Rörbestyckad hifi....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Rörbestyckad hifi....

Inläggav hifikg » 2015-10-23 00:21

Ja, 300B betyder inte massor av effekt, men en himla massa gosigt välljud (fast det beror nog inte bara på rören, de ska väl användas på rätt sätt också). Inbillar jag mig. Silver Night är nog snäppet bättre än den nya, men ack så sällsynta. Hade ett par på gång för en tid sedan, men de slank ur håven...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-10-23 23:22

hifikg skrev:Ja, 300B betyder inte massor av effekt, men en himla massa gosigt välljud (fast det beror nog inte bara på rören, de ska väl användas på rätt sätt också). Inbillar jag mig. Silver Night är nog snäppet bättre än den nya, men ack så sällsynta. Hade ett par på gång för en tid sedan, men de slank ur håven...

Ja det vet jag inte hifikg om dom är bättre nya Edison mk2 men efter att dom varit till tangotube hemma på orten fick dom ett riktigt bra sound, innan var dom bara bra. Herr Tube ringde i em och berättade att det rörde sig om parallell single end, dvs två 300B per kanal och då bör det röra sig om runt 14W per kanal.. Frågan är om konstruktör Erik A håller med..? Kan det vara "tryckfelsnisse" som varit framme eller är det "fegspec"

Jag upplever dom som starkare än 7W per kanal, även om 14W endast ger 3dB ökning i nivå. Nu jobbar inte stegen under 80Hz och det hjälper såklart upp nivån man kan driva upp. Spelar jag oaktivt dvs fullrange tjocknar/kroknar dom snabbt..

Bas äter effektivt upp effekt..! Trissor i bas, rör i topp = bra symbios. Nuvarande konklusion :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-23 23:25

Jag är ingen utpräglad basknarkare, tror jag skulle klara mig bra med ganska lite effekt för det mesta. Behöver jag massor så har jag min NAD 208, svårslagen pjäs oavsett årsmodell, märke och pris, en av orsakerna till att jag sitter nöjd. Trots det är jag ändå nyfiken...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-10-23 23:36

hifikg skrev:Jag är ingen utpräglad basknarkare, tror jag skulle klara mig bra med ganska lite effekt för det mesta. Behöver jag massor så har jag min NAD 208, svårslagen pjäs oavsett årsmodell, märke och pris, en av orsakerna till att jag sitter nöjd. Trots det är jag ändå nyfiken...

Du är en basknarkare, men du har inte fått diagnos ännu! Jag trivdes i ditt rum hifikg, det innebär att du är basknarkare ;-)

Bra bas tål man mer än man tror.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-10-23 23:45

bassman skrev:Bas äter effektivt upp effekt..! Trissor i bas, rör i topp = bra symbios. Nuvarande konklusion :-)

Just så får men det bästa från två världar, men de flesta single-end triodslutsteg jag har hört,
utom "The Dream" har för låg upplösning och otight mid-bas för att möta ett potent subwoofersystem
på ett bra sätt.
Som jag nämnt tidigare föredrar jag push-pull konstruktioner med ett par 6550/KT88 som går i klass-A
framför t.ex. LaMayro med dubbla par EL34.
Basknarkare, javisst, men med finess! 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-24 00:36

bassman skrev:
hifikg skrev:Jag är ingen utpräglad basknarkare, tror jag skulle klara mig bra med ganska lite effekt för det mesta. Behöver jag massor så har jag min NAD 208, svårslagen pjäs oavsett årsmodell, märke och pris, en av orsakerna till att jag sitter nöjd. Trots det är jag ändå nyfiken...

Du är en basknarkare, men du har inte fått diagnos ännu! Jag trivdes i ditt rum hifikg, det innebär att du är basknarkare ;-)

:-) det glädjer mig, att du trivdes alltså, men jag är inte i närheten av sådana som t ex Komorok och jag förmodar att du, med tanke på ditt alias, är mycket djupare ner i basträsket än jag är med mina humbla subbor. Och faktum är att jag skaffade dem för att stötta ESL-63, Carlsson klarar sig bra utan, bara det att jag är för lat för att koppla om *s*

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-10-25 10:17

lennartj skrev:
bassman skrev:Bas äter effektivt upp effekt..! Trissor i bas, rör i topp = bra symbios. Nuvarande konklusion :-)

Just så får men det bästa från två världar, men de flesta single-end triodslutsteg jag har hört,
utom "The Dream" har för låg upplösning och otight mid-bas för att möta ett potent subwoofersystem
på ett bra sätt.
Som jag nämnt tidigare föredrar jag push-pull konstruktioner med ett par 6550/KT88 som går i klass-A

Delvis instämmer jag, det finns ett flertal singel-end förstärkare på marknaden bla kinesiska. Jag har erfarit att majoriteten av dessa inte kan återge musiken på ett njutbart sätt. Mycket detaljer och framför allt dynamik saknas. Men de är mycket prisbilliga, så man får vad man betalar för. På tex EBAY bjuds dessa alster ut till i detta sammanhang fullständigt löjligt låga priser. Men trots detta anser jag att de levererar en mer musikalisk upplevelse jämfört med vissa "kylskåpskalla" Klass-D Förstärkare!

Att jämföra med Audion Silver-Night, speciellt de exemplar vilka är försedda med Lundahl utgångstransformatorer är kanske lite tokigt, här talar om om helt andra priser.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-25 15:54

ErikAndersson skrev:
lennartj skrev:

på ett bra sätt.

Delvis instämmer jag, det finns ett flertal singel-end förstärkare på marknaden bla kinesiska. Jag har erfarit att majoriteten av dessa inte kan återge musiken på ett njutbart sätt. Mycket detaljer och framför allt dynamik saknas. Men de är mycket prisbilliga, så man får vad man betalar för. På tex EBAY bjuds dessa alster ut till i detta sammanhang fullständigt löjligt låga priser. Men trots detta anser jag att de levererar en mer musikalisk upplevelse jämfört med vissa "kylskåpskalla" Klass-D Förstärkare!

Att jämföra med Audion Silver-Night, speciellt de exemplar vilka är försedda med Lundahl utgångstransformatorer är kanske lite tokigt, här talar om om helt andra priser.

Hur stor är skillnaden mellan din senaste förstärkare och ett par Silver Night?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-25 16:00

enJohn skrev:McIntosh 75 Goth Anniversary? 8O 8O 8O Cool...

/tycker en john

8O :lol: :lol: :lol: *tummen upp*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-10-25 16:32

hifikg skrev:
ErikAndersson skrev:
lennartj skrev:Just så får men det bästa från två världar, men de flesta single-end triodslutsteg jag har hört,
på ett bra sätt.

Hur stor är skillnaden mellan din senaste förstärkare och ett par Silver Night?

Knepig fråga, om vi börjar med kabinett och finish, där är Audion Silver Night fullständigt överlägset. Ljudsmässigt? Mja Edison trioden är bestyckad med de helt suveräna Lundahl utgångstransformatorerna, men nu har Gramne på Audion som lindar transformatorerna "in house" finputsat dem ytterliggare, men dessa har jag inte lyssnat på ännu, så jag måste hålla den frågan öppen tillsvidare.
Vad beträffar Edison triod mk 2, får den mera betraktas som ett hobbyarbete och jag kommer inte att tillverka mer ett fåtal till. Vad jag sedan skall ta mig till i framtiden vet jag inte idag.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-10-26 07:26

I andra änden av skalan har vi t.ex. den här rackaren:

https://www.tubedepot.com/products/tube ... -amplifier

Kanske kommer dyka upp i kommande kontors-(eller egentligen labb-) anläggning. :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-10-26 15:03

bassman skrev:Kan det vara "tryckfelsnisse" som varit framme eller är det "fegspec".

Nej, du har nog bara läst specen för fel förstärkare. Det är 2x7w för stereoversionen, dvs. med bara ett rör per kanal. Det är där de flesta konstruktörer lägger sig. För övrigt kan man faktiskt ta ur mer än 14 W ur ETT 300B om man kör det "i botten". Men det kanske man inte vill eftersom livslängden sjunker och de är ganska dyra i inköp.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-10-26 15:29

Exakt så är det. Det gäller att läsa data för rätt förstärkare. Detta var monoversionen. :)

hifikg skrev:
bassman skrev:

:-) det glädjer mig, att du trivdes alltså, men jag är inte i närheten av sådana som t ex Komorok och jag förmodar att du, med tanke på ditt alias, är mycket djupare ner i basträsket än jag är med mina humbla subbor. Och faktum är att jag skaffade dem för att stötta ESL-63, Carlsson klarar sig bra utan, bara det att jag är för lat för att koppla om *s*

Du vet väl varför hans alias är "Bassman"?

Det beror inte på att han är basnarkoman, utan det beror på att han är basist, alltså spelar instrumentet bas (både ståbas och eldito tror jag, om det behövs). Känd kanske framförallt från sina insatser tillsammans med Euskefeurat. Fast han kan slå på trummor också, och spela en himla massa andra instrument också.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-10-26 15:57

DQ-20 skrev:
bassman skrev:Kan det vara "tryckfelsnisse" som varit framme eller är det "fegspec".

Nej, du har nog bara läst specen för fel förstärkare. Det är 2x7w för stereoversionen, dvs. med bara ett rör per kanal. Det är där de flesta konstruktörer lägger sig. För övrigt kan man faktiskt ta ur mer än 14 W ur ETT 300B om man kör det "i botten". Men det kanske man inte vill eftersom livslängden sjunker och de är ganska dyra i inköp.

/DQ-20

Bra att du håller ordning! Jag hade totalt missat detta. Jag har faktiskt lyckats med att pressa ut 18 watt ur en enda 300B, men drivertransformator och en massa motkoppling. hur det lät? Skit!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-26 18:20

IngOehman skrev:Du vet väl varför hans alias är "Bassman"?

Det beror inte på att han är basnarkoman, utan det beror på att han är basist, alltså spelar instrumentet bas (både ståbas och eldito tror jag, om det behövs). Känd kanske framförallt från sina insatser tillsammans med Euskefeurat. Fast han kan slå på trummor också, och spela en himla massa andra instrument också.

Vh, iö

Nu när du säger det så kommer jag ihåg att det är så :-)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-10-26 18:29

ErikAndersson skrev:Bra att du håller ordning! Jag hade totalt missat detta. Jag har faktiskt lyckats med att pressa ut 18 watt ur en enda 300B, men drivertransformator och en massa motkoppling. hur det lät? Skit!

Ähum! Du har PM :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-08 00:44

Han ser nog tyvärr inte ditt PM. Han har blivit permanent avstängd från faktiskt.se.

Han vet inte själv varför, och jag har nyss frågat admin om orsaken men inte fått svar ännu.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-11-08 00:55

Erik?? Känns som den sorten som inte skulle göra en fluga förnär om den inte bränner sig på ett hett rör...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-11-08 01:11

Märkligt, står dessutom inget om saken under hans avatar(vilket det väl "brukar" göra) . . . typ. :?:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-11-08 12:54

Nu fungerar allt igen! :D Det här med datorer är knepiga saker. Jag tycker det är mycket enklare med rör.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-08 14:22

:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-08 14:34

Du kanske skulle prova;

Bild

Vacuum Tubes from an early 1950's IBM Computer

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-11-08 17:47

Här ser du modulerna i IBM 701 (från mitt födelseår 1952, jag har bara varit anställd på företaget i fråga halva mitt liv 31,5 år, men även det sätter sina spår :roll: )
Lite förklaring
Bild

http://www.columbia.edu/cu/computinghistory/701-tubes.html

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-11-09 11:59

Igår kväll hände det igen! Men nu idag på förmiddagen fungerar det! Vad är det som händer???? Jag har letat efter rör att kolla men hittar inga, endast halvledar tjafs. :twisted: :twisted: :twisted: Skall bli intressant att se om det fungerar i kväll!

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-11-09 18:00

Vi kanske ska återgå till kärnämnet. Många tillverkare av rörförstärkare idag verkar tävla om det häftigaste utseendet. Ofta förekommer rena "dekorationskomponenter" för att förstärkaren ska se extra häftig ut. Dessutom förekommer kraftigt överdimensionerade transformatorer, vilket tycks locka många köpare. Jag har sett fler exempel på förstärkare som borde vägt c:a 15 kg, väga upp till den tredubbla vikten, Detta helt i onödan enligt min mening. Men det är ofta tungt som säljer och ljudkvaliten kan ofta komma i andra hand. En annan klar nackdel med onödigt tunga förstärkare är det ökande hanteringsproblem de medför. Detta både i fabrikant som distributionleden, vilket ofta medför onödiga kostnader. Förknippade med detta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-11 00:59

Den riktigt svåra frågan är väl kanske hur man sätter gränsen för vad som är lagom respektive överdimensionering.

När det gäller transformatorer så har man ju flera faktorer som kan bedömas ur ett lagom-perspektiv.

De enklaste:

1. Vad är lagom stora serieförluster (hur mycket koppar behöver man använda)?

2. Vad är lagom bra undre gränsfrekvens vid max effekt (hur mycket järn behövs)?

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2015-11-11 05:51

ErikAndersson skrev:Vi kanske ska återgå till kärnämnet. Många tillverkare av rörförstärkare idag verkar tävla om det häftigaste utseendet. Ofta förekommer rena "dekorationskomponenter" för att förstärkaren ska se extra häftig ut. Dessutom förekommer kraftigt överdimensionerade transformatorer, vilket tycks locka många köpare. Jag har sett fler exempel på förstärkare som borde vägt c:a 15 kg, väga upp till den tredubbla vikten, Detta helt i onödan enligt min mening. Men det är ofta tungt som säljer och ljudkvaliten kan ofta komma i andra hand. En annan klar nackdel med onödigt tunga förstärkare är det ökande hanteringsproblem de medför. Detta både i fabrikant som distributionleden, vilket ofta medför onödiga kostnader. Förknippade med detta.

Bild
Bild
Bild
Bild
Även äldre klassiker som Leak TL12 och Klangfilm vägde en hel del och fick ärr efter hanteringsmissar.
Mina Leak TL12 åkte i golvet när hyllan inte klarade vikten.
Ett av mina fyra Klangfilm slutsteg från Vinterpalatset i Stockholm hade spräckt kopplingsplatta.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-11-11 10:00

IngOehman skrev:Den riktigt svåra frågan är väl kanske hur man sätter gränsen för vad som är lagom respektive överdimensionering.

När det gäller transformatorer så har man ju flera faktorer som kan bedömas ur ett lagom-perspektiv.

De enklaste:

1. Vad är lagom stora serieförluster (hur mycket koppar behöver man använda)?

2. Vad är lagom bra undre gränsfrekvens vid max effekt (hur mycket järn behövs)?

Vh, iö

Självklart är det så, plus en del andra parametrar att ta hänsyn till. Vad gäller utgångstransformatorer så kräver singel-end förstärkare oftast mera järn. Men när transformatorerna börjar väga 8-10 kg styck, anser jag det vara rent pajaseri! Bland det värsta jag sett var 2 man som kånkade in en stor trälår till mig för service en gång, den innehöll endast en c:a 8 watts stereo 300B förstärkare! Vikten på denna skapelse uppskattade jag till c:a 50 kg!

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-11-11 10:02

JM skrev:
ErikAndersson skrev:Vi kanske ska återgå till kärnämnet. Många tillverkare av rörförstärkare idag verkar tävla om det häftigaste utseendet. Ofta förekommer rena "dekorationskomponenter" för att förstärkaren ska se extra häftig ut. Dessutom förekommer kraftigt överdimensionerade transformatorer, vilket tycks locka många köpare. Jag har sett fler exempel på förstärkare som borde vägt c:a 15 kg, väga upp till den tredubbla vikten, Detta helt i onödan enligt min mening. Men det är ofta tungt som säljer och ljudkvaliten kan ofta komma i andra hand. En annan klar nackdel med onödigt tunga förstärkare är det ökande hanteringsproblem de medför. Detta både i fabrikant som distributionleden, vilket ofta medför onödiga kostnader. Förknippade med detta.

[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Även äldre klassiker som Leak TL12 och Klangfilm vägde en hel del och fick ärr efter hanteringsmissar.
Ett av mina fyra Klangfilm slutsteg från Vinterpalatset i Stockholm hade spräckt kopplingsplatta.

JM

Dessa förstärkare är inte vad jag kallar tunga! De är myggviktare i detta sammanhang. Se bla mitt tidigare inlägg.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-11-11 15:17

ErikAndersson skrev:
JM skrev:

[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]

JM

Dessa förstärkare är inte vad jag kallar tunga! De är myggviktare i detta sammanhang. Se bla mitt tidigare inlägg.

Det är så där det skall se ut! Funktionella saker i 19" rack, det gillar vi! Annat än dom produkter som märkligt nog kallas "High End" (ofta är även den tekniska kvaliteten undermålig) och som ser ut att bäst passa till folk som går i damunderkläder.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi