Bob Katz: The loudness war is over!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-13 23:38

farbman skrev:
Svante skrev:
phloam skrev:Frågan är alltså om iTunes Radio har tillräckligt stort inflytande för att artister ska rätta sina inspelningar efter den behandling som sker där.

Det är ju bra att iTunes och radion där knappast kan kallas en liten aktör :D

Jag skulle vilja se det så här: Det är en absolut förutsättning för att loudness war ska upphöra att distributionsmedierna blir medelvärdesbegränsade i stället för toppvärdesbegränsade. Frågan är därmed inte om iTunes ensamt kan förmå producenterna att göra rätt, utan hur länge det dröjer till tillräckligt många har infört R.128 (e.d.) så att producenterna sakta börjar märka att de kan göra något som låter bättre.

Det tog 30 år att hamna där vi är idag och det kommer inte att försvinna över en natt. Varje steg i rätt riktning är ett steg mot att nöta ut den ryggmärgsreflex som allt för många mastrare har idag att trycka ihop allt de får tag i.

Har suttit och försökt diskutera frågan med folk med insyn i branschen.
De som sysslar med mastring hävdar att dom absolut inte på något sätt vill döda inspelningen med denna limitering. Dock så är det deras kunder (Den som beställer jobbet inte de som förväntas köpa skivor) som kräver att få sin inspelning att 'slicka nollan'. Mastringsteknikern har då två val. Tacka nej till ett jobb eller göra som kunden beställt. Allt som oftast får ekonomin styra och man dödar inspelningen för att göra jobbet som kunden beställt. Även om resultatet låter skit.

Säkert är det så. Det är därför jag menar att incitamentet till att "slicka nollan" måste försvinna och det gör det med ett medelvärdesbegränsat medium.

Sett i backspegeln är loudness war en logisk konsekvens av toppvärdesbegränsade medier, psykoakustik och kommersiella intressen. Det enda av de tre som det är realistiskt att fixa är det toppvärdesbegränsade mediet.

Alltför länge har vi försökt fixa det med idealism/antikommersialism, men det funkar inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-14 00:08

Det mest intressanta var ju det på slutet om att idag är det den tysta musiken som står ut :D

Pendeln svänger, snart verkar samma kommersiella krafter åt andra hållet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-14 00:26

phloam skrev:Det mest intressanta var ju det på slutet om att idag är det den tysta musiken som står ut :D

Jag tror du överskattar marknaden. Att stå ut genom tystnad eller låg nivå lönar sig bara om det är j***ligt starkt och det är det inte om man har en egen volymkontroll, eller om man vill ha just tystnad. Och det köper man inte på skiva.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-14 00:28

I framtiden kommer alla att tro att Apple skapade musikåtergivningen. Också. Det här är väl ett projekt som Steve var inblandad i från början? Varför har inte människan två av ett så viktigt organ som levern? Åtminstone såna som Steve.
Sitter nöjd :)

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-11-14 00:33

då kan man fråga sig varför det sker så mkt mastring än idag? jag vet svaret... vet ni?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-14 00:40

tiaz skrev:då kan man fråga sig varför det sker så mkt mastring än idag? jag vet svaret... vet ni?

Upplys oss! :D

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-11-14 00:56

Svante skrev:
tiaz skrev:då kan man fråga sig varför det sker så mkt mastring än idag? jag vet svaret... vet ni?

vår strävan efter ljud vi känner oss hemma med - psykologi på hög nivå? dvs ljud vi känner igen och har hört innan. precis som radiomusik..
och vårt självförtroende samt dåliga ljudsystem från de stora eljättarna... behöver man säga mer? :x

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-14 01:01

tiaz skrev:
Svante skrev:

vår strävan efter ljud vi känner oss hemma med - psykologi på hög nivå? dvs ljud vi känner igen och har hört innan. precis som radiomusik..
och vårt självförtroende samt dåliga ljudsystem från de stora eljättarna... behöver man säga mer? :x

Ja? Du får nog uttrycka det där lite tydligare om jag ska förstå.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-11-14 12:13

Svante skrev:
phloam skrev:Det mest intressanta var ju det på slutet om att idag är det den tysta musiken som står ut :D

Jag tror du överskattar marknaden. Att stå ut genom tystnad eller låg nivå lönar sig bara om det är j***ligt starkt och det är det inte om man har en egen volymkontroll, eller om man vill ha just tystnad. Och det köper man inte på skiva.

Men det går ju inte att förhindra att man lägger medelnivån vid 0 dBFS om man vill. Eller vill du reglera detta i lag och lagföra de som överträder lagen med viten eller motsv?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-14 12:24

Svante skrev:

Nu förstår jag inte rktigt hur du menar (starkt?) - det som sades på slutet var att man reagerar positivt (!) när något plötsligt är tystare i den gröt som presenteras idag.

Musik behöver inte längre låta högst för att få positiv uppmärksamhet från lyssnaren, utan tvärtom.

För det har ju egentligen inte varit den höga inspelningsnivån i sig som varit eftertraktad, utan att kunna skilja sig från övrig musik.

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2013-11-16 10:36

farbman skrev:Har suttit och försökt diskutera frågan med folk med insyn i branschen.
De som sysslar med mastring hävdar att dom absolut inte på något sätt vill döda inspelningen med denna limitering. Dock så är det deras kunder (Den som beställer jobbet inte de som förväntas köpa skivor) som kräver att få sin inspelning att 'slicka nollan'. Mastringsteknikern har då två val. Tacka nej till ett jobb eller göra som kunden beställt. Allt som oftast får ekonomin styra och man dödar inspelningen för att göra jobbet som kunden beställt. Även om resultatet låter skit.

Jag startade en tråd på Studioforum för ett tag sedan för att försöka öka min egen förståelse för fenomenet.

http://forum.studio.se/index.php/topic/103227-upprop-din-asikt-om-dynamik/
Hellre musik.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-16 11:48

Det var en intressant länk, tackar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Generellt om hifi