då du verkar ha skön musiksmak vill jag gärna hjälpa lite på traven med mina erfarenheter
på nätet kan alla möjliga sorters myter slå ut o blomstra rejält utan någon som helst bevis för att stämma...
alla har vi olika ljudideal mest pga våra ljudvanor o känslighet.. men i slutändan handlar "hifi" om att ha en spikrak frekvenskurva från djupaste basen till högsta diskanten i ett rum som är helt fritt från resonans.
här uppstår dock många problem på vägen. det första är då ljudet spelades in, frågan är om källan är korrekt? då svaret mer eller mindre alltid är nej så kan man aldrig få en fullständigt korrekt ljudbild. men man kan göra det bästa av situationen!
då jag själv lyssnar väldigt mkt på 80 tals rock som glam metal, rock n roll osv i alla dess former kan jag tala om för dig att infrabas som nämnt här tidigare inte kommer att behövas. (dvs frekvenser under 20hz)
dels för att man inte hör den typen av ljud (exakt var gränsen går låter jag vara osagt men man hör definitivt inte 10hz), och som sagt för att musikinspelningar i regel inte innehåller infra bas.
en "rock" inspelning eller liveframträdande för den delen saknar oftast information i djupbasen. i regel spelar det starkt runt 60hz, därför behöver du inte lägga tusentals extra på bassystem som krämar de allra lägsta tonerna för dina dyra pjäser kommer ändå inte spela upp något ljud.
skulle rekommendera dig o köpa ett par ganska rejäla golvhögtalare och en rejäl stereo som klarar driva fullt ut, ställa dessa korrekt och tänka på att rummet oftast är boven i dramat... dämpa rummet efter behov. tycker du om mycket bas eller när det slår i magen så köp två subbar till detta så blir det kanon

man kan få de flesta produkter på marknaden idag o spela efter behov det behöver inte vara ett korrekt ljud för att man ska kunna njuta av en skön låt.