Är HiFi kultur eller vetenskap?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är HiFi kultur eller vetenskap?

Kultur
14
31%
Vetenskap
12
27%
Religion
7
16%
Annat (förklarar nedan)
12
27%

Antal röster : 45

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-08 11:24

Bill50x skrev:Kameran är knappast kultur

Vafalls? Vad är det du hasplar ur dig, människa? 8O :wink: En hasselbladare ÄR kulturen objektifierad!
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-08 12:36

bensnake skrev:
Bill50x skrev:Kameran är knappast kultur

Vafalls? Vad är det du hasplar ur dig, människa? 8O :wink: En hasselbladare ÄR kulturen objektifierad!

Hehe, jo, när saker börjar bli tillräckligt gamla och utdaterade (även om de går att använda med väl så bra resultat) så börjar de närma sig kulturen. Det gäller ju även vinylskivor och dess omslag.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-08 12:40

Kameran är teknik, fotografi är kultur.

På samma sätt är HiFi som intresse och verksamhet kultur.

HiFi-sammankomster är ett exempel på en aktivitet som kännetecknar HiFi-kulturen.

Hifi-anläggningen a.k.a. "apparaterna" är konstföremål och kulturbärande artefakter.

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2013-02-08 13:07

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:HiFi som sådant är vetenskap. HiFi står för hög naturtrohet och förutsättningen för detta är tekniken.

Musiken däremot är kultur.

Jmf med fotografering. Kameran är knappast kultur, däremot kan resultatet (dvs bilden) vara det. Målar du tavlor är inte duken och färgen kultur men däremot resultatet.

/ B

+1

Hifi som begrepp ligger mer åt ingenjörshållet. Det är en ingenjörsmässig strävan.

Man får dock inte glömma att KTHs motto är "vetenskap och konst".

Man lägger in konst som motto i civilingenjörsutbildning.

KTH skrev:Vetenskap, konst & ingenjörer
Två sidor av samma människa?
En ingenjör betraktas många gånger vara väl orienterad inom naturvetenskapliga områden, ha egenskaper som att vara logisk och rationell, vara någon som bygger sina slutsatser på fakta.. ja, helt enkelt en lite fyrkantig typ av person.

En konstnär betraktas å andra sidan ofta som någon med mycket kreativitet, egensinniga idéer, med en intuitiv känsla för färg och form, och som ofta drar sina slutsatser utifrån magkänslan.. ja, med andra ord en lite mer frigjord typ av person.

Hur många människor har förutsättningar att utveckla båda dessa sidor till dess fulla potential? Leonardo da Vinci som anses vara en av världshistoriens mest lysande vetenskapsmän och konstnärer – ett geni i ordets fulla bemärkelse – var han en särdeles unik genetisk fullträff? Hur har betydelsen av och perspektivet på vetenskap och konst förändrats under människans historia?

Mvh
Peter

Jag tror att KTH gör ett "feltänk". Konst har inget med teknik att göra eller tänka "utanför boxen" - reklam är inte heller konst. Det vi idag menar med konst är en subjektiv tolkning av verkligheten. Där konstnären utrycker sin "verklighet" med hjälp av vissa tekniker.

Hifi är i grunden ett hantverk, och hantverk är inte konst. Visst kan man tycka att vissa prylar är "snygga", men lådorna utrycker INTE konstruktörens verklighet, endast hans lösningar på vissa problem - typ basåtergivning. Grunden för allt bra hantverk är att form följer funktion - funkis, så det bara dånar om det. Många tillverkare har en bit kvar till att förstå att form måste följa funktionen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-08 13:11

Herregud, så torrt! :D

Det är väl klart att något - i de allra flesta fall - kan göras vackert och/eller användarvänligt istället för att endast vara funktionellt.
Det är jävligt lätt, och faktiskt ganska vanligt, att skylla sina missfoster på att det fungerar.

Ovanstående gäller både för mjuk- och hårdvara.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-08 13:16

KarlXII skrev:Herregud, så torrt! :D

Det är väl klart att något - i de allra flesta fall - kan göras vackert och/eller användarvänligt istället för att endast vara funktionellt.
Det är jävligt lätt, och faktiskt ganska vanligt, att skylla sina missfoster på att det fungerar.

:D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 13:19

Visst kan man alltid göra både hård- och mjukvara snygga, men det görs nästan alltid på bekostnad av funktionen.

Nej ge mig en apful fungerande produkt var dag framför något sönderdesignat jippo som inte går att använda till något annat än att titta på.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-08 13:21

adzer skrev:Visst kan man alltid göra både hård- och mjukvara snygga, men det görs nästan alltid på bekostnad av funktionen.

Nej ge mig en apful fungerande produkt var dag framför något sönderdesignat jippo som inte går att använda till något annat än att titta på.

Du kör hellre unix än mac, va?
I rest my case.. :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-08 13:26

adzer skrev:Visst kan man alltid göra både hård- och mjukvara snygga, men det görs nästan alltid på bekostnad av funktionen.

Det ena behöver väl inte utesluta det andra?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 13:34

KarlXII skrev:

Du kör hellre unix än mac, va?
I rest my case.. :D

Jag använder både och faktiskt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 13:36

Jocke skrev:

Nej och det skrev jag aldrig, men oftare än sällan så blir det så. Folk har inte kunskapen för att klara av bägge.
Måste jag välja så väljer jag funktion i alla lägen.

I mina ögon så är bilar, datorer, högtalare osv verktyg och dessa måste vara funktionella. Absolut kan de vara snygga samtidigt så är det ett plus, men det är inget krav.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-02-08 13:36

adzer skrev:Jag använder både och faktiskt.

...eller varken eller.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 13:38

Objektivisten skrev:

...eller varken eller.

Nej.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-08 13:39

Nu måste jag verkligen protestera å det bestämdaste :D

"Snygg"? "På bekostnad av funktionen"?? Var ska jag börja....

Utformning av bra användargränssnitt är en hel vetenskap i sig, det kan inte reduceras till Snygg vs. Funktion.

Jag hade kunnat hålla med om att "snygga" eller överdesignade saker ofta kan vara dåliga ur användarsynpunkt, men kom inte och säg att det har nån slags direkt förhållande.

Det du menar med "apfula" kan vara precis lika oanvändbara som "överdesignade". Finns ingen "fulhet" som kan hjälpa upp en programvara där interaktionen är dåligt genomtänkt/konstruerad.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-08 13:39

adzer skrev:
Jocke skrev:

Nej och det skrev jag aldrig, men oftare än sällan så blir det så. Folk har inte kunskapen för att klara av bägge.
Måste jag välja så väljer jag funktion i alla lägen.

I mina ögon så är bilar, datorer, högtalare osv verktyg och dessa måste vara funktionella. Absolut kan de vara snygga samtidigt så är det ett plus, men det är inget krav.

Vi tycker ju alla lite olika om vad som är snyggt. Jag tycker nog att funktionalitet kan vara sparsmakat snyggt. Andra gillar "bling bling" men det känns mest som att det handlar om att maskera funktionella brister så visst - håller med dig - funktion först! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 13:41

Jocke skrev:Vi tycker ju alla lite olika om vad som är snyggt. Jag tycker nog att funktionalitet kan vara sparsmakat snyggt. Andra gillar "bling bling" men det känns mest som att det handlar om att maskera funktionella brister så visst - håller med dig - funktion först! :)

Visst kan fff bli riktigt snyggt, håller helt med där.
Bling eller alla former av "onödig design" är jag emot. Om inte designen tillför något så bör den inte vara där.

"Less is more" föredrar jag.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-08 13:43

Nästan alltid? 8O Vad grundar du detta påstående i?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-08 13:43

adzer skrev:Om inte designen tillför något så bör den inte vara där.

Om det som tillförs är att fler vågar använda tekniken då?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-08 13:45

Objektivisten skrev:

...eller varken eller.

... och dessutom... Förutom...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 13:45

Nattlorden skrev:

Då tillför den ju något. Eller hur? ;)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-08 13:46

Nattlorden skrev:

+1

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-08 13:47

Utseendet hos hifi-apparater är en väsentlig del av deras funktion i hemmet.

Eftersom det är en så viktig del så kan man inte bara säga "funktion före form" utan vidare utan man måste se dem som mer än tekniska apparater. Det är inga labbinstrument utan saker som ska användas i ett hem.

Ganska typiskt för tekniker och programmerare att anamma "funktion före form" utan större eftertanke :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-08 13:48

adzer skrev:
Nattlorden skrev:

Då tillför den ju något. Eller hur? ;)

Men då kan man ju inte säga något om "bling"... :wink: Finns säkert många som vågat sig på en laptop när de väl kom i babyblå och rosa t.ex.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 13:51

phloam skrev:Utseendet hos hifi-apparater är en väsentlig del av deras funktion i hemmet.

Eftersom det är en så viktig del så kan man inte bara säga "funktion före form" utan vidare utan man måste se dem som mer än tekniska apparater. Det är inga labbinstrument utan saker som ska användas i ett hem.

Ganska typiskt för tekniker och programmerare att anamma "funktion före form" utan större eftertanke :roll:

Ja skall de synas så är ju design viktigt.
Men jag tar alla dagar i veckan en ful apparat som fungerar framför en snygg som inte uppfyller sin funktion. Det är ju bara att gömma prylarna så slipper man se dem.

Ganska typiskt för tekniker och programmerare att föredra produkter som faktiskt fungerar imo.

Ta bara gränssnittet på alla hembioförstärkare. Antalet trådar där folk ber om hjälp för att hitta en inställning på detta forum är ju inte direkt få. Tänk då för gemene Svensson hur förvirrande det måste vara.

Jag tar hellre ett bra gränssnitt och en användbar fjärrkontroll framför en snygg front.

Att få samtliga är ju dock drömmen, men dit tvivlar jag på om vi kommer.

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2013-02-08 13:52

Det finns ingen motsättning mellan funktion och skönhet. Det vet jag inte vad du har fått det ifrån?

Ps denna länk visar en produkt som är helt tillverkad med tanke på att formen följer funktionen. ds

http://www.flickr.com/photos/42040573@N04/5100849455/
Senast redigerad av Henrik62 2013-02-08 13:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-08 13:52

Hifi är kulturbärare. Pungt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 13:53

Nattlorden skrev:Men då kan man ju inte säga något om "bling"... :wink: Finns säkert många som vågat sig på en laptop när de väl kom i babyblå och rosa t.ex.

Färgen på en laptop påverkar knappast funktionen av datorn på något sätt.
Det jag pratar om är när man döljer viktiga funktioner i osynliga undermenyer för att det inte är "snyggt" med knappar.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-08 13:55

Henrik62 skrev:

Det finns ingen motsättning mellan funktion och skönhet. Det vet jag inte vad du har fått det ifrån?

Dito. 8)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-08 13:58

adzer skrev:
phloam skrev:Utseendet hos hifi-apparater är en väsentlig del av deras funktion i hemmet.

Ja skall de synas så är ju design viktigt.
Men jag tar alla dagar i veckan en ful apparat som fungerar framför en snygg som inte uppfyller sin funktion. Det är ju bara att gömma prylarna så slipper man se dem.

Ganska typiskt för tekniker och programmerare att föredra produkter som faktiskt fungerar imo.

Ta bara gränssnittet på alla hembioförstärkare. Antalet trådar där folk ber om hjälp för att hitta en inställning på detta forum är ju inte direkt få. Tänk då för gemene Svensson hur förvirrande det måste vara.

Jag tar hellre ett bra gränssnitt och en användbar fjärrkontroll framför en snygg front.

Att få samtliga är ju dock drömmen, men dit tvivlar jag på om vi kommer.

Alltså, det du säger är ju PK och stämmer överens med hur de flesta av oss på forat ser på saken och hemmabioreceivrar i gemen skulle ha mycket att lära av Apple men vad grundar du påståendet gällande att det i de allra flesta fall ligger till på så sätt att designen går ut över funktionen i?

Edit; det du påstår om tekniker och programmerare vill jag dock reservera mig emot. Om man låter sådana husera fritt, kan resultatet bli allt annat än funktionellt och användarvänligt...
Senast redigerad av bensnake 2013-02-08 14:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 14:04

bensnake skrev:Alltså, det du säger är ju PK och stämmer överens med hur de flesta av oss på forat ser på saken och hemmabioreceivrar i gemen skulle ha mycket att lära av Apple men vad grundar du påståendet gällande att det i de allra flesta fall ligger till på så sätt att designen går ut över funktionen i?

Bara erfarenhet och eget tycke. De flesta förstärkare/datorer/mobiler/köksutrustning osv.. jag stött på är inte så funktionella som de skulle kunna vara och ofta är det pga design.

Speciellt när man diskuterar mjukvara så är det ofta bedrövligt dåligt.

Ett exempel som jag kan ta är att jag sitter just nu på windows8 och stör mig på att de gömt avstängningsknappen.
Visst jag löser det med hotkeys, men mina föräldrar hade blivit helförvirrade.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-02-08 14:08, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi