Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Häng den i taket så slipper du all påverkan från golvet.
Tarzan skrev:Perfector skrev:Häng den i taket så slipper du all påverkan från golvet.
Stenkistan?
RogerGustavsson skrev:Nja, innerchassit hänger väl inte i fjädrarna på en LP12:a? Vad jag minns har den väl tryckfjädrar som innerchassit står på? Det är en sämre lösning än ett chassi som hänger i dragfjädrar eller bladfjädrar. Att balansera något upptill på fjädrar är måttligt stabilt vid en jämförelse.Bill50x skrev:Som alla vet (?) är den fjädrande upphängd med innerchassit hängande i fjädrarna.
Harryup skrev:Om nu att man inte får borra i väggarna innebär mera i ögonhöjd så kan man ju använda ELFAs list som man borrar typ 2 hål med 60 cm mellanrum uppe vid taket och skruvar fast en list som man hänger konsollerna i. Tar man bort den beöver man laga 2 st 8mm hål uppe i nästan takhöjd, brukar gå att göra osynliga lagningar. Sedan skulle jag välja ett lätt hyllmaterial typ en lackbänk som hylla.
Bara för att man inte har outhärdliga problem med svajiga golv så får många ett ännu bättre ljud av att bry sig om underlaget för vilken skivspelare som helst. Och inte då bara för att motverka golv eller akustisk återkoppling. Bara att testa med hörlurar hur olika underlag påverkar uppspelningen.
Bill50x skrev:Min teori är/var att min spelare inte alls gillade att stå på en stabil grund med stor massa utan snarare behövde dito stabilt med minimal massa. Varför? Ja, det kan man fråga sig... Men för ( i alla fall fjädrande) skivspelare har underlaget stor betydelse för återgivningen, i långt högre grad än att "det inte gungar".
IngOehman skrev:Fast en väggmontering som görs på någon av de här sätten borde fungera. Det kräver inget borrande i väggen:
[ Bild ]
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Min teori är/var att min spelare inte alls gillade att stå på en stabil grund med stor massa utan snarare behövde dito stabilt med minimal massa. Varför? Ja, det kan man fråga sig... Men för ( i alla fall fjädrande) skivspelare har underlaget stor betydelse för återgivningen, i långt högre grad än att "det inte gungar".
Jag har fått lära mig att det lätta underlaget har en högre svängningsfrekvens och den kan den mjukt fjädrade upphängningen hos skivspelaren ta hand om. Samtidigt hamnar de olika resonansfrekvenserna (underlag/skivspelare) långt ifrån varandra vilket är gynnsamt. Ett tungt underlag får en låg resonansfrekvens som nästan inga skivspelare isolerar ifrån. Skivspelaren kommer väl att röra sig med underlaget? Ett svajande trägolv går det nästan att känna resonansfrekvensen på, den är låg och har förmodligen en hög amplitud. Om massan hos underlaget är riktigt hög (typ platta på mark eller källare) sätts inte underlaget knappast i svängning, möjligen om man bor nära tunnelbana/järnväg/trafikled.
RogerGustavsson skrev:
Själv provade jag med luftfyllda kondomer under ett innerhchassi...
Perfector skrev:Gjorde inte thoren en pall till sina skivspelare av metall som man fyllde med stålkulor?
Har för mig att det fanns en som vägde nästan 90 kilo.
Den borde stå stadigt även på ett parkettgolv.
4 ihåliga rör med ett antal tvärskivor upp till full höjd (bekväm nivå att sköta spelaren) och sedan fylla benen som är ihåliga med järn eller stålkulor och sätta ställbara fötter på den samt ett vattenpass.
Då blir det både stadigt och i plan.
Svante skrev:Perfector skrev:Gjorde inte thoren en pall till sina skivspelare av metall som man fyllde med stålkulor?
Har för mig att det fanns en som vägde nästan 90 kilo.
Den borde stå stadigt även på ett parkettgolv.
4 ihåliga rör med ett antal tvärskivor upp till full höjd (bekväm nivå att sköta spelaren) och sedan fylla benen som är ihåliga med järn eller stålkulor och sätta ställbara fötter på den samt ett vattenpass.
Då blir det både stadigt och i plan.
Nä. Även 90 kilo faller om golvet under rör sig.
RogerGustavsson skrev:Själva spelaren Thorens Reference vägde 90 kg. Hålrummen var fyllda med bl.a. blyskrot.
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster