Morello skrev:Jansson skrev:AndreasArvidsson skrev:Självklart. Det är ganska uppenbart att man kan spela musik med en vinylspelare. Jag tror nog att vi kan anta att Morello var ironisk.
Jag kommer dock aldrig ha råd med en spelare för 100kkr så för mig är frågan i bästa fall retorisk och i värsta fall lite löjlig.
Eller så kan det vara så att man mycket väl vet hur saker förhåller sig, men gjort ett aktivt val att inte krångla till saker i onödan. Att bara anta att personer som inte tycker som du är oupplysta eller tänker i "svart och vitt" är minst sagt oupplyst i sig.
Jag tycker vinylspelare kan vara väldigt snygga och jag samlar hellre på vinyl än CD, men för att spela musik så är alla fysisk media onödigt krångligt enligt mig. Att samla och beundra saker kan jag absolut förstå, men då är det förmodligen inte musiken man primärt(eller iaf uteslutande) är ute efter.
Mitt sista inlägg var klumpigt skrivet och jag ber om ursäkt.
I klarspråk:
- Nej, ingen som avstår från vinylavspelning anser jag är mindre vetande. Jag ser inte på människor på det sättet.
Därför är det olyckligt att jag skrev som jag skrev eftersom det måste tolkas så.
Tvärtom, var och en gör de val de anser kloka och bra.
-Jag blir provocerad av sådant här raljerande som jag läste i de inläggen från dig och Morello.
Det är tämligen respektlöst, som jag ser det, gentemot den individ som faktiskt har gjort en sådan investering i vinylmediet.
Jag tror att orsaken till att man gör en sådan investering har noga övervägts.
Beundran; det är bara trams, anser jag.
Jag tror valet att använda vinylmediet baseras på helt andra grunder för de allra flesta.
Det primära för mig är musiklyssning ; läs faktiskt ljudåtergivning.
Om du verkligen är intresserad av att veta varför jag anser det, vilket jag inte tror, kan jag utveckla saken.
Om inte, så gör det inget heller.
Du måste ha uppfattat min ståndpunkt helt fel. Jag spelar ju vinyl och köper vinyl än idag!
Jag har dessutom konstruerat flertalet RIAA-steg - det senaste är O&G PP-1.
Mitt inlägg om polare, pilsner och 100 kSEK var ju för böveln ett skämt!
Vinylspelning är trevligt, det zappas mindre och dessutom är en fin LP-spelare något av en möbel att se på.
Tycker jag.
Ok.
Måste ha vaknat på fel sida idag.
Blev hur som helst omotiverat irriterad över ditt inlägg och förstod inte att det var ett skämt.
Ber om ursäkt.
Har haft ditt RIAA-steg inkopplat i min anläggning vid ett tillfälle och det var av yppersta klass.
Den ljudåtergivning som min skivspelare tillsammans ditt RIAA-steg gav var makalöst bra.
Så bra att jag inte har ägnat en tanke åt att titta någon annanstans.
När jag ändå har dig på tråden:
-Kan jag få önska mig ett komplett försteg från O&G med inbyggt pp-1 RIIA ?