Intressant att se omröstning hur det ligger till med de olika märkena och på förhand trodde jag att Denon skulle få flest som det ser ut nu, men är förvånad över att Marantz är två. Vad har fått så många att välja det märket? Yamaha har ju varit duktig länge och framförallt gjort grymma maskiner i deras dyrare sortiment i jätte många år. Att inte Onkyo hamnar högre upp är jag förvånad över då många hyllar dem som rena biomaskiner och jag har rekommenderat Onkyo till arbetskollegor osv pga att de alltid levererar bra bioljud och folk har varit toknöjda. Jag kommer när jag ska byta att välja mellan Denon,Onkyo och Yamaha.
Men nu till något nytt
viewtopic.php?f=4&t=62340 Har läst recensionen i Hemmabio. Och de skriver:
Plötsligt händer det: Onkyo som under många år varit marknadsledande när det gäller finesser kontra pris kommer med en förstärkare som sätter ljudet först. PÅ RIKTIGT! Och denna rejäla pjäs har fantastiskt ljud och är du bara medveten om vad du väljer bort så är Onkyo TX-RZ900(16.000kr) ett kap! Bla säger dom att RZ900 låter inte alls som Onkyos övriga förstärkare. Här får vi inte den ofta varma lite runda återgivning, utan ett avsevärt stramare som också känns ärligare, mer detaljerad. Och med Denon AVR-X7200WA (25.000kr) i färskt minne så är inte Denon självklart bättre, kort sagt samma andas barn.
Och inga sarkastiska kommentarer om att de hyllar allt osv utan läs testen först. Tycker det är kul när det kommer produkten som denna, alla kanske inte behöver massvis med finesser utan önska mer kvalite istället och denna pjäs har gott om de mest viktiga finesserna och sedan kan den erbjuda 7.1 eller 5.2.2, för 7.1.2 behövs ett extra slutsteg .
Det här borde vara en modell för dem som behöver mer kraft än vad många Hemabiostärkare klarar, siffrorna är rejälare än vanligt också, klarar att lämna 450W i 2Ohm innan det gick utför och strömmätningen var också bra med 94A
Finns även lite enklare modell Onkyo TX-RZ (13.000kr) där man sparat lite på dessa saker nedan, men de väger lika mycket så jag tror att det skiljer på trafo-modell mellan dessa två
- mindre effekt/kanal (dvs. 185W istället för 200W)
- Sämre nätdel
- Inga Guldpläterade kontakter
-Och ingen Hi-Current Amps for Ultra-Low-Frequency Sound
Och för dem som vill läsa hela testen så är det i Nr.11 2015 Och kan beställas här
http://www.hemmabiotidningen.se/sok-gam ... -artiklar/Här är bilder på båda modellerna där den översta är TX-RZ900

Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.