Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Ja, 300B betyder inte massor av effekt, men en himla massa gosigt välljud (fast det beror nog inte bara på rören, de ska väl användas på rätt sätt också). Inbillar jag mig. Silver Night är nog snäppet bättre än den nya, men ack så sällsynta. Hade ett par på gång för en tid sedan, men de slank ur håven...
hifikg skrev:Jag är ingen utpräglad basknarkare, tror jag skulle klara mig bra med ganska lite effekt för det mesta. Behöver jag massor så har jag min NAD 208, svårslagen pjäs oavsett årsmodell, märke och pris, en av orsakerna till att jag sitter nöjd. Trots det är jag ändå nyfiken...
bassman skrev:Bas äter effektivt upp effekt..! Trissor i bas, rör i topp = bra symbios. Nuvarande konklusion
bassman skrev:hifikg skrev:Jag är ingen utpräglad basknarkare, tror jag skulle klara mig bra med ganska lite effekt för det mesta. Behöver jag massor så har jag min NAD 208, svårslagen pjäs oavsett årsmodell, märke och pris, en av orsakerna till att jag sitter nöjd. Trots det är jag ändå nyfiken...
Du är en basknarkare, men du har inte fått diagnos ännu! Jag trivdes i ditt rum hifikg, det innebär att du är basknarkare
Bra bas tål man mer än man tror.
lennartj skrev:bassman skrev:Bas äter effektivt upp effekt..! Trissor i bas, rör i topp = bra symbios. Nuvarande konklusion
Just så får men det bästa från två världar, men de flesta single-end triodslutsteg jag har hört,
utom "The Dream" har för låg upplösning och otight mid-bas för att möta ett potent subwoofersystem
på ett bra sätt.
Som jag nämnt tidigare föredrar jag push-pull konstruktioner med ett par 6550/KT88 som går i klass-A
framför t.ex. LaMayro med dubbla par EL34.
Basknarkare, javisst, men med finess!
ErikAndersson skrev:lennartj skrev:bassman skrev:Bas äter effektivt upp effekt..! Trissor i bas, rör i topp = bra symbios. Nuvarande konklusion
Just så får men det bästa från två världar, men de flesta single-end triodslutsteg jag har hört,
utom "The Dream" har för låg upplösning och otight mid-bas för att möta ett potent subwoofersystem
på ett bra sätt.
Som jag nämnt tidigare föredrar jag push-pull konstruktioner med ett par 6550/KT88 som går i klass-A
Delvis instämmer jag, det finns ett flertal singel-end förstärkare på marknaden bla kinesiska. Jag har erfarit att majoriteten av dessa inte kan återge musiken på ett njutbart sätt. Mycket detaljer och framför allt dynamik saknas. Men de är mycket prisbilliga, så man får vad man betalar för. På tex EBAY bjuds dessa alster ut till i detta sammanhang fullständigt löjligt låga priser. Men trots detta anser jag att de levererar en mer musikalisk upplevelse jämfört med vissa "kylskåpskalla" Klass-D Förstärkare!
Att jämföra med Audion Silver-Night, speciellt de exemplar vilka är försedda med Lundahl utgångstransformatorer är kanske lite tokigt, här talar om om helt andra priser.
enJohn skrev:McIntosh 75 Goth Anniversary?![]()
![]()
Cool...
/tycker en john
hifikg skrev:ErikAndersson skrev:lennartj skrev:Just så får men det bästa från två världar, men de flesta single-end triodslutsteg jag har hört,
på ett bra sätt.
Delvis instämmer jag, det finns ett flertal singel-end förstärkare på marknaden bla kinesiska. Jag har erfarit att majoriteten av dessa inte kan återge musiken på ett njutbart sätt. Mycket detaljer och framför allt dynamik saknas. Men de är mycket prisbilliga, så man får vad man betalar för. På tex EBAY bjuds dessa alster ut till i detta sammanhang fullständigt löjligt låga priser. Men trots detta anser jag att de levererar en mer musikalisk upplevelse jämfört med vissa "kylskåpskalla" Klass-D Förstärkare!
Att jämföra med Audion Silver-Night, speciellt de exemplar vilka är försedda med Lundahl utgångstransformatorer är kanske lite tokigt, här talar om om helt andra priser.
Hur stor är skillnaden mellan din senaste förstärkare och ett par Silver Night?
bassman skrev:Kan det vara "tryckfelsnisse" som varit framme eller är det "fegspec".
hifikg skrev:bassman skrev:hifikg skrev:Jag är ingen utpräglad basknarkare, tror jag skulle klara mig bra med ganska lite effekt för det mesta. Behöver jag massor så har jag min NAD 208, svårslagen pjäs oavsett årsmodell, märke och pris, en av orsakerna till att jag sitter nöjd. Trots det är jag ändå nyfiken...
Du är en basknarkare, men du har inte fått diagnos ännu! Jag trivdes i ditt rum hifikg, det innebär att du är basknarkare
Bra bas tål man mer än man tror.det glädjer mig, att du trivdes alltså, men jag är inte i närheten av sådana som t ex Komorok och jag förmodar att du, med tanke på ditt alias, är mycket djupare ner i basträsket än jag är med mina humbla subbor. Och faktum är att jag skaffade dem för att stötta ESL-63, Carlsson klarar sig bra utan, bara det att jag är för lat för att koppla om *s*
DQ-20 skrev:bassman skrev:Kan det vara "tryckfelsnisse" som varit framme eller är det "fegspec".
Nej, du har nog bara läst specen för fel förstärkare. Det är 2x7w för stereoversionen, dvs. med bara ett rör per kanal. Det är där de flesta konstruktörer lägger sig. För övrigt kan man faktiskt ta ur mer än 14 W ur ETT 300B om man kör det "i botten". Men det kanske man inte vill eftersom livslängden sjunker och de är ganska dyra i inköp.
/DQ-20
IngOehman skrev:Du vet väl varför hans alias är "Bassman"?
Det beror inte på att han är basnarkoman, utan det beror på att han är basist, alltså spelar instrumentet bas (både ståbas och eldito tror jag, om det behövs). Känd kanske framförallt från sina insatser tillsammans med Euskefeurat. Fast han kan slå på trummor också, och spela en himla massa andra instrument också.
Vh, iö
ErikAndersson skrev:Bra att du håller ordning! Jag hade totalt missat detta. Jag har faktiskt lyckats med att pressa ut 18 watt ur en enda 300B, men drivertransformator och en massa motkoppling. hur det lät? Skit!
ErikAndersson skrev:Vi kanske ska återgå till kärnämnet. Många tillverkare av rörförstärkare idag verkar tävla om det häftigaste utseendet. Ofta förekommer rena "dekorationskomponenter" för att förstärkaren ska se extra häftig ut. Dessutom förekommer kraftigt överdimensionerade transformatorer, vilket tycks locka många köpare. Jag har sett fler exempel på förstärkare som borde vägt c:a 15 kg, väga upp till den tredubbla vikten, Detta helt i onödan enligt min mening. Men det är ofta tungt som säljer och ljudkvaliten kan ofta komma i andra hand. En annan klar nackdel med onödigt tunga förstärkare är det ökande hanteringsproblem de medför. Detta både i fabrikant som distributionleden, vilket ofta medför onödiga kostnader. Förknippade med detta.
IngOehman skrev:Den riktigt svåra frågan är väl kanske hur man sätter gränsen för vad som är lagom respektive överdimensionering.
När det gäller transformatorer så har man ju flera faktorer som kan bedömas ur ett lagom-perspektiv.
De enklaste:
1. Vad är lagom stora serieförluster (hur mycket koppar behöver man använda)?
2. Vad är lagom bra undre gränsfrekvens vid max effekt (hur mycket järn behövs)?
Vh, iö
JM skrev:ErikAndersson skrev:Vi kanske ska återgå till kärnämnet. Många tillverkare av rörförstärkare idag verkar tävla om det häftigaste utseendet. Ofta förekommer rena "dekorationskomponenter" för att förstärkaren ska se extra häftig ut. Dessutom förekommer kraftigt överdimensionerade transformatorer, vilket tycks locka många köpare. Jag har sett fler exempel på förstärkare som borde vägt c:a 15 kg, väga upp till den tredubbla vikten, Detta helt i onödan enligt min mening. Men det är ofta tungt som säljer och ljudkvaliten kan ofta komma i andra hand. En annan klar nackdel med onödigt tunga förstärkare är det ökande hanteringsproblem de medför. Detta både i fabrikant som distributionleden, vilket ofta medför onödiga kostnader. Förknippade med detta.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Även äldre klassiker som Leak TL12 och Klangfilm vägde en hel del och fick ärr efter hanteringsmissar.
Mina Leak TL12 åkte i golvet när hyllan inte klarade vikten.
Ett av mina fyra Klangfilm slutsteg från Vinterpalatset i Stockholm hade spräckt kopplingsplatta.
JM
ErikAndersson skrev:JM skrev:ErikAndersson skrev:Vi kanske ska återgå till kärnämnet. Många tillverkare av rörförstärkare idag verkar tävla om det häftigaste utseendet. Ofta förekommer rena "dekorationskomponenter" för att förstärkaren ska se extra häftig ut. Dessutom förekommer kraftigt överdimensionerade transformatorer, vilket tycks locka många köpare. Jag har sett fler exempel på förstärkare som borde vägt c:a 15 kg, väga upp till den tredubbla vikten, Detta helt i onödan enligt min mening. Men det är ofta tungt som säljer och ljudkvaliten kan ofta komma i andra hand. En annan klar nackdel med onödigt tunga förstärkare är det ökande hanteringsproblem de medför. Detta både i fabrikant som distributionleden, vilket ofta medför onödiga kostnader. Förknippade med detta.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Även äldre klassiker som Leak TL12 och Klangfilm vägde en hel del och fick ärr efter hanteringsmissar.
Mina Leak TL12 åkte i golvet när hyllan inte klarade vikten.
Ett av mina fyra Klangfilm slutsteg från Vinterpalatset i Stockholm hade spräckt kopplingsplatta.
JM
Dessa förstärkare är inte vad jag kallar tunga! De är myggviktare i detta sammanhang. Se bla mitt tidigare inlägg.
Användare som besöker denna kategori: HenrikTornquist och 21 gäster