Största hotet mot inspelningar med maximal fidelitet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket av de tre nedanstående alternativen är det största hotet mot uppkomsten av fonogram med superb fidelitet?

Omröstningen slutade 2005-04-08 17:00

Oförmåga hos inspelningstekniker och producenter att visualisera själva fidelitets-idén!
45
83%
Dålig inspelningsutrustning!
1
2%
Monitorlyssning utan högfidelitiva kvalifikationer!
8
15%

Antal röster : 54

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-02 09:57

"Välljudande material fungerar ju alltid bäst, även kommersiellt."

Hmm... utveckla gärna det där. Vad baserar du det på?

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-02 10:03

Jag är inte heller med där. Om man tänker på det som säljer mest så är det ju absolut inte detsom är enligt mig mest väljudande... men det är ju klart allt hänger ju på hur man menar väljludande...

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-02 10:23

Klart att det som säljer mest inte är det mest välljudande. Men, det som säljer bäst, visst skulle det snarare sälja mer om det lät en aning bättre? Det låter iaf logiskt i mina öron.

Även om inte den stora massan bryr sig oerhört mycket så innebär det ju att en och annan hifiintresserad med dålig musiksmak rekommenderar plattan :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-04-02 11:54

Naqref skrev:1.

Ty fixar man ettan så skulle de andra punkterna följa efter.

Apselut!
Min vän som jobbar på Bis säger att det inte spelar så jättestor roll med lyssningen eftersom han "vet" vilka begränsningar/fel just hans lyssning har.

Ni vet ju att jag spekulerar en del...
Men en Sound Engineer lyssnar ofta med lurar (som han känner bättre än jag känner min fiol) då han sätter ljud, spelar in.

Men MASTRINGEN... Det är ju där den mesta inkompetensen tycks vara, (Säger detta eftersom jag hört ca 150 skivor jag spelat in i studion, många färdigmixade och sedan besviken hört den färdiga kommersiella produkten) nu finns det ju bra lyssningsutrustning här och där för mastring men varför används den så tokigt?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-02 11:59

Svante skrev:
Naqref skrev:1.

Ty fixar man ettan så skulle de andra punkterna följa efter.

DÄR fann jag mitt alternativ.

Håller med !

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-02 12:06

IngOehman skrev:Jo, men dålig kvalitet behövs inte.

Det är en myt det där tror jag. Välljudande material fungerar ju alltid bäst, även kommersiellt.

Och reklamradiostationerna behöver definitivt inte komprimerat material, de har ju 17 kompressorer i signalvägen själva...

Jag tror problemet är att de bestämmande i inspelningsbranschen (tänker iofs då mest på "pop-musik" delen) tror på att:

1: En anpassning till det kompressade (etc.) idealet är ett måste, alt. mest lönsamt :roll:, samt att

2: "Balla" inspelningstekniker har "cred" (dvs tänker på de som ska processa musiken för att "kissa in reviret"). :twisted:

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-04-02 12:13

jockewe skrev:Ni vet ju att jag spekulerar en del...
Men en Sound Engineer lyssnar ofta med lurar (som han känner bättre än jag känner min fiol) då han sätter ljud, spelar in.

Borde vara förbjudet :wink:

i skrev:Jag tror problemet är att de bestämmande i inspelningsbranschen (tänker iofs då mest på "pop-musik" delen) tror på att:

1: En anpassning till det kompressade (etc.) idealet är ett måste, alt. mest lönsamt :roll:, samt att

2: "Balla" inspelningstekniker har "cred" (dvs tänker på de som ska processa musiken för att "kissa in reviret"). :twisted:

Exakt min uppfattning, men du formulerade det mycket bättre än jag ens tänkte det. :lol:

BlueBond

Inläggav BlueBond » 2005-04-03 12:13

Min vän som jobbar på Bis säger att det inte spelar så jättestor roll med lyssningen eftersom han "vet" vilka begränsningar/fel just hans lyssning har. Ni vet ju att jag spekulerar en del... Men en Sound Engineer lyssnar ofta med lurar (som han känner bättre än jag känner min fiol) då han sätter ljud, spelar in.

"Sätta ljud" med lurar vid inspelning sker högst troligt pga förutsättningarna på inspelningsplats. BIS & liknande bolag är ju oftast ute på insplningsplatser som inte alltid möjliggör monitorering i ett separat isolerat rum, utan man sitter i praktiken "bredvid" musikerna. Då MÅSTE man förlita sig på lurarna. Annars, för studio-inspelningar, en försumbar minoritet av tekniker som sätter ljudet mha hölurar.

Fråga, menas nr3 kass monitorering i inspelningssituationen (i studion) eller hos slutkonsumenten?

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2005-04-03 12:43

Om man kollar på de skivor som säljs mest så inte är det av artister som skulle överhuvudtaget bry sig om ljudkvalitet, för dom handlar det bara om kvantitet.
Däremot när det handlar om Jazz ,Blues,progressiv och symfonisk musik då rör vi oss i ett segment människor som oftast är mycket duktiga att traktera sina instrument,då vill dom också att det ska ske kvalitativt genom högtalarna.
Ta vissa "fjant" grupper t.ex Broder Daniel där gitarren låter som en taskig vinkelslip köpt på ÖB ,där är det hart när omöjligt att få till kvalitativ återgivning även om man ville.
Så jag tror att typ av musik och musiker spelar roll faktiskt,eftersom dom trots allt har en del att säga till om.
Hårdrock av olika typer hör också till det där som kan vara svårt att få till ljudkvalitets mässigt,men det finns grupper som anstränger sig och då blir det jäkligt bra.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-03 12:46

Tja, hårdrock är väl sällan några problem att få till ljudkvalitetsmässigt? Samma sak inom hårdrock tycker jag, att musikerna oftast är väldigt bra på att behärska sina instrument, till skillnad från exempelvis Broder Daniel och Kent.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-03 13:14

"Ta vissa "fjant" grupper t.ex Broder Daniel där gitarren låter som en taskig vinkelslip köpt på ÖB ,där är det hart när omöjligt att få till kvalitativ återgivning även om man ville."

Varför skulle det vara svårare? Om gitarren låter som en taskig vinkelslip från ÖB (gillar liknelsen :) ) är det väl bara att spela in den som den låter och så kommer det förhoppningsvis att låta likandant på skiva.

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2005-04-03 13:17

dawen skrev:Tja, hårdrock är väl sällan några problem att få till ljudkvalitetsmässigt? Samma sak inom hårdrock tycker jag, att musikerna oftast är väldigt bra på att behärska sina instrument, till skillnad från exempelvis Broder Daniel och Kent.

Jag ska nog förtydliga mig lite ,hårdrock är av det slaget att det gärna vill bli lite ljudmatta av det hela om inte artisterna och teknikern anstränger sig lite extra,när man "sätter" ljudet.
Det finns många seriösa hårdrocks artister där ute som verkligen anstränger sig och det är då det blir så där otäckt bra.
Sedan krävs det faktiskt en jäkla kapabel anläggning att förmedla den där riktiga äkta känslan,men det är en annan diskussion.
För övrigt ser jag att vi är helt överens om dom andra artisterna(om man nu kan kalla dom det).Att deras "musik" uppskattas säger väl tyvärr mer om lyssnarna än dom själva,synd och skam är det mot begåvade människor som aldrig får chansen p.g.a att dom hellre spelar än ser ut.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-03 14:37

Jag inte bara saknar ett alternativ att rösta på, jag tycker (som vissa politiker säger) att frågan är fel ställd.

Frågan är som jag ser det, vill dom som producerar musik göra det med hög(re) kvalitet?

Fråga två. skulle denna högre kvalitet vara till gagn för normalkonsumenten?

Fråga tre, är det inte till och med möjligt/troligt att högkvalitativa fonogram kan låta sämre i enkla eller usla återgivare? Många lyssnar idag via fjantiga datorhögtalare med en bummelbox på golvet eller någon mp3-spelare med risiga hörlurar - upplevs inte ofta komprimerat material låta "bättre" i sådan utrustning?

/ B

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2005-04-03 15:28

Magnuz skrev:"Ta vissa "fjant" grupper t.ex Broder Daniel där gitarren låter som en taskig vinkelslip köpt på ÖB ,där är det hart när omöjligt att få till kvalitativ återgivning även om man ville."

Varför skulle det vara svårare? Om gitarren låter som en taskig vinkelslip från ÖB (gillar liknelsen :) ) är det väl bara att spela in den som den låter och så kommer det förhoppningsvis att låta likandant på skiva.

Tänkte mest på att det låter som distortion,nåt vi försöker undvika i våra anläggningar.Man kan ju luras att tro nåt gått sönder i ljudkedjan :wink:

BlueBond

Inläggav BlueBond » 2005-04-03 15:46

Kraniet skrev:
min syn på inspelningstekniker är att de kommer från lite fel håll. tex så hade jag tänkt gå ljudteknikerutbildningen i Piteå tills jag upptäckte att kraven var så absurda. Då jag sökte var utbildningen nystartad och kraven var då att man skulle ha 3 års dokumenterad musikalisk bakgrund och ha varit med i en ensamble bla. De officiella kraven har minskat men det är fortfarande en sån mentalitet som råder.
Man ska alltså kunna spela instrument för att ratta på mixerbordet!!? Jag tycker det är absurt och helt onödigt.

Musikalitet är av högsta vikt hos en tekniker som spelar in musik! Att vrida på en EQ eller dra i en regel på ett mixerbord kan vem som helst göra. Att dock göra detta utan att koppla ihop fingertopparna med hjärnan, hjärtat, magen & stampet med högerfoten - sök ett annat jobb.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-03 16:23

Musikalitet ja, dokumenterad sådan nej.

Numera behöver man inte ha någon sådan dokumenterad erfarenhet, såvitt jag vet, det är dock fortfarande ganska svårt att komma in. De har ett halvknepigt intagninsprov när det gäller musikteorisidan, medan fysikdelen av provet nästan är lite för enkel.

Hade det inte varit för att de även har intervjuer hade jag tyckt att deras antagning varit riktigt dålig. De är dock fortfarande värdelösa på att meddela folk i tid om vilka datum som gäller för detta prov. Ungefär en vecka innan får man reda på när provet är, och ska kunna inställa sig i Piteå/Sthlm med så kort varsel...

BlueBond

Inläggav BlueBond » 2005-04-03 18:01

Primärt vill de väl veta att den sökande har "någorlunda musikalisk koll på läget", vilket borde klargöras vid intervjun. Förhoppningsvis för att ifrån början sålla bort musikaliskt empatilösa tekniknördar med perfekta fyrkantvågor i blicken. Musikalitet är nog svårt att dokumentera, och har ju aldrig varit aktuellt när det gäller Piteåintagningen. Dock, har du spelat i en orkester, sjungit i en kör, stått & harvat i en replokal, or whatever, så går det ju oftast att påvisa. Om inte annat så är det en bra början till att bli en bra tekniker i förlängningen.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-03 18:20

Jag förstår iofs inte vad musikteoribiten har för plats i provet. Jag har skrivit provet en gång, och det var musikteoribiten som sket sig, fast jag har spelat fiol i nio år och kanske fyra av dessa i ensemble. Tycker mig ha ganska bra koll musikaliskt, framför allt när det gäller gehör, men den biten av provet gick inte bra alls.

Nåja, jag kommer nog få jobba en del som tekniker i sommar ändå :)

BlueBond

Inläggav BlueBond » 2005-04-03 18:31

Musikteorin är ju bra att ha i ryggen när det kommer till harmonilära, hänga med i partitur etc. Synnerhet i situationer när det kommer till inspelningar av klassisk musik o.dyl.

Piteå-utbilningen tillhör de bättre i landet & har ju haft en "SR-stämpel" (Sveriges Radio) på sig, där studenterna ganska ofta åxå landar en vacker dag. Att ha koll på partituren är nog en förutsättning innan man skickar in anställningsansökan till P2.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-03 18:33

Jo, men jag tycker verkligen inte att musikteori är någonting man behöver kunna för att komma in på en utbildning. Om det är något man behöver för att kunna verka som det utbildningen utbildar mot, då ska det väl snarare ingå i utbildningen?

Jag kommer iaf på en hel del saker som är viktigare än musikteori, när det gäller att bli en bra inspelnings- eller livetekniker :)

BlueBond

Inläggav BlueBond » 2005-04-03 18:44

Mycket av musikteori-kraven i Piteå har kanske sin grund i att de har en av landets bättre musikhögskolor vägg i vägg...det är säkert de på andra sidan väggen som satt upp kraven. :?

Vet att det finns ett kanske lämpligare "musik-forum" här på faktiskt.se, men kan NÅGON nämna en eller två, relativt aktuella & konkreta/åtkomliga produktioner som representerar "hotet mot hifidelitet" idag? Vore kul att lyssna på.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-03 18:52

Titiyo - Come Along är ett exempel på hur det kan låta.

Det ska erkännas att jag bara har låten på mp3, men är mp3:orna korrekt rippade så är det en inspelning som lämnar en hel del att önska.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-03 18:53

BlueBond skrev:Vet att det finns ett kanske lämpligare "musik-forum" här på faktiskt.se, men kan NÅGON nämna en eller två, relativt aktuella & konkreta/åtkomliga produktioner som representerar "hotet mot hifidelitet" idag? Vore kul att lyssna på.

Hos mig låter i alla fall The Arks "In lust we..." och Ulf Sturesons första CD rejält dåliga. Ulf har dessutom vi rak förfrågan erkännt att produktionen inte är speciellt bra, men att nästa cd blir mycket bättre.

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-03 18:54

ja när tom utbildade ljudtekniker säger att det är helt meningslöst med den sortens musikalitet så.. däremot måste man ju ha känsla för musik men det kommer ju inte automatiskt med att man kan spela i en ensamble.. jag tycker nog jag är väldigt musikalisk trots att jag inte spelar några instrument.
tur är väl det att man inte kom in för numera har jagkommit på att jag inte vill ha den sortens jobb iaf..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-03 18:56

Lyssnar man på början av spår två på In lust we trust så hör man att inspelningen lämnar en hel del att önska :)

BlueBond

Inläggav BlueBond » 2005-04-03 19:21

Kraniet skrev:
ja när tom utbildade ljudtekniker säger att det är helt meningslöst med den sortens musikalitet så..

Jag är åxå utbildad ljudtekniker (och musiker) & har med stor hängivenhet kranat ljud sedan 15+ år täckandes alltifrån talangjakter på fritidsgårdar till major-label-produktioner. Finns inget mer ovärdeligt med att bli en bra musikalisk lyssnare än att själv kunna traktera ett instrument, harvat i en replokal eller gnolat stämmor med gosskören. Gläds med dig att du hittat något roligare att göra.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-03 19:24

Kraniet: Har du några exempel på utbildade ljudtekniker så säger detta? Vore intressant att veta vilka, och var de utbildats.

BlueBond: Det finns ingen risk att vi har stött på varandra någon gång?

BlueBond

Inläggav BlueBond » 2005-04-03 22:47

Jag har tämligen svårt att tro att ett intro på Rottnes svar på T-REX's andra album ligger bakom uppkomsten av denna (rätt intressanta) hifidelitiva gallupundersökning. Likaså Svedalas i etern mest spelade låt för några år sedan, Come Along. 8O

Come Along IÖ, vad lägger du i CD-släden för att konkretisera det "det mörka hotet mot det hifidelitiva evangeliet"? (Ark & Titiyo gills inte... :) )

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-03 22:53

Bluebond,

Tag någon av Zelmanis album eller Kent. 8) Kent låter förvisso många klasser sämre än Zelmani.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-03 23:06

BlueBond skrev:Jag har tämligen svårt att tro att ett intro på Rottnes svar på T-REX's andra album ligger bakom uppkomsten av denna (rätt intressanta) hifidelitiva gallupundersökning. Likaså Svedalas i etern mest spelade låt för några år sedan, Come Along. 8O

Come Along IÖ, vad lägger du i CD-släden för att konkretisera det "det mörka hotet mot det hifidelitiva evangeliet"? (Ark & Titiyo gills inte... :) )

Det pinsamma är väl att jag vid praktisk lyssning till musik är förskräckligt lite ljudkvalitetsorienterad. Det blir ju så när man har musikbakgrund och inte är en "äkta audiofil". Jag är ju primärt musikofil.

Jag spelar bara musik som jag vill höra, men jag lider i varje fall (alltid något?) när ljudkvaliteten är usel. Mitt knep mot eländet är att spela svagare, då lider jag inte så mycket längre. Är även rätt skicklig på att (så länge det är tillräckligt svagt) inte tänka alls på ljudkvaliteten, eller rättare sagt bristen på den...

Just låten 'Come Along' är ju ett prima exempel på katastrof ljudkvalitetsmässigt :cry: men en låt som jag älskar :P .

Jag skulle vilja spela den högt, högt, högt, och nästan gå i trans, liksom "in i den", men det går inte för den låter så j-a illa!!!

Men den gills alltså inte? :o

Hmmm.

Nåja, man kan ta nästan vilken topplistelåt som helst. ALLIHOPA borde ha låtit, från mycket bättre till mycket, mycket bättre. Drömmen vore om en massa skickliga filmljudläggare importerades till musikvärlden (nota bene: Utan att fördärvas däremellan).

Vh, iö

PS. Lingonrapp, gills den? :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi