Thorenare å parkettgolv. Vad fan ska man göra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Thorenare å parkettgolv. Vad fan ska man göra?

Inläggav Perfector » 2015-03-07 22:12

Till TS
Helt OT, men hur gick det med seaselementen du hade?
Blev det nåt trevligt av dom?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-03-08 00:17

Bygg en stor och bastant trälåda och fyll den med sten till ca 500 kilo (s k stenkista) och ställ spelaren på den. Gissar att du då slipper ifrån golvfjädringen. :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-08 00:24

Häng den i taket så slipper du all påverkan från golvet.

:-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-08 19:54

Perfector skrev:Häng den i taket så slipper du all påverkan från golvet.

Stenkistan? :mrgreen:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-03-09 00:08

Tarzan skrev:
Perfector skrev:Häng den i taket så slipper du all påverkan från golvet.

Stenkistan? :mrgreen:

Ja, vad annars :?: :| :| :|
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-11 22:11

Lagom Bump.
En 10 cm tjock fyrkant med Tempurmadrass borde väl dämpa thorens skakegenskaper?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-11-11 23:36

Utan att veta tror jag inte alls på förslagen att ställa skivspelaren på en stor massa och/eller att ställa den fjädrande mot golvet. Stegen genererar väldigt lågfrekventa vibrationer, och ska en massa/fjäder-koppling minska den amplituden behöver resonansen mellan massa och fjäder ligga väsentligt under vibrationernas frekvens. Vi talar här om kanske 0,1 Hz för att verkan ska bli bra. Alltså om man knuffar på skivspelarbänken så ska den gunga sådär 6 ggr i minuten.

Alternativt ska massan vara så stor att golvet hindras från att alls vibrera. Typ, gjut en betongplatta på golvet. :)

Jag tror som de andra att upphängning på väggen vore bäst, men det går inte.

...men med detta sagt så vill jag poängtera att min praktiska kunskap om detta är begränsad till att jag vid några tillfällen har märkt att det är ett svårt problem och att jag inte har lyckats lösa det. Det betyder ju inte att det är omöjligt. Jag skulle lyssna på de som påstår sig ha praktisk erfarenhet av att faktiskt lösa problemet och inte på spekulationer som mina :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Thorenare å parkettgolv. Vad ska man göra?

Inläggav IngOehman » 2015-11-11 23:42

Fast en väggmontering som görs på någon av de här sätten borde fungera. Det kräver inget borrande i väggen:

Bild

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-12 09:32

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Som alla vet (?) är den fjädrande upphängd med innerchassit hängande i fjädrarna.
Nja, innerchassit hänger väl inte i fjädrarna på en LP12:a? Vad jag minns har den väl tryckfjädrar som innerchassit står på? Det är en sämre lösning än ett chassi som hänger i dragfjädrar eller bladfjädrar. Att balansera något upptill på fjädrar är måttligt stabilt vid en jämförelse.

Du har så rätt :oops:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-11-12 10:00

Är inte stora problemet med fjäderupphängda skivspelare att det saknas dämpning och att det därmed bildas en resonans som lätt exciteras av just golvgung?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-12 10:16

Om nu att man inte får borra i väggarna innebär mera i ögonhöjd så kan man ju använda ELFAs list som man borrar typ 2 hål med 60 cm mellanrum uppe vid taket och skruvar fast en list som man hänger konsollerna i. Tar man bort den beöver man laga 2 st 8mm hål uppe i nästan takhöjd, brukar gå att göra osynliga lagningar. Sedan skulle jag välja ett lätt hyllmaterial typ en lackbänk som hylla.
Bara för att man inte har outhärdliga problem med svajiga golv så får många ett ännu bättre ljud av att bry sig om underlaget för vilken skivspelare som helst. Och inte då bara för att motverka golv eller akustisk återkoppling. Bara att testa med hörlurar hur olika underlag påverkar uppspelningen.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-12 10:49

Harryup skrev:Om nu att man inte får borra i väggarna innebär mera i ögonhöjd så kan man ju använda ELFAs list som man borrar typ 2 hål med 60 cm mellanrum uppe vid taket och skruvar fast en list som man hänger konsollerna i. Tar man bort den beöver man laga 2 st 8mm hål uppe i nästan takhöjd, brukar gå att göra osynliga lagningar. Sedan skulle jag välja ett lätt hyllmaterial typ en lackbänk som hylla.
Bara för att man inte har outhärdliga problem med svajiga golv så får många ett ännu bättre ljud av att bry sig om underlaget för vilken skivspelare som helst. Och inte då bara för att motverka golv eller akustisk återkoppling. Bara att testa med hörlurar hur olika underlag påverkar uppspelningen.

När jag kom hem med min uppdaterade LP12:a (detta har jag nog berättat tidigare...) så hade jag inget lämpligt bord att ställa den på, så det blev golvet. 40-talshus med stabilt golv med parkett ovanpå. Jag kunde hoppa på hälarna en decimeter från skivspelaren utan att avspelningen påverkades det minsta. Ändå spårade pickup'en illa och det lät kasst rent allmänt. Detta gjorde det även utan att högtalarna var involverade så återkoppling därifrån var uteslutet. Lösningen i detta fallet var två plastbackar staplade på varandra med en bit spånskiva på toppen. Med det underlaget, stående på exakt samma ställe som skivspelaren stod direkt på golvet, så lät det underbart bra och även de allra kraftigast utstyrda skivorna spelades utan problem. Senare gjorde jag om lyssningen med ett lack-bord och det fungerade lika bra.

Min teori är/var att min spelare inte alls gillade att stå på en stabil grund med stor massa utan snarare behövde dito stabilt med minimal massa. Varför? Ja, det kan man fråga sig... Men för ( i alla fall fjädrande) skivspelare har underlaget stor betydelse för återgivningen, i långt högre grad än att "det inte gungar". Idag använder jag ett Ikea sängbord stående på parkett med underliggande träbjälklag och det låter också väldigt bra. Men det var bättre i förra boendet med betonggolv och parkett.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-12 12:24

Japp, mina erfarenheter också. Individuella lösningar för att få skivspelare att fungera så bra som möjligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-12 12:58

Bill50x skrev:Min teori är/var att min spelare inte alls gillade att stå på en stabil grund med stor massa utan snarare behövde dito stabilt med minimal massa. Varför? Ja, det kan man fråga sig... Men för ( i alla fall fjädrande) skivspelare har underlaget stor betydelse för återgivningen, i långt högre grad än att "det inte gungar".

Jag har fått lära mig att det lätta underlaget har en högre svängningsfrekvens och den kan den mjukt fjädrade upphängningen hos skivspelaren ta hand om. Samtidigt hamnar de olika resonansfrekvenserna (underlag/skivspelare) långt ifrån varandra vilket är gynnsamt. Ett tungt underlag får en låg resonansfrekvens som nästan inga skivspelare isolerar ifrån. Skivspelaren kommer väl att röra sig med underlaget? Ett svajande trägolv går det nästan att känna resonansfrekvensen på, den är låg och har förmodligen en hög amplitud. Om massan hos underlaget är riktigt hög (typ platta på mark eller källare) sätts inte underlaget knappast i svängning, möjligen om man bor nära tunnelbana/järnväg/trafikled.

Användarvisningsbild
E

Re: Thorenare å parkettgolv. Vad ska man göra?

Inläggav E » 2015-11-12 13:19

IngOehman skrev:Fast en väggmontering som görs på någon av de här sätten borde fungera. Det kräver inget borrande i väggen:

[ Bild ]

Det där måste vara innan den vinklade skivan slås/spänns fast. Annars ser den ut att kunna släppa när som helst ju. :wink:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-12 13:48

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Min teori är/var att min spelare inte alls gillade att stå på en stabil grund med stor massa utan snarare behövde dito stabilt med minimal massa. Varför? Ja, det kan man fråga sig... Men för ( i alla fall fjädrande) skivspelare har underlaget stor betydelse för återgivningen, i långt högre grad än att "det inte gungar".

Jag har fått lära mig att det lätta underlaget har en högre svängningsfrekvens och den kan den mjukt fjädrade upphängningen hos skivspelaren ta hand om. Samtidigt hamnar de olika resonansfrekvenserna (underlag/skivspelare) långt ifrån varandra vilket är gynnsamt. Ett tungt underlag får en låg resonansfrekvens som nästan inga skivspelare isolerar ifrån. Skivspelaren kommer väl att röra sig med underlaget? Ett svajande trägolv går det nästan att känna resonansfrekvensen på, den är låg och har förmodligen en hög amplitud. Om massan hos underlaget är riktigt hög (typ platta på mark eller källare) sätts inte underlaget knappast i svängning, möjligen om man bor nära tunnelbana/järnväg/trafikled.

Så är det enligt mina kunskaper också. Tyvärr är skivspelare ytterst individuella och inte bara uppdelade i olika konstruktioner. Snarlika konstruktioner kan bete sig helt olika på samma underlag. Överföringar som stör kommer inte bara utifrån. det handlar också om i konstruktionen inbyggda krafter som måste ledas ut också. Misstänker att hårda tunga underlag också "speglar" resonanser som annars skulle ha velat gå ut igenom fötterna till att återvända in i skivspelaren oavsett hur den än är konstruerad.
Jag har då inte hittat någon skivspelare där underlaget inte spelar någon roll.

/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-12 14:18

Harrup,
håller med dig om det där att det är mycket som påverkar. Många spelare kan lida av att det fjädrande innerchassit svänger och roterar lite svagt på grund av drivningen. Någon hävdade att så kan bli fallet när innerchassit har liten massa i förhållande till tallriken.

Den spelare jag gjort efter eget huvud har ett lite annat koncept. Tungt innerchassi (ca 6.5 kg) med stumt monterad likströmsmotor som via rem driver tallriken. Avfjädring med hjälp av kuddar från Sonic Design vilket ger en rätt hög avkopplingsfrekvens (=inte speciellt känsligt för svajande golv).

Lite tips om olika hyllalternativ, http://www.theanalogdept.com/shelves_&_platforms.htm

Själv provade jag med luftfyllda kondomer under ett innerhchassi...

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-11-12 23:49

Det här inlägget från mig kan vara slöseri med trådskaparens tid eller också en möjlig lösning.
Eller kanske en god idé för någon annan?

I mitt fall är inte vägghängning ett alternativ.
Har därför behövt hitta lösning på annat sätt.

Använder ett Mana ampstand.
(Googla så ser du hur det ser ut)
Det finns säkert ekvivalenter av andra fabrikat.
En som är duktig på att svetsa kan säkert göra en replika.
Avlägsna spikes.
Kuntze har vibrationsdämpande gummifötter med gängning som passar.
Skruva i sådana där spikes har suttit både mot golv såväl som hyllplan.
Fördelen med kuntzes gängade vibrationsdämpare är att du kan ställa stativet i våg.
Hyllplanen kan sedan finjusteras på samma sätt ifall det diffar något.

Klart.

Jag kan stå bredvid och hoppa jämfota utan problem.
Pi60 med basstöd står mycket nära. Ingen akustisk återkoppling.

Tar man tag i stativet går det att få det att gunga mycket lite men upphör i princip momentant när ingen kraft anbringas.

Mycket effektivt.
Dock är minskivspelare en icke fjädrande modell med hög massa.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-11-13 23:59

Läste någonstans att en människa som går "i vanligt takt" gör det med någonstans kring lite drygt 2 Hz. För broar och golv var rekommendationen att vid konstruktionen se till att golvet/bron inte hade en egenresonans kring 2 Hz för att minska svaj. Du får pröva med att plocka fram kastanjetterna och steppa dig fram till skivspelaren i flamencotakt :D (Du måste dessutom ha svart-röda kläder, tajta brallor och rejäla skodon på dig :mrgreen: )

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-14 01:28

RogerGustavsson skrev:
Själv provade jag med luftfyllda kondomer under ett innerhchassi...

Utan bilder har det aldrig hänt. :)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-14 17:06

Det var drygt 30 år sedan och luften hade nog gått ur med tiden. Körde med svarta och så knut på dem.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-11-14 18:49

Man köper ett akvarium och fyller det med vatten, sedan lägger man skivspelaren på en liten flotte i akvariet.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-14 18:53

Gjorde inte thoren en pall till sina skivspelare av metall som man fyllde med stålkulor?
Har för mig att det fanns en som vägde nästan 90 kilo.
Den borde stå stadigt även på ett parkettgolv.
4 ihåliga rör med ett antal tvärskivor upp till full höjd (bekväm nivå att sköta spelaren) och sedan fylla benen som är ihåliga med järn eller stålkulor och sätta ställbara fötter på den samt ett vattenpass.
Då blir det både stadigt och i plan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-11-14 19:15

Perfector skrev:Gjorde inte thoren en pall till sina skivspelare av metall som man fyllde med stålkulor?
4 ihåliga rör med ett antal tvärskivor upp till full höjd (bekväm nivå att sköta spelaren) och sedan fylla benen som är ihåliga med järn eller stålkulor och sätta ställbara fötter på den samt ett vattenpass.

Nä. Även 90 kilo faller om golvet under rör sig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-14 19:18

Svante skrev:
Perfector skrev:Gjorde inte thoren en pall till sina skivspelare av metall som man fyllde med stålkulor?

Nä. Även 90 kilo faller om golvet under rör sig.

Vill minnas att Thorensfolket försökte men att bordet stod pall.
Iofs. tror jag att dom hade självdämpande fötter som sög upp rörelser och ett avancerat balanssystem för att bordet alltid skulle stå rakt.
Man jag hittar inget på nätet om det.
Det kanske var en one-off med integrerad spelare på topp.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-14 20:10

Även om den är stadig så är ju tyvärr inte säkert att en tungt bord "låter" bra. Beror på spelare också.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-14 20:11

Själva spelaren Thorens Reference vägde 90 kg. Hålrummen var fyllda med bl.a. blyskrot.

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-14 20:42

RogerGustavsson skrev:Själva spelaren Thorens Reference vägde 90 kg. Hålrummen var fyllda med bl.a. blyskrot.

[ Bild ]

Tack för den.
då är jag inte galen än, men det kommer nog. :-)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-11-14 21:40

kanske köpa en spelare med styv plint
Oh, by jingo!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi