Njae... ett analogt oscilloskop är nog bland det vettigaste i verktygsväg för ändamålet.
Just det där att oscilloskopet är analogt gör att man slipper begränsas av trappstegen. Dock går det rimligt bra att kalibrera även med digitala oscilloskop, men ett analogt är att föredra.
På köpet ser man om något är skumt med signalerna, vilket förloras om man förlitar sig på ett instrument som visar siffror bara.
Morello skrev:IngOehman skrev:För att man skall kunna utesluta att det är nivåfel som hörs är +/- 0,05 dB det kalibreringskrav jag brukar ställa, men självklart försöker jag alltid kalibrera noggrannare än så.
Det är dock signifikant svårare att kalibrera genom att bara lyssna på musiksignaler, så ett tips är att kalibrera med en sinusvåg på kanske 1 kHz och sen köra musiken utan att ändra gain.
Vh, iö
PÅ den gamla goda tiden när jag var med i LTS-styrelsen minns jag att kalibreringarnas skedde med ett vanligt analogt oscilloskop (av sämre sort) på ett sådant sätt att man räkna med en upplösning på 1:40.
Det motsvarar ungefär +/-0,2 dB. Med massor med tur och nogsamhet kan man möjlivis räkna med 0,1 dB. (men det är tveksamt)
Nu kommer du med en uppskattning, baserat på att du inte har förstått hur kalibreringen gått till.

Det har alltid krävts en kalibrering på 0,05 dB eller bättre (det har man även kunnat läsa om i MoLt åtskilliga gånger, och om du inte tror mig och orkar söka så fråga Claes).
Men vi kan ta det en gång till: När kalibreringen görs så syns inte hela signalen på skärmen, bara de översta topparna av den. vertikalratten har alltså vridits max moturs således att 0 volt ligger långt, långt under vad som visas på skärmen. För att eventuellt DC-innehåll inte skall korrupta mätningen så skall oscilloskopet vara ac-kopplat när man kalibrerar. Ett delstreck blir plötsligt en väldigt liten del av signalens hela ampiltud, och det går ju att ställa signalerna (F/E) avsevärt mycket noggrannare än ett delstreck. Ett fel på 0,05 dB blir väldigt synligt.
Morello skrev:Jag noterar att du ökat kraven sedan dess,
Nej, kraven har alltid varit samma. De har med mänskliga hörseln att göra nämligen, och den har inte förändrats markant de senaste i varje fall 10 000 åren om jag får gissa.
Det kan nämnas att Carl-Erik Ståhl redan på 80-talet skrev i MoLt om studier av samma sak, och att kravet måste ställas så högt. Det är ingen nyhet.
Morello skrev:men 0,05 dB kanske är lite onödigt styva krav?
Framförallt ganska bökigt att genomföra.
Absolut inte, det är lätt att kalibrera så noga och det är ett måste att kalibrera så noga.
Har flera gånger fått detektion på strax över 0,1 dB när just det undersökts.
Morello skrev:Att mäta så noga går ju bra (med rätt utrustning och inte ett gammlt analogt mögskåp), men hur reglerar man nivån och samtidigt garanterar att den stannar där trots stora vibrationer etc.
Du behöver nog tänka igenom det här lite om du tror att det är svårt att kalibrera så noga med ett analogskåp. Det är hur enkelt som helst om man förstår hur det fungerar och använder det så man får bästa upplösning.
Detta är andra gången jag förklarar detta för dig i tråden, alltså hur det går till att få tillräckligt upplösning.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).