Hur kan detta komma sig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 11:27

zapanasta
Även om ScanSpeakbasarna är bra i sig så tror jag att de renoverade orginalbasarna kommer att låta bättre tot i den lådan beroende på att delningsfiltret är anpassat till dom. Att bara byta element är inte optimalt (men kul ändå).

Men renovera bara en del i taget. Först basarna. Filtret skulle jag dock låta vara såvida det inte är något direkt fel på det. Risken finns att du försämrar det med andra sk. bättre komponenter.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-10-25 11:33

Flint skrev:zapanasta
Även om ScanSpeakbasarna är bra i sig så tror jag att de renoverade orginalbasarna kommer att låta bättre tot i den lådan beroende på att delningsfiltret är anpassat till dom. Att bara byta element är inte optimalt (men kul ändå).

Men renovera bara en del i taget. Först basarna. Filtret skulle jag dock låta vara såvida det inte är något direkt fel på det. Risken finns att du försämrar det med andra sk. bättre komponenter.

Väldigt enkelt uppbyggt filter 6/12 i branthet och det sitter bara en kondensator på 8 uf per filter,så dom byter jag ut mot nya för det finns ju risk att dom gamla elektrolyterna har gjort sitt :)

Jo jag tror ochså det kommer att låta ännu bättre med orginalbasarna,satt i dessa för att jag skulle kunna spela på lite med dom..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 11:38

Du kan löda loss båda kondingarna och skicka dom till mig i ett vanligt brev så ska jag mäta upp dom. Det kostar dig 10kr*, fem åt vardera hållet. Mycket liten risk att dom är "slut".

*Brevporto är väl fem spänn, va?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-10-25 11:43

Flint skrev:Du kan löda loss båda kondingarna och skicka dom till mig i ett vanligt brev så ska jag mäta upp dom. Det kostar dig 10kr*, fem åt vardera hållet. Mycket liten risk att dom är "slut".

*Brevporto är väl fem spänn, va?

Tack för erbjudandet,men jag vill nog ha polyester kondningar i alla fall..

Jag vet ju vilken skillnad det blivit till det bättre när jag renoverat gamla luxorlådor :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 11:44

Garanterat placebofritt, frågas? :)

Men själklart är valet ditt. Jag säger bara min mening.

//

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-10-25 11:55

Flint skrev:Garanterat placebofritt, frågas? :)

Men själklart är valet ditt. Jag säger bara min mening.

//

:)

Kan berätta en liten historia,hade 2 par luxor 8071 här förut och ville ta reda på om det blev nån skillnad före och efter renovering av filter..

Kopplade upp båda paren i vardagsrummet med en förstärkare i lyssningsposition så jag kunde växla mellan paren..

Körde 3-4 olika låtar med dom som dom var (orginalkomponenterna) och växlade lite mellan paren,dom lät exakt likadant.

Renoverade sedan ett av paren och ställde tillbaka dom exakt där dom stod,och sen körde jag samma låtar igen.

Snacka om att det renoverade paret klev ut ur garderoben,ljudbilden blev större och soundet blev mjukare och mer detaljerat.

Ja skillnaden blev så påtaglig så vem som helst hade hört det lätt :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 12:02

Låt en kompis lyssna först med originalfiltret. Sen renoverar du filtret men talar inte om för kompisen vad du har gjort. Sen får han lyssna igen och berätta om han hör någon skillnad mot den förra lyssningen.

Men jag medger att det där med b/t är ett trökigt och uttjatat elände. Menar bara att komponentbyte kan ge ett slumpartat ljudande resultat men är väldigt kul att hålla på med. Min egen erfarenhet.
Senast redigerad av Flint 2012-10-25 12:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-10-25 12:06

Flint skrev:Låt en kompis lyssna först med originalfiltret. Sen renoverar du filtret men talar inte om för kompisen vad du har gjort. Sen får han lyssna igen och berätta om han hör någon skillnad mot den förra lyssningen.

Nja det hinner man nog glömma,hur det lät innan menar jag :)

Men ska redogöra om det blir nån skillnad på dessa,nu har jag ju bara ett par men går ju att byta kondning i en först och sen a+b köra den mot den andra med orginalkondningen.

Blir det nån skillnad så kommer det att höras :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 12:09

zapanasta skrev:Nja det hinner man nog glömma,hur det lät innan menar jag :)

Njaä. Du kom ju ihåg hur lådorna lät före renoveringen så varför skulle inte kompisen också kunna göra det? Den enda skillnaden är ju att han inte vet vad som är gjort.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-10-25 12:16

Enklaste sättet att höra skillnad när man håller på med nåt sånt här är ju a+b tester,ljudminnet är ju inte speciellt långt :)

Risken som blir om nån kompis ska lyssna är ju att han hinner glömma hur det lät förra gången han lyssnade,det skulle nog jag göra i alla fall :)

Ungefär som man skulle lyssna på 2 toner,ex 4000hz och 4100hz.

Får man lyssna på dom direkt och växla lite mellan dom så skulle man ju höra vilken som va vilken.

Men får man lyssna på ena tonen först och den andra efter några dar så skulle det bli problem :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 12:31

Du får välja en kompis med lika bra minne som ditt. :)

Slut ot.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-10-25 13:13

Ja vi får se hur det slutar :)

Kopplat tillbaka luxortopparna nu,än så regerar dom..

Ljudspridningen är ruggigt bra i dom,sitter man en meter snett (alltså närmare ena toppen så hörs nästan den som är längre bort mer 8O )

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-25 13:24

Sorry för lite ot här, Zapanasta har du känslighet och frekvensomfång
för Luxor 8071 i färskt minne?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-10-25 13:38

Lowend skrev:Sorry för lite ot här, Zapanasta har du känslighet och frekvensomfång

Känslighet runt 90db minns jag,frekvensomfånget är det värre med men minns att dom spelade neråt 25hz i rum i alla fall :)

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-25 13:44

zapanasta skrev:
Lowend skrev:Sorry för lite ot här, Zapanasta har du känslighet och frekvensomfång

Känslighet runt 90db minns jag,frekvensomfånget är det värre med men minns att dom spelade neråt 25hz i rum i alla fall :)

Tack! Hade för mig att känsligheten låg runt 92db men jag kan ha fel, är ej org-basarna i mina så jag vet inte hur djupt mina går men de går nog rätt djupt ändå. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-10-26 08:03

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-10-26 14:39

Kopplat in infinity topparna,dom sprider inte ljudet lika bra om man sitter snett i soffan.

Men låter dom sämre?Nä nu har jag hullit på för mkt med det här och bytt fram och tillbaka så nu ger jag fn i detta ett tag,man blir ju alldeles förvirrad :)

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-10-26 15:40

jag har alltid upplevt att ljudet drar åt höger*. Men så har jag också skillnad på mina öron med en mild nedsättning av högre frekvenser på högra örat.
I rummet jag har nu står ju dock även den högre högtalaren nära hörnet.

Men även om jag kan uppleva denna "kantring" så finns det andra tillfällen då jag inte gör det och undrar om jag bara inbillar mig..
Då jag tog ner höger högtalare en db på recievern upplevde jag att fokus hamnade precis i mitten. Men då vet jag ju också om att balansen är ändrad vilket kanske påverkar min upplevelse..

Lurigt sånt här.. :)

edit: *oavsett högtalare jag använt
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-10-26 17:19

Ja det kan va lurigt minst sagt,helst om man som jag blir lite manisk och byter högtalare flera gånger om dan :) (med samma resultat varje gång,luxorlådorna regerar) :D

Läste lite om dessa infinity sm-85 på nätet,många som gillar dom men det sämsta med dom är tydligen den lite vassa diskanten som lätt tar över enligt folk på utlänska forum (flera hade moddat genom att styka ett lager lim på domen,utan nån större inverkan)

Mina är fiksade på så sätt att dom fått 4,4uf kondningar i stället för orginal 4,7 och sen har dom sk Lpads så jag kan ställa nivån som jag vill.

Hörde ju detta jag med rätt omgående (dominerad diskant) men nu så finns inga såna tendenser kvar :)

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2012-10-26 19:09

vad är det för luxorburkar? svaret kanske finns i tråden, men jag hittart inte. Jag har för mig att mina 4001:or var bestyckade ungefär sådär. Kommer inte åt att kolla nu. Dom står längst in i förrådet, men det kanske är läge att tetris:a fram dom för renovering?!
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-10-26 19:20

Katt-natt skrev:vad är det för luxorburkar? svaret kanske finns i tråden, men jag hittart inte. Jag har för mig att mina 4001:or var bestyckade ungefär sådär. Kommer inte åt att kolla nu. Dom står längst in i förrådet, men det kanske är läge att tetris:a fram dom för renovering?!

Klicka på min länk så får du reda på det :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi