Vad dödade min hårdrock?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 09:01

Ragnwald skrev:
Flint skrev:Jag hade en ACDC-cd en gång som lät apa på hifiprylar men på lite större sopiga PA-grejer blev det ett satans drag och lät bra.

Sopiga PA:n is da shit. :)

Men inte helt fel till etanolstinn röjarrock. :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-17 09:01

@ bandix.

Det är precis likadant för mej. I biorummet lyssnar jag aldrig på hårdrock om det inte är en koncert i BD eller DVD-form. Det låter helt enkelt inte tillräckligt bra.

Koncerter har ett helt annat sound och är i 5.1. Det funkar alldeles utmärkt tycker jag.

Har haft precis samma funderingar som du att jag sitter och lyssnar på Lisa Nilsson, infekterade svampar och annat som jag inte alls tycker är bra, enbart för att det låter bra...

Jag har dock tvåkanalssystem i kök, sovrum och badrum också.
Där är det inte alls lika korrekt. I en anläggning som inte är tiptop tycker jag att det är lättare att koppla bort det kritiska lyssnandet.
Jag lyssnar mer på musiken än hur det låter. Förmodligen för att dom anläggningarna inte är lika bra, och att det är hängmatta istället för hyfsat rakt.
I mitt fall är det inga problem då jag har ett dedikerat biorum, och där är det mest film som gäller.

Lyssnar också en hel del i bilen och genom lurar på jobbet.

Tror att det helt enkelt är så att det är kasst ljud på nästan alla hårdrocksplattor. Det är bara att gilla läget..

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-17 09:14

Lite extra plus på subbarna brukar göra det mer uthärdligt, det gjordes ett högst vetenskapligt blindtest i norr, mina lufttrumsolon ökade i takt med hur vippan på filtret ökades :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Vad dödade min hårdrock?

Inläggav Bill50x » 2012-10-17 09:19

bandix skrev:Dagligen kommer jag på mig själv med att lyssna på Chris jones, Nils Lofgren, Holly Cole mfl. Inget fel med det och ingen skada skedd om det inte vore för att när jag drar på mina gamla hårdrocksplattor så låter det platt och trist, och då menar jag verkligen sjukt platt och tråkigt. Inget tryck alls i basen, som det är när jag lyssnar på annan musik, och det blir bara tröttsamt att lyssna på. Jag har verkligen ingen lust att lyssna på mina gamla skivor då allt annat låter så mycket bättre.

Jag vill inte vara elak mot dina nya högtalare (märke, typ?) men de skivor du nämner låter bra på nästan allting. Det är därför de spelas så flitigt på mässor...

Lite glesare musik med bra dynamik låter ofta väldigt bra med lite svagare förstärkare, trots att hög dynamik egentligen borde kräva mer effekt än "jämntjock musik" musik. Jag tror det beror på att man inte upplever disten lika besvärande när den bara kommer i topparna istället för hela tiden.

Det är ett problem när man väljer nya högtalare, det lyssnas hela tiden på välinspelad, ofta någorlunda dynamisk musik. Man vill ju liksom veta vad högtalarna är kapabla till. Så demoplattorna åker fram, de som man aldrig annars lyssnar på. Men man glömmer att lyssna på de skitiga rockplattorna. Det är ofta så mycket på gång hela tiden, kraftigt distat dessutom så det ställer helt andra krav på högtalarna. Hyr ett par mindre PA-högtalare över en helg och jämför så förstår du vad jag menar. Ingen skönsång men ett dj-a tryck :-)

I ditt fall skulle jag nog börja med att låna upp mig på ett kraftigt slutsteg för att prova.

/ B

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-17 09:20

NiklasF skrev:Lite extra plus på subbarna brukar göra det mer uthärdligt, det gjordes ett högst vetenskapligt blindtest i norr, mina lufttrumsolon ökade i takt med hur vippan på filtret ökades :)

Absolut är det så. "Lyssnade" på en hårdrocksplatta i biorummet igår.
Satt inte ner och lyssnade, utan det skvalade i bakgrunden när jag grejade. Märkte ganska snabbt att det inte lät bra, och ökade upp basen ganska rejält.
Det blev genast mycket roligare. :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-17 09:21

Jamen du kör ju utan boost ifrån start, klart det kan behövas då.
;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 09:59

En hårdrockslåda.
En 15-tum pa-bas i en 200 liter basreflexlåda med fo=45Hz körd helt utan delningsfilter men kompletterad med ett mellanreghorn från 1500Hz och uppåt. Fest och ös.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-17 10:05

Känner igen mig lite i problemet. Men, för mig var det en övergående sjukdom med lätta återfall då och då.

Jag tror det hela har med förväntningar att göra. Man förväntar sig ett visst sound, men får något annat. Dessutom sticker det lite extra i ögonen att musik man "egentligen inte gillar" låter bättre/mer äkta.
Lyssna på musiken istället för ljudet! Och lyssna inte på musiken i en ostrategisk ordning. A/B jämförelser är inte vad man vill ha i dessa lägen :)

En motfråga, är gammal sci fi dåligt bara för att specialeffekterna är lite billiga?
Splatter?
Teater och opera dåligt pga de ickeexisterande explosionerna?
;)

Förövrigt är det ok att lyssna på mer än bara hårdrock även som hårdrockare. Bara man inte talar högt om det :oops: :P
Förövrigt nummer 2 så bör man inte blanda ihop hårdrock och gubbrock. Gubbrock går inte att få att låta bra hur man än gör :(

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-10-17 10:13

sebatlh skrev:Förövrigt nummer 2 så bör man inte blanda ihop hårdrock och gubbrock. Gubbrock går inte att få att låta bra hur man än gör :(

Jo. Jag har aldrig vurmat för dire straits förän jag började med HIFI.
Nu är brothers in arms ett av mina referensspår. det låter ju så jävla bra. Litet trist och välpolerat, med satan vilken HIFI! :D
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 10:16

Flint skrev:En hårdrockslåda.
En 15-tum pa-bas i en 200 liter basreflexlåda med fo=45Hz körd helt utan delningsfilter men kompletterad med ett mellanreghorn från 1500Hz och uppåt. Fest och ös.

Förstärkare till detta. Vad transistorskit som helst men inte med för hög effekt. Steget bör klippa och bättra på cymbalsvicharna och skramlet.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-10-17 10:25

Jag har alltid kört efter att riktigt bra högtalare ska spela allt med bravur!

Detta är väll kanske något som tyvärr inte stämmer helt i alla lägen dock.

Mina kappa 8or kan jag slänga på precis allt på. Det låter alltid bra. Nackdelen är att det där sista i finlir kunde bli lite bättre.

Nu kör jag ren80 och nu har jag sista finliret. Dock ska sägas att nu låter inte all musik bra. Nu blir gärna en del hårdrocksplattor lite tråkiga att lyssna på. Man lägger mer märke till att just inspelningskvalitén inte alltid är den bästa.

Något som dock hjälper avsevärt på vägen är ett bra bassystem. Med ett sådant som man ställer upp lite högre än vanligt så kan man ha roligt ändå!

Men de fåtal gånger jag verkligen vill ösa på så blir det kappan som åker fram. Number of the beast på hög volym där är bara trevligt. Blir aldrig jobbigt eller vasst :D

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-10-17 10:31

*Flamesuit on*

De flesta av dagens hifi-högtalare fixar inte hårdrock, metal, industri m.m. på ett bra sätt imho.
Prislappen är inte ens i närheten avgörande.
Gå på en större mässa och du hittar i bästa fall en handfull som fixar det.

Imho så är man ofta så fokuserad på detaljer att man tappar helheten.
Jag kan ta en musikalisk högtalare över en detaljerad dito då jag är här för musiken framför allt annat. Så, tänk helhetsintryck och börja lyssna runt. :)
Allt handlar inte om en spikrak frekvenskurva...

P.S. Det är jag som brukar släpa med riktigt jobbig musik på mässorna. *s* D.S.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 10:33

+1

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-17 10:33

markusA skrev:P.S. Det är jag som brukar släpa med riktigt jobbig musik på mässorna. *s* D.S.

Starta gärna en ny tråd där du listar lite tips!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-17 10:55

KorkSniff skrev:
sebatlh skrev:Förövrigt nummer 2 så bör man inte blanda ihop hårdrock och gubbrock. Gubbrock går inte att få att låta bra hur man än gör :(

Jo. Jag har aldrig vurmat för dire straits förän jag började med HIFI.
Nu är brothers in arms ett av mina referensspår. det låter ju så jävla bra. Litet trist och välpolerat, med satan vilken HIFI! :D

Hehe så det flaimbaitet tog alltså :D

Helt ärligt så vet jag inte om min definition av gubbrock ens har något överlapp med vad som normalt menas. Dire Straits... Hmm tror jag får definera om mina definitioner.
Vad jag tänkte på var alla dessa band som vill vara AC/DC och Europe i ett men de har ingen Angus Young så det hela blir bara trist och tråkigt.
Förra året var jag på Getaway festivalen i Gävle. Där spelade ett sånt band. Asmycke bas, skrikig sång och en publik bestående av medelålders gubbar med rakade huvuden, ölkagge av varierande storlek och kortbyxor som alla säkert var imponerade av trycket från baskaggen.
Då tänkte jag "fy fan för gubbrock, vad har det här på en hårdrocksfestival att göra?" :lol: :lol:

Men men, nog med tåtrampande och härj. Nu sjunger vi "we shall overcome" :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-17 10:56

markusA skrev:*Flamesuit on*

De flesta av dagens hifi-högtalare fixar inte hårdrock, metal, industri m.m. på ett bra sätt imho.
Prislappen är inte ens i närheten avgörande.
Gå på en större mässa och du hittar i bästa fall en handfull som fixar det.

Imho så är man ofta så fokuserad på detaljer att man tappar helheten.
Jag kan ta en musikalisk högtalare över en detaljerad dito då jag är här för musiken framför allt annat. Så, tänk helhetsintryck och börja lyssna runt. :)
Allt handlar inte om en spikrak frekvenskurva...

P.S. Det är jag som brukar släpa med riktigt jobbig musik på mässorna. *s* D.S.

Men eftersom det finns hårdare rock som låter bra på både klassiska hårdrocksburkar och på std hifiburkar (RATM, Danko Jones, AC/DC etc) så verkar det snarare som om det oftast är musikmaterialet som brister. Har lyssnat på ett band live (mindre klubbspelning) och det var suveränt jämfört med skivan man promotade på samma konsert. Jag har också fått tillfälle att lyssna på färdigmixad (inkl normaliserad volym) men ej mastrad version, och den var bra lik live-upplevelsen.

Mao, jag tror inte problemet ligger i att "hifi" fokuserar för mkt på detaljer, utan att "hårdrocksburkar" skär bort misstagen i produktionen. I de flesta fall är det en kass idé att dämpa symptom istället för att rätta till felen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 10:58

sebatlh skrev:Men men, nog med tåtrampande och härj. Nu sjunger vi "we shall overcome" :D

Du behöver nog inte ha dåligt samvete. Gubbrockarna föraktar säkert din musik lika mycket som du gör deras.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-17 11:08

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:Jag har snarare börjat lyssna MER på hårdrock sedan jag satte in toppar som kan spela rent på högre volymer och fick mer drag i bottenregistret med infra-tillsatsen...

Infra på hårdrock? Knappast! Snarare mer, rätt mycket mer, dB vid lite högre basfrekvenser

Vän av ordning ber dig då fundera över hur pass högt infra-tillsatsen kan gripa in, samt om en lutad "house curve" kan ha någon inverkan. :wink:

Jo, men "house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik. Har för övrigt ingen EQ att ta till heller. Tillkommer gör förstås hur musiken är mastrad och är det senare utgåvor är de ofta helt hopplösa. Bastapp i kombination med diskantlyft och utslätad dynamik är ingen lysande kombination. Men infra hos hårdrock? Kör den i MasVis!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 11:10

+1

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-17 11:11

RogerGustavsson skrev:Jo, men "house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik.

Inget "ju" i det. House curve sätts en gång och används självklart till allt. Går det inte att lyssna på klassiskt med sin house curve, så har man gjort fel när man fixade till den!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-10-17 11:17

Ragnwald skrev:
Flint skrev:Jag hade en ACDC-cd en gång som lät apa på hifiprylar men på lite större sopiga PA-grejer blev det ett satans drag och lät bra.

Sopiga PA:n is da shit. :)

+1 :)

Mina Behringer toppar och Cerwin subbar rockar mer än min HiFi. 8)

Bandix: gå inte från musikälskare till HiFiälskare. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-17 11:20

RogerGustavsson skrev:"house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik.

Här förstår jag inte alls hur du menar; vi kanske menar olika saker med house curve? Varför vill du minska basen när du lyssnar på just klassisk musik? Då om någonsin behöver du väl återgivning ned i infraområdet?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-17 11:35

Sanny_X skrev:... gå inte från musikälskare till HiFiälskare. :wink:

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-17 12:00

Jag iaf ställer in en för mig "korrekt" baskurva. Sedan kör jag med den till allt. Att hålla på och byta inställningar efter material känns omständigt.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-10-17 12:07

Flint skrev:
sebatlh skrev:Men men, nog med tåtrampande och härj. Nu sjunger vi "we shall overcome" :D

Du behöver nog inte ha dåligt samvete. Gubbrockarna föraktar säkert din musik lika mycket som du gör deras.

Jag har bevis på att en gubbrockare både kan gilla dire straits och icona pop. släng in litet skrille och povel ramel också vetja! :D
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-10-17 12:22

Press:
Bild

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-17 12:23

micromodular skrev:...eller så fixar du en högtalarswitch...

+1

Sen är det bara att skaffa några gamla CV eller JBL efter tycke och smak.
Då blir musiken rolig och hårdrock lyssningsbar :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-17 13:01

Detta är inte ett ljudproblem, det är ett attitydproblem 8) Eller, det är förväntningarna som tar död på musiken, inte hur det låter. Om man ska vara ärlig.

Vem säger att hårdrock måste vara bra inspelad? Hårdrockaren inom dig? Nä - hifinörden :)

Kanske är det så att garageanläggningen helt enkelt skapar andra förväntningar? It's all in your head... :)

Edit: Helt apropå: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=51214
Senast redigerad av phloam 2012-10-17 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 13:04

phloam
Nej, det är ett kulturproblem. Hårdrock, inspelning och mastring har utvecklats åt ett visst håll som passar vissa högtalare. HiFi har inget med saken att göra och är bara ett hinder.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-10-17 13:07

Som med all annan musik gäller för hårdrock att ju bättre den är inspelad, desto starkare kan man spela. Ju starkare man spelar, desto mer realistisk och rolig blir lyssningen - till en viss gräns förstås. Några goda exempel finns som sagt där man inte behöver spela på viskningsnivå för att stå ut. Jag får bestämt göra en djupdykning i skivsamlingen och återkomma.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi