'HD Vinyl' på intåg...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

HD Vinyl, hakar du på?

Ja för f-n, självklart!
14
41%
Jag är skeptisk...
11
32%
Och bilen går bra?
9
26%

Antal röster : 34

Jansson
Tänk på livet

Re: 'HD Vinyl' på intåg...

Inläggav Jansson » 2016-03-18 15:25

Morello skrev:
Jansson skrev:
AndreasArvidsson skrev:Självklart. Det är ganska uppenbart att man kan spela musik med en vinylspelare. Jag tror nog att vi kan anta att Morello var ironisk.

Jag kommer dock aldrig ha råd med en spelare för 100kkr så för mig är frågan i bästa fall retorisk och i värsta fall lite löjlig.

Eller så kan det vara så att man mycket väl vet hur saker förhåller sig, men gjort ett aktivt val att inte krångla till saker i onödan. Att bara anta att personer som inte tycker som du är oupplysta eller tänker i "svart och vitt" är minst sagt oupplyst i sig.

Jag tycker vinylspelare kan vara väldigt snygga och jag samlar hellre på vinyl än CD, men för att spela musik så är alla fysisk media onödigt krångligt enligt mig. Att samla och beundra saker kan jag absolut förstå, men då är det förmodligen inte musiken man primärt(eller iaf uteslutande) är ute efter.

Mitt sista inlägg var klumpigt skrivet och jag ber om ursäkt.

I klarspråk:

- Nej, ingen som avstår från vinylavspelning anser jag är mindre vetande. Jag ser inte på människor på det sättet.
Därför är det olyckligt att jag skrev som jag skrev eftersom det måste tolkas så.
Tvärtom, var och en gör de val de anser kloka och bra.

-Jag blir provocerad av sådant här raljerande som jag läste i de inläggen från dig och Morello.
Det är tämligen respektlöst, som jag ser det, gentemot den individ som faktiskt har gjort en sådan investering i vinylmediet.

Jag tror att orsaken till att man gör en sådan investering har noga övervägts.

Beundran; det är bara trams, anser jag.

Jag tror valet att använda vinylmediet baseras på helt andra grunder för de allra flesta.
Det primära för mig är musiklyssning ; läs faktiskt ljudåtergivning.
Om du verkligen är intresserad av att veta varför jag anser det, vilket jag inte tror, kan jag utveckla saken.
Om inte, så gör det inget heller.

Du måste ha uppfattat min ståndpunkt helt fel. Jag spelar ju vinyl och köper vinyl än idag!
Jag har dessutom konstruerat flertalet RIAA-steg - det senaste är O&G PP-1.

Mitt inlägg om polare, pilsner och 100 kSEK var ju för böveln ett skämt!

Vinylspelning är trevligt, det zappas mindre och dessutom är en fin LP-spelare något av en möbel att se på.
Tycker jag.

Ok.

Måste ha vaknat på fel sida idag.
Blev hur som helst omotiverat irriterad över ditt inlägg och förstod inte att det var ett skämt.
Ber om ursäkt.

Har haft ditt RIAA-steg inkopplat i min anläggning vid ett tillfälle och det var av yppersta klass.
Den ljudåtergivning som min skivspelare tillsammans ditt RIAA-steg gav var makalöst bra.
Så bra att jag inte har ägnat en tanke åt att titta någon annanstans.

När jag ändå har dig på tråden:
-Kan jag få önska mig ett komplett försteg från O&G med inbyggt pp-1 RIIA ?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 15:55

Jansson skrev:Mitt sista inlägg var klumpigt skrivet och jag ber om ursäkt.

I klarspråk:

- Nej, ingen som avstår från vinylavspelning anser jag är mindre vetande. Jag ser inte på människor på det sättet.
Därför är det olyckligt att jag skrev som jag skrev eftersom det måste tolkas så.
Tvärtom, var och en gör de val de anser kloka och bra.

-Jag blir provocerad av sådant här raljerande som jag läste i de inläggen från dig och Morello.
Det är tämligen respektlöst, som jag ser det, gentemot den individ som faktiskt har gjort en sådan investering i vinylmediet.

Jag tror att orsaken till att man gör en sådan investering har noga övervägts.

Beundran; det är bara trams, anser jag.

Jag tror valet att använda vinylmediet baseras på helt andra grunder för de allra flesta.
Det primära för mig är musiklyssning ; läs faktiskt ljudåtergivning.
Om du verkligen är intresserad av att veta varför jag anser det, vilket jag inte tror, kan jag utveckla saken.
Om inte, så gör det inget heller.

Nu är jag rädd att du läser in mer än jag åsyftade. Jag försökte inte raljera mot någon. Morellos inlägg var uppenbart ironiskt då jag vet att han själv brukar vinylspelare(eller grammofon som det heter på Morreliska :wink: ) så jag tänkte inte svara med något långt överseriöst inlägg.

Jag var dock seriös när jag skrev angående beundran. Om en spelare kostar 100kkr så hoppas jag verkligen att den är något att beundra. Det betyder inte att man inte använder den. Att någon kommer använda sin skivspelare för att spela skivor ser jag som ganska självklart, men för det priset vi pratade om så skall den vara värd att beundras också och det är inget trams. Anser jag iaf.

Du får gärna berätta om ditt vinylspelande om du vill, men det är ju inte speciellt svårt att tänka sig varför någon vill ha en vinylspelare så det tror jag inte behövs.

adagio

Inläggav adagio » 2016-03-18 18:10

Välkomnas såklart! Jag har för närvarande ingen digital källa inkopplad, sen några veckor. Aldrig har jag känt mig så lugn och harmonisk i min musiklyssning som nu. Gillar allt med vinyl, men kanske framför allt den inverkan det har på mig och mitt förhållande till musik.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-18 18:13

Jag får lite ångest här, för jag har digitaliserat mina 1200 vinyler och lagt dom i datorn där jag samlar ihop och bränner till cd för att ha i bilen.
Ska jag sätta en strut på huvet?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-03-18 18:42

AndreasArvidsson skrev:Nu är jag rädd att du läser in mer än jag åsyftade. Jag försökte inte raljera mot någon. Morellos inlägg var uppenbart ironiskt då jag vet att han själv brukar vinylspelare(eller grammofon som det heter på Morreliska :wink: ) så jag tänkte inte svara med något långt överseriöst inlägg.

Jag var dock seriös när jag skrev angående beundran. Om en spelare kostar 100kkr så hoppas jag verkligen att den är något att beundra. Det betyder inte att man inte använder den. Att någon kommer använda sin skivspelare för att spela skivor ser jag som ganska självklart, men för det priset vi pratade om så skall den vara värd att beundras också och det är inget trams. Anser jag iaf.

Du får gärna berätta om ditt vinylspelande om du vill, men det är ju inte speciellt svårt att tänka sig varför någon vill ha en vinylspelare så det tror jag inte behövs.

Jag använder också helst ordet grammofon. :)

När det gäller uppspelningsmedium är jag helt pragmatisk.
Det som presterar bäst utifrån vad som finns att tillgå för mig som lyssnare är det jag väljer, oavsett om det är vinyl eller cd eller vad det nu är.
Vinyl är inget självändamål. Tro inget annat.

Jag avstår gärna att förmedla mina erfarenheter till dig angående vinylspelande.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 18:49

Jansson skrev:Jag använder också helst ordet grammofon. :)

Det som presterar bäst utifrån vad som finns att tillgå för mig som lyssnare är det jag väljer, oavsett om det är vinyl eller cd eller vad det nu är.

Jag avstår gärna att förmedla mina erfarenheter till dig angående vinylspelande.

Alltså jag känner inte dig och du har inte berättat något motstående om dig själv så varför skulle jag tro det? Jag vet inte om du förstår det, men jag finner ingen glädje i att gissa hur andra människor resonerat kring sina prioriteringar och beslut. Du får gärna göra precis som du vill och vill du berätta varför så får du gärna göra det också. Tills dess så tror jag ingenting speciellt om dig.

Det låter för övrigt som ett sund motivering. Jag gör liknande, men jag är alldeles för lat för att ens överväga vinyl nu mera. Jag har kört vinyl tidigare.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-18 18:53

Morello skrev:...
Du måste ha uppfattat min ståndpunkt helt fel. Jag spelar ju vinyl och köper vinyl än idag!
Jag har dessutom konstruerat flertalet RIAA-steg - det senaste är O&G PP-1....

Får man fråga vilket drivverk med vilken tonarm som Morello nyttjar vid vinylavspelning . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-03-18 19:09

En fördel med vinyl är all musik som man endast kan få tag på vinyl eller där vinylen är enda "bra" versionen. Till exempel så köpte jag nyligen de tidiga Lustans lakejer på vinyl för 30-40 kr st, då CD-versionerna av albumen låter bedrövligt.
Häromdagen så köpte jag skivan Burnin' rock av gruppen Trash. Släppt 1985, själva skivan var near mint och kostade 40 kr. Graverad av Bob ludwig. Enda CD-versionen kom 2010 av ett mindre bolag som jag läst en del dåligt om, så chansen att den är bättre finner jag som låg.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-03-18 19:17

AndreasArvidsson skrev:
Jansson skrev:Jag använder också helst ordet grammofon. :)

Alltså jag känner inte dig och du har inte berättat något motstående om dig själv så varför skulle jag tro det? Jag vet inte om du förstår det, men jag finner ingen glädje i att gissa hur andra människor resonerat kring sina prioriteringar och beslut. Du får gärna göra precis som du vill och vill du berätta varför så får du gärna göra det också. Tills dess så tror jag ingenting speciellt om dig.

Det låter för övrigt som ett sund motivering. Jag gör liknande, men jag är alldeles för lat för att ens överväga vinyl nu mera. Jag har kört vinyl tidigar

Jag tycker att vi har nått vägs ände med det här.
Dags att lägga ner eller hur?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-03-18 20:19

AndreasArvidsson skrev:Alltså jag känner inte dig och du har inte berättat något motstående om dig själv så varför skulle jag tro det? Jag vet inte om du förstår det, men jag finner ingen glädje i att gissa hur andra människor resonerat kring sina prioriteringar och beslut. Du får gärna göra precis som du vill och vill du berätta varför så får du gärna göra det också. Tills dess så tror jag ingenting speciellt om dig.

Det låter för övrigt som ett sund motivering. Jag gör liknande, men jag är alldeles för lat för att ens överväga vinyl nu mera. Jag har kört vinyl tidigare.

Nu har du bedyrat flera gånger hur ointresserad du är av både det ena och andra. Kan du nu hålla käft så att andra kan få en möjlighet att ta del av det du är så ointresserad av så vore det tacksamt

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-03-18 20:30

BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:Alltså jag känner inte dig och du har inte berättat något motstående om dig själv så varför skulle jag tro det? Jag vet inte om du förstår det, men jag finner ingen glädje i att gissa hur andra människor resonerat kring sina prioriteringar och beslut. Du får gärna göra precis som du vill och vill du berätta varför så får du gärna göra det också. Tills dess så tror jag ingenting speciellt om dig.

Nu har du bedyrat flera gånger hur ointresserad du är av både det ena och andra. Kan du nu hålla käft så att andra kan få en möjlighet att ta del av det du är så ointresserad av så vore det tacksamt

:lol:

Boris, denne underbara Boris!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 21:04

BORIS skrev:Nu har du bedyrat flera gånger hur ointresserad du är av både det ena och andra. Kan du nu hålla käft så att andra kan få en möjlighet att ta del av det du är så ointresserad av så vore det tacksamt

Så länge folk svarar på det jag skriver och tilltalar mig så försöker jag svara tillbaka då det tillhör god sed. Jag hade dessutom inte tänkt skriva mer i denna tråd, men du kan uppenbarligen inte hålla dig från att provocera gång på gång. Alla på detta forum har rätt att uttrycka sina åsikter(inom vår policys gränser) och varken du eller någon annan kommer tillåtas att påverka detta. Bättra på din ton tack!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-18 22:04

BORIS skrev:

Seså, lyd ditt eget råd om du tänker uttrycka dig på det där viset.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-03-20 00:09

På den tiden jag jobbade som biografmaskinist var det en kille som tyckte att man skulle byta ut det optiska ljudspåret som likt vinylskivor kunde både spraka och knäppa. Hans förslag var att man inte skulle köra digitalt med komprimerat ljud. Så varför inte istället köra med ett färgspår och omvandla färgerna till ljud och kalla systemet för Color optisktljud. Fördelen med färgspåret var att man slipper spraket i ljudet men man slipper också ifrån att omvandla ettor och nollor till ljud. Hans teori var att det inte skulle vara möjligt att få till digitalljudet vid låga nivåer.
Fick själv möjligheten att lyssna på systemet uppe på Filminstitutet när han besökte Sverige. Jo jag tyckte faktiskt om ljudet som var vida överlägset vad jag både hör tidigare och efteråt.
Undrar om det skulle gå att byta ut alla ettor och nollor på en CD mot ett färgat spår?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2016-03-20 01:37

Jag tror att det var Kodak som presenterade färgspåret med åttakanaligt FM moduleratljud. Jag har kvar ett par färgljudremsor i mina gömmmor. Visningen gjordes på ett TM seminarium på 80-talet. Dolby konkurrerade snabbt ut uppfinningen innan idén blev verklighet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-20 01:43

Hur kodades ljudet i detta färgspår?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-20 02:09

BORIS skrev:

Du kanske borde ta för vana och logga ut innan du kliver på krökat.
Ett tips i alla välmening.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-20 08:05

Jahaja... :roll:

Jag älskar ju att spela vinyl och fascineras varje gång jag lägger nålen i spåret hur mycket välljud det går att få ur ett system med mekanisk avläsning, men hur mycket mer går det egentligen att krana ur detta system? Även den bästa pickupen med den mest avancerade nålslipningen har ju tekniska data som är ganska moderata jämfört med dagens bästa digitala medier och uppspelare.

Nu var väl "HD Vinyl" mer ett annat sätt att slippa produktionstekniska flaskhalsar och ge bättre utnyttjande av maskiner och råvaror, men undrar om inte vinylsystem som helhet kanske har nått sin fulla potential och då med flaskhalsar både här & där:

- mediet i sig med distortion i "ytfriktionen" och ett enstaka spår skuret med två kanaler i vinkel (crosstalk mm)
- diamantnålen som passar mer eller mindre bra i spåret oavsett hur sofistikerad slipning man har och som dessutom är avhängigt hur väl pickupen och armen är injusterad
- tonarmens rörelse över skivan som ger olika vinkelfel på olika ställen (ja inte tangentialarmar då, men dom har ju andra problem)
- oplana och ocentrerade skivor som ger olika fel i varje system (tonarmslängd, effektiva massan, inställning mm mm)
- omvandlingen mellan mekanisk rörelse till elektrisk signal i pickupen (ännu mera crosstalk mellan kanalerna, produktionsvariationer i den mekaniska precisionen, anpassning till tonarm/injustering hos användaren)
- transport av den svaga elektriska signalen till RIAA-stärkaren och anpassning mellan drivsystem, kablage och RIAA

Vad vill jag säga med detta då? Jo, jag tycker vinylavspelning är riktigt häftigt och apparaterna kan vara skitläckra (framförallt de "feta" spelarna :) ), men välljudsmässigt är man nog i dag uppe och nosar på hur bra det faktiskt går att få till det (inte alls illa förvisso). Det finns m.a.o. så många flaskhalsar som alla ligger på eller strax över gränsen för att strypa, att en liten potentiell förbättring t.ex. i mediet (mer "välljudande" vinyl) inte ger en förbättring ändå för då börjar nån annan flaskhals att strypa mer.

Man kan & bör lira på och njuta av vinylmediet för fulla halsar, men inte förvänta sig att det överhuvudtaget går att göra signifikant bättre.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-03-20 15:33

Morello skrev:
BORIS skrev:

...kliver på krökat.

Varför uttrycker du dig som en pundare? Den jargongen klär din ''medelklass med överklasskomplex-persona'' som du jobbar så hårt på illa.

Ett tips, i alla välmening naturligtvis, är att fundera på att uttrycka dig annorlunda i fortsättningen

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-20 15:43

Boris the spider med the who ligger på skivtallriken.

Heja, heja, heja!
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2016-03-20 17:35

darkg skrev:Hur kodades ljudet i detta färgspår?

Jag vet inte men om man tittar på ljudspåret kan man se de olika kanalerna. Beroende på kanalernas frekvensinnehåll ser man färger från rött till blått och allt där emellan. Jag har försökt att hitta dokumentation men jag vet inte vad tekniken heter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-20 17:55

BORIS skrev:
Morello skrev:
BORIS skrev:

...kliver på krökat.

Varför uttrycker du dig som en pundare? Den jargongen klär din ''medelklass med överklasskomplex-persona'' som du jobbar så hårt på illa.

Ett tips, i alla välmening naturligtvis, är att fundera på att uttrycka dig annorlunda i fortsättningen

Jag talade med bonden på bondens vis - förstod du inte det?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-03-20 18:31

Morello skrev:
BORIS skrev:
Morello skrev:

...kliver på krökat.

Jag talade med bonden på bondens vis - förstod du inte det?

Tänkte faktiskt be dig hoppa över den uppenbara poängen och iaf ge dig chansen till något originellt, så här i efterhand borde jag gjort det.

Hur som helst, det du skriver är ju inte sant då jag sett dig uttrycka dig på samma sätt flera gånger tidigare. Så både tipset och frågan kvarstår. Kan du inte svara hoppas jag iaf att du slutar upp att uttrycka dig på det där sättet. Det ser bara fånigt ut

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-20 18:40

Frågan är varför du sitter och berättar för hur folk bör och skall uttrycka, samtidigt som du ber folk "att hälla käften".

Ännu märkligare är att du inte är permanent avstängd för länge sedan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-03-20 18:55

Märkligt inlägg när du inledde med att göra just det, alltså tala om vad jag borde och inte borde skriva, efter jag hade ''klivit på krökat'' dessutom, som du uttryckte det.

Du kan ju inte på allvar ha en så dålig uppfattning om läsarna här att du tror att ditt ''tips i all välmening'' tas som en uppriktigt välvillig uppmaning.

Håll nu käft och ha trevlig kväll

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-20 19:02

Jag har fått betydligt värre bemötande än vad Boris ger uttryck för så han ska inte kastas ut alls.
Dessutom är det ganska kul att se hur ömma en del tår är.
På't igen Boris, dom andas fortfarande. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-20 19:45

BORIS skrev:Märkligt inlägg när du inledde med att göra just det, alltså tala om vad jag borde och inte borde skriva, efter jag hade ''klivit på krökat'' dessutom, som du uttryckte det.

Du kan ju inte på allvar ha en så dålig uppfattning om läsarna här att du tror att ditt ''tips i all välmening'' tas som en uppriktigt välvillig uppmaning.

Håll nu käft och ha trevlig kväll

Det får nog anses vara allmänt dålig sed att be folk "hälla käften". Det borde du förstå, Boris.

För övrigt önskar jag dig en trevlig kväll också.
Har precis fått liv i gille-stuge-anläggningen. Köpte ett par beg. NHT 2,5 idag för att göra den anläggningen komplett.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-20 19:46

Nu ska jag testa svarven, för första gången på mycket länge. Blev lite inspirerad.

... fruktansvärt ... den behöver nog mycker kärlek innan det blir vinyl igen
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-21 10:55

Morello och Boris ombedes vänligt med bestämt att lägga ned sitt trätande.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-21 11:03

PerStromgren skrev:Morello och Boris ombedes vänligt med bestämt att lägga ned sitt trätande.

Så fint att du smetar av Boris beteende på mig. Vänligen sluta med det; det var inte jag som uppmanade Andreas "hålla käften".
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi