Moderator: Redaktörer
Jansson skrev:Micke.
Det här är inte ett tramsinlägg från min sida. Däremot kan det möjligtvis vara ett tecken på min okunnighet i frågeställningen.
Men.
-Hur vet du med säkerhet att det är klippning från effektförstärkarna som du hör?
Vad är det som postulerar att dessa inspelningar inte återger klippning från inspelningsutrustning eller i den färdiga produktionen.
Har du eller någon annan hört dessa inspelningar återges utan några som helst invändningar?
Allram skrev:Alternativ 1:
Be (Betala) Ingvar för att göra ett specialdelningsfilter så att du kan mata högtalaren med ett separat bryggat RS2000 för de övre två midbasarna, och ett bryggat RS2000 till de undre midbasarna. Eventuellt ett tredje slutsteg till diskanten eller om den hakas på något av de andra slutstegen.
Alternativ 2:
Be (Betala) Ingvar att göra en aktiv version av högtalarna som inte bränner bort flera dB i fltren, utan kan använda all tillgänglig effekt till att generera akustisk output.
Alternativ 3:
Ge upp Ino och byt till högtalare som levererar högre SPL
Komorok skrev:Nu är det mest OT-inlägg. Sluta med dem. Tråden handlar om att finna bamseslutsteg, inte om mitt uppgraderande eller ej. Jag har inte tänkt att byta ut mina guldklimpar. Men jag är nyfiken på vad nästa steg i så fall skulle vara.
Seså. Tillbaka till ämnet.
Morello skrev:Peak power output: 4kW/8ohm; 8kW/4ohm; 2ohm stable
Peak output voltage: 179 Vac, ±253 Vpp
Något stämmer ine.
253 Vp-p ger inte 4kW utan snarare 950 W.
Morello skrev:Peak power output: 4kW/8ohm; 8kW/4ohm; 2ohm stable
Något stämmer ine.
Strmbrg skrev:Morello skrev:Peak power output: 4kW/8ohm; 8kW/4ohm; 2ohm stable
Något stämmer ine.
![]()
Ja, det är bra att stanna upp och fundera lite på vad som påstås emellanåt.
Men samtidigt:
Att gå från 2000 W till 4000 dito... det ger väl en möjlig ljudtrycksökning om 3 dB va?
Å, om så är fallet - är den tryckökningen speciellt intressant på de nivåer det rimligtvis bör röra sig om med någorlunda normalkänsliga burkar? Jag menar, obehagligt högt eller ännu lite obehagligare högt.
Komorok skrev:Nu är det mest OT-inlägg. Sluta med dem. Tråden handlar om att finna bamseslutsteg, inte om mitt uppgraderande eller ej. Jag har inte tänkt att byta ut mina guldklimpar. Men jag är nyfiken på vad nästa steg i så fall skulle vara.
Seså. Tillbaka till ämnet.
MagnusÖstberg skrev:Du förstod mitt och Allrams inlägg?
Det är ovässentligt om teststeget färgar, poängen är att fastslå om du faktiskt inte redan passerat gränsen där dina högt värderade högtalare drabbas av effektkompression och mer effekt inte tillför något i akustisk utnivå.
Du har kanske nått deras gräns.
IngOehman skrev:KarlXII skrev:IngOehman skrev:
Peak-ljudtryck från ett par i56 som kan levereras är sisådär 147 dB (men man behöver ett rejält slutsteg då, mycket större än 2*600 W, närmare bestämt på 40 000 W per kanal). Det betyder över 130 dB på lyssningsplats 7 meter ifrån högtalarna.
Vid det ljudtrycket lär ju trumhinnorna rulla ihop sig som bladen på en frusen rhododendron.
Ärligt talat, kan det vara rimligt?
Kan ett par koner i polypropylen föra ett lika stort rabalder som ett startande jetplan?
Dessutom så förefaller det för mig som 40000 watt in i nämnda element skulle ge en väldigt spännande pyroteknisk effekt.
Upp till bevis! Jag ser fram mot youtube-filen.
ps. Finns det slutsteg på 40000watt? ds
Det där var ju rätt många frågor, men jag skall försöka svara på dem allihopa:
1. Ja, hörseln (via trumhinnorna) märker av 147 dB. Det är rent av AVSEVÄRT mera än man någonsin bör utsätta sig för vid andra frekvenser än i det djupaste basområdet (där man faktiskt tål sådana ljudtryck). Jag tror ingen vill garantera att trumhinnorna håller för övrigt, men det är den mindre skadan av de som kan uppstå på hörseln vid sådana övningar.
2. Kan det vara rimligt? Det kan man ju ifrågasätta, men fysikalisk rimlighet är i varje fall både uppfylld teoretiskt och praktiskt. Det vill säga testat i skalmodell. Skalmodellen hette pi60.
Ino i56 tål den dubbla inspänningen mot pi60, det vill säga den fyrdubbla effekten, och pi60 är testad upp till 10 000 W in. Den spelar inte lika rent som pi60s vid sådana ljudtryck, men håller gör den!
3. Konerna är av ett polymermaterial (men de är inte av ren polypropylen) och visst kan man kalla det plast om man vill. Men det är ingen grund för att ifrågasätta ljudtrycket. Jämförelsen med ett jetplan (vars utblås genererar ljudeffekttätheter som är mer än 10 000 ggr större än ett par högtalare som spelar 147 dB enligt redovisade förutsättningar) är också tveksamt. Ljudtryck beror ju på avståndet. Så hur starkt låter en jetmotor?? Det går att hitta avstånd som renderar i princip valfritt ljudtryck bakom en jetmotor. J längre bort man går, desto svagare låter det.
Vill man bilda sig en uppfattning om hur mycket 147 dB är i termer av tryck och kraft så kan man fråga sig hur mycket det är mätt i modulation av luften.
Normaltrycket (en atmosfär) är ungefär 100 000 N/m^2 (pa). 1 pa =94 dB, eftersom referensnivån för att ange ljudtryck är 2 *10^-5 pa. Normalt talar man ju om RMS-ljudtryck, men nu talar vi om peak, och då betyder det peak. det högsta "distorsionsfria" ljudtryck man kan åstadkomma är en sinusvåg som sträcker sig från vakuum till 2 atmosfärer. Det är en modulation om 1 atmosfär, eller 100 dB över en atmosfär, det vill säga 194 dB.
147 dB är 47 dB mindre än så, det vill säga en modulation som är bara 0,0044668 ggr så stor, alltså ungefär 4,5 promille av lufttrycket, och det låter kanske inte lika märkvärdigt. Men i högtalarelementens närfält är trycket större. Dock inte oändligt stort eftersom avståndsagen bara gäller på avstånd så stora att elementdiametrarna är försumbara om man jämför.
Men två saker kan man titta på - kraften på talspolen som ger acceleration vid höga frekvenser och tryck inuti lådan vid lägre. Dessa är de stora påfrestningarna, och kanske är de sådana som de flesta själv kan bedöma rimligheten av? När man kör in 40 000 W peak i ett par i56 så är spänningen över en talspole 283 volt, vilket ger en ström om sisådär 40 A, vilket leder till en kraft om drygt 300 N eller 30 kg. Det håller de utmärkt för!
Tittar man på det som händer inuti lådan i lågfrekvensområdet (det fjädringsstyrda) finner man att ljudtrycken är markant större där (det vill säga på mebranens baksidor). Nu reserverande jag mig ju för det där med membranutslag, men trots detta blir det höga ljudtryck på membranbaksidorna... När man ligger på gränsen därvidlag med i 56 är peak ljudtrycket i lådan hela 154 dB, det vill säga vid fullt membranutslag. Det finns det många som kan vittna om att de håller för.![]()
Något som kanske förvånar många, är att det inte är membranet eller dess infästning till talspolen som sätter gränsen för vilka krafter som högtalaren kan hantera i det lågfrekventare området utan att bete sig illa, utan det är nästan alltid gummiupphängningen, på grund av den inneslutna luftens mottryck! Det är därför som alla Ino Audios sidosystem/toppsystem (i14, i28, i56, i16s, 32s, i64s, i34es, i68es) använder en annan främre upphängning än den som baselementet i pi60s/pi60es använder, som jag ju helt optimerat för arbete i basreflexhögtalare (där de extrema ljudtrycken uppstår vid så låga frekvenser att bara statiska flexrörelser dominerar, de inte konkurrerar med några dynamiska vågor i samma gummidetaljer. Då kan behöver man optimera efter andra parametrar).
4. Pyrotekniska effekter från elektrisk uppvärmning kräver tid på sig. De 127 dB som de kan alstra "semi kontinuerligt" är inte märkvärdiga uppvämningar, men 147 dB peak betyder 50 ggr större peakeffekt än de där 127 decibellen, och det blir förstås varmt om man håller på ett tag. Men det gör man inte. Det är därför det heter peak.
5. Ja, det finns så stora, och mycket större förstärkare än så (t ex sdana som driver industriella skakare) men det är inte dom jag har användt. Man kan klämma ur en bryggkopplad NAD 208 hela 20 000 W peak (de levererar över 100 V per halva peak, och mer än 100 A peak). Jag har tagit ut 10 000 W RMS ur en, som drivit såväl en i14, en pi60 och pi60s, genom att ha en transformator med (om jag minns rätt) en omsättningen om drygt 2 ggr emellan.
Ino pi60s hanterade det slaggfritt (utan lavindistorsion) medan i14 och pi60 förstås spelade lite orenare, men höll gjorde de.
Vh, iö
DasBooten skrev:Kan bistå med ett Lab steg som ger dryga 4000watt per kanal. Bara att du hojtar Komorok.
MagnusÖstberg skrev:RS2000 kostar inte 150K
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster