Bill50x skrev:Kameran är knappast kultur
Vafalls? Vad är det du hasplar ur dig, människa?
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Kameran är knappast kultur
bensnake skrev:Bill50x skrev:Kameran är knappast kultur
Vafalls? Vad är det du hasplar ur dig, människa?![]()
En hasselbladare ÄR kulturen objektifierad!
petersteindl skrev:Bill50x skrev:HiFi som sådant är vetenskap. HiFi står för hög naturtrohet och förutsättningen för detta är tekniken.
Musiken däremot är kultur.
Jmf med fotografering. Kameran är knappast kultur, däremot kan resultatet (dvs bilden) vara det. Målar du tavlor är inte duken och färgen kultur men däremot resultatet.
/ B
+1
Hifi som begrepp ligger mer åt ingenjörshållet. Det är en ingenjörsmässig strävan.
Man får dock inte glömma att KTHs motto är "vetenskap och konst".
Man lägger in konst som motto i civilingenjörsutbildning.KTH skrev:Vetenskap, konst & ingenjörer
Två sidor av samma människa?
En ingenjör betraktas många gånger vara väl orienterad inom naturvetenskapliga områden, ha egenskaper som att vara logisk och rationell, vara någon som bygger sina slutsatser på fakta.. ja, helt enkelt en lite fyrkantig typ av person.
En konstnär betraktas å andra sidan ofta som någon med mycket kreativitet, egensinniga idéer, med en intuitiv känsla för färg och form, och som ofta drar sina slutsatser utifrån magkänslan.. ja, med andra ord en lite mer frigjord typ av person.
Hur många människor har förutsättningar att utveckla båda dessa sidor till dess fulla potential? Leonardo da Vinci som anses vara en av världshistoriens mest lysande vetenskapsmän och konstnärer – ett geni i ordets fulla bemärkelse – var han en särdeles unik genetisk fullträff? Hur har betydelsen av och perspektivet på vetenskap och konst förändrats under människans historia?
Mvh
Peter
KarlXII skrev:Herregud, så torrt!
Det är väl klart att något - i de allra flesta fall - kan göras vackert och/eller användarvänligt istället för att endast vara funktionellt.
Det är jävligt lätt, och faktiskt ganska vanligt, att skylla sina missfoster på att det fungerar.
Ovanstående gäller både för mjuk- och hårdvara.
adzer skrev:Visst kan man alltid göra både hård- och mjukvara snygga, men det görs nästan alltid på bekostnad av funktionen.
Nej ge mig en apful fungerande produkt var dag framför något sönderdesignat jippo som inte går att använda till något annat än att titta på.
adzer skrev:Visst kan man alltid göra både hård- och mjukvara snygga, men det görs nästan alltid på bekostnad av funktionen.
Nej ge mig en apful fungerande produkt var dag framför något sönderdesignat jippo som inte går att använda till något annat än att titta på.
KarlXII skrev:adzer skrev:Visst kan man alltid göra både hård- och mjukvara snygga, men det görs nästan alltid på bekostnad av funktionen.
Du kör hellre unix än mac, va?
I rest my case..
Jocke skrev:adzer skrev:Visst kan man alltid göra både hård- och mjukvara snygga, men det görs nästan alltid på bekostnad av funktionen.
Det ena behöver väl inte utesluta det andra?
adzer skrev:Jocke skrev:adzer skrev:Visst kan man alltid göra både hård- och mjukvara snygga, men det görs nästan alltid på bekostnad av funktionen.
Det ena behöver väl inte utesluta det andra?
Nej och det skrev jag aldrig, men oftare än sällan så blir det så. Folk har inte kunskapen för att klara av bägge.
Måste jag välja så väljer jag funktion i alla lägen.
I mina ögon så är bilar, datorer, högtalare osv verktyg och dessa måste vara funktionella. Absolut kan de vara snygga samtidigt så är det ett plus, men det är inget krav.
Jocke skrev:Vi tycker ju alla lite olika om vad som är snyggt. Jag tycker nog att funktionalitet kan vara sparsmakat snyggt. Andra gillar "bling bling" men det känns mest som att det handlar om att maskera funktionella brister så visst - håller med dig - funktion först!
adzer skrev:Om inte designen tillför något så bör den inte vara där.
Nattlorden skrev:adzer skrev:Om inte designen tillför något så bör den inte vara där.
Om det som tillförs är att fler vågar använda tekniken då?
Nattlorden skrev:adzer skrev:Om inte designen tillför något så bör den inte vara där.
adzer skrev:Nattlorden skrev:adzer skrev:Om inte designen tillför något så bör den inte vara där.
Då tillför den ju något. Eller hur?
phloam skrev:Utseendet hos hifi-apparater är en väsentlig del av deras funktion i hemmet.
Eftersom det är en så viktig del så kan man inte bara säga "funktion före form" utan vidare utan man måste se dem som mer än tekniska apparater. Det är inga labbinstrument utan saker som ska användas i ett hem.
Ganska typiskt för tekniker och programmerare att anamma "funktion före form" utan större eftertanke
KarlXII skrev:Herregud, så torrt!
Det är väl klart att något - i de allra flesta fall - kan göras vackert och/eller användarvänligt istället för att endast vara funktionellt.
Det är jävligt lätt, och faktiskt ganska vanligt, att skylla sina missfoster på att det fungerar.
Nattlorden skrev:Men då kan man ju inte säga något om "bling"...Finns säkert många som vågat sig på en laptop när de väl kom i babyblå och rosa t.ex.
Henrik62 skrev:KarlXII skrev:Herregud, så torrt!
Det finns ingen motsättning mellan funktion och skönhet. Det vet jag inte vad du har fått det ifrån?
adzer skrev:phloam skrev:Utseendet hos hifi-apparater är en väsentlig del av deras funktion i hemmet.
Eftersom det är en så viktig del så kan man inte bara säga "funktion före form" utan vidare utan man måste se dem som mer än tekniska apparater. Det är inga labbinstrument utan saker som ska användas i ett hem.
Ganska typiskt för tekniker och programmerare att anamma "funktion före form" utan större eftertanke
Ja skall de synas så är ju design viktigt.
Men jag tar alla dagar i veckan en ful apparat som fungerar framför en snygg som inte uppfyller sin funktion. Det är ju bara att gömma prylarna så slipper man se dem.
Ganska typiskt för tekniker och programmerare att föredra produkter som faktiskt fungerar imo.
Ta bara gränssnittet på alla hembioförstärkare. Antalet trådar där folk ber om hjälp för att hitta en inställning på detta forum är ju inte direkt få. Tänk då för gemene Svensson hur förvirrande det måste vara.
Jag tar hellre ett bra gränssnitt och en användbar fjärrkontroll framför en snygg front.
Att få samtliga är ju dock drömmen, men dit tvivlar jag på om vi kommer.
bensnake skrev:Alltså, det du säger är ju PK och stämmer överens med hur de flesta av oss på forat ser på saken och hemmabioreceivrar i gemen skulle ha mycket att lära av Apple men vad grundar du påståendet gällande att det i de allra flesta fall ligger till på så sätt att designen går ut över funktionen i?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 41 gäster