Hifianläggning, finns det en sådan på Faktiskt.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-19 14:49

Kompletterade mitt inlägg.

Denna skiva är både inspelad live, mixad och producerad av miusikanterna. = GODKÄND

Flertalet från Natinonalteaterns rockorkerster deltog.. :oops: :oops:

Problemet med såna här jämförelser är att man skall vara där själv och sedan spela upp på en relevant anläggning. :oops: Vilket vi var/gjorde. :P

Men bättre än så här blir det inte. 8)

Lech
Senast redigerad av lech 2012-12-20 00:04, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 14:54

miaber skrev:Jag tror ett ljudtryck i midbas och mellanregister, motsvarande det i en replokal, skulle knäcka Ino/Carlsson, mfl.

Jag tror att de som inte hört i56/i64s/i68es + en stor basrigg inte förstår vilka ljudtryck de är kapabla till.

Carlsson är en annan femma, har svårt att tro att ens en dubbeluppsättning 2212 inte räcker till (jag har dock aldrig hört sådana spela).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 15:10

Nattlorden skrev:
miaber skrev:Jag tror ett ljudtryck i midbas och mellanregister, motsvarande det i en replokal, skulle knäcka Ino/Carlsson, mfl.

Jag tror att de som inte hört i56/i64s/i68es + en stor basrigg inte förstår vilka ljudtryck de är kapabla till.

Carlsson är en annan femma, har svårt att tro att ens en dubbeluppsättning 2212 inte räcker till (jag har dock aldrig hört sådana spela).

i56 med 4st LMS kommer inte i närheten av någon känsla av att vara "där"

Däremot är det högt och låter rent, men det var inte frågan.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 15:10

Har kompleterat med funderingar i tråden...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-19 15:11

i56 med 4st LMS kan producera ljudtryck långt över någon konsert jag någonsin vart på så det är inte ljudtryck som fattas.

Känslan av att "vara där" har med kombinationen av samtliga sinnen att göra och är kanske inget du kan få hemma osvett hur bra ljud du har.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-12-19 15:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 15:16

lech skrev:Kompletterade mitt inlägg.

Denna skiva är både inspelad live, mixad och producerad av misikanterna. = GODKÄND

Problemet med såna här jämförelser är att man skulle vara där själv och sedan spela upp på en relevant anläggning. :oops:

Lech

Skall se om jag finner denna plattan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 15:18

NiklasF skrev:i56 med 4st LMS kommer inte i närheten av någon känsla av att vara "där"

Då är det inspelningen som inte räcker till då.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 15:18

NiklasF skrev:Skall se om jag finner denna plattan.

Leta upp Jazz på Stampen då också.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-19 15:29

NiklasF skrev:

Denna skiva är både inspelad live, mixad och producerad av misikanterna. = GODKÄND

Problemet med såna här jämförelser är att man skulle vara där själv och sedan spela upp på en relevant anläggning. :oops:

Lech

Skall se om jag finner denna plattan.

Du får en copy 8O av mig annars. adress på PM till mig så löser vi det.

Folk från forumet som lyssnat eller använt som utvärdering för sina setuper är Bla Almen, Sportis, sprudel, IÖ, LennartJ. och i mera seriösa fall utanför fakiskt: Bo Hansson, LennArt, Erik Andersson ,Ola Hesselwall mfl.

Men trots skivan behövs som sagt en relevant anläggning till buds där hemma.

Lech 8)
Senast redigerad av lech 2012-12-19 15:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-19 15:36

Låter som en skoj skiva. Inspelat i mina hemtrakter med :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-19 15:41

Fy fasen vad coolt !

en sådan skulle man ju ha tillgång till ! :D
Vad heter plattan egentligen ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-19 15:45

DVD-ai skrev:Fy fasen vad coolt !

en sådan skulle man ju ha tillgång till ! :D
Vad heter plattan egentligen ? :)

biggles - pictures from the moon

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-19 16:37

jonasp skrev:
Harryup skrev:Min gissning är att till att börja med kommer stereon gå för djupt i frekvens vilket gör att man får med en del ljud som inte borde finnas om man spelar live.

Hur menar du här? Bara för att en anläggning är bredbandig kommer den ju inte att börja producera ljud som inte finns på inspelningen av sig själv.

Progrunkor går sällan under 40Hz och de mest potenta grunkorna här spelar ju nästan DC. Ett klagomål jag hört ifrån profolk då dom diskuterat hemmagrejor är att hemmagrejorna går för djupt för att man skall få den dynamik och transientåtergiving man vill ha. Man får trycket men inte fullt så brutal dynamik. Och den kroknar av ljud över tiden som finns på inspelningen under typ 40Hz som dessa människor jag pratat med inte är intresserade av att återge. Jmfr små monitorer som "de" mixar med och infrassystem så kan man se svårigheten att mixa det man inte hör.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 16:47

Harryup skrev:Progrunkor går sällan under 40Hz och de mest potenta grunkorna här spelar ju nästan DC. Ett klagomål jag hört ifrån profolk då dom diskuterat hemmagrejor är att hemmagrejorna går för djupt för att man skall få den dynamik och transientåtergiving man vill ha. Man får trycket men inte fullt så brutal dynamik. Och den kroknar av ljud över tiden som finns på inspelningen under typ 40Hz som dessa människor jag pratat med inte är intresserade av att återge. Jmfr små monitorer som "de" mixar med och infrassystem så kan man se svårigheten att mixa det man inte hör.

Blir de mer nöjda om man stoppar in ett filter som skär av vid 40 då? Enkel "fix" i så fall.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-12-19 17:30

Något som jag funderar lite över är rummets begränsningar också. Man kan ha en otroligt potent stereo som kan spela väldigt högt men någonstans så begränsar rummet också hur högt det kan bli. Iaf enligt min erfarenhet. Man kommer till ett visst ljudtryck sen märker man att ljudbild och dylikt blir plattare.

Har provat det många gånger. Främst i basen. Spela en låt i ett lite mindre rum och försöka spela väldigt högt och det blir oftast platt och basen tappar ork efter ett tag. Sen flyttar man ut samma grejer i ett stort rum och det spelar bra mycket renare och högre utan att det faller ihop. Även basen flyttar mer luft.

Jag kan spela väldigt väldigt högt här hemma. Egentligen mer än onödigt högt för öronens skull. Tror däremot inte att jag skulle kunna lira så högt mellanbas och mellanregister som krävs för att återge en elgitarr på höga volymer.

Har dock aldrig fått för mig att prova heller så :)

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-19 17:58

Det "kanske stämmer" men nu är denna inspelning gjord på Slussens pensionat som i detta rum inte är mycket större än "ett stort vardagsrum" med bord och stolar enligt deras praktik.Det är totalt oanpassat för Audiofili, snarare lev gott med musik.

Här kommer en annan bild från stället med två andra artister ( Totta och Johan ) Johan är ett musikaliskt underbarn med studio i Stockholm, utav allt helvete.

Bild

Men visst har rummet betydelse , storleken däremot är tveksam tycker jag för mitt/detta musik genr'e

Det är inte Bruce på Ullevi.

http://www.fuzz.se/artikel/tonbruket

http://www.slussenspensionat.se/

//lech

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-19 18:30

Tror helt enkelt att det beror på inspelningen.
Nästa gång du kommer hit Niklas, så kan jag ställa in min lilla 50w Fendercombo med en 8" i biorummet och dra ett riff.
Jag tror att redan den räcker för att det ska bli för starkt.

Om inte det räcker så har jag en gammal hederlig Yamahacombo 2x12" drivet av 100 watt som står ute i friggan.
Den pallar du garanterat inte med om jag drar upp hälften.

Tror det skulle bli samma sak om jag körde ett PA-steg kopplade till mina i56, och kopplade in guran till steget. :wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-19 18:41

Harryup skrev:Progrunkor går sällan under 40Hz och de mest potenta grunkorna här spelar ju nästan DC. Ett klagomål jag hört ifrån profolk då dom diskuterat hemmagrejor är att hemmagrejorna går för djupt för att man skall få den dynamik och transientåtergiving man vill ha. Man får trycket men inte fullt så brutal dynamik. Och den kroknar av ljud över tiden som finns på inspelningen under typ 40Hz som dessa människor jag pratat med inte är intresserade av att återge. Jmfr små monitorer som "de" mixar med och infrassystem så kan man se svårigheten att mixa det man inte hör.

mvh/Harryup

Enligt min mening blandar man korten helt om man säger så. I själva verket har man bättre förutsättningar för ett bra transientsvar om anläggningen går djupare. Frågan är också vad som saknas i dynamikväg, anläggningar som kan "spela till DC" brukar knappast saknar resurser över 40 Hz... visst, det är helt klart en möjlighet att offra nedre gränsfrekvens för högre känslighet i utbyte, men det finns för den sakens skull inget som säker att en given anläggning är dynamiskt otillräcklig bara för att den "går för djupt".

Exempelvis finns det bashorn som går ner till 20 Hz. Skulle de saknar resurser över 40 Hz? Tror inte det va?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-19 18:45

Live är live och inspelat är inspelat, och aldrig mötas de tu :) Men många hifi-anläggningar klarar nog illusionen av live rätt bra även med inte helt perfekt inspelningar.

Sen kan man ju se det som att ett PA snarare är ett "instrument" (del av, som sagt) på ett sätt som hifi inte är tänkt att vara. Och att det delvis är av den anledningen man sällan vill använda hifi som ersättning för PA :)

Edit: Och därför kommer PA alltid att ligga steget före hifi då det i praktiken är liveljud (i egenskap av instrument) och samma ljud via hifi måste ske via inspelning (försämring) :)
Senast redigerad av phloam 2012-12-19 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-19 18:49

Harryup skrev:Ett klagomål jag hört ifrån profolk då dom diskuterat hemmagrejor är att hemmagrejorna går för djupt för att man skall få den dynamik och transientåtergiving man vill ha. Man får trycket men inte fullt så brutal dynamik. Och den kroknar av ljud över tiden som finns på inspelningen under typ 40Hz som dessa människor jag pratat med inte är intresserade av att återge. Jmfr små monitorer som "de" mixar med och infrassystem så kan man se svårigheten att mixa det man inte hör.

mvh/Harryup
Får du verkligen det där att gå ihop själv?

En anläggning placerad i ett rum där ingen hänsyn tagits till akustiken lär ha sämre uppfattad dynamisk förmåga än de rum som planerats för att hantera lågfrekvent återgivning och uppåt.

Jämför ditt eget rum, där var det omöjligt att få återgivning i lågbassegmentet på ett sådant sätt att man kunde följa dynamiska förlopp. Jag skulle påstå att många rum är många gånger värre än så, och det vid frekvenser redan långt över 40Hz.

Jag menar, dina grejjer har ju i sig brutal förmåga att återge dynamiska förlopp, men förutsättningarna för dem begränsas ju oändligt av de förutsättningar de ges i ditt rum. En mjuk avskärning kanske så högt som 50-60Hz skulle säkert kunan vara positivt i ditt fall..

Hur det blir hemma hos mig återstår att se. Jag har inte gått så djupt än. Jag räknar med att jag kommer stöta på diverse problem jag idag knappt kan förutspå när det börjar dra iväg neråt 10Hz..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-12-19 18:49

Bild
:wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 21:22

Sanny_X:

:mrgreen:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-19 21:54

haha så jädra bra :D

Påminner om en annons jag såg för hobbex/jula eller liknande som sålde en riktigt billig "nybörjargitarr". De hade satt svajarmen i 1/4" jacket :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 22:14

Nu blev jag sugen att skruva en RustaCaster, bara för det. Tack för det, adzer. ;)

Hade en fyllebas för allsköns frankensteinande, men den lät för bra så jag vågar inte karva i den. :oops: :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-19 22:48

NiklasF skrev:Ok, ljudet ifrån en trumpet eller elgura går det att spela in på ett såpass bra sätt så att det låter som när man var där och lyssnade?

Ok, finns det någon anläggning som kan spela upp detta?

Ja, det går nog att spela in. Men jag kan inte.

När det gäller uppsoelningen: Ett fåtal anläggningar för hemma bruk klarar att spela upp en trumpet på realistisk nivå så och det fortfarande låter bra. Men det går.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 23:32

Problemet med såna här jämförelser är att man skall vara där själv och sedan spela upp på en relevant anläggning. :oops: Vilket vi var/gjorde. :P

Lech

Pm är skickat :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 23:34

Max_Headroom skrev:
NiklasF skrev:Ok, ljudet ifrån en trumpet eller elgura går det att spela in på ett såpass bra sätt så att det låter som när man var där och lyssnade?

Ok, finns det någon anläggning som kan spela upp detta?

Ja, det går nog att spela in. Men jag kan inte.

När det gäller uppsoelningen: Ett fåtal anläggningar för hemma bruk klarar att spela upp en trumpet på realistisk nivå så och det fortfarande låter bra. Men det går.

Vet du någon platta där man kan uppleva det på, tråden flödar ju inte över av förslag precis.
Jag har flertalet låtar som låter skitbra och som man kan få tuppskinn utav men det låter ju inte som om man var på plats.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 23:35

bakerman22 skrev:Tror helt enkelt att det beror på inspelningen.
Nästa gång du kommer hit Niklas, så kan jag ställa in min lilla 50w Fendercombo med en 8" i biorummet och dra ett riff.
Jag tror att redan den räcker för att det ska bli för starkt.

Om inte det räcker så har jag en gammal hederlig Yamahacombo 2x12" drivet av 100 watt som står ute i friggan.
Den pallar du garanterat inte med om jag drar upp hälften.

Tror det skulle bli samma sak om jag körde ett PA-steg kopplade till mina i56, och kopplade in guran till steget. :wink:

Jag tror du är med på hur jag menar, men jag är mer än gärna på ett test med att lira elgura genom dina 56:or ;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-19 23:45

Vee-Eight skrev:Nu blev jag sugen att skruva en RustaCaster, bara för det. Tack för det, adzer. ;)

Hade en fyllebas för allsköns frankensteinande, men den lät för bra så jag vågar inte karva i den. :oops: :)

Varsegod :D

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-20 13:38

Almen skrev:
NiklasF skrev:
Almen skrev:
NiklasF skrev:
xeizo skrev:Haha, Marshall-volym på fullt ställl i en bostad! Glöm det. Jag kunde inte ens styra ut min rörtopp till behaglig klippning i replokalen utan att bli typ döv innan när jag hade 4x12:a.

De är gjorda för stora lokaler/scen.

I en replokal räcker en 1x12 med 30-60W för tillräcklig volym, i en bostad naturligtvis mycket mindre. Ca. 5W är nog max om man skall spela gitarr med rörstärkare i ett bostadsrum.

Alltså, löjligt med en HiFi-anläggning som skall kunna återge en Marshall-vägg ...

Vi säger den där lilla 12" 30-60w då, har du hört en sådan återgetts på ett trovärdigt sätt i en anläggning.

Men frågan är hur du vill att den skall vara inspelad. En mick hängande framför i en torr studio, eller två mikrofoner 7 m ifrån i en stor lokal? Vill du återskapa förstärkaren i vardagsrummet eller vill du återskapa det som det låter i en livesituation?

Ingetdera kommer dock att vara något stort problem att återge för en stor del av anläggningarna som innehas av forumdeltagare.

Spelar ingen större roll vart det är inspelat, jag vill höra en anläggning/inspelning som klarar av att återge det som om man var där.

Om du fixar en inspelning som du är nöjd med så fixar jag uppspelning. :)

NiklasF får plattan under julen eller stax därefter. Så det är dags att planera uppspelningen. Eftersom jag vet hur det ska låta så kanske inte jag får vara med ,men skit samma. :lol: 8O

Om inte annat vet ju hur det INTE ska låta. :oops:
En viss mängd av materialet användes vid den sägenomspytna F/E-lyssningen som ädge rum här hemma av Almen och IÖ vid rattarna.

Med var då Bryston och EA:s 2A3 som kördes genom min normala Triodsetup.' Någon "udda fågel la av och dog vid lyssningen " som Sprudel ? tog med hit.

Bild

Bild

//Lech

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi