Moderator: Redaktörer
Eargasm skrev:"Jag anser att spotify mer än väl duger för mina krav ljudkvalitetsmässigt"
JA eller NEJ.
Då jag många gånger uppfattat Faktiskt.se vilja utmåla sig själv som en vandrare på den yttersta gränsen vad gäller återgivning av musik i hemmamiljö så tycker jag detta är förbryllande, HiFi känns som ett naturlig avsats som jag inte anser vara så väldans svår att uppnå trots allt, givetvis är själva definitionen inte helt förankrad hos alla, men ändå?
En god CompactDisc har nog många problem med en limiter som konstant slår i taket, att dessutom slå lite kompression på det, vad blir det?
Långt ifrån välljud eller HiFi i min bok.
Okej för jobbet, i mobilen, i laptopen, men inte hemma i soffan en fredag som denna.
Aldrig, inte för mig iaf.
Eargasm skrev:En god CompactDisc har nog många problem med en limiter som konstant slår i taket, att dessutom slå lite kompression på det, vad blir det?.
Rydberg skrev:Eargasm skrev:En god CompactDisc har nog många problem med en limiter som konstant slår i taket, att dessutom slå lite kompression på det, vad blir det?.
Av nyfikenhet, har du slagit av volymnormeringen?
Eargasm skrev:"Jag anser att spotify mer än väl duger för mina krav ljudkvalitetsmässigt"
JA eller NEJ.
Då jag många gånger uppfattat Faktiskt.se vilja utmåla sig själv som en vandrare på den yttersta gränsen vad gäller återgivning av musik i hemmamiljö så tycker jag detta är förbryllande, HiFi känns som ett naturlig avsats som jag inte anser vara så väldans svår att uppnå trots allt, givetvis är själva definitionen inte helt förankrad hos alla, men ändå?
En god CompactDisc har nog många problem med en limiter som konstant slår i taket, att dessutom slå lite kompression på det, vad blir det?
Långt ifrån välljud eller HiFi i min bok.
Okej för jobbet, i mobilen, i laptopen, men inte hemma i soffan en fredag som denna.
Aldrig, inte för mig iaf.
Eargasm skrev:Rydberg skrev:Eargasm skrev:En god CompactDisc har nog många problem med en limiter som konstant slår i taket, att dessutom slå lite kompression på det, vad blir det?.
Av nyfikenhet, har du slagit av volymnormeringen?
Ska jag vara ärlig vet jag inte på om jag gjort det på HTPC`n som vid ungefär 3 tillfällen kört spotify, men normalt så börjar jag alltid med att stänga av allt vad processing heter oavsett om det är en lcd, plasma, win 8 eller spotify men helt säker kan jag inte vara, men det är irrelevant.
Jag vid otaliga tillfällen lyssnat på spotify på dugliga anläggning hos vänner och det har aldrig kommit upp till den nivån som JRiver med en vettig release från HDtracks eller en fin vinylrip kunnat leverera, inte ens i närheten.
Eargasm skrev:Men hur många fria Fredag-kvällar går det på ett år, dem kvällarna du oavkortat bara kan sitta och njuta av musik ändå på småtimmarna?
Nattlorden skrev:Eargasm skrev:Men hur många fria Fredag-kvällar går det på ett år, dem kvällarna du oavkortat bara kan sitta och njuta av musik ändå på småtimmarna?
Exakt noll. Sån't hör ungkarlar till.
Strmbrg skrev:Hah!
Här är man tydligen hyfsat lyckligt lottad. Jag kan sitta varje kväll och spisa vax i min källare om jag vill.![]()
Hm, om jag vore tvungen att ha stereon i ett vardagsrum där jag sällan kunde spela musik, så skulle jag nog inte heller lägga några stora summor på apparaturen. Det skulle det inte vara värt.
Nattlorden skrev:Eargasm skrev:Men hur många fria Fredag-kvällar går det på ett år, dem kvällarna du oavkortat bara kan sitta och njuta av musik ändå på småtimmarna?
Exakt noll. Sån't hör ungkarlar till.
Magnuz skrev:Kvaliteten i sig är helt ok. I Spotifys barndom förekom det dåliga rippar, men det problemet verkar mer eller mindre ha försvunnit. Det stora problemet är, som andra varit inne på, att oremastrade originalutgåvor oftast lyser med sin frånvaro. Men det krävs ju förstås också att man har vettig utrustning för att det ska bli bra. Ibland hör man folk klaga över ljudkvaliteten på Spotify och så kör de via hörlursutgången på någon gammal sunkdator...
Eargasm skrev:Nädå Rydberg, det är säkert inte irrelevant, men för mig är det det.
Men hur många fria Fredag-kvällar går det på ett år, dem kvällarna du oavkortat bara kan sitta och njuta av musik ändå på småtimmarna?
Varför skulle jag nöja mig med nått som "funkar" eller är "bra nog"?
Vad är bra nog?
För vilket tillfälle?
Nog tror jag att tillägnar dem kvällarna till (en bra) HDtracks eller fin vinyl rip istället, helst så svarvar jag såklart själv om jag har skivan!
Perfector skrev:Fattas en valmöjlighet här.
Ingen aning.
för det är jag som inte har ljud av rätt kvalla i datorn.
Alltså kan jag inte göra mig en uppfattning
music4ever skrev:Du klagar på spotify och samtidigt framhäver vinylrippar som något bra?![]()
Visst, om det är en annan mastering så kan det stämma, men det skulle även stämma med ett kassettband eller vaxrulle. Men man kan ju inte på allvar påstå att samma mastering skulle låta mer korrekt på vinyl än ogg 320 kbps.
Finns det några blindtester där personer hör skillnaden mellan ogg 320 kbit/s och 16/44.1?
BosseS skrev:Den har också en underlig navigering. Allt som oftast när jag trycker på bakåtknappen på telefonen så ramlar jag ur hela spotify istället för att backa tillbaka dit jag var, trodde jag.
nissling skrev:Och man ska inte underskatta de fördelar som formatet kan ha i praktiken (bättre masters och exklusiv musik), men om du menar att vinyl låter bättre som i mer nära källan än CD eller Ogg så stämmer det absolut inte.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster