det är värda all uppmärksamhet dom kan få!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-02-09 16:15

Svanå visade upp en prototyp på en ny diffusor/cd-ställ som skall användas vid förstareflexen.

Bild
Den i mitten..

// Jonas

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-09 16:34

Missförstå mig rätt: Jag gick inte på årets mässa eftersom jag anser att de som ställer ut i majoritet inte bryr sig i hur det låter (mycket tillspetsat) utan enbart vill visa vad de har. Och ja nya produkter har normalt sett hunnit läsa mig till på Internet...

För mig personligen så kan jag lika gärna klättra eftersom det är en minst lika socialt trevligt form som en hifimässa som inte uppfyller mina önskemål. Att träffas, pratas vid är altid kul. Men varför åka ut i tjotta hejti för något som går att åstadkomma närmare ??? Vad var det som var så bra med Sollentuna i detta fall, som slog Sheraton som ligger bra mycket bättre till ???

Således, skälet till att jag försöker få till stånd någon form av mera intressant argumentation är självklart för att få upp ögonen på de som ställer ut att det är värt att investera i mera kunskap om akustik. Det är bevisat, flera gånger om, att de flesta INTE har denna kunskap - och därmed så faller det hela som ett korthus...

Om man sedan inte gillar min hårddragning så vad gör det mig, jag varken läser eller äter mätningar hit å dit som någon försökte sig att påstå !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-02-09 16:51

Om man sedan inte gillar min hårddragning så vad gör det mig, jag varken läser eller äter mätningar hit å dit som någon försökte sig att påstå !!!

Om du behöver hjälp att dra ur taggen ur röven får du allt be snällare än sådär... :roll:

// Jonas

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-09 17:00

Sanoj: Dämpa Er lite tack.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-09 17:07

Det är lugnt Ranefjord, Sanoj har alltid retat sig på vad jag skriver :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Best Regards
Bamsefar

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-09 18:27

Sanoj har alltid retat sig på vad jag skriver

Det är nog fler som har retat sig på vad Sanoj har skrivit.... :wink:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-09 18:39

Folk retar sig på varandra ganska ofta, men om vi skippar detta och återgår till diskusionen... :) *tack*
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-09 18:56

Bamsefar skrev:Missförstå mig rätt: Jag gick inte på årets mässa eftersom jag anser att de som ställer ut i majoritet inte bryr sig i hur det låter (mycket tillspetsat) utan enbart vill visa vad de har. Och ja nya produkter har normalt sett hunnit läsa mig till på Internet...

För mig personligen så kan jag lika gärna klättra eftersom det är en minst lika socialt trevligt form som en hifimässa som inte uppfyller mina önskemål. Att träffas, pratas vid är altid kul. Men varför åka ut i tjotta hejti för något som går att åstadkomma närmare ??? Vad var det som var så bra med Sollentuna i detta fall, som slog Sheraton som ligger bra mycket bättre till ???

Således, skälet till att jag försöker få till stånd någon form av mera intressant argumentation är självklart för att få upp ögonen på de som ställer ut att det är värt att investera i mera kunskap om akustik. Det är bevisat, flera gånger om, att de flesta INTE har denna kunskap - och därmed så faller det hela som ett korthus...

Att det inte gick på Sheraton beror nog på ekonomi/planering problem eller liknande vilket är förståligt.

De som ställer ut är säkerligen medvetna om problemet men vilka alternativ finns att tillgå 8O . Det finns väl inga lokaler som har 50-60 rum med rätt storlek och hyfsad akustik. Ni som klagar så förbaskat tycker jag ska ta fram nya lokaler till nästa år så vi får dessa optimerade rum. Det är nog lika bra att ni börjar snickra nu om ni ska hinna färdigt :x .

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-09 20:56

Callisto skrev:Att det inte gick på Sheraton beror nog på ekonomi/planering problem eller liknande vilket är förståligt.

De som ställer ut är säkerligen medvetna om problemet men vilka alternativ finns att tillgå 8O . Det finns väl inga lokaler som har 50-60 rum med rätt storlek och hyfsad akustik. Ni som klagar så förbaskat tycker jag ska ta fram nya lokaler till nästa år så vi får dessa optimerade rum. Det är nog lika bra att ni börjar snickra nu om ni ska hinna färdigt :x .

Visst kan jag göra det - betalar du ??? Jag menar vari ligger förtjänsten för mig om jag åtar mig allt det jobbet ???
Best Regards
Bamsefar

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-09 21:02

Bamsefar skrev:
Callisto skrev:Att det inte gick på Sheraton beror nog på ekonomi/planering problem eller liknande vilket är förståligt.

Visst kan jag göra det - betalar du ??? Jag menar vari ligger förtjänsten för mig om jag åtar mig allt det jobbet ???

Äran :wink: 8) .

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-09 21:07

Callisto skrev:Äran :wink: 8) .

Den blir man bara fet på - det duger inte när man skall klättra ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-09 21:18

Till Bamsefar.
Grundidén med denna tråd är ju att det måste gå att få bättre ljud i dessa hotellrum så som de ser ut! Det är väl ingen större skillnad på rummen här eller Sheraton eller Arken heller, annat än att det var färre stora rum här. Dom allra största rummen brukar ju funka allra sämst ändå. Vanliga hyreslägenheter uppvisar också slående likheter med dessa rum, parkett, betong, betong, betong, putsat cementtak och en glasvägg.
Och varför klaga på läget?
Spelar roll om pendeltågsstationen heter Sollentuna i stället för Centralen? Jag åkte 35 mil och kom till "tjotta hejti" i stället för "fjollträsk", och märkte ingen skillnad.
Gignos skall ha en eloge för sitt jobb med mässan, men jag ville inte se bakåt med den här tråden utan blicka framåt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-09 21:31

Hmmm, skall alla ta med sig egna absorbenter till nästa mässa som man bär med sig mellan montrarna? Problem bara när flera skall lyssna samtidigt med sina egna absorbenter.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-12 01:48

Bamsefar skrev:Det är lugnt Ranefjord, Sanoj har alltid retat sig på vad jag skriver :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Man ska akta sig för hifihejdukar!

Jag såg många lurifaxar på mässan kan jag meddela...
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-12 01:54

Johan_Lindroos skrev:Man måste tänkta på hur utställarna har det också!

För det första:

Ofta långt att åka med grejorna, man kommer fram sent dagen innan.

Och sedan:
Man vet ingenting om rummets akustiska egenskaper i förväg. Jo, rumsnumret vet man!

Allt ska bäras och släpas. High end är inte precis lätta grejor.

Sedan ska allting ställas fram och kopplas in. Det får ju gärna se snyggt ut också.

Medans man kopplar in har man heller inte hunnit äta och huvudet börjar funka sämre.

Många utställare får vara glada om de hinner lyssna på några få låtar inför utställningen för att ställa in anläggningen.

Är man oerhört förutseende fyller man halva släpet med akustikreglerande material, men det är mycket platskrävande om man ska göra något väldigt bra. Då tar man därför oftast hellre med den utrustning man vill visa, och kanske bara tar med lite grann akustikreglering i bilen.

Att få det att låta perfekt på en mässa existerar överhuvudtaget inte!

Det tycker jag att man som besökare måste ha lite överseende med!

Framförallt är det ju en produktvisning att visa vilka produkter som finns. Det är väl ändå ingen som skulle bestämma sig för köp av en produkt bara efter kort lyssning på en mässa? Det gör man sedan bättre i en butik i lugn och ro eller helst lånar hem om man har möjlighet.

Om det är någonstans det skall låta BRA så är det på en mässa!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi