Spottan duger? (Omröstning)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jag anser att spotify mer än väl duger för mina krav ljudkvalitetsmässigt.

Omröstningen slutade 2015-03-08 11:51

Ja
57
52%
Nej
52
48%

Antal röster : 109

Eargasm

Re: Spottan duger? (Omröstning)

Inläggav Eargasm » 2015-02-06 20:23

"Jag anser att spotify mer än väl duger för mina krav ljudkvalitetsmässigt"

JA eller NEJ.

Då jag många gånger uppfattat Faktiskt.se vilja utmåla sig själv som en vandrare på den yttersta gränsen vad gäller återgivning av musik i hemmamiljö så tycker jag detta är förbryllande, HiFi känns som ett naturlig avsats som jag inte anser vara så väldans svår att uppnå trots allt, givetvis är själva definitionen inte helt förankrad hos alla, men ändå?

En god CompactDisc har nog många problem med en limiter som konstant slår i taket, att dessutom slå lite kompression på det, vad blir det?
Långt ifrån välljud eller HiFi i min bok.

Okej för jobbet, i mobilen, i laptopen, men inte hemma i soffan en fredag som denna.
Aldrig, inte för mig iaf.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-06 20:29

Eargasm skrev:"Jag anser att spotify mer än väl duger för mina krav ljudkvalitetsmässigt"

JA eller NEJ.

Då jag många gånger uppfattat Faktiskt.se vilja utmåla sig själv som en vandrare på den yttersta gränsen vad gäller återgivning av musik i hemmamiljö så tycker jag detta är förbryllande, HiFi känns som ett naturlig avsats som jag inte anser vara så väldans svår att uppnå trots allt, givetvis är själva definitionen inte helt förankrad hos alla, men ändå?

En god CompactDisc har nog många problem med en limiter som konstant slår i taket, att dessutom slå lite kompression på det, vad blir det?

Okej för jobbet, i mobilen, i laptopen, men inte hemma i soffan en fredag som denna.

Så om du blir sugen på att höra en låt som du inte äger, så avstår du hellre än att köra spotify till stereon?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-02-06 20:40

Helt riktigt, jag spelar aldrig spotify i stereon, oavsett vad.
Är jag super-desperat efter en viss låt eller skiva så botar jag det snabbt med den musik jag har.
Jag utvärderar musik i bilen, eller på jobbet på datorn och då via spotify, finner jag det intressant så köper jag skivan, detta kan väl knappast vara unik?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-02-06 20:55

Eargasm skrev:En god CompactDisc har nog många problem med en limiter som konstant slår i taket, att dessutom slå lite kompression på det, vad blir det?.

Av nyfikenhet, har du slagit av volymnormeringen?
Class only looks like arrogance from below.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-02-06 21:07

Rydberg skrev:
Eargasm skrev:En god CompactDisc har nog många problem med en limiter som konstant slår i taket, att dessutom slå lite kompression på det, vad blir det?.

Ska jag vara ärlig vet jag inte på om jag gjort det på HTPC`n som vid ungefär 3 tillfällen kört spotify, men normalt så börjar jag alltid med att stänga av allt vad processing heter oavsett om det är en lcd, plasma, win 8 eller spotify men helt säker kan jag inte vara, men det är irrelevant.
Jag vid otaliga tillfällen lyssnat på spotify på dugliga anläggning hos vänner och det har aldrig kommit upp till den nivån som JRiver med en vettig release från HDtracks eller en fin vinylrip kunnat leverera, inte ens i närheten.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-06 21:17

Eargasm skrev:"Jag anser att spotify mer än väl duger för mina krav ljudkvalitetsmässigt"

JA eller NEJ.

Sig själv?
Det är såvitt jag vet en massa männ'skor här.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-02-06 21:33

Eargasm skrev:
Rydberg skrev:

Ska jag vara ärlig vet jag inte på om jag gjort det på HTPC`n som vid ungefär 3 tillfällen kört spotify, men normalt så börjar jag alltid med att stänga av allt vad processing heter oavsett om det är en lcd, plasma, win 8 eller spotify men helt säker kan jag inte vara, men det är irrelevant.
Jag vid otaliga tillfällen lyssnat på spotify på dugliga anläggning hos vänner och det har aldrig kommit upp till den nivån som JRiver med en vettig release från HDtracks eller en fin vinylrip kunnat leverera, inte ens i närheten.

Det är inte alls irrelevant eftersom det gör stor skillnad! Lyssnar just nu på Spotify via en "duglig" anläggning (>300 000 SEK) och det låter bra! Spelar jag FLAC via min dedikerade digitalspelare (ca 35000) låter det klart bättre dock. Båda signalerna går in en Bryston BDA-2 DAC.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-06 21:47

Inte en helt lätt fråga, men jag svarade nej av följande anledningar:
1. Komprimeringen är inget direkt problem om det görs korrekt, men bara vetskapen av att det kanske kunde vart lite bättre gör att spotify inte når hela vägen fram. Jag har uppkoppling nog för att strömma förlustfri musik. Det valet saknar jag hos spotify.
2. Olika utgåvor. Det är ofta nyutgåvor/remasters på spotify som låter sämre än originalutgåvorna av ett album. Detta är det största problemet.

Sen så har vi nr 3 som egentligen inte relaterar till ljudkvalitén men väl hur spotify duger som en ersättare till cd:
All musik finns inte och musik som man tidigare fann kan försvinna eller bytas ut mot sämre utgåvor. Att inte ha kontroll över musiken är ett stort problem för mig.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-02-06 21:48

Nädå Rydberg, det är säkert inte irrelevant, men för mig är det det.

Men hur många fria Fredag-kvällar går det på ett år, dem kvällarna du oavkortat bara kan sitta och njuta av musik ändå på småtimmarna?

Varför skulle jag nöja mig med nått som "funkar" eller är "bra nog"?
Vad är bra nog?
För vilket tillfälle?

Nog tror jag att tillägnar dem kvällarna till (en bra) HDtracks eller fin vinyl rip istället, helst så svarvar jag såklart själv om jag har skivan!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-06 21:52

Eargasm skrev:Men hur många fria Fredag-kvällar går det på ett år, dem kvällarna du oavkortat bara kan sitta och njuta av musik ändå på småtimmarna?

Exakt noll. Sån't hör ungkarlar till.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-06 21:57

Nattlorden skrev:
Eargasm skrev:Men hur många fria Fredag-kvällar går det på ett år, dem kvällarna du oavkortat bara kan sitta och njuta av musik ändå på småtimmarna?

Hah!

Här är man tydligen hyfsat lyckligt lottad. Jag kan sitta varje kväll och spisa vax i min källare om jag vill. :)
Hm, om jag vore tvungen att ha stereon i ett vardagsrum där jag sällan kunde spela musik, så skulle jag nog inte heller lägga några stora summor på apparaturen. Det skulle det inte vara värt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-06 22:01

Strmbrg skrev:Hah!

Här är man tydligen hyfsat lyckligt lottad. Jag kan sitta varje kväll och spisa vax i min källare om jag vill. :)
Hm, om jag vore tvungen att ha stereon i ett vardagsrum där jag sällan kunde spela musik, så skulle jag nog inte heller lägga några stora summor på apparaturen. Det skulle det inte vara värt.

Håller med. Vardagsrum eller icke. Det är inte problemet, men om jag inte kunde använda min anläggning några timmar var dag så hade jag inte alls haft samma motivation att lägga ned pengar och tid på den.
Jag vet dock att med olika livssituationer så kan det bli svåruppnått och mitt intresse skulle garanterat inte försvinna, men kanske minska lite om jag inte fick samma avkastning.

Det är bara att vara glad att man iaf just nu kan lyssna så mycket man vill :)

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-02-06 22:05

Nattlorden skrev:

Jah men så illa ska det väl ändå inte vara?
Men, få är det iaf, ofta blir det gamnacke i soffan runt 22.00..

aja, dags att lägga ungarna nu :)

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-02-06 23:53

Jag har haft några perioder då jag lyssnat på ljudkvalitén, och ifrågasatt spotify premium. Men just nu lyssnar jag lyckligt på musiken och till det duger spotify mer än väl.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-02-07 00:44

har ingen hög kvalitets anläggning att lyssna på spotify än, men när jag var hos komorok på provlyssning så var det spotify som var källa och det var inget att klaga på där, bara man kör på hög bitrate så lär det vara gott nog, någon som vet om man testat olika typer av uppspelnings enheter( dator/receiver/tv m.m) om det det finns svagheter?

Alton

Inläggav Alton » 2015-02-07 14:55

Jag ser det som tillräckligt bra för att ha slängt min skivsamling (med den del sparat digitalt, förstås). Skulle aldrig mer få för mig att spela LP eller CD när strömningstjänsterna fungerar så bra som de gör. Det är trots allt dryga 30 miljoner låtar, lättillgängligt, och kvalitén är mycket hög så länge det är ett bra fonogram.

Sen hade det förstås kunnat vara bättre. Jag ser gärna ett större urval av olika utgåvor och bättre utbud samt sökfunktion när det gäller klassiskt. Vet inte om lossless hade gjort nån skillnad, men det hade iaf varit lite mer esoteriskt...

Huvudsaken är att det finns massor av musik ett par knapptryck bort och av så hög kvalitet att det kan låta ruskigt bra under rätt förutsättningar. Vad mer kan man behöva, egentligen?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-02-07 18:03

Kvaliteten i sig är helt ok. I Spotifys barndom förekom det dåliga rippar, men det problemet verkar mer eller mindre ha försvunnit. Det stora problemet är, som andra varit inne på, att oremastrade originalutgåvor oftast lyser med sin frånvaro. Men det krävs ju förstås också att man har vettig utrustning för att det ska bli bra. Ibland hör man folk klaga över ljudkvaliteten på Spotify och så kör de via hörlursutgången på någon gammal sunkdator...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-07 19:32

Magnuz skrev:Kvaliteten i sig är helt ok. I Spotifys barndom förekom det dåliga rippar, men det problemet verkar mer eller mindre ha försvunnit. Det stora problemet är, som andra varit inne på, att oremastrade originalutgåvor oftast lyser med sin frånvaro. Men det krävs ju förstås också att man har vettig utrustning för att det ska bli bra. Ibland hör man folk klaga över ljudkvaliteten på Spotify och så kör de via hörlursutgången på någon gammal sunkdator...

:D Ja, jag har också fått det intrycket.

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-02-07 20:03

Igår tror jag det var, hördes tydligt när de lade ned pickupen i första spåret på LP... :) Men varför störa sig på sådant?

Jag stör mig mer på att spottan saknar en normal användarhandledning. Hur fungerar t.ex radion? Det står ingenstans, möjligen i något forum. Den har också en underlig navigering. Allt som oftast när jag trycker på bakåtknappen på telefonen så ramlar jag ur hela spotify istället för att backa tillbaka dit jag var, trodde jag.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-02-07 23:52

Kul att följa resultatet, men ännu mer intressant att höra motiveringarna!

Jag tycker att det är spännande att det är såpass jämnt! Bör betyda att just denna formulering
är balanserad kring den punkt där spotify hamnar kvalitetsmässigt.

Finns många alternativ till frågeställning.
-Är spotify HIFI?
-Uppfyller spotify dina krav ljudkvalitetsmässigt?
-Uppfatattar du försämringar i spotifys ljudkvalitet mot andra media?
...skulle med stor(?) sannolikhet få annat utfall.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-08 04:03

Eargasm skrev:Nädå Rydberg, det är säkert inte irrelevant, men för mig är det det.

Men hur många fria Fredag-kvällar går det på ett år, dem kvällarna du oavkortat bara kan sitta och njuta av musik ändå på småtimmarna?

Varför skulle jag nöja mig med nått som "funkar" eller är "bra nog"?
Vad är bra nog?
För vilket tillfälle?

Nog tror jag att tillägnar dem kvällarna till (en bra) HDtracks eller fin vinyl rip istället, helst så svarvar jag såklart själv om jag har skivan!

Du klagar på spotify och samtidigt framhäver vinylrippar som något bra? 8O
Visst, om det är en annan mastering så kan det stämma, men det skulle även stämma med ett kassettband eller vaxrulle. Men man kan ju inte på allvar påstå att samma mastering skulle låta mer korrekt på vinyl än ogg 320 kbps.

Finns det några blindtester där personer hör skillnaden mellan ogg 320 kbit/s och 16/44.1?

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-02-08 04:22

Haha... Läste "suger" istället för "duger" i rubriken och röstade nej av misstag...

Men för mig så duger Spotify. Jag tycker absolut inte att det finns något fel i att konsumera musik huvudsakligen i Spotify, även om det finns lite väl många loudness-remasters. Fast å andra sidan är det bättre än ingenting, och ibland hittar man äldre masters att välja och vraka bland. Tycker helt klart att det finns flera faktorer i en masteringprocess och ljudkedja som påverkar slutresultat mycket mer än om musiken är komprimerad i OGG eller förlustfri i WAV eller FLAC, till exempel.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-08 14:02

Fattas en valmöjlighet här.
Ingen aning.
för det är jag som inte har ljud av rätt kvalla i datorn.
Alltså kan jag inte göra mig en uppfattning
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-02-08 15:07

Perfector skrev:Fattas en valmöjlighet här.
Ingen aning.
för det är jag som inte har ljud av rätt kvalla i datorn.
Alltså kan jag inte göra mig en uppfattning

Mja, möjligen. Fast ändå inte. Tycker jag.
Då kanske någon lockas att ta det "mellanalternativet" i stället för att ta ställning.
Gillar som sagt bättre att man röstar, och sedan motiverar sitt val i tråden.
Bra och tänkvärda resonemang här.
HIFI är det nya varg.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-02-09 19:01

music4ever skrev:Du klagar på spotify och samtidigt framhäver vinylrippar som något bra? 8O
Visst, om det är en annan mastering så kan det stämma, men det skulle även stämma med ett kassettband eller vaxrulle. Men man kan ju inte på allvar påstå att samma mastering skulle låta mer korrekt på vinyl än ogg 320 kbps.

Finns det några blindtester där personer hör skillnaden mellan ogg 320 kbit/s och 16/44.1?

Av ditt svar förstår jag att du aldrig lyssnat på en högkvalitativ vinyl-rip? (Om den är 16/44.1 eller 24/192 är av mindre betydelse)
Och egentligen finns det för få entusiaster som klarar av göra en sådan rip, men jag ger dig ett tips, googla på "pbthal", hans vinylrippar är fantastiska och han letar som regel fram den bästa mastern, kommer han över en bättre så kommer han att göra en ny rip.
För i princip allt välljud hänger på mastern i mitt tycke, och som världen ser ut idag får man aldrig den bästa på CD.
Att det är knäpptyst mellan låtarna helt utan knaster är iofs trevligt, men det är väl inte tystnaden jag lyssnar på?
När musiken väl drar igång så försvinner sådant till viss del, dessutom finns det vinyl-tvättar, olika PU är olika bra på att hantera knaster osv.., personligen känns inte det här som ett problem.

Men jag vidhåller, är man kraftigt emot vinyl-avspelning av diverse orsaker så bör man iaf prova på en fin vinyl-rip, det är en himmelsk skillnad mot spotify eller CD i mina öron. (Jag jämnställer dem två mer eller mindre)

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-02-09 19:21

Klart att det är en himmelsk skillnad mellan vinyl och CD/Ogg, då ljudet på en vinylskiva inte låter i närheten lika likt källan som CD:n ;) (förutsatt att båda är från samma master givetvis). Knaster, brus, föreko, dist och konstant hastighet (där man har mycket mindre ljudinformation längst in på tallriken) är inget som jag eftersträvar och som heller vanligtvis inte har något med mastern att göra. Sedan kan jag medge att högkvalitativa pressningar på en riktigt bra vinylrigg låter väldigt bra med tanke på tekniken, men det vore fortfarande inget problem att peka ut vinylen i ett blindtest gentemot originalmastern samtidigt som det vore mycket svårare om man jämförde originalmastern mot en CD i samma blindtest.

Men visst, klart att man kan gilla vinylljudet. Det gjorde jag också en gång i tiden. Och man ska inte underskatta de fördelar som formatet kan ha i praktiken (bättre masters och exklusiv musik), men om du menar att vinyl låter bättre som i mer nära källan än CD eller Ogg så stämmer det absolut inte.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-09 20:18

alla ser ljuset från sin egen vinkel.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-02-09 20:46

BosseS skrev:Den har också en underlig navigering. Allt som oftast när jag trycker på bakåtknappen på telefonen så ramlar jag ur hela spotify istället för att backa tillbaka dit jag var, trodde jag.

Håller med om det. Användargränssnittet är verkligen inte bra och dessutom har det blivit sämre(!) i omgångar. Nu går det t.ex. inte att sortera sökträffarna längre. Helt otroligt störande!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-02-09 20:49

nissling skrev:Och man ska inte underskatta de fördelar som formatet kan ha i praktiken (bättre masters och exklusiv musik), men om du menar att vinyl låter bättre som i mer nära källan än CD eller Ogg så stämmer det absolut inte.

Nja, är vinylmastern närmare källan än CD-dito blir nog vinylen det också. De fel som introduceras vid "söndermastring" är typiskt större eller åtminstone mer störande än de typiska vinylfelen, tycker jag.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-02-09 21:12

Jag röstade nej för jag jag inte riktigt kan hålla med om att Spotify duger mer än väl. Precis som många andra så lyssnar jag ganska mycket på Spotify men när jag har tid över till att sitta och lyssna mer fokuserat så föredrar jag att spela min rippade cd-skivor. Det handlar nog inte så mycket om ljudkvalité utan men om att det helt enkelt känns bättre.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi