Ragnwald skrev:Flint skrev:Jag hade en ACDC-cd en gång som lät apa på hifiprylar men på lite större sopiga PA-grejer blev det ett satans drag och lät bra.
Sopiga PA:n is da shit.
Men inte helt fel till etanolstinn röjarrock.
Moderator: Redaktörer
bandix skrev:Dagligen kommer jag på mig själv med att lyssna på Chris jones, Nils Lofgren, Holly Cole mfl. Inget fel med det och ingen skada skedd om det inte vore för att när jag drar på mina gamla hårdrocksplattor så låter det platt och trist, och då menar jag verkligen sjukt platt och tråkigt. Inget tryck alls i basen, som det är när jag lyssnar på annan musik, och det blir bara tröttsamt att lyssna på. Jag har verkligen ingen lust att lyssna på mina gamla skivor då allt annat låter så mycket bättre.
NiklasF skrev:Lite extra plus på subbarna brukar göra det mer uthärdligt, det gjordes ett högst vetenskapligt blindtest i norr, mina lufttrumsolon ökade i takt med hur vippan på filtret ökades
sebatlh skrev:Förövrigt nummer 2 så bör man inte blanda ihop hårdrock och gubbrock. Gubbrock går inte att få att låta bra hur man än gör
Flint skrev:En hårdrockslåda.
En 15-tum pa-bas i en 200 liter basreflexlåda med fo=45Hz körd helt utan delningsfilter men kompletterad med ett mellanreghorn från 1500Hz och uppåt. Fest och ös.
markusA skrev:P.S. Det är jag som brukar släpa med riktigt jobbig musik på mässorna. *s* D.S.
KorkSniff skrev:sebatlh skrev:Förövrigt nummer 2 så bör man inte blanda ihop hårdrock och gubbrock. Gubbrock går inte att få att låta bra hur man än gör
Jo. Jag har aldrig vurmat för dire straits förän jag började med HIFI.
Nu är brothers in arms ett av mina referensspår. det låter ju så jävla bra. Litet trist och välpolerat, med satan vilken HIFI!
markusA skrev:*Flamesuit on*
De flesta av dagens hifi-högtalare fixar inte hårdrock, metal, industri m.m. på ett bra sätt imho.
Prislappen är inte ens i närheten avgörande.
Gå på en större mässa och du hittar i bästa fall en handfull som fixar det.
Imho så är man ofta så fokuserad på detaljer att man tappar helheten.
Jag kan ta en musikalisk högtalare över en detaljerad dito då jag är här för musiken framför allt annat. Så, tänk helhetsintryck och börja lyssna runt.
Allt handlar inte om en spikrak frekvenskurva...
P.S. Det är jag som brukar släpa med riktigt jobbig musik på mässorna. *s* D.S.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Jag har snarare börjat lyssna MER på hårdrock sedan jag satte in toppar som kan spela rent på högre volymer och fick mer drag i bottenregistret med infra-tillsatsen...
Infra på hårdrock? Knappast! Snarare mer, rätt mycket mer, dB vid lite högre basfrekvenser
Vän av ordning ber dig då fundera över hur pass högt infra-tillsatsen kan gripa in, samt om en lutad "house curve" kan ha någon inverkan.
RogerGustavsson skrev:Jo, men "house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik.
Ragnwald skrev:Flint skrev:Jag hade en ACDC-cd en gång som lät apa på hifiprylar men på lite större sopiga PA-grejer blev det ett satans drag och lät bra.
Sopiga PA:n is da shit.
RogerGustavsson skrev:"house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik.
Flint skrev:sebatlh skrev:Men men, nog med tåtrampande och härj. Nu sjunger vi "we shall overcome"
Du behöver nog inte ha dåligt samvete. Gubbrockarna föraktar säkert din musik lika mycket som du gör deras.
micromodular skrev:...eller så fixar du en högtalarswitch...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster