Ökad försäljning av LP, bra för hifi-butiker?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Ökad försäljning av LP, bra för hifi-butiker?

Inläggav Bill50x » 2016-04-15 22:49

Jag förstår ingenting.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-04-15 23:02

Många tycks vara nöjda med att fånga upp vad som "gäller", och justera sin tillvaro. LP ute? Den handlingskraftige säljer av och uppfattas hänga med, vilket är intersubjektivt gott. Hur det blir hänger på personligheten, men också på vad man uppfattar av normer, dvs mycket beroende på hur umgängeskretsen och identifikationsgrupper ser ut. Tror jag.

Det är inte självklart att en inifrån kommande känsla av "det här gillar jag" väger så tungt.

En del människor verkar också ha ett skarpt före-efter i livet, och kastar måhända ut det sentimentalas artefakter då de tillhör ett passerat kapitel?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-04-16 02:07

RogerGustavsson skrev:Har ett 3-huvuds Denon-däck över om någon vill ha...

Om det är bra skick och ljud, så är jag det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-04-16 05:46

Bill50x skrev:Jag förstår ingenting.

/ B

Är det nu man skall svara: Det vet vi. 8) :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-16 09:11

music4ever skrev:
RogerGustavsson skrev:Har ett 3-huvuds Denon-däck över om någon vill ha...

Om det är bra skick och ljud, så är jag det.

Hade det uppe för något år sedan och då fungerade det. Det är modifierat en del, metallfilmmotstånd, foliekondensatorer, cermettrimmers etc. Finns i Huskvarna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2016-04-16 18:28

Jag har ju rätt många VHS-kassetter också, det känns som helt rätt läge att plocka fram dem och tillhörande spelare! :D
Vem vill titta på pixelerad DVD när det finns så skönt brusig VHS?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-04-17 11:37

För att besvara trådtitelns fråga: det är nog tveksamt :lol:

http://www.whathifi.com/news/48-people-who-buy-vinyl-dont-listen-to-records
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2016-04-17 11:59

I Umeå finns det en hifibutik som även säljer vinylskivor. Eller egentligen är det väl två olika företag och skivförsäljaren hyr in sig, eller tvärtom. Jättetrevlig lösning.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-17 22:22

Ibland känns det som om det behövs vara norrlänning för att förstå, att hifi-apparatur och musik hör i hop.

Vi hade i och för sig några här som förstod det för många, många år sedan, då NK hade hifi- och fonogramavdelning sida vid sida, och sedan förstås hos Tesserakt.

Men sedan dess har något sådant mig veterligt inte synts till i Uppland/Sörmland. Hoppas jag har fel dock. I skåne har jag sett sådant dock! :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-04-17 23:08

Tycker iaf att det är förbaskat trist med skivor som _bara_ ges ut på LP (digital nedladdning borträknat...) Mitt musikintresse är väldigt litet jämfört med majoriteten här så jag har haft stiltje i cd-köpandet ganska länge. Nu när jag har investerat i ett tiotal skivor släppta typ de senaste fem åren så märker jag att vanliga jewel-cases verkar typ utdöda. Istället får man ett ömtåligt pappfodral där man, med ibland stor möda, måste lirka ut skivan samtidigt som den skaver mot själva fickan. Obegripligt. Det var bättre förr.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-04-18 00:43

Idag finns det faktiskt några butiker i stockholmsområdet som säljer både hifi och skivor, främst vinyl. Vinylcenter i Sundbyberg, Vinylbutiken på Östermalm och jag tror att Ljudmakarn i city också säljer lite skivor. Dom här butikerna har inte så stort utbud men det trevligt att stå där och bläddra i skivbackarna och få uppleva lite 70-tals nostalgi :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-18 02:00

Ljudmakarn sålde för övrigt typ hela Denons skivkatalog för kanske 25 år sedan.

Många fina inspelningar det...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2016-04-18 02:47

Noterat:
1) Formatet LP-skiva är inget hinder för dålig Master.
2) De kassettdeck jag funnit på marknaden är Conrad.se variant samt TEAC W-890R som nu finns i MK2 utan Dolby.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-18 06:58

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:Du kan använda Fidelify för Spotify om du vill köra WASAPI eller ASIO. Precis som du säger så får man i regel bara de allra senaste versionerna av äldre album - det kan låta väldigt illa jämfört med tidiga CD-utgivningar. Dessvärre så är nästan all nyare musik inom pop/rock och även en hel del jazz illa mastrad. Spelar ingen roll om du köper på CD eller tar det strömmat.

Fidelity testade jag, men det är så extraordinärt dåligt på alal tänkbara vis att jag avinstallerade skräpet ganska snabbt och sedan avbeställde jag även Spotify.

Jag köper riktiga fonogram istället och jag köper mera nu än någonsin!

Spotify och liknande duger för slölyssning men är inget seriöst alternativt till riktiga fonogram.

Slölyssningen på jobbet har jag löst på så vis att jag har rippat ett antal album från CD, vilka jag sparat på en extern hårddisk.

Strömmat duger inte ens för slölyssning, för dåligt imho!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-18 07:04

Bill50x skrev:
Morello skrev:Skräcknix 1200 har väl aldrig varit en vettig hifi-maskin?
Tonarmen är av tveksam kvalitet och den saknar rimlig avkoppling mot underlag, vilket gör den känslig för återkoppling.

Vad är det för en maskin? Jag trodde alla äääälllskade Technics 1200, om det är den du menar?

/ B

Hur många sådana har sålts då?
Med tanke på att LP12 fortfarande säljs, torde väl den vara mer "älskad" iof... :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-18 08:09

sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Skräcknix 1200 har väl aldrig varit en vettig hifi-maskin?
Tonarmen är av tveksam kvalitet och den saknar rimlig avkoppling mot underlag, vilket gör den känslig för återkoppling.

Vad är det för en maskin? Jag trodde alla äääälllskade Technics 1200, om det är den du menar?

Med tanke på att LP12 fortfarande säljs, torde väl den vara mer "älskad" iof... :wink:

Jag försökte vara lite ironisk. Technics 1200 är mycket omhuldad på detta forum och anses av flera/många som den bästa och vettigaste skivspelaren. Min lilla erfarenhet av billigare direktdriftar (snurrade ca ett år hemma hos mig, det var just en Technics fast annan modell) är att det är den inte. Just återkopplingen var ett stort problem men i övrigt lät det inte speciellt "stabilt" heller.

Det går säkert att få direktdrift att låta bra, men precis som med allt annat så kostar det. Det finns billiga rempolkor som låter rätt illa för den delen också, en rem är ingen garanti för välljud. Jag har faktiskt funderat på en slags mellanvariant med en direktdriftmotor och där ett antal magneter drar med sig tallriken. Då skulle magneterna fylla samma filterfunktion som remmen men på ett mycket säkrare och mer förutsägbart sätt. Givetvis kan man tänka sig en likadan lösning med utväxling, helt enkelt fler magneter i tallriken än på motoraxeln. Men det blir med all säkerhet en dyrare lösning än en rem.

Problemet med direktdrift är nog inte att få ett tillräckligt lågt svaj och en stabil drift utan att det är så svårt att filtrera bort motorvibrationerna från tallriken. Det är ju inget som syns i en svajmätning men som kan gravt påverka vad pickupen "ser" i spåret.

/ B

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-04-18 17:11

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev:Vad är det för en maskin? Jag trodde alla äääälllskade Technics 1200, om det är den du menar?

Jag försökte vara lite ironisk. Technics 1200 är mycket omhuldad på detta forum och anses av flera/många som den bästa och vettigaste skivspelaren. Min lilla erfarenhet av billigare direktdriftar (snurrade ca ett år hemma hos mig, det var just en Technics fast annan modell) är att det är den inte. Just återkopplingen var ett stort problem men i övrigt lät det inte speciellt "stabilt" heller.

Det går säkert att få direktdrift att låta bra, men precis som med allt annat så kostar det. Det finns billiga rempolkor som låter rätt illa för den delen också, en rem är ingen garanti för välljud. Jag har faktiskt funderat på en slags mellanvariant med en direktdriftmotor och där ett antal magneter drar med sig tallriken. Då skulle magneterna fylla samma filterfunktion som remmen men på ett mycket säkrare och mer förutsägbart sätt. Givetvis kan man tänka sig en likadan lösning med utväxling, helt enkelt fler magneter i tallriken än på motoraxeln. Men det blir med all säkerhet en dyrare lösning än en rem.

Problemet med direktdrift är nog inte att få ett tillräckligt lågt svaj och en stabil drift utan att det är så svårt att filtrera bort motorvibrationerna från tallriken. Det är ju inget som syns i en svajmätning men som kan gravt påverka vad pickupen "ser" i spåret.

/ B

Vilka motorvibrationer? Hur uppstår dom? Borde väl vara enkelt att få fram via mätningar av rumble?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-18 22:50

Vinylcalle skrev:Vilka motorvibrationer? Hur uppstår dom? Borde väl vara enkelt att få fram via mätningar av rumble?

Alla motorer vibrerar och släpper ifrån sig allehanda störningar. Rumble är en av dem, ett lågfrekvent muller, men det finns störningar högre upp i frekvens också. Motorer släpper även ifrån sig magnetiska/elektriska störningar vilket Linn påstår var en anledning till att man inte ville montera riaat inuti spelaren med den gamla motorn.

Min gamla direktdrivna Technics hade en motor som gav ifrån sig 4 (fyra!) "knuffar" per varv och förlitade sig alltså helt på tallrikens massa för att skapa ett lågt svaj. Att dessa knuffar även fortplantade sig som störningar är en ganska säker gissning. Eftersom spelaren dessutom var mycket benägen för återkoppling byggde jag en egen (tung) plint och satte dämpande fötter av märket Micro Seiki (som ju också gjorde skivspelare) men det misslyckades naturligtvis. Lätt gjort när man bara gissar vad det är för åtgärder som behövs. Min nästa åtgärd var att köpa en riktig skivspelare med rem och det fungerade över förväntan, jag var rätt luttrad över hur dåliga skivspelare var vid den tiden.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-18 23:07

Audio Concept kränger också lite skivor, vid sidan om enkel hifi.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-04-19 07:47

Ytterligare en orsak till ökad försäljning! :)

http://www.whathifi.com/news/man-covers ... yl-records

Föregående

Återgå till Generellt om hifi