Bamsefar,
Kretsen i sig gör varken till eller från.
Det kan du ge dig på att den gör. Det tycker i alla fall Nelson Pass, Allen Wright, John Curl... å lilla jag.
Det är en signalöverföring, där du med hjälp av samma signal men inverterad släcker ut evnt störningar introducerade utefter kabeln - dvs inget med själva krestlösningen i sig som undertrycker störningar.
Balanserat är inte = "överföring". Det sträcker sig lite längre än så det begreppet.

Och jo, en symmetrisk balanserad topologi är mindre känslig för skräp på spännings linorna samt att man kan erhålla en distortions "cancellation" medelst principen.
Att du sedan introducerar ett antal faktorer som gör det hela extra svårt om du kräver balanserad signalhantering hela vägen med dubblering osv. Dvs du måste matcha det hela.
Ja men det är ju det som e halva poängen. Varför nöja sig med nå´t som är potentiellt sämre bara för att det "är enklare" och för att slippa att "matcha"?
Fast om du börjar i ena ändan, t.ex. en Pioneer 668, som är singel ended, och elektriskt konverterar signalen till balanserad, så har du fortfarande samma referns till jordplanet i grund och botten . Det enda sättet att ta bort det är via trafo (typ Lundahls) och galvaniskt skild.
Man kan ju välja en maskin med balanserad DAC. Många "obalanserade" maskiner ÄR balanserade men jättarna sparar in på analogdelen för att tjäna mer pengar... å så sätter dom i en skräpklocka som på sin höjd platsar i en bergsprängare.
Zapfiltret lämnar blanserad signal ut både från obalanserad och balanserad signal in. Vet ej i detalj hur denna krets ser ut dock.
Vad jag vet är att många förespråkar denna lösning och Zapfiltret låter klart bättre i balanserad drift där redan obalanserad drift låter klart bättre än en bunt opampar som sitter i 99% av alla överprisade maskiner.
Stämmer helt enkelt inte. Du hoppar mellan saker som inte har direkt beröring med varandra att göra.
Gör jag inte. Möjligtvis är jag dålig på att förklara.
/Peter