Multimaskinernas maskin

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-22 15:49

Hotspur skrev:
Hur bra skulle en 668:a bli med Lc Audios klocka och analogdel (balanserad utgång) tror ni.

Jävligt bra, tror jag! 8O
Ljudligt säkert mycket kompetent, men fortfarande då med Pioneers plonkiga låda, sladdriga släde och allmänt "mysiga" handhavande?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-22 15:51

EngelholmAudio skrev:
Hotspur skrev:
Hur bra skulle en 668:a bli med Lc Audios klocka och analogdel (balanserad utgång) tror ni.

Jävligt bra, tror jag! 8O
Ljudligt säkert mycket kompetent, men fortfarande då med Pioneers plonkiga låda, sladdriga släde och allmänt "mysiga" handhavande?
Jo, det förstås... :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-22 15:55

EngelholmAudio skrev:men fortfarande då med Pioneers plonkiga låda, sladdriga släde och allmänt "mysiga" handhavande?

Vaknat på fel sida i morse? ( Om du inte refererar till något annat som jag missat, dvs )

Har ingenting att klaga på låda, slädar eller handhavande varken på min PD-S06, morsans nedbantade modell under eller på 668.

(Vrid-Spårväljaren på CD-spelarna är dessutom väldigt beroendeframkallande...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-22 15:57

Nattlorden skrev:
EngelholmAudio skrev:men fortfarande då med Pioneers plonkiga låda, sladdriga släde och allmänt "mysiga" handhavande?

Vaknat på fel sida i morse? ( Om du inte refererar till något annat som jag missat, dvs )
Har ingenting att klaga på låda, slädar eller handhavande varken på min PD-S06, morsans nedbantade modell under eller på 668.
(Vrid-Spårväljaren på CD-spelarna är dessutom väldigt beroendeframkallande...)
Kanske grinigare än vanligt. Inte omöjligt! 8O Skall bättra mig. :P

Min känsla av de Pioneer jag använt och testat är att dom är lite sladdriga. Din PD S06 tillhör inte sladdermaskinerna, men dom jag fipplat med ute på Elgiganten, OnOff, etc har inte givit mig nått beroendeframkallande, direkt.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-22 15:58

Bamsefar skrev:LC Audio har jag ingen ägarerfarenhet av, men det jag lyssnat på har inte medfört att jag tagit upp checkboken ;)

Men vad skall ni med ballade utgångar till ???

Meridian G91 har inte surround dekodning om jag minns rätt...

Är väl alltid fråga om tycke och smak men det råder inget tvivel enligt mig att LC har grejer med ruggig kvalitet. Vad lyssnade du på Bamse? Jag är säker på att harmony Design och vissa av NLE´s produkter lirar på samma nivå (undantaget NLE attenuator som jag skulle undvika). Köpa dyrt försteg i dag e helt onödigt.

Ballade kretsar har klara fördelar på flera sätt, undertryckning av störningar, brus och distortion. I en ballanserad krets "bygger man bort" det mesta av problemen med strömförsörjningen iom. att inga dynamiska uttag görs från nätdelen. De båda halvorna fungerar som perfekt matchade shunt generatorer till varandra.. mycket elegant.

Jag bytte ut BB2134/2132 till Zapfilter i min spelare och det blev ett klart lyft. Efter en tid gick jag över till att köra balanserat från Zapfiltret vilket lyfte ljudet ytterligare ett par snäpp.

/Peter-tror på LC och balanserat men icke audiosnobberi! :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-22 16:11

Piotr skrev:Är väl alltid fråga om tycke och smak men det råder inget tvivel enligt mig att LC har grejer med ruggig kvalitet. Vad lyssnade du på Bamse?

Det försteget och slutsteget jag lyssnade på var inte tyst, brus och instabil trafo. Om LCs klocka resp evnt analoga utgångar har jag ingen erfarenhet, men med tanke på försteget så tvivlar jag.

Piotr skrev:Ballade kretsar har klara fördelar på flera sätt, undertryckning av störningar, brus och distortion. I en ballanserad krets "bygger man bort" det mesta av problemen med strömförsörjningen iom. att inga dynamiska uttag görs från nätdelen. De båda halvorna fungerar som perfekt matchade shunt generatorer till varandra.. mycket elegant.

Öhh ??? Nja nu har du nog fått något om bakfoten....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-22 16:21

Bamsefar,

"Det försteget och slutsteget jag lyssnade på var inte tyst, brus och instabil trafo. Om LCs klocka resp evnt analoga utgångar har jag ingen erfarenhet, men med tanke på försteget så tvivlar jag. "

Då det oftast är frågan om gör det själv så skall man ju ta hänsyn till att saker kan göras fel. Speciellt med tanke på brus å brum, kabeldragning osv. Jag har använt Zapsolute, Patriot, Zapdac3, Zapfilter, Sidewinder och det har alltid varit tyst å fint. :)

"Öhh ??? Nja nu har du nog fått något om bakfoten...."

Nix! Vad är det du ifrågasätter?

/Peter

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-22 17:08

Piotr skrev:
Bamsefar skrev:Öhh ??? Nja nu har du nog fått något om bakfoten....

Nix! Vad är det du ifrågasätter?

Piotr skrev:Ballade kretsar har klara fördelar på flera sätt, undertryckning av störningar, brus och distortion. I en ballanserad krets "bygger man bort" det mesta av problemen med strömförsörjningen iom. att inga dynamiska uttag görs från nätdelen. De båda halvorna fungerar som perfekt matchade shunt generatorer till varandra.. mycket elegant.

Kretsen i sig gör varken till eller från. Det är en signalöverföring, där du med hjälp av samma signal men inverterad släcker ut evnt störningar introducerade utefter kabeln - dvs inget med själva krestlösningen i sig som undertrycker störningar.

Att du sedan introducerar ett antal faktorer som gör det hela extra svårt om du kräver balanserad signalhantering hela vägen med dubblering osv. Dvs du måste matcha det hela. Fast om du börjar i ena ändan, t.ex. en Pioneer 668, som är singel ended, och elektriskt konverterar signalen till balanserad, så har du fortfarande samma referns till jordplanet i grund och botten ;). Det enda sättet att ta bort det är via trafo (typ Lundahls) och galvaniskt skild.

Så för att sammanfatta:

Stämmer helt enkelt inte. Du hoppar mellan saker som inte har direkt beröring med varandra att göra.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-22 18:04

Bamsefar,

Kretsen i sig gör varken till eller från.

Det kan du ge dig på att den gör. Det tycker i alla fall Nelson Pass, Allen Wright, John Curl... å lilla jag.

Det är en signalöverföring, där du med hjälp av samma signal men inverterad släcker ut evnt störningar introducerade utefter kabeln - dvs inget med själva krestlösningen i sig som undertrycker störningar.

Balanserat är inte = "överföring". Det sträcker sig lite längre än så det begreppet. ;) Och jo, en symmetrisk balanserad topologi är mindre känslig för skräp på spännings linorna samt att man kan erhålla en distortions "cancellation" medelst principen.

Att du sedan introducerar ett antal faktorer som gör det hela extra svårt om du kräver balanserad signalhantering hela vägen med dubblering osv. Dvs du måste matcha det hela.

Ja men det är ju det som e halva poängen. Varför nöja sig med nå´t som är potentiellt sämre bara för att det "är enklare" och för att slippa att "matcha"?

Fast om du börjar i ena ändan, t.ex. en Pioneer 668, som är singel ended, och elektriskt konverterar signalen till balanserad, så har du fortfarande samma referns till jordplanet i grund och botten . Det enda sättet att ta bort det är via trafo (typ Lundahls) och galvaniskt skild.

Man kan ju välja en maskin med balanserad DAC. Många "obalanserade" maskiner ÄR balanserade men jättarna sparar in på analogdelen för att tjäna mer pengar... å så sätter dom i en skräpklocka som på sin höjd platsar i en bergsprängare.
Zapfiltret lämnar blanserad signal ut både från obalanserad och balanserad signal in. Vet ej i detalj hur denna krets ser ut dock.

Vad jag vet är att många förespråkar denna lösning och Zapfiltret låter klart bättre i balanserad drift där redan obalanserad drift låter klart bättre än en bunt opampar som sitter i 99% av alla överprisade maskiner.

Stämmer helt enkelt inte. Du hoppar mellan saker som inte har direkt beröring med varandra att göra.

Gör jag inte. Möjligtvis är jag dålig på att förklara.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-22 18:17

Per, säg till om vi ska sluta och hitta en egen tråd. :)

Ett exempel på en symmetrisk vs. icke symm. lösning.

Ta en opamp och använd den som vanligt med passiv strömförsörjning och små söta bypass konsingar alternativt aktiv reglering. Oavsett lösning så är man beroende utav de dynamiska funktionerna av kondensatorer samt regulatorer.

Välj i stället två identiska opampar som sitter i en balanserad kretslösning. Så länge som de inte behöver jobba över sin bias så kommer de tillsammans dra en konstant ström från nätdelen och "bolla" strömmen sinsemellan. De verkar som shunt regulatorer för varandra. Nu behövs inte annat än en stabil spänning från nätdelen då all regulering sker i opamparna symmetri.

Dessa kretsar har ju alltid sin distorsion och iom. den symmetriska topologin så kommer del av denna släckas ut.

Tvivlar du på detta kan jag hänvisa till Nationals artikel på LM3886 och dess olika applikationer. Enkel chip och två paralella chip har ungefär samma dist. Bryggad variant (två st LM3886) har lägre distortion vilket också "bridged-paralell" (4st LM3886) har.

Ytterligare ett exempel är rörsteg... jämför en single end koppling med en push-pull (som ju är ett praktexempel på en sådan här kretslösning).

Ytterligare en fördel med denna lösning är att man i transistor konstruktioner kommer ifrån den komplimentära kopplingen med NPN och PNP trissor. Man använder i stället två av samma typ och får mycket högre distortions "cancellation", då de i teorin kan vara identiska.. detta kan inte sägas om en PNP i förhållande till en NPN. Inte heller N och P channel FET´s är identiska i sina överförings kurvor.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2005-02-22 18:59, redigerad totalt 1 gång.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-22 18:44

Bamsefar skrev:LC Audio har jag ingen ägarerfarenhet av, men det jag lyssnat på har inte medfört att jag tagit upp checkboken ;)

Men vad skall ni med ballade utgångar till ???

Meridian G91 har inte surround dekodning om jag minns rätt...

Ni? Han frågade ju efter en spelare med ballade utgångar och därför svarar jag på det han frågade efter. Vad andra tycker förutom honom är egentligen oväsentligt så länge HAN vill ha ballade utgångar.
Jag själv kör dock oballat och skulle inte bry mig om att hitta en ballad maskin...

Unidisk SC kostar 45000 kr om jag inte har helt fel för mig.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-22 19:07

Piotr: Lycka till i din verklighet, jag har inget mer att säga i ämnet.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-02-22 19:13

Varför är det så viktigt att försteg och spelare sitter i samma låda?

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-02-22 20:14

rexq skrev:Varför är det så viktigt att försteg och spelare sitter i samma låda?

Chicks dig it! :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-22 20:17

Bamsefar skrev:Piotr: Lycka till i din verklighet, jag har inget mer att säga i ämnet.

Varför inte berika mig med din kunskap och klarsynthet i stället för att lägga till med attityder?

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-22 20:48

Piotr skrev:
Ja men det är ju det som e halva poängen. Varför nöja sig med nå´t som är potentiellt sämre bara för att det "är enklare" och för att slippa att "matcha"?

Max säger: Gör det så enkelt som möjligt, men inte enklare än så.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-22 20:53

Exakt!

/Peter

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-22 21:09

marbrink skrev:
Bamsefar skrev:
Unidisk SC kostar 45000 kr om jag inte har helt fel för mig.

unidisk....mmmmmmmm :wink: köp en sån åt mig engelholm

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-23 11:03

Max_Headroom skrev:
Piotr skrev:Ja men det är ju det som e halva poängen. Varför nöja sig med nå´t som är potentiellt sämre bara för att det "är enklare" och för att slippa att "matcha"?

Max säger: Gör det så enkelt som möjligt, men inte enklare än så.
Klockrent...i brist på bättre uttryck! 8)

Muse ligger bra till just nu. Skall se vad det kan bli av det...
vänligen
// Pär Engelholm

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-24 08:30

EA: Kan inte Denon 3910 vara ett intressant budgetalternativ?

Bild

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-24 10:13

Inbyggt försteg?`
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-24 10:25

EngelholmAudio skrev:Inbyggt försteg?`
Njet.
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-24 10:34

Inbyggt försteg?

Nej, men denna maskin kan ju piffas upp enligt tidigare 668-förslag
och då har du ju inga av de bekymmer du hänvisade till innan.
Denon-maskinen verkar vara byggd som ett kassaskåp... :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi