Ragnwald skrev:Men med tjock heltäckningsmatta, lär extra mjukfot bli ganska överflödig.
Det kan man ju tro, men så behöver det inte vara
Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Men med tjock heltäckningsmatta, lär extra mjukfot bli ganska överflödig.
Harryup skrev:För att svara på frågan får man fundera på är ljudmässiga skillnader intressant att diskutera. Det som är lite lustigt är att saker man känner för nog har större vikt än saker som inte känner för. Många som uttalar sig om hur oväsentligt saker är har inga egna erfarenheter för det behövs inte.
Harryup skrev:För min egen del har den ljudmässiga skillnaden oavsett anledning varit för stor för kunna förbise. I det läget så känns det minst sagt märkligt att få veta att det både inte finns skillnader och det man föredrar, det alternativet föredrar man för att man inte begriper bättre.
Harryup skrev:Tar man olika förstärkare så skulle ingen komma på idén att säga att den förstärkare man valt på ljudmässiga grunder har man valt för att man inte begriper bättre.
Harryup skrev:Föredrar man andra fötter än SD så föredrar man på faktiskt ett sämre ljud.
Harryup skrev:Men det är inget fel med det.
Harryup skrev:Debatten gäller prestige för en del...
Harryup skrev:...för mig gäller det vad jag och ett flertal andra har hört hos mig.
Harryup skrev:Det som intresserar mig är sanningen och jag har inga motiv för att inte hålla mig till den. Varken personliga eller affärsmässiga.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:...
Debatten gäller prestige för en del, för mig gäller det vad jag och ett flertal andra har hört hos mig.
Det som intresserar mig är sanningen och jag har inga motiv för att inte hålla mig till den. Varken personliga eller affärsmässiga.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Tar man olika förstärkare så skulle ingen komma på idén att säga att den förstärkare man valt på ljudmässiga grunder har man valt för att man inte begriper bättre.
Almen skrev:Harryup skrev:Tar man olika förstärkare så skulle ingen komma på idén att säga att den förstärkare man valt på ljudmässiga grunder har man valt för att man inte begriper bättre.
Nej, men när man som svar på frågan "Varför gillar jag den här förstärkaren fast den mäter så dåligt?" föreslår att personen ifråga kanske gillar dist och avskuren bas så blir ofta responsen lik din.
Det där med "inte begriper bättre" är ju helt och hållet ditt eget tillägg.
Panelguy skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Tar man olika förstärkare så skulle ingen komma på idén att säga att den förstärkare man valt på ljudmässiga grunder har man valt för att man inte begriper bättre.
Nej, men när man som svar på frågan "Varför gillar jag den här förstärkaren fast den mäter så dåligt?" föreslår att personen ifråga kanske gillar dist och avskuren bas så blir ofta responsen lik din.
Jag tycker det ofta antyds här på faktiskt att de som valt en rörförstärkare eller något annat sk färgat "inte begriper bättre". Om sedan en recensent skriver ner en Bryston, vilket hände i bl.a Stereophile, så blir man väldigt upprörda över att den stackars recensenten "inte begriper bättre"
StefanL skrev:Jag tycker det oftare förekommer att personer går i försvarsläge för en/sin pryl i förebyggande syfte och mer utmanar, istället för att skita i vilket och njuta av musiken. Oavsett dist/förvrängning eller vad det nu kan vara. Spelar brännboll liksom.
Jag tycker att forumet faktiskt.se får mycket oförtjänat skit kastat mot sig.
Strmbrg skrev:Jag brukar väldigt ofta, allt oftare med åren faktiskt, ställa mig och min omgivning - inte minst på jobbet - frågan: "-Vad är SYFTET?"
Underförstått: VARFÖR gör jag såhär? VARFÖR väljer vi denna metod? VARFÖR lägger jag energi på detta? Vart vill jag komma?
Vad vill vi åstadkomma?
Panelguy skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Tar man olika förstärkare så skulle ingen komma på idén att säga att den förstärkare man valt på ljudmässiga grunder har man valt för att man inte begriper bättre.
Jag tycker det ofta antyds här på faktiskt att de som valt en rörförstärkare eller något annat sk färgat "inte begriper bättre". Om sedan en recensent skriver ner en Bryston, vilket hände i bl.a Stereophile, så blir man väldigt upprörda över att den stackars recensenten "inte begriper bättre"
Richard skrev:Diskussionen är viktig, eftersom de flesta upplever musiken som bättre med spikes under sina högtalare.
hifikg skrev:Panelguy skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Tar man olika förstärkare så skulle ingen komma på idén att säga att den förstärkare man valt på ljudmässiga grunder har man valt för att man inte begriper bättre.
Var hamnar vi som har både och då? *s*
Just nu är jag inte jätteimpad av mina rör, men Erik ska få se över den så småningom, då kanske det blir stil på den också.
tvett skrev:Börjar undra om Richard förstår vad percieved/upplevd egentligen betyder.
Att förstärka uttrycket pitch/tonhöjd med det nyss nämnda är att markera att det man upplever inte är det som finns i materialet. Är det hifi det?
tvett skrev:Börjar undra om Richard förstår vad percieved/upplevd egentligen betyder.
Att förstärka uttrycket pitch/tonhöjd med det nyss nämnda är att markera att det man upplever inte är det som finns i materialet. Är det hifi det?
sportbilsentusiasten skrev:Så...vad är ditt syfte med tråden?
Varför startade du tråden?
PS
röstade "Helt oviktig fråga"
Komorok skrev:Man kanske vill höra vad som är på inspelningen? Vill man det är SD-fötter bättre än spikes. Huruvida man rent subjektivt tycker det låter bättre eller sämre blandar jag mig inte i. Men spikar tillför sådant som inte hör inspelningen till. Välkommen till verkligheten.
Panelguy skrev:tvett skrev:Richard skrev:Det beror på prestige och ibland blind tro på mätningar.
![]()
![]()
![]()
Du får gärna förklara varför man ofta beskriver en röranvändare i förklenande ordalag.
Panelguy skrev:tvett skrev:Richard skrev:Det beror på prestige och ibland blind tro på mätningar.
![]()
![]()
![]()
Du får gärna förklara varför man ofta beskriver en röranvändare i förklenande ordalag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster