Harryup skrev:Ett klagomål jag hört ifrån profolk då dom diskuterat hemmagrejor är att hemmagrejorna går för djupt för att man skall få den dynamik och transientåtergiving man vill ha. Man får trycket men inte fullt så brutal dynamik. Och den kroknar av ljud över tiden som finns på inspelningen under typ 40Hz som dessa människor jag pratat med inte är intresserade av att återge. Jmfr små monitorer som "de" mixar med och infrassystem så kan man se svårigheten att mixa det man inte hör.
mvh/Harryup
Får du verkligen det där att gå ihop själv?
En anläggning placerad i ett rum där ingen hänsyn tagits till akustiken lär ha sämre uppfattad dynamisk förmåga än de rum som planerats för att hantera lågfrekvent återgivning och uppåt.
Jämför ditt eget rum, där var det omöjligt att få återgivning i lågbassegmentet på ett sådant sätt att man kunde följa dynamiska förlopp. Jag skulle påstå att många rum är många gånger värre än så, och det vid frekvenser redan långt över 40Hz.
Jag menar, dina grejjer har ju i sig brutal förmåga att återge dynamiska förlopp, men förutsättningarna för dem begränsas ju oändligt av de förutsättningar de ges i ditt rum. En mjuk avskärning kanske så högt som 50-60Hz skulle säkert kunan vara positivt i ditt fall..
Hur det blir hemma hos mig återstår att se. Jag har inte gått så djupt än. Jag räknar med att jag kommer stöta på diverse problem jag idag knappt kan förutspå när det börjar dra iväg neråt 10Hz..