Njae... så kan man förstås se det, men till slut har man plockat sönder vad verket egentligen "är" om man går får långt i den där riktningen.
Jag menar nog att välden vore bäst om alla skapade musik så att den låter så bra som möjligt i den bästa tänkbara anläggningen, spelad på precis den nivå som gör musiken mest rättvisa.
I de fall någon hellre tar den av musiken på något annat sätt, så får de hantera det hemma.
Du har dock helt rätt i att man kan göra en massa intressanta ändringar om man backar ända till mix, men frågan är om man inte förlorar vad inspelningen/musiken är då? Eller riskerar att göra det. Jag brukar ibland säga att ljudkvalitet och sound är olika saker, och att det som kan sammanfattas som "sound" är det som inte kan påverkas av den anläggning man spelar musiken i. En låt låter helt enkelt som samma produktion och låt, oavsett om man spelar den i en klockradio eller i en superanläggning. Men det är bara i superanläggningen som man kan avgöra ljudkvaliteten - vilket säger en sak: Man behöver lyssna i en superanläggning när man skapar produktionen - om man bryr sig om ljudkvaliteten. De som har sämre anläggning har inte glädje av det, men heller inte nackdel av det.
Därför bör man alltid arbeta i bästa möjliga lyssning när man skapar musik. Gör man det så kommer alla som bryr sig därhemma att finna att det är värt att satsa på kvalitet. Gör man det inte så kan man inte avnjuta musiken med hög ljudkvalitet i någon anläggning, vilket jag tycker är lite synd.
AndreasArvidsson skrev:ante_77 skrev:Hade man kunnat göra den odynamisk hemma så är det väl ok.
Men då bör man sitta med dubbla utgåvor. Den ena utgåvan spelas således bara på lågvolym och den andra på högre volymer.
Kanske man skulle ha en tredje utgåva som är någonstans mitt i mellan?
Sedan så finns det gott om odynamiska alster där ute, så odynamiskt kanske man inte behöver leta efter så mycket.
Jag kan tycka att bäst vore om utgåvan är dynamisk och man lägger på en kompressor själv. Då kan du få den dynamik du själv vill.
Jag håller helt med om att det är rimligt att den som sitter därhemma väljer fritt vad de vill låta anläggningen göra med inspelningarna, och att det är där om någonstans man skall komprimera eller aktivera loudness eller vad man nu av något skäl vill göra, om och när man önskar göra det.
- - -
Men trots det är det min uppfattning att både klang och dynamik är delar av musiken, inte något utanför själva musiken, och att det därför - för mig - känns konstigt att vilja ändra på musiken som funktion av att jag av någon anledning inte vill lyssna på den som den är tänkt.
Då finns det ju annat, som passar. Det finns ju så otroligt mycket musik att välja mellan! Om situationen inte passar för Bolero, varför ändå välja Bolera och inte välja någon musik som passar för situationen? Jag förstår inte poängen med att spela bolero och samtidigt se till så att man inte får höra kompositionenbolero som den är.
Jag tänker lite lika när det gäller tavlor. Inte tusan vill jag belysa en tavla jag gillar med konstigt färgat ljus, sätta den bakom ett mjölkigt glas eller hänga den på sniskan, för att den skall passa möblemanget eller vad det nu kan finnas i miljö- eller annat sammanhang, som gör att en tavla passar eller inte passar. Om jag har en snutt vägg där det vore trevligt med en tavla, så väljer jag en som passar, inte en som inte passar och ändrar den så att det blir något annat än vad den är.
En tavla som ser ut på ett visst sätt och därför passar i ett rum av en viss stajl, kan man väl hänga i ett rum där den passar, och när den väl hänger där så kan jag gå dit när jag vill titta på den. Nu var kanske tavlor ett dåligt exempel eftersom jag nog tycker att det kan vara intressant även att titta på tavlor i en bok, och jag tycker nog helt enkelt att tavlor är rätt så oberoende av miljön. Det står liksom för sig själv.
Jag vill nog helt enkelt bara säga att jag för det mesta nog helst tar del av konstverk som de är tänkta, och tycker därför att det är rimligt att processa dem, bara om det finns skäl att tro att det skadats och jag därför behöver "reparera dem" för att kunna avnjuta dem som de var tänkta. T ex använda tonkontroll
mot förstörande processning som drabbat musiken på vägen längs inspelnings-/avspelningskedjan på vägen. Men som sagt - jag är helt för allas frihet att göra vad de vill med sina fonogram i sina hem. Men trots det vill jag tipsa om hur fantastiskt mycket i musikväg är, när det spelats in väl, när man inte skruvat sönder det, och/eller när det sluppit bli illa färgat i uppspelningsanläggningen.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).