Vad har ni för märke på era Hembioreceiverar som ni har idag

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad har ni för märke på era Hembioreceiverar som ni har idag. (Flervalsalternativ)

Denon
40
29%
Marantz
32
23%
Yamaha
21
15%
Onkyo
20
14%
Pioneer
12
9%
Harman Kardon
2
1%
Nad
3
2%
Rotel
2
1%
Arcam
1
1%
Cambridge Audio
2
1%
Sony
4
3%
Anthem
1
1%

Antal röster : 140

Användarvisningsbild
Beakungen

Re: Vad har ni för märke på era Hembioreceiverar som ni har

Inläggav Beakungen » 2015-12-14 19:27

Jag har en denon avr x4000 hemma och sen hos tjejen en onkyo 906. kör externa slutsteg till min denon hemma.

Upplever dock att onkyon låter något bättre i bio-läge. Ger en mer helomslutande upplevelse. Kan kanske ha att göra med att den var svindyr ny och är mer välbyggd än denonen. Men vad vet jag.

Den dagen jag flyttar ihop med tjejen blir det svårt att välja vilken som ska stanna :|

Användarvisningsbild
hennnkee

Inläggav hennnkee » 2015-12-14 20:36

Köpte mig en Marantz SR5010 för någon vecka sen, min första hembioreciever. Sitter nöjd.
Vill man så finns det ju 7.2 pre out. Men den inbyggda förstärkaren duger fint till piPs. (Använder Sub out till mitt Behringer slutsteg)

Dock så blir den ganska, eller okej då, djävligt varm, vet inte om detta är normalt bland hembioreceivers överlag? Vet att Marantz SR5009 hade en tendens att bli rätt så varm. Detta är även när jag inte spelar starkt övh.
Jag fick flytta på slutsteget till basarna, fläkten drog igång onödigt mycket, pga värmen från recievern. (Slutsteget stod på ett hyllplan ovanför receivern)

Marantz remoteapp till mobilen/surfplattan är under all kritik, seg, krashar, reagerar ibland inte på touchen. Den är hemsk rent utsagt. Men den är inget jag är i behov av heller, så det spelar ingen roll för en annan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-14 20:48

Jo, de har en klar tendens att bli varma. En av anledningarna faktiskt till att jag valde Pioneer till tv-rummet då den gick svalare med sin klass-D.

Integran var nog den som gick varmast av de tre andra jag testade då, men även Marantz och Denon blev lite varmare än jag hade önskat för att ha i min tv-bänk.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Ribl

Inläggav Ribl » 2015-12-14 23:28

Har ingen, kör Oppo 105 - slutsteg. Funkar fint om man klarar sig utan en massa finesser.

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-12-15 23:53

onkyo tx-nr636

bra till film, mindre bra till stereo.
Too old to die young!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-12-16 09:03

Ointressant för mig att skaffa en sådan maskin då Oppon hanterar det till olika slutsteg. Det låter lite surround ibland på filmer, och det är ju kul.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-12-16 09:06

Marantz av 7005. Denon 3806. Men ingen av dom duger till 2 kanal.

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2015-12-16 10:30

Har ingen sådan apparat, har aldrig haft och kommer aldrig att skaffa någon.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-12-16 12:17

daCapo skrev:Har ingen sådan apparat, har aldrig haft och kommer aldrig att skaffa någon.

Har du tjocktv också? :D
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-12-16 12:59

Har en Denon AVR-2106 men den används enbart i stereoläge.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-12-16 14:22

Jag har en Onkyo TX-NR646. Den låter bra med både musik och film. Den har Dolby Atmos och kommer snart att ha DTS:X efter en firmwareuppdatering. Nöjd kund!
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2015-12-16 15:31

Kevin_Mitnick skrev:
daCapo skrev:Har ingen sådan apparat, har aldrig haft och kommer aldrig att skaffa någon.

Har du tjocktv också? :D

Plasma.

Har självklart lyssnat på många hembioanläggningar men gillar inte när gruset under skorna hörs lika bra som dialogen...... det irriterar och stjäl av skådisarnas insats och det visuella. Ett verkligt liv omgivet av en sådan ljudmatta skulle kräva hörselkåpor och fyrglasfönster......

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2015-12-17 02:51

Arcam avr200.

Har haft de flesta märken och många modeller, även lite dyrare sorter men har kommit på mig själv att jag mår bäst med de äldre Arcam maskinerna när man skall lyssna på musik.
Kan inte förklara exakt varför förutom att jag tycker ljudet blir mer naturligt placebo eller ej.

Dock kan jag tillägga: Fan ta den som ansvarade för framtagningen av fjärren.....Damn you!

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2015-12-17 11:08

Min var inte med på listan, en gammal Panasonic. Funderar på att uppgradera receiver och högtalare. Har sneglat på Marantz och Onkyo. I så fall är de Tmos kompatibla, men jag skippsar nog högtalare i taket av dels estetiska skäl då det inte är ett renodlat biorum dels av Kvalitet/ budget skäl då jag får bättre burkar om jag lägger givem budget på ett mindre antal. Går ju alltid att bygga ut senare om andan faller på.

Någon som vet om de slimmada marantzerna också blir väldigt heta?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-12-17 11:23

Jag har en slimmad Marantz NR1604 som inte blir speciellt varm, den går dock bara som försteg, men när jag har använt bakkanalsslutstegen i den blir den inte märkbart varmare. Den är liksom ljummen att hålla på, kanske 30-35 grader varm. För övrigt är den skitbra, bortsett från att den inte har pre out för alla kanaler. Det är lätt att bygga dit vid behov dock. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2015-12-17 11:46

Fostex skrev:Jag har en slimmad Marantz NR1604 som inte blir speciellt varm, den går dock bara som försteg, men när jag har använt bakkanalsslutstegen i den blir den inte märkbart varmare. Den är liksom ljummen att hålla på, kanske 30-35 grader varm. För övrigt är den skitbra, bortsett från att den inte har pre out för alla kanaler. Det är lätt att bygga dit vid behov dock. :)

Tack, det verkar lovande. 1606 jag har tittat på.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2015-12-17 13:49

Jag verkar än så länge ensam om att köra Cambridge. Har en cambridge 540R V2. Det var den enda receivern som fick plats i vår tv-bänk (på djupet) och även hade pre-out på alla kanaler. Dock använder jag inte pre-out i dagsläget, men det blir det kanske ändring på. Låter grymt bra både i stereo och surround. Levererar 5*60 watt i surround och 2*100 watt i rent stereoläge. Funkar faktiskt riktigt bra att driva mina B&W 804N med den.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-17 15:24

Bongo skrev:Jag verkar än så länge ensam om att köra Cambridge. Har en cambridge 540R V2. Det var den enda receivern som fick plats i vår tv-bänk (på djupet) och även hade pre-out på alla kanaler. Dock använder jag inte pre-out i dagsläget, men det blir det kanske ändring på. Låter grymt bra både i stereo och surround. Levererar 5*60 watt i surround och 2*100 watt i rent stereoläge. Funkar faktiskt riktigt bra att driva mina B&W 804N med den.

Jag löste det problemet med att ta hål i bakstycket och låta min sticka ut bakom. Men du kanske har tvbänken dikt vägg och då funkar ju inte den lösningen...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2015-12-17 16:25

Kör just nu med en gammal Denon AVR-2105, med antingen NAD208 till fronthögtalarna, eller en Anderson Triod 750 8O
just nu är Anderson triod 750 inkopplat för fronthögtalarna 8O surrounden går ju alltid via Denonen.

Mvh Göran

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-12-17 16:31

hennnkee skrev:Köpte mig en Marantz SR5010 för någon vecka sen, min första hembioreciever. Sitter nöjd.
Vill man så finns det ju 7.2 pre out. Men den inbyggda förstärkaren duger fint till piPs. (Använder Sub out till mitt Behringer slutsteg)

Dock så blir den ganska, eller okej då, djävligt varm, vet inte om detta är normalt bland hembioreceivers överlag? Vet att Marantz SR5009 hade en tendens att bli rätt så varm. Detta är även när jag inte spelar starkt övh.
Jag fick flytta på slutsteget till basarna, fläkten drog igång onödigt mycket, pga värmen från recievern. (Slutsteget stod på ett hyllplan ovanför receivern)

Marantz remoteapp till mobilen/surfplattan är under all kritik, seg, krashar, reagerar ibland inte på touchen. Den är hemsk rent utsagt. Men den är inget jag är i behov av heller, så det spelar ingen roll för en annan.

Har också 5010:an och den blir också varm även om jag har slutsteg till L och R. Alltså inte bara lite varm utan ganska så mycket varm. Min gamla SR7005 blev också riktigt varm. Har samma problem som dig att appen slutar funka osv. men detta har jag konstaterat att det är mitt wifi som är kass.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-12-17 17:20

pingvinen skrev:
Fostex skrev:Jag har en slimmad Marantz NR1604 som inte blir speciellt varm, den går dock bara som försteg, men när jag har använt bakkanalsslutstegen i den blir den inte märkbart varmare. Den är liksom ljummen att hålla på, kanske 30-35 grader varm. För övrigt är den skitbra, bortsett från att den inte har pre out för alla kanaler. Det är lätt att bygga dit vid behov dock. :)

Inga jätteskillnader, 1605 fick WiFi och Bluetooth, och 1606 stödjer Atmos. Tyvärr går det inte att köra Atmos och surround back samtidigt då Marantz valt att snåla på pre out-anslutningarna. Prima vore om man kunde allokera t.ex. FL+FR-slutstegen för Atmos och på så vis fortfarande kunna använda surround back när man använder externt slutsteg till frontarna.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2015-12-18 23:29

FBK skrev:Vill man förlora pengar snabbt så är Hembioreceivrar ett säkert kort då det kommer upp nya format så är de gamla modellerna utan dessa knappt värda något på beg.
Men jag tror att det kommer bli lite mindre nya saker som det ganska ofta har kommit under många år nu, när tillverkarna ser minskad försäljning när de hitta på nya saker och folk inte köper så dras det kanske i handbromsen en aning. Ska kanske skriva lite om en produkt i morgon som verkar vara lite extra intressant ur flera vinklar.

Jag håller med JB här, min Onkyo 818 har jag nog haft i 5 år, och kommer nog ha den i 5-10 år till. Klarar den DD och DTS, då är jag nöjd.
Snabler och grobianer

MorganM

Inläggav MorganM » 2015-12-19 08:28

Använder en Denon 4310 som försteg till en 7.2 setup:

Rotel Rb 1080-front V+H (B&W 603 s3 golvhögtalare).
Rotel Rb 991-(Subbasar 2st 12").
Rotel RMB 1585-till surround (B&W rcl 600+4st 600 s3).

Skillnaden mot att använda 4310 inbyggda steg (vilket jag gjorde först) mot att använda slutsteg istället är väldigt stor!
Nu har jag en mycket större ljudbild,mer dynamik,bättre separation.Allt låter bättre!
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-19 11:13

Yamaha RX-A1030 pre out och en Rotel RB-1552 till frontarna. Resten av högtalarna (uppsättningen typ 6.0 (fn ingen center)) drivs från receivern.

Användarvisningsbild
marcus_ec

Inläggav marcus_ec » 2015-12-19 22:04

Fostex skrev:
pingvinen skrev:

Inga jätteskillnader, 1605 fick WiFi och Bluetooth, och 1606 stödjer Atmos. Tyvärr går det inte att köra Atmos och surround back samtidigt då Marantz valt att snåla på pre out-anslutningarna. Prima vore om man kunde allokera t.ex. FL+FR-slutstegen för Atmos och på så vis fortfarande kunna använda surround back när man använder externt slutsteg till frontarna.

Pioneer kan man just göra detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3324766 har läst alla andra manualer, de verkar vara ensamma med detta.
Bilagor
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (215.88 KiB) Visad 5191 gånger

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-12-19 23:31

Kanske lite ot men, är det någon som vet vilken/vilka förstärkare som iö använder vid demon av sina
högisar hemma i Lahäll . . . typ ?

Sorry för ev ot . :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

MorganM

Inläggav MorganM » 2015-12-20 18:13

Laila skrev:Kanske lite ot men, är det någon som vet vilken/vilka förstärkare som iö använder vid demon av sina
högisar hemma i Lahäll . . . typ ?

Sorry för ev ot . :oops:

Sist jag var där hade han en Denon 2809.men det var nog 4år sen.Så han kan ju ha bytt.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-21 00:18

Intressant att se omröstning hur det ligger till med de olika märkena och på förhand trodde jag att Denon skulle få flest som det ser ut nu, men är förvånad över att Marantz är två. Vad har fått så många att välja det märket? Yamaha har ju varit duktig länge och framförallt gjort grymma maskiner i deras dyrare sortiment i jätte många år. Att inte Onkyo hamnar högre upp är jag förvånad över då många hyllar dem som rena biomaskiner och jag har rekommenderat Onkyo till arbetskollegor osv pga att de alltid levererar bra bioljud och folk har varit toknöjda. Jag kommer när jag ska byta att välja mellan Denon,Onkyo och Yamaha.

Men nu till något nytt viewtopic.php?f=4&t=62340 Har läst recensionen i Hemmabio. Och de skriver:

Plötsligt händer det: Onkyo som under många år varit marknadsledande när det gäller finesser kontra pris kommer med en förstärkare som sätter ljudet först. PÅ RIKTIGT! Och denna rejäla pjäs har fantastiskt ljud och är du bara medveten om vad du väljer bort så är Onkyo TX-RZ900(16.000kr) ett kap! Bla säger dom att RZ900 låter inte alls som Onkyos övriga förstärkare. Här får vi inte den ofta varma lite runda återgivning, utan ett avsevärt stramare som också känns ärligare, mer detaljerad. Och med Denon AVR-X7200WA (25.000kr) i färskt minne så är inte Denon självklart bättre, kort sagt samma andas barn.
Och inga sarkastiska kommentarer om att de hyllar allt osv utan läs testen först. Tycker det är kul när det kommer produkten som denna, alla kanske inte behöver massvis med finesser utan önska mer kvalite istället och denna pjäs har gott om de mest viktiga finesserna och sedan kan den erbjuda 7.1 eller 5.2.2, för 7.1.2 behövs ett extra slutsteg .
Det här borde vara en modell för dem som behöver mer kraft än vad många Hemabiostärkare klarar, siffrorna är rejälare än vanligt också, klarar att lämna 450W i 2Ohm innan det gick utför och strömmätningen var också bra med 94A
Finns även lite enklare modell Onkyo TX-RZ (13.000kr) där man sparat lite på dessa saker nedan, men de väger lika mycket så jag tror att det skiljer på trafo-modell mellan dessa två
- mindre effekt/kanal (dvs. 185W istället för 200W)
- Sämre nätdel
- Inga Guldpläterade kontakter
-Och ingen Hi-Current Amps for Ultra-Low-Frequency Sound

Och för dem som vill läsa hela testen så är det i Nr.11 2015 Och kan beställas här http://www.hemmabiotidningen.se/sok-gam ... -artiklar/
Här är bilder på båda modellerna där den översta är TX-RZ900

Bild Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-21 01:16

Många som har Denon har kanske inte den senaste generationen.

Förr skulle jag kanske valt dem, men inte idag. När jag valde blev det Marantz, när jag väljer nästa gång vet jag inte vad det blir.

Tycker egentligen att alla får underkänt för hanterbarheten än idag.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-21 18:12

FBK skrev:Intressant att se omröstning hur det ligger till med de olika märkena och på förhand trodde jag att Denon skulle få flest som det ser ut nu, men är förvånad över att Marantz är två. Vad har fått så många att välja det märket? Yamaha har ju varit duktig länge och framförallt gjort grymma maskiner i deras dyrare sortiment i jätte många år. Att inte Onkyo hamnar högre upp är jag förvånad över då många hyllar dem som rena biomaskiner och jag har rekommenderat Onkyo till arbetskollegor osv pga att de alltid levererar bra bioljud och folk har varit toknöjda. Jag kommer när jag ska byta att välja mellan Denon,Onkyo och Yamaha.

Men nu till något nytt viewtopic.php?f=4&t=62340 Har läst recensionen i Hemmabio. Och de skriver:

Plötsligt händer det: Onkyo som under många år varit marknadsledande när det gäller finesser kontra pris kommer med en förstärkare som sätter ljudet först. PÅ RIKTIGT! Och denna rejäla pjäs har fantastiskt ljud och är du bara medveten om vad du väljer bort så är Onkyo TX-RZ900(16.000kr) ett kap! Bla säger dom att RZ900 låter inte alls som Onkyos övriga förstärkare. Här får vi inte den ofta varma lite runda återgivning, utan ett avsevärt stramare som också känns ärligare, mer detaljerad. Och med Denon AVR-X7200WA (25.000kr) i färskt minne så är inte Denon självklart bättre, kort sagt samma andas barn.
Och inga sarkastiska kommentarer om att de hyllar allt osv utan läs testen först. Tycker det är kul när det kommer produkten som denna, alla kanske inte behöver massvis med finesser utan önska mer kvalite istället och denna pjäs har gott om de mest viktiga finesserna och sedan kan den erbjuda 7.1 eller 5.2.2, för 7.1.2 behövs ett extra slutsteg .
Det här borde vara en modell för dem som behöver mer kraft än vad många Hemabiostärkare klarar, siffrorna är rejälare än vanligt också, klarar att lämna 450W i 2Ohm innan det gick utför och strömmätningen var också bra med 94A
Finns även lite enklare modell Onkyo TX-RZ800 (13.000kr) där man sparat lite på dessa saker nedan, men de väger lika mycket så jag tror att det skiljer på trafo-modell mellan dessa två
- mindre effekt/kanal (dvs. 185W istället för 200W)
- Sämre nätdel
- Inga Guldpläterade kontakter
-Och ingen Hi-Current Amps for Ultra-Low-Frequency Sound

Och för dem som vill läsa hela testen så är det i Nr.11 2015 Och kan beställas här http://www.hemmabiotidningen.se/sok-gam ... -artiklar/
Här är bilder på båda modellerna där den översta är TX-RZ900

[ Bild ] [ Bild ]
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi