Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:1.
Ty fixar man ettan så skulle de andra punkterna följa efter.
IngOehman skrev:Jo, men dålig kvalitet behövs inte.
Det är en myt det där tror jag. Välljudande material fungerar ju alltid bäst, även kommersiellt.
Och reklamradiostationerna behöver definitivt inte komprimerat material, de har ju 17 kompressorer i signalvägen själva...
jockewe skrev:Ni vet ju att jag spekulerar en del...
Men en Sound Engineer lyssnar ofta med lurar (som han känner bättre än jag känner min fiol) då han sätter ljud, spelar in.
i skrev:Jag tror problemet är att de bestämmande i inspelningsbranschen (tänker iofs då mest på "pop-musik" delen) tror på att:
1: En anpassning till det kompressade (etc.) idealet är ett måste, alt. mest lönsamt, samt att
2: "Balla" inspelningstekniker har "cred" (dvs tänker på de som ska processa musiken för att "kissa in reviret").
Min vän som jobbar på Bis säger att det inte spelar så jättestor roll med lyssningen eftersom han "vet" vilka begränsningar/fel just hans lyssning har. Ni vet ju att jag spekulerar en del... Men en Sound Engineer lyssnar ofta med lurar (som han känner bättre än jag känner min fiol) då han sätter ljud, spelar in.
dawen skrev:Tja, hårdrock är väl sällan några problem att få till ljudkvalitetsmässigt? Samma sak inom hårdrock tycker jag, att musikerna oftast är väldigt bra på att behärska sina instrument, till skillnad från exempelvis Broder Daniel och Kent.
Magnuz skrev:"Ta vissa "fjant" grupper t.ex Broder Daniel där gitarren låter som en taskig vinkelslip köpt på ÖB ,där är det hart när omöjligt att få till kvalitativ återgivning även om man ville."
Varför skulle det vara svårare? Om gitarren låter som en taskig vinkelslip från ÖB (gillar liknelsen) är det väl bara att spela in den som den låter och så kommer det förhoppningsvis att låta likandant på skiva.
min syn på inspelningstekniker är att de kommer från lite fel håll. tex så hade jag tänkt gå ljudteknikerutbildningen i Piteå tills jag upptäckte att kraven var så absurda. Då jag sökte var utbildningen nystartad och kraven var då att man skulle ha 3 års dokumenterad musikalisk bakgrund och ha varit med i en ensamble bla. De officiella kraven har minskat men det är fortfarande en sån mentalitet som råder.
Man ska alltså kunna spela instrument för att ratta på mixerbordet!!? Jag tycker det är absurt och helt onödigt.
BlueBond skrev:Vet att det finns ett kanske lämpligare "musik-forum" här på faktiskt.se, men kan NÅGON nämna en eller två, relativt aktuella & konkreta/åtkomliga produktioner som representerar "hotet mot hifidelitet" idag? Vore kul att lyssna på.
ja när tom utbildade ljudtekniker säger att det är helt meningslöst med den sortens musikalitet så..
BlueBond skrev:Jag har tämligen svårt att tro att ett intro på Rottnes svar på T-REX's andra album ligger bakom uppkomsten av denna (rätt intressanta) hifidelitiva gallupundersökning. Likaså Svedalas i etern mest spelade låt för några år sedan, Come Along.![]()
Come Along IÖ, vad lägger du i CD-släden för att konkretisera det "det mörka hotet mot det hifidelitiva evangeliet"? (Ark & Titiyo gills inte...)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster