Hur har Spotify påverkat din skivinköpsfrekvens?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur har Spotify påverkat hur många skivor du köper/laddar ner och betalar för?

Jag köper fler skivor nu än tidigare.
20
29%
Jag köper lika många skivor nu som tidigare.
33
49%
Jag köper något färre skivor nu än tidigare.
9
13%
Jag köper avsevärt färre skivor nu än tidigare.
6
9%

Antal röster : 68

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-18 15:51

Synnerligen marginellt skulle jag säga. Kanske någon någongång länkat någon låt som jag sedan köpt. Själv använder jag inte Spotify.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-18 17:11

En liten reflektion så här långt in i omröstningen; 60 %, eller 3 av 5, har inte förändrat, eller till och med ökat, sin skivinköpsfrekvens. All cred till er! Just nu känner jag mig lite dumsnål... :oops:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-18 19:45

Svarade att jag köper lika många skivor nu som tidigare.

Men, egentligen hade jag velat svara att jag köper betydligt färre plattor nu än förr, fast det beror INTE på Spotify.

Vad jag menar med mitt svarsval är att Spotify INTE har påverkat mitt skivköpande alls.

Jag använder inte Spotify, men har av andra skäl minskat mitt skivköpande.

Har alltid varit toktrög vad gäller "ny teknik", så Spotify kanske jag börjar fundera på att utforska först när det blivit gammalmodigt och är på väg att ersättas av något annat...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-18 20:31

Jag försöker dra ner på inköpen, mest för att jag börjar få en rejäl samling musik som jag knappt lyssnat på. Ändå kan jag inte låta bli 😳. Just nu e jag en sucker för 24/192 utgåvor.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-18 21:31

Jag har sedan länge avregistrerat Spotify. Köper mera skivor nu än förr. Bara Vinyl. Lyssnar och ser på Youtube också och P2 i bilen de gånger som radion går på. Youtube kan ju tjäna som inspiratör för mig som leder till nya spår i skivlyssnandet.

Popsnöret har Spotify i telefonen och lyssnar på andra kanaler.

MEd viss vana att vara OT så ursprungshändelsen är nog nog tydligare idag än förr. Idag är det väl en omfattande elektronisk påverkan på det mesta där även sången fixas till. Så någon skillnad mellen electronica och det som vi uppfattar som vanlig musik är ju inte stor. Ursprungshändelsen skapas idag i kontrollrummet eller vad det heter. Men detta fodrar säkert en egen tråd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-18 21:49

Definitivt ökat. Man vill ju inte chansköpa skivor och butikslyssnande känns 1900-tal, men en bra genomlyssning på spotify så kan man skicka efter plattan sen. Det var nog bara mina första år på teknis som jag köpte fler plattor än senaste året.

Det som håller tillbaka skivköpandet mest är ju att man är orolig för nypressningars potentiellt sabbade kvalité!!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-19 14:15

En summering so far:

1 av 5 köper fler skivor än tidigare som ett resultat av Spotify-användning, lika stor andel som säger sig köpa färre skivor av samma anledning. 2 av 5 har inte påverkats alls vad gäller inlöpsfrekvens. Återstår den sista femtedelen som helt, eller nästan helt, slutat att betala för musik på grund av att de nyttjar Spotify.

Undrar hur denna fördelning står sig jämfört med hur det ser ut bland Spotifyanvändare utanför detta nischade forum...?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-19 14:19

bensnake skrev:Återstår den sista femtedelen som helt, eller nästan helt, slutat att betala för musik på grund av att de nyttjar Spotify.

Fast har man Spotify utan reklam så betalar man ju för musiken...? Även om man inte köper lp/cd längre.

Kanske att man kan säga att Spotify och Youtube etc skapar ett större behov av att betala för musik (man vill köpa mer skivor, eller vill betala för musiktjänster, osv).

Edit: Sen undrar jag också hur många som köper låtar i Spotify?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-19 14:24

phloam skrev:
bensnake skrev:Återstår den sista femtedelen som helt, eller nästan helt, slutat att betala för musik på grund av att de nyttjar Spotify.

Fast har man Spotify utan reklam så betalar man ju för musiken...? Även om man inte köper lp/cd längre.

Kanske att man kan säga att Spotify och Youtube etc skapar ett större behov av att betala för musik (man vill köpa mer skivor, eller vill betala för musiktjänster, osv).

Edit: Sen undrar jag också hur många som köper låtar i Spotify?

Helt rätt, my misstake... Visst betalar man för Premiumtjänsten. Skulle skrivit "slutat köpa skivor"...

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-19 14:29

Köper färre nya skivor nuförtiden. Helt klart.

Men efter att ha kommit fram till att jag håller med om att Spotify låter själlöst så får det bli fler inköp framöver.

Har dock 12000 låtar i wav-format på nasen, så jag klarar mig rätt bra på dem. Börjar bli gammal tror jag.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-19 14:42

Ingen förändring. Köpte inga förr, köper inga nu. Däremot lyssnar jag mycket mer på musik tack vare spotify.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2013-02-19 15:47

Såhär funkar jag:

Mycket (förmodligen det mesta) av den musik jag lyssnar på finns inte på Spotify, åtminstone inte senaste jag kollade. Så jag lyssnar i princip enbart på Spotify när någon postat en länk någonstans till en låt/skiva på Spotify som ändå verkar intressant.

Om jag läser eller får höra om något som verkar vara intressant försöker jag ladda ner skivan (jag är en sådan som bryr mig mer om album än om enstaka låtar) någonstans, eller lyssnar på nätet. Många skivor streamas ju i sin helhet på någon sajt i samband med lanseringen.

Sedan lyssnar jag på skivan några gånger, och om jag gillar den tillräckligt mycket så köper jag den antingen på vinyl eller cd, annars raderar jag den. Och så fortsätter det.

Om jag köper fler eller färre skivor sedan det blev möjligt att ladda ner eller lyssna på Spotify eller annan tjänst?

Jag skulle säga att jag köper ungefär lika många skivor som förut. (Om jag köper färre skivor nu beror det snarare på att jag fått barn och inte har tid att lyssna lika mycket som förut än att jag skulle ladda ner/nyttja Spotify mer).

Den stora skillnaden är inte kvantiteten skivor jag köper utan kvaliteten på de jag köper. Förr i tiden var man utlämnad till recensenter, kompisar, snabba lyssningar i skivaffärer, etc, när man köpte, och då blev det en hel del halvbra saker. Numera köper jag nästan bara helbra skivor eftersom man sällan behöver chansa.

I slutet av förra året skulle jag göra en lista över de bästa skivor jag köpt som getts ut (eller återutgetts) under 2012, och det visade sig att varenda skiva jag köpt som gavs ut förra året hamnade på listan!

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2013-02-19 20:28

Att nästan inte ha någon inkomst har haft en mycket stor effekt på mina skivinköp. Spåttifaj har ingen effekt alls eftersom jag aldrig hänger där.

JohanR

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2013-02-19 20:43

Använder inte spotify och har ingen lust att göra det heller.

Skivinköpen ligger därför som vanligt på 300 - 400 skivor per år.

Förutom att lyssna på musik så älskar jag att jaga skivor och där har spotify inget att komma med. Inget skoskav, inget lidande, inget krypande på skitiga golv utan istället en väl infisen soffa och en dator... nä själv är jag beredd att lida lite för det jag brinner för.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-19 20:48

Nibbler skrev:Använder inte spotify och har ingen lust att göra det heller.

Skivinköpen ligger därför som vanligt på 300 - 400 skivor per år.

Förutom att lyssna på musik så älskar jag att jaga skivor och där har spotify inget att komma med. Inget skoskav, inget lidande, inget krypande på skitiga golv utan istället en väl infisen soffa och en dator... nä själv är jag beredd att lida lite för det jag brinner för.

Härligt att höra! En platta per dag i snitt. Det är nog rekord i min värld... :)

Hoppas det finns fler som du därute.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-19 20:59

Även om man har reklamvarianten så betalar man ju för musiken.
Eller rättare sagt så betalas ju musiken man spisar även då.

Ens blotta närvaro som lyssnare är ju grunden till att reklamen finns där och finansierar musiken.

Sen att jag aldrig bryr mig om reklamen är ju en annan femma.
De får väl anstränga sig mer och göra sådan reklam som får mig att handla.
:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-19 22:00

Strmbrg skrev:Även om man har reklamvarianten så betalar man ju för musiken.
Eller rättare sagt så betalas ju musiken man spisar även då.

Ens blotta närvaro som lyssnare är ju grunden till att reklamen finns där och finansierar musiken.

Sen att jag aldrig bryr mig om reklamen är ju en annan femma.
De får väl anstränga sig mer och göra sådan reklam som får mig att handla.
:wink:

ÄR du verkligen säker på att du inte påverkas av marknadsföring.

Läs här ett exempel om hur musik påverkade valet av vin
http://www.musicpartner.se/default.aspx?id=1083

Ett exempel alltså.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-02-20 13:46

spelar bara spotify nu för spotify är superhifi.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-02-20 14:08

Köper fler, men inte pga. Spotify - vilket jag aldrig använt, utan pga 3wk.com och möjlighet att lyssna på låtar på artisternas hemsidor eller "låna" en skiva på nätet, vilken jag efter avlyssning och uteblivet köp givetvis tar bort från hårddisken...sen finns ju sajter som www.bandcamp.com där det går att välja och vraka bland artister med och utan skivkontrakt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-22 14:06

La precis en beställning på cdon.com; 8 plattor --> 1019 riksdaler. Allt tack vare denna tråd... :lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-22 14:09

Vill man vara riktigt snäll mot artisterna är det ju bara att låta Spotify radio stå och snurra dygnet runt. Man behöver ju inte ha ljudet på, men varje spelad minut kommer artisterna till godo.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-22 14:14

KarlXII skrev:Vill man vara riktigt snäll mot artisterna är det ju bara att låta Spotify radio stå och snurra dygnet runt. Man behöver ju inte ha ljudet på, men varje spelad minut kommer artisterna till godo.

Sagt och gjort... :wink:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2013-02-22 17:56

Köper mer musik idag. Laddar inte ner någon musik längre. Så har Spotify förändrat mitt beteende!
Miljö-alarmist

Föregående

Återgå till Generellt om hifi