Bamsefar skrev:Frågan är således:
Är det bäst att inte göra demonstrationer och bara har "bakgrundsljud på" för att flasha produkterna eller att försöka göra demonstrationer som aldrig någonsin kommer att ge något eftersom akustiken inte hunnits med att fixa ???
Givetvis borde det vara det förstanämda....
Nej, det är "bäst" att dema med ljud som låter någotsånär bra, dom andra två alternativen är inte "bäst" dom är "sämst" båda två.
Det finns väl inget tristare än att bara titta på en högtalarlåda?
Jag hoppas diskussionen här ska ge inspiration till kommande mässor, mer än nåt annat.
Kom med förslag på ett "Hifimässa first aid kit".
Kan man inte skaffa produkthyllor, broschyrställ som är listigt utformade och dubblar som diffusorer och placera dom på sidoväggarna bredvid lyssningsplatsen. Ett hopfällbart stativ med gardinstänger som går runt hörnen där högtalarna står där man hänger tjocka draperier. Och en tjock matta skall väl inte saknas.
Två små absorbenter för sidväggsreflexerna från högtalarna är finfint och sådant såg vi tex ju på bilden ovan. Bäst är ju om man kan komma på något som inte ser ut som en "akustikprodukt" utan bara fungerar ändå.
Jag tror det går att förbereda ganska mycket, så att det inte blir så otroligt svårt att improvisera på plats.
Några av rummen på bilderna överst i tråden visar ju att ett fåtal i alla fall tänkt i förväg, och jag tror att det behövs bara några till helt lyckade exempel på nästa mässa för att det ska bli riktigt pinsamt för dom som inte försökt...
Den som vill ha riktig ordning på basen kommer nog inte runt att använda 2-4 subwoofers och equaliza lite också.
Men om det är vad som skall till för att få "mässans bästa ljud" så tycker jag dom som lyckas med det är värda all uppmärksamhet dom kan få!